[Artikel] Långtidstest: Evil The Calling, del fyra - Summering

Stream

Aktiv medlem
Makten, man blir nyfiken eftersom du alltid låter så tvärsäker. Talar du utifrån praktiska erfarenheter?

larsaw

Aktiv medlem
Makten sa:
Stream sa:
Sluta dribbla och svara på frågan istället. Hur kom du fram till att ett kilo hit eller dit inte spelar någon roll?
För att – om det inte rör sig om hjulen – ett kilo är sjukt lite i förhållande till hela ekipagets vikt. Att då välja en ram som har rätt stor sannolikhet att gå av på mitten för att spara detta kilo, verkar ofördelaktigt.
Jag har ingen aning om varför Henrik83 högg på detta påstående då han själv verkar gilla tämligen fläskiga cyklar. Det var dessutom riktat till Sixten Fors.
För att Henke gillar fläskiga LÄTTA hojar...

EST

Aktiv medlem
Själv äger jag ingen cykel under 14,5 kg brukar bara sätta på mer lättrullade däck till sommaren?
Inte för att de brukar hålla ändå men men...

glitch

Aktiv medlem
Ah sida tre!
Sällan har den gamla happyregeln passat bättre än i en tråd om ondskan.
BOOOM!

downloadfile.jpg

Makten

Aktiv medlem
Stream sa:
Makten, man blir nyfiken eftersom du alltid låter så tvärsäker. Talar du utifrån praktiska erfarenheter?
Jag uttryckte mig uppenbarligen inte som jag borde ha gjort, för det borde förstås ha stått att "jag tycker". Men ibland skriver man för snabbt:-)

Min åsikt bygger både på egen erfarenhet och högst rimliga antaganden. Klart att en lätt cykel har fördelar, men som sagt, ett kilo är väldigt lite i ett sammanhang där normalhojen väger 13-14 kilo (med pedaler) och hela ekipaget i storleksordningen 100 kilo. Och då kan man ju fråga sig om det är värt en klenare ram om hojen är inriktad på ganska rå cykling. Oavsett om man klättar 100 eller 1000 höjdmeter så är det bara 1% mer energi man måste göra av med (givetvis mer om det är uppförsbröt).

Jag anser därför att det är dumt att stirra sig blind på vikten när väldigt mycket annat på cykeln gör större skillnad. Det är min åsikt och andra behöver inte hålla med:-)

Sixten Fors

Aktiv medlem
Jimel sa:
Sixten Fors sa:
Nej absolut inte, YT var bra redan innan, precis som Canyon och alla andra 25+ seriösa cykelmärken som produktutvecklar och elitsatsar inom EWS, UCI DH och andra discipliner.
Så det är då man blir bra?
Att tillverkare involverade i tävlingsverksamhet på elitnivå hjälper dem i deras produktutvecklingsarbete är väl en inte speciellt kontroversiell tes?

JonasH72

Ny medlem
Makten sa:
Min åsikt bygger både på egen erfarenhet och högst rimliga antaganden. Klart att en lätt cykel har fördelar, men som sagt, ett kilo är väldigt lite i ett sammanhang där normalhojen väger 13-14 kilo (med pedaler) och hela ekipaget i storleksordningen 100 kilo. Och då kan man ju fråga sig om det är värt en klenare ram om hojen är inriktad på ganska rå cykling. Oavsett om man klättar 100 eller 1000 höjdmeter så är det bara 1% mer energi man måste göra av med (givetvis mer om det är uppförsbröt).

Jag anser därför att det är dumt att stirra sig blind på vikten när väldigt mycket annat på cykeln gör större skillnad. Det är min åsikt och andra behöver inte hålla med:-)
Jag är helt på din linje. Det är tyvärr många som prioriterar helt fel i den viktfixerade cykelbranschen. Jag har tidigare själv betonat vikten (haha) av att hellre ha hjulen i backen än i luften, även om det innebär 100gr mer vikt.

Häromdan kom dock den absolut mest korkade kommentar jag nånsin hört, och det från en som tyckte sig ha koll på läget. Personen i fråga var jävligt nöjd med att ha gått ifrån sin 240gr tunga "ergosadel" från Biltema och bytt mot en 180gr Fizik. Detta innebar dock att han även fick ge upp att cykla i icke vadderade cykelbyxor. Så, han lättade hojen med 60gram, men i gengäld fick han 150gr gele i röven på byxorna. Den siste idioten är inte född...

