För att Henke gillar fläskiga LÄTTA hojar...Makten sa:För att – om det inte rör sig om hjulen – ett kilo är sjukt lite i förhållande till hela ekipagets vikt. Att då välja en ram som har rätt stor sannolikhet att gå av på mitten för att spara detta kilo, verkar ofördelaktigt.Stream sa:Sluta dribbla och svara på frågan istället. Hur kom du fram till att ett kilo hit eller dit inte spelar någon roll?
Jag har ingen aning om varför Henrik83 högg på detta påstående då han själv verkar gilla tämligen fläskiga cyklar. Det var dessutom riktat till Sixten Fors.
Jag uttryckte mig uppenbarligen inte som jag borde ha gjort, för det borde förstås ha stått att "jag tycker". Men ibland skriver man för snabbt:-)Stream sa:Makten, man blir nyfiken eftersom du alltid låter så tvärsäker. Talar du utifrån praktiska erfarenheter?
Att tillverkare involverade i tävlingsverksamhet på elitnivå hjälper dem i deras produktutvecklingsarbete är väl en inte speciellt kontroversiell tes?Jimel sa:Så det är då man blir bra?Sixten Fors sa:Nej absolut inte, YT var bra redan innan, precis som Canyon och alla andra 25+ seriösa cykelmärken som produktutvecklar och elitsatsar inom EWS, UCI DH och andra discipliner.
Jag är helt på din linje. Det är tyvärr många som prioriterar helt fel i den viktfixerade cykelbranschen. Jag har tidigare själv betonat vikten (haha) av att hellre ha hjulen i backen än i luften, även om det innebär 100gr mer vikt.Makten sa:Min åsikt bygger både på egen erfarenhet och högst rimliga antaganden. Klart att en lätt cykel har fördelar, men som sagt, ett kilo är väldigt lite i ett sammanhang där normalhojen väger 13-14 kilo (med pedaler) och hela ekipaget i storleksordningen 100 kilo. Och då kan man ju fråga sig om det är värt en klenare ram om hojen är inriktad på ganska rå cykling. Oavsett om man klättar 100 eller 1000 höjdmeter så är det bara 1% mer energi man måste göra av med (givetvis mer om det är uppförsbröt).
Jag anser därför att det är dumt att stirra sig blind på vikten när väldigt mycket annat på cykeln gör större skillnad. Det är min åsikt och andra behöver inte hålla med:-)
Jo, vi får hoppas att det var den siste...JonasH72 sa:Så, han lättade hojen med 60gram, men i gengäld fick han 150gr gele i röven på byxorna. Den siste idioten är inte född...
Absolut inte men det innebär ju inte automatiskt att man blir bra och alla som inte gör det blir dåligaSixten Fors sa:Att tillverkare involverade i tävlingsverksamhet på elitnivå hjälper dem i deras produktutvecklingsarbete är väl en inte speciellt kontroversiell tes?Jimel sa:Så det är då man blir bra?Sixten Fors sa:Nej absolut inte, YT var bra redan innan, precis som Canyon och alla andra 25+ seriösa cykelmärken som produktutvecklar och elitsatsar inom EWS, UCI DH och andra discipliner.
+1fredrik168 sa:Den här tråden verkar inte handla om Evil The Calling! Kan nån klistra in den tråden ???
++ceel sa:+1fredrik168 sa:Den här tråden verkar inte handla om Evil The Calling! Kan nån klistra in den tråden ???
Den ser intressant ut. Dock blir jag lite förvirrad över likheten med djangon.Jilster sa:Åter till tråden. Gillar kortslagiga hojar med nerförsgeometri.
Om någon annan gillar lika så kolla på Devici Marshal
http://www.devinci.com/bikes/bike_854_scategory_211
Du gillar väl snarare nollslagiga hojar med nedförsgeometri?Jilster sa:Gillar kortslagiga hojar med nerförsgeometri.
Lika førvirrande som Following VS Calling? Større hjul med 10mm mindre slag.Erik O sa:Den ser intressant ut. Dock blir jag lite förvirrad över likheten med djangon.Jilster sa:Åter till tråden. Gillar kortslagiga hojar med nerförsgeometri.
Om någon annan gillar lika så kolla på Devici Marshal
http://www.devinci.com/bikes/bike_854_scategory_211
Palle Kuling sa:10k för att slippa pressfit.. Intressant..
+1glitch sa:Luthman fattar inte ditt resonemang?
Det bör väl vara mindre jobbigt för en verkstadsmek? De har alla verktyg som behövs och bra ytor att röra sig på.
Hemma är det ju ett helvete med hemmasnickrade pressverktyg, hamrande och slamrande, risk för att lagret pajar vid felaktig montering, osv.
Ett gängat vevlager monteras tyst och smidigt på ett par minuter, perfekt för mig som hemmamek.
Just my point!!!! Men Luthman och de som inte upplever problem kanske inte meckar själv?glitch sa:Luthman fattar inte ditt resonemang?
Det bör väl vara mindre jobbigt för en verkstadsmek? De har alla verktyg som behövs och bra ytor att röra sig på.
Hemma är det ju ett helvete med hemmasnickrade pressverktyg, hamrande och slamrande, risk för att lagret pajar vid felaktig montering, osv.
Ett gängat vevlager monteras tyst och smidigt på ett par minuter, perfekt för mig som hemmamek.
+1 tycker det funkar braLuthman Photography sa:Pressfit funkar utmärkt om den som byggt ramen varit noga med toleranserna. Om man är verkstadsmek kan jag fatta att det är jobbigt. Men som hemmamekare med typ 1-2 hojar är det ju rätt oproblematiskt att byta pressfitlager.
Att branschen svänger om pressfit beror måhända på att det visat sig att det inte är billigare att göra ett bra jobb med pressfit toleranserna än med ett gängat. Plus att en massa konsumenter med dåliga ramar hatar pressfit.
Som hemmamek är det väl inga svårigheter att ha alla verktyg också(det har jag)? Det jag menar är att det kan ju vara meckigare att som verkstadsmek så och hantera folks rappliga ramar med dåliga toleranser och behöva hamra ur vevlager och pressa i nya. Både att ta ur och pressa i ett pressfit är ju lite meckigare än att bara gänga ut ett vevlager, behöver man göra det ett flertal gånger per dag kanske man lessnar på slamrandet till slut. Det är lite det jag menar, även om man har bra verktyg är det ju lite pilligare att få det rätt. Behöver man då göra det ofta kanske man tröttnar, ffa om många ramar är dåligt anpassade (om det nu är så). Behöver man göra det två ggr per år är det kanske skitsamma om det är jättelätt eller lite knepigare.glitch sa:Luthman fattar inte ditt resonemang?
Jag mekar i stort sett allt själv. Det enda jag inte gör är helrenoveringar av bakdämpare och sånt som har IFP eller behöver dyra spetizialverktyg som bara har ett användningsområde. Och bygga hjul, det får Jonte göra åt mig.Jilster sa:Just my point!!!! Men Luthman och de som inte upplever problem kanske inte meckar själv?glitch sa:Luthman fattar inte ditt resonemang?
Om man har två cyklar md pressfit så blir det två ggr per år. Eller mitt lager dör efter ett år iaf, sambons hoj klarar sig lite längre. Nej, jag tänker inte köpa Chris King, vi har diskuterat det där förr.Jilster sa:Två ggr per år byta vevlaget?!?! Är det så dålig hållbarhet på lagren nu Luthman? Vad kör du för lager då?
PlusettarLuthman Photography sa:Som hemmamek är det väl inga svårigheter att ha alla verktyg också(det har jag)? Det jag menar är att det kan ju vara meckigare att som verkstadsmek så och hantera folks rappliga ramar med dåliga toleranser och behöva hamra ur vevlager och pressa i nya. Både att ta ur och pressa i ett pressfit är ju lite meckigare än att bara gänga ut ett vevlager, behöver man göra det ett flertal gånger per dag kanske man lessnar på slamrandet till slut. Det är lite det jag menar, även om man har bra verktyg är det ju lite pilligare att få det rätt. Behöver man då göra det ofta kanske man tröttnar, ffa om många ramar är dåligt anpassade (om det nu är så). Behöver man göra det två ggr per år är det kanske skitsamma om det är jättelätt eller lite knepigare.glitch sa:Luthman fattar inte ditt resonemang?
Plusettar.Luthman Photography sa:Som hemmamek är det väl inga svårigheter att ha alla verktyg också(det har jag)? Det jag menar är att det kan ju vara meckigare att som verkstadsmek så och hantera folks rappliga ramar med dåliga toleranser och behöva hamra ur vevlager och pressa i nya. Både att ta ur och pressa i ett pressfit är ju lite meckigare än att bara gänga ut ett vevlager, behöver man göra det ett flertal gånger per dag kanske man lessnar på slamrandet till slut. Det är lite det jag menar, även om man har bra verktyg är det ju lite pilligare att få det rätt. Behöver man då göra det ofta kanske man tröttnar, ffa om många ramar är dåligt anpassade (om det nu är så). Behöver man göra det två ggr per år är det kanske skitsamma om det är jättelätt eller lite knepigare.glitch sa:Luthman fattar inte ditt resonemang?
Man svär och är nojig :)happymtb.fr sa:Finns det gängade styrlager förresten? Eller hur gör man? ;-)