[Artikel] Långtidstest: Evil The Calling, del fyra - Summering

Beofred

Aktiv medlem

Kanske den mest onödiga cykel som någonsin skickats till Sverige. Ändå, i sin märkliga dumhet, har den potential att vara genial. Happyride testar Evil the Calling.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=29867

Evil The Calling har fått bekänna färg i bike parks och Norska fjordfjäll, och Satan en sån cykel!

Läs del två av testet här: https://happyride.se/2017/08/16/langtidstest-evil-the-calling-del-tva-forsta-intryck/

Evil The Calling har visat sig från sin bästa sida upp för grusvägar och ner för hjortstigar, men hur funkar den egentligen på plattstig? Den stora minstingen från Seattle har fått gå några varv där farten aldrig är gratis.

Läs del tre av testet här: https://happyride.se/2017/10/03/langtidstest-evil-the-calling-del-tre-plattskog/

En cykel är ett verktyg, lite som en hammare, som en vän uttryckte det. Men det här är en hammare jag kommer att sakna.

Läs sista delen av testet här: https://happyride.se/?p=30882&preview=true

Senast ändrad:

Sixten Fors

Aktiv medlem
Ja visst är den onödig, förstår att de har svårt att hitta någon som vill återförsälja cykeln.
För 39 K får man t.ex. en 12,2 kilos Spectral CF 9 EX med Pike RTC3, Monarch RT3, Eagle X01, Guide RSC, DT Swiss XM 1501 30 mm hjul, Renthal Xpex 35 / Fatbar cockpit etc. En bättre cykel och 10 K kvar på banken :)

Bilagor

Hasse#7

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
Ja visst är den onödig, förstår att de har svårt att hitta någon som vill återförsälja cykeln.
För 39 K får man t.ex. en 12,2 kilos Spectral CF 9 EX med Pike RTC3, Monarch RT3, Eagle X01, Guide RSC, DT Swiss XM 1501 30 mm hjul, Renthal Xpex 35 / Fatbar cockpit etc. En bättre cykel och 10 K kvar på banken :)
Ta bort bilden. Låt även de mindre märkena exponeras. Det här är som att bli bjuden hem till någon och bajsa på golvet. Båda cyklarna är säkert bra, men nu handlade det om Evil. Punkt!

VKruger

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
Lite som att jämföra en amerikansk muskelbil med Skoda.

oxr

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
Vad är ditt intryck efter att ha provcyklat båda cyklarna?

s

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
Dubbelonödigt. För 39 K får man 4000 burkar kattmat. Jag vet vad jag skulle välja.

oxr

Aktiv medlem
Dessutom har min gamla cykel dubbelt så många växlar så den är ännu bättre.

Sixten Fors

Aktiv medlem
s sa:
Dubbelonödigt. För 39 K får man 4000 burkar kattmat. Jag vet vad jag skulle välja.
Det står var och en fritt att välja, Evil + kattmat eller Spectral + entrecôte till middag. Har inga åsikter om kattmat, det är säkert både gott och nyttigt.

Beofred

Aktiv medlem
Sixten jag har Evil-hojen ståendes brevid just en sån du länkade till just nu, vi var ute och cyklade en sväng idag. Och de må vara lika på pappret men grejen är att pappret är precis helt ovidkommande(om man inte är ute efter att just samla på sig fräna komponenter av nån orsak). Den cykeln, en spectral, är alldeles för lätt i ramen för att hålla vad Evil lovar. En pytteliten buckla i bakstaget har gjort ägaren så nojjig över kommande eventuella rambrott att han helst kör runt hinder istället för över. Lite vinkning till sittrullande tyska farbröder alltså men grejen är att specen sällan gör cykeln, vilka prylar som sitter på cykeln har ingenting med hur cykeln uppför sig. Det man egentligen testar i ett sånt här fall är cykeldesignerns eller ramdesignerns och produktchefens förmåga att sätta ihop en hoj som håller vad marknadsavdelningen lovar. Jag har ingen aning om vad Canyons marknadsavdelning lovar att spectralen ska hålla för men en lättare livebesiktning av cyklarna gör i alla fall gällande att de är ämnade för helt olika typ av cykling. Sen vad speclistan på just pappret säger är ju rätt... egal.

Notera gärna att jag inte tar just Evilcykeln i försvar, den kostar ohemult mycket pengar och har nog inte alls lika många potentiella köpare som Spectralen, men att jämföra en colaburkstysk cykel med en materialtjock amerikansk cykel bara för att slaget är detsamma, ja då har man nog inte riktigt förstått skillnaden i tilltänkta användningsområden. Lite som att köpa en 12,2kg Canyon och förvånas över rambrott när den ramlat genom Åres DH-bana under nån som inte borde varit där.