//J

Jimel

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
Jimel sa:
Sixten Fors sa:
Nej absolut inte, YT var bra redan innan, precis som Canyon och alla andra 25+ seriösa cykelmärken som produktutvecklar och elitsatsar inom EWS, UCI DH och andra discipliner.
Så det är då man blir bra?
Att tillverkare involverade i tävlingsverksamhet på elitnivå hjälper dem i deras produktutvecklingsarbete är väl en inte speciellt kontroversiell tes?
Absolut inte men det innebär ju inte automatiskt att man blir bra och alla som inte gör det blir dåliga

fredrik168

Aktiv medlem
Den här tråden verkar inte handla om Evil The Calling! Kan nån klistra in den tråden ???

durietz

Medlem
Ser fram emot trådarna för nästkommande långtidstest av en Yeti och en Intense

Acura

Medlem

Acura

Medlem
@Beofred
Har de hunnits cyklas nått på cykeln? Verkar vara en riktigt fin hoj!
Provade en Insurgent før ett tag sedan och den var verkligen go att cykla på, i vart fall utfør.
Då utan att ha lagt massa tid på att få den rætt instælld tillochmed.

/Anders

Jilster

Aktiv medlem
Palle Kuling sa:
10k för att slippa pressfit.. Intressant..

Press shit funka inte tillfredställande på 90-talet så icke heller nu. Standarden finns till för att det är enklare att inte gänga vevlagerhylsan å skapa större marginaler till tillverkarna. Just ja det går att bygga lättare också. Man får dock stå ut med gnek å knak samt mecka ofta om man gillar sånt.

Åh just ja det gäller inte om man byter cykel varje månad. Då kan man ha tur å slippa knak å missljud.

Älskar verkligen hur försäljningsargumenten om pressfits förträfflighet bitit tillverkarna själva i röven. Nu har hederligt gammalt vanligt gängat vevlager blivit en USP och starkt köpargument för många inkl mig själv.

Evil själva har backat på denna punkt och börjat gänga sina vevlager på de nyare modellerna.

Senast ändrad:
Pressfit funkar utmärkt om den som byggt ramen varit noga med toleranserna. Om man är verkstadsmek kan jag fatta att det är jobbigt. Men som hemmamekare med typ 1-2 hojar är det ju rätt oproblematiskt att byta pressfitlager.

Att branschen svänger om pressfit beror måhända på att det visat sig att det inte är billigare att göra ett bra jobb med pressfit toleranserna än med ett gängat. Plus att en massa konsumenter med dåliga ramar hatar pressfit.

glitch

Aktiv medlem
Luthman fattar inte ditt resonemang?
Det bör väl vara mindre jobbigt för en verkstadsmek? De har alla verktyg som behövs och bra ytor att röra sig på.

Hemma är det ju ett helvete med hemmasnickrade pressverktyg, hamrande och slamrande, risk för att lagret pajar vid felaktig montering, osv.

Ett gängat vevlager monteras tyst och smidigt på ett par minuter, perfekt för mig som hemmamek.

Crossmax

Aktiv medlem
glitch sa:
Det bör väl vara mindre jobbigt för en verkstadsmek? De har alla verktyg som behövs och bra ytor att röra sig på.

Hemma är det ju ett helvete med hemmasnickrade pressverktyg, hamrande och slamrande, risk för att lagret pajar vid felaktig montering, osv.

Ett gängat vevlager monteras tyst och smidigt på ett par minuter, perfekt för mig som hemmamek.
+1

theBrand

Aktiv medlem
Är det inte ganska stor skillnad på olika typer av press-fit?

BB30 är väl ganska jobbigt och obra om jag fattat det rätt, medans BB92 monteras med nylonhylsa och är ganska smidigt?

Angående vinsterna så ger ju den bredare vevlagerhylsan för BB92 större möjlighet för konstruktören att bygga en styvare/lättare konstruktion, det är nog ganska attraktivt tror jag.

Jag var förr väldigt skeptisk till pressfit, men numera skulle jag nog inte välja bort en ram för att den har BB92. (BB30 däremot...)

BjEagle

Ny medlem
Som ägare till en spectral med buckla i ramen så känns de faktiskt som att evil-cykeln kan hålla för den åkning den bjuder in till. Litar på att beo provar den ordentligt i Norge nu.

Jilster

Aktiv medlem
glitch sa:

Just my point!!!! Men Luthman och de som inte upplever problem kanske inte meckar själv?

Jimel

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Pressfit funkar utmärkt om den som byggt ramen varit noga med toleranserna. Om man är verkstadsmek kan jag fatta att det är jobbigt. Men som hemmamekare med typ 1-2 hojar är det ju rätt oproblematiskt att byta pressfitlager.

Att branschen svänger om pressfit beror måhända på att det visat sig att det inte är billigare att göra ett bra jobb med pressfit toleranserna än med ett gängat. Plus att en massa konsumenter med dåliga ramar hatar pressfit.
+1 tycker det funkar bra

UrTomas

Aktiv medlem
Jag mekar själv och upplever inget problem med pressfit. Däremot är det ju enklare med gängat :)

glitch sa:

Som hemmamek är det väl inga svårigheter att ha alla verktyg också(det har jag)? Det jag menar är att det kan ju vara meckigare att som verkstadsmek så och hantera folks rappliga ramar med dåliga toleranser och behöva hamra ur vevlager och pressa i nya. Både att ta ur och pressa i ett pressfit är ju lite meckigare än att bara gänga ut ett vevlager, behöver man göra det ett flertal gånger per dag kanske man lessnar på slamrandet till slut. Det är lite det jag menar, även om man har bra verktyg är det ju lite pilligare att få det rätt. Behöver man då göra det ofta kanske man tröttnar, ffa om många ramar är dåligt anpassade (om det nu är så). Behöver man göra det två ggr per år är det kanske skitsamma om det är jättelätt eller lite knepigare.

Jilster sa:
glitch sa:

Just my point!!!! Men Luthman och de som inte upplever problem kanske inte meckar själv?
Jag mekar i stort sett allt själv. Det enda jag inte gör är helrenoveringar av bakdämpare och sånt som har IFP eller behöver dyra spetizialverktyg som bara har ett användningsområde. Och bygga hjul, det får Jonte göra åt mig.

Jilster

Aktiv medlem
Två ggr per år byta vevlaget?!?! Är det så dålig hållbarhet på lagren nu Luthman? Vad kör du för lager då?

Jilster sa:
Två ggr per år byta vevlaget?!?! Är det så dålig hållbarhet på lagren nu Luthman? Vad kör du för lager då?
Om man har två cyklar md pressfit så blir det två ggr per år. Eller mitt lager dör efter ett år iaf, sambons hoj klarar sig lite längre. Nej, jag tänker inte köpa Chris King, vi har diskuterat det där förr.

Jilster

Aktiv medlem
Ha ha du känner mig för väl. När kommer du till Jämtland så jag får visa lite fin stig?

Mange.

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
glitch sa:

Som hemmamek är det väl inga svårigheter att ha alla verktyg också(det har jag)? Det jag menar är att det kan ju vara meckigare att som verkstadsmek så och hantera folks rappliga ramar med dåliga toleranser och behöva hamra ur vevlager och pressa i nya. Både att ta ur och pressa i ett pressfit är ju lite meckigare än att bara gänga ut ett vevlager, behöver man göra det ett flertal gånger per dag kanske man lessnar på slamrandet till slut. Det är lite det jag menar, även om man har bra verktyg är det ju lite pilligare att få det rätt. Behöver man då göra det ofta kanske man tröttnar, ffa om många ramar är dåligt anpassade (om det nu är så). Behöver man göra det två ggr per år är det kanske skitsamma om det är jättelätt eller lite knepigare.
Plusettar

Mange.

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
glitch sa:

Plusettar.

Det konstiga för mig är användningen av hammare och pressverktyg på moderna ramar, som kräver känsla och rutin.. Pressa tills det knakar? Gängar man finns en torquespec att förhålla sig till.

glitch

Aktiv medlem
En mek som har alla verktyg och gör det där regelbundet har nog inga större problem med det där.
Medan en hemmamek även om hen har köpt alla rätta verktyg lär tycka det är lite mer otäckt att hamra loss på sin svindyra bongoplastram.

Med pressfit finns det rätt mycket som kan gå snett med gängat är det typ omöjligt att misslyckas eller att ha sönder nåt.
Skulle det sen börja knarra ändå är det enkelt att montera loss och fetta om för att se om det råder bot.

För mig kommer gängat alltid vara ett starkt köpargument och det är därför jag gillar märken som Santa Cruz som tänker till t.ex. gängat, interndragning i rör förutom bakbromsen som är utanpåliggande så man slipper klippa slang osv.

Jojo, är man nojig är det klart att det känns jobbigt. Jag har dock inga såna problem, min sambos kokosmjölk får smaka på hammaren titt som tätt. Och som sagt, det är klart det är lite lättare med gängat, men jag skulle inte skippa en hoj för att den har pressfit. Mina lager börjar inte knaka och rassla förrän de är slut ändå så det är aldrig nåt problem.

lundatok

Aktiv medlem
Bytte vevlager för ett tag sedan, superenkelt. Ungefär som ett gängat när jag hade rätt verktyg.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer