Långtidstest: Evil The Calling del tre, plattskog

Datum:
03 oktober 2017 17:53

Evil The Calling har visat sig från sin bästa sida upp för grusvägar och ner för hjortstigar, men hur funkar den egentligen på plattstig? Den stora minstingen från Seattle har fått gå några varv där farten aldrig är gratis.

Läs del ett av testet här

Läs del två av testet här

För det första; SRAM Eagle förstör konditionen. Den lätta utväxlingen medger ett sakta promenadtempo upp för backarna till i stort sett inget motstånd alls. Jag är lat och bekväm och Eagle har låtit mig frossa i lättja, men jag märkte inget av det förrän jag i augusti provade att rulla lite stockholmsstigar. Jag kom fan inte framåt. Nu är detta på inget sätt cykelns fel och den är inte mindre bra på plattstig än nån annan i segmentet, det var jag som kom till korta med spagettiben och noll kondition.

Emma Wallin

Evil The Calling på platt stig i Trysil.

Första Stockholmssvängen på The Calling blev med den extra låga inställningen av de vändbara fästena som utgör en del av länkaget. Cykeln har alltså två geometrier som går att växla mellan, Low och X-low (se tabell). Pedalerna slog i allt i början och det tog massor av halvtag och planering för att inte hela tiden haka i naturen under cykeln. Såklart blev det bättre efter ett tag men utvecklingskurvan var flack när jag samtidigt hade ena lungan i mungipan i ett fåfängt försök att hålla jämna steg med cyklisten framför. I Stockholms skogar är stenarna många, höga och nära varandra, och tillfällena är få när man inte måste trampa för farten. Det var ett jävla slit helt enkelt och jag anser att det lägsta läget är för lågt för mig på brötig plattstig.

Emma Wallin

The Calling äter rötter och backar utan problem.

När jag vände på fästena till position Low (som alltså är det högre av de båda, solklart va?) blev det betydligt bättre. Cykeln flöt över underlaget på ett helt annat sätt än innan och den något brantare gaffelvinkeln gjorde cyklingen rappare och roligare. Eftersom Stockholmsstigar inte har långa backar eller kurvor saknade jag aldrig den lägre inställningen, istället trivdes jag galant med cykeln som den var. Och jag vill starkt påpeka att den högre inställningen inte på något sätt gör cykeln dålig på utförsstigar heller, tvärt om är den en ruskigt kompetent hoj när det är brant och jag skulle inte bry mig om att ställa om den för nån strödag i en bike park. Det är bara att det extra låga läget gör den ännu lite vassare när det går riktigt fort. Så länge du har båda fötterna på pedalerna i alla fall, för en oavsiktig avfotning på stökstig i högfart är en riktigt, riktigt nervös situation.

Videon ovan visar brant cykling med länkaget i det branta läget. Det går alltså att kombinera. H. filmade under en oplanerad cykeltestarkonferens i Gesunda i september.

Jag skulle inte skämmas för att framföra en Evil the Calling som stigcykel i Hellas igen, och den hade absolut gjort jobbet fint för mig om jag hade bott kvar i stan och velat ha en cykel både till tisdagsrajderna och söndagar i Flottsbro. Kanske hade jag valt att komplettera med ett lite lättare hjulpar, eller kanske inte. Race Face-hjulen som sitter på gör ett bra jobb, känns styva som spett och väger enligt tillverkaren 1810 gram. De är anpassade till Evils hemmamarknad, västra Nordamerika i allmänhet och British Columbia i synnerhet där kortslagiga bus-hojar har en naturlig marknadsposition på grund av det stora utbudet modernt byggd stig som alltid lutar åt nåt håll. Däcken däremot väger in på över 1100 gram styck, där finns vikt att spara för den försiktiga cyklisten. 

Emma Wallin

Cykeln hanterar spänger ganska bra.

Mer om prylar kommer i det fjärde och avslutande delen av testet, där jag går igenom de komponenter som gör cykeln och vad de klarat och inte. För än finns det tid att bete sig illa på cykel, och kanske kommer nånting till slut gå sönder.

 

Senaste Kommentarer

Shk 2017-11-11 13:05

Har denna killen en webbutik???:)

mattias_i_skogen 2017-11-13 14:48

Jag älskar hur bakdämparens O-ring har blivit behandlad i bilden med kedjestyraren!!!


Har slaglängden verkligen varit tillräcklig?

marr 2017-11-13 20:35

Finns de nån evil byggd för o köra 27.5plus?

Frippe.A 2017-11-13 21:56

Following MB tar 27.5 plus.

Beofred 2017-11-14 10:34

hehe jamen hela cykeln ska nyttjas!