Jag avråder generellt tunga och/eller osmutta åkare från att köpa cyklar som både är lätta och "billiga". Den gamla regeln "Lätt, hållbart, billigt - välj två" gäller fortfarande.

EST

Aktiv medlem
Nice tycker det verkar vara den riktigt bra kombo med kortare slag men ändå byggd för att hålla en sån skulle jag gärna testa irl.
När du säger att den är tung är det över 15 eller?
Min stålhoj väger ju in på 14,5 å den känns rapp å kul att köra stig på?

emmer

Ny medlem
Beofred sa:
Sixten jag har Evil-hojen ståendes brevid just en sån du länkade till just nu, vi var ute och cyklade en sväng idag. Och de må vara lika på pappret men grejen är att pappret är precis helt ovidkommande...
NNEEEJJJ!!!
Nu kommer Canyon-Sixten att göra en tabell och ett diagram.
Argument och förnuft biter inte ett skit på honom. Det enda som biter är att ignorera.

larsaw

Aktiv medlem
Hasse#7 sa:
Sixten Fors sa:
Ta bort bilden. Låt även de mindre märkena exponeras. Det här är som att bli bjuden hem till någon och bajsa på golvet. Båda cyklarna är säkert bra, men nu handlade det om Evil. Punkt!
+1 ett t.o.m. med Happy-mått mätt riktigt lågvattenmärke av dig Sixten, INGEN (och då menar jag verkligen INGEN!!!) har bett eller önskat sig dina Pro-Canyon kommentarer i den här (och många andra) tråd/trådar!

larsaw

Aktiv medlem
Tillbaka till ämnet! Grymt kul att Happy tar sig an o testar lite mer unika hojar!!! Ser verkligen fram emot fortsättningen :)

Glisseur

Aktiv medlem
Man köper inte en Evil för att man är smart, logisk och ekonomiskt lagd. Man köper en Evil för att man har hybris, hävdelsebehov och desperat vill vara annorlunda samt inte har några avancerade tankar om att lägga pengar på vettigare saker.

Jag är inne på min fjärde Evil om någon undrar...

mats412

Medlem
Kul, jag ser fram emot test, the calling har stor potential att bli min nästa Spitfire men med kolfiberram. Det är bra att det kommer fler hojar som har kul geometri och byggkvalitet för mini-dh och stigcykling. Det är ju ändå ganska länge sedan första Banshee spitfiren kom, var det 2010?

Swoop

Aktiv medlem
Jag har en Canyon Spectral. Är den en bra cykel? Ja, på papperet, även i verkligheten efter diverse förändringar. Har cykeln en själ? Nej. Är jag rädd att den ska gå av? Ja, hela tiden. Kan äta lite kattmat för att slippa de tankarna.

Åter OnT.
"Distributören indikerar dock att det priset kommer justeras neråt den närmaste tiden." Vilken är distributören, Spanska/Europeiska Evil?

Sixten Fors

Aktiv medlem
Jämför man pris på de två cyklarnas ramar resp. färdiga builds så tar Canyon 11300 kr betalt för bättre komponenter medan Evil vill ha 20000 kr för billigare prylar. Vilket innebär att Evil antingen har inkompetenta inköpare, ineffektiv organisation eller marginalkåta ägare. Ser ingen annan förklaring till varför de vill ha dubbelt så mycket betalt för samma komponenter. Tack, men nej tack, jag gör hellre affär med någon som har koll på sin verksamhet.

HasseL

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
Jämför man pris på de två cyklarnas ramar resp. färdiga builds så tar Canyon 11300 kr betalt för bättre komponenter medan Evil vill ha 20000 kr för billigare prylar. Vilket innebär att Evil antingen har inkompetenta inköpare, ineffektiv organisation eller marginalkåta ägare. Ser ingen annan förklaring till varför de vill ha dubbelt så mycket betalt för samma komponenter. Tack, men nej tack, jag gör hellre affär med någon som har koll på sin verksamhet.
Men det är fortfarande olika cyklar? Du kan inte jämföra de?

Glisseur

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
Mycket mindre företag, gigantiskt mindre volymer, betydligt dyrare ramar i inköp på grund av både konstruktion och antal inköpta enheter. Det lilla jag vet om Kevin Walsh som äger och driver Evil är att han definivt inte gör det här för att tjäna snabba pengar. Snarare förlorar han pengar på Evil och rattar dessutom en designfirma i Seattle parallellt med cykelbusinessen.

Men det går inte att jämföra äpplen och päron, även om dom är lika stora och väger lika mycket. Canyon har sin målgrupp och image medan Evil har en totalt annan. Spectral och The Calling må se lika ut på pappret men är det definitivt inte. Inget här är rätt eller fel. Vilken av dom är den bättre cykeln? Hur långt är ett snöre? Vem är bäst, KK Downing eller Glen Tipton? Henrik eller Daniel Sedin? I slutändan handlar det om en känsla. Livet handlar inte enbart om plus/minus och raka transaktioner, än mindre livet på två hjul.

Sixten Fors

Aktiv medlem
Om affärerna går back brukar det sällan sluta lyckligt. Vem tar då hand om ramgarantin om 5 år?

Beofred

Aktiv medlem
EST sa:
När du säger att den är tung är det över 15 eller?
Återkommer med vikt, behöver lägra en happykorrekt våg bara, det är inte så lätt...
Men nä skulle inte tro det. Tror mycket är mindfuck faktiskt(lite det jag nämner i artikeln), hojen är inte "tung". Men heller inte "lätt".

Beofred

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
Om affärerna går back brukar det sällan sluta lyckligt. Vem tar då hand om ramgarantin om 5 år?
Långsiktiga strategier är sällan lätta att bedöma för nån utifrån eftersom de i regel sätts av en företagsledning som av sunda skäl inte är speciellt transparenta. Så det där är ju ren spekulation och går lika bra att applicera på tyska märkens prisstrategier om man skulle vara lite cynisk. (dessutom är "ramgaranti" ett ganska stigmatiserat ord att sätta i samband med "canyon" och "affärer". Återigen inget försvar för just Evil som säkert haft en hel del garantiärenden)

CadelEv

Medlem
Glisseur sa:
Man köper inte en Evil för att man är smart, logisk och ekonomiskt lagd. Man köper en Evil för att man har hybris, hävdelsebehov och desperat vill vara annorlunda samt inte har några avancerade tankar om att lägga pengar på vettigare saker.

Jag är inne på min fjärde Evil om någon undrar...
Förmodligen skadad av facebook/twitter så kollade jag instinktivt efter gilla-knappen när jag läste ditt inlägg! Evil gick för några veckor sen från ett märke jag tyckte om till drömhoj nummer 1 efter man läste lite om märket och såg BKXC och Phil Kmetz köra på den..

H.

Aktiv medlem
Måste säga att jag är förvånad att den inte var dyrare. Visst är det mycket pengar, men det är en ganska unik maskin.

Mange.

Aktiv medlem
The calling var den första evil som gav mig en synbar bula, alla siffror på den geometrin är ju asballa. Ska bli sjukt kul att läsa om hur den beter sig, är överlag inte så imponerad av SP, oavsett vem som ritat länkarna. Fast det är ju en DW , såå..Den kanske är brutalt bra.. Ja som sagt fortsättningen kommer spännande.

happymtb.fr

Aktiv medlem
Kul att se Beo på ett vettigt cykel igen! ?

Vad är det som inte gillas på bromsarna?

Senast ändrad:

TK

Aktiv medlem
Kristoffer sa:
Stämmer priser?
5 000€ plus moms är det väll som gäller?
Det är väl normalt ingen moms inom eu, endast när försäljningen till sverige från samma företag överstiger en viss nivå vill jag minnas.

Beofred

Aktiv medlem
happymtb.fr sa:
Vad är det som inte gillas på bromsarna?
Det är ju en smaksak men jag föredrar den mer direkta, stummare känslan i kontakten hos tex Shimanos bromsar. Jag upplever guide som diffusa och kraftlösa i känslan, det gör att jag oftare slarvar och släpbromsar mer. Jag föredrar hugget i de mer känsliga Shimano-bromsarna (när de väl funkar som de ska alltså) för det skapar en för mig viktig illusion av att jag kan bromsa senare inför kurvor och hinder. Men det går ju att vänja sig vid det mesta.

Kristoffer: Det stämmer, du lär få lägga på moms och frakten till svea, jag har ju inte köpt den så jag vet inte hur fakturan kommer specad och hur kreativa de är med momspåslag i Spanien, det kanske nån annan Evil-ägare här kan svara på? Men alla köper väl cyklar på firman ändå? ;)

Peth

Aktiv medlem
TK sa:
Kristoffer sa:
Stämmer priser?
Det är väl normalt ingen moms inom eu, endast när försäljningen till sverige från samma företag överstiger en viss nivå vill jag minnas.
Det är alltid moms på försäljning till privatpersoner inom EU, men momsen varierar beroende på var säljaren är momsregistrerad.

JoFa73

Ny medlem
TK sa:
Kristoffer sa:
Stämmer priser?
Det tillkommer moms på köpet så priserna stämmer inte, moms är det alltid på köp i EU, nivån på försäljningen till ett land bestämmer bara vilket lands moms du skall betala.

Tryck på Buy och välj sverige om leveransland så ser ni i momsen och slutliga priset.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer