[Artikel] Långtidstest: Evil The Calling, del fyra - Summering

Mange.

Aktiv medlem
Ytterligare mög med pressfit är ju om det börjar knaka innan lagret är slut, då är det ju mer tur än skicklighet att inte mosa lagret medans man slår ut det

TM

Aktiv medlem
Alltså det här är en tråd som fan borde hamna på wall of shame. En superintressant cykel (för mig iaf) vars testtråd fullständigt bajsas sönder på alla sätt och vis med massa dynga om Canyon(!) och huruvida verkstäder inte gillar folks pressfitlager...
What the fuck, rent ut sagt?!

Admin kan väl gå in och rensa det här nu?

onyx3

Medlem
durietz sa:
Tillbaka on-topic: när kommer nästa del av testet?
Medan vi väntar på fortsättningen... hur upplever du din Wreckoning? Du måste ju ha samlat ihop ganska mycket rulltid nere på Mallis vid det här laget. Det ser lite ut som att det är en sådan man behöver för att käka stenbrötet där nere. Eller funkar Jeffsyn? Calling kanske skulle vara den gyllene medelvägen :-)

ceel

Aktiv medlem
TM sa:
Alltså det här är en tråd som fan borde hamna på wall of shame. En superintressant cykel (för mig iaf) vars testtråd fullständigt bajsas sönder på alla sätt och vis med massa dynga om Canyon(!) och huruvida verkstäder inte gillar folks pressfitlager...

+1

Pfaff

Aktiv medlem
VKruger sa:
Sixten Fors sa:
Ja visst är den onödig, förstår att de har svårt att hitta någon som vill återförsälja cykeln.
För 39 K får man t.ex. en 12,2 kilos Spectral CF 9 EX med Pike RTC3, Monarch RT3, Eagle X01, Guide RSC, DT Swiss XM 1501 30 mm hjul, Renthal Xpex 35 / Fatbar cockpit etc. En bättre cykel och 10 K kvar på banken :)
Lite som att jämföra en amerikansk muskelbil med Skoda.
Förstår Inte. Vad är det för fel på amerikanska muskelbilar? - frånsett den massiva miljöpåverkan förstås.

Jilster

Aktiv medlem
TM sa:

Fölåt :-( Håller med och skämmes lite) Blir bara så engagerad över att man kavlar ut sånt skit som pressfit i 2 omgångar till slutkonsument. Man kunde lärt sig på 90-talet.

Att jämföra styrlager med vevlager är inte relevant. Pressfit är utmärkt till styrlager, inte till vevlager.

Nu ska jag sluta. Sorry jag vill också veta om intryck från Evil ocm Mallis!

CadelEv

Medlem
ceel sa:
TM sa:

+1
+2
Nu har jag kollat tråden typ varannan dag i en vecka och blivit besviken varje gång då jag verkligen vill läsa mer om cykeln. Jaja kollar väl in på måndag igen då...

glitch

Aktiv medlem
Kan hålla med om att tråden spårade lite men för egen del tycker jag det här med att dela upp artikeln i flera delar som det går flera veckor emellan gör att jag tappar intresset ganska fort.

Vill jag läsa om den hojen generellt finns redan massor skrivet. Det intressanta för mig är ju den lokala vinklingen, hur funkar den i mina lokala förhållanden. Det tycker jag inte ska behöva ta flera veckor att få fram. Det blir liksom lite konstigt när nästa årsmodell nästan hinner komma innan artikelserien är klar.

glitch sa:
Kan hålla med om att tråden spårade lite men för egen del tycker jag det här med att dela upp artikeln i flera delar som det går flera veckor emellan gör att jag tappar intresset ganska fort.

Vill jag läsa om den hojen generellt finns redan massor skrivet. Det intressanta för mig är ju den lokala vinklingen, hur funkar den i mina lokala förhållanden. Det tycker jag inte ska behöva ta flera veckor att få fram. Det blir liksom lite konstigt när nästa årsmodell nästan hinner komma innan artikelserien är klar.
Det är ju för att testet görs "live". Annars skulle det ju bli en artikel som kom ut när det var klart. Dvs ännu senare.

glitch

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
glitch sa:

Det är ju för att testet görs "live". Annars skulle det ju bli en artikel som kom ut när det var klart. Dvs ännu senare.
Jo jag vet - men för mig personligen är inte formatet optimalt. Jag hade hellre läst ett färdigt test om 2 veckor. Men det är personligt så klart.

Haakan

Medlem
ceel sa:
TM sa:

+1
+1

ceel sa:
TM sa:

+1
Varför skulle den här tråden skilja sig från övriga på Happy?

Makten

Aktiv medlem
Ni som gnäller har ju inte bidragit med ett jota själva. Börja där.

Jag följer också ursprungstemat med intresse. Nyfikenheten blev dock för stor efter att ha gjort en del efterforskningar under sommaren. där jag påbörjat bygget av en Evil The Calling i dagarna. Min känsla är att detta kan bli den mest lustfyllda cykel som jag har haft. Något extra kilo, mindre optimala klättringsegenskaper etc. är ointressant. Jag cyklar för att det är roligt. Prislappen känns också fullt rimlig för en mer exotisk och exklusiv cykel som inte kommer ifrån ett löpande band i massupplaga. Jag stödjer gladeligen småskaliga entreprenörer med hjärta och framåtanda framför storskaliga producenter där volym är viktigare än allting annat.

durietz

Medlem
onyx3 sa:
durietz sa:
Medan vi väntar på fortsättningen... hur upplever du din Wreckoning? Du måste ju ha samlat ihop ganska mycket rulltid nere på Mallis vid det här laget. Det ser lite ut som att det är en sådan man behöver för att käka stenbrötet där nere. Eller funkar Jeffsyn? Calling kanske skulle vara den gyllene medelvägen :-)
Jo om Wreckoningen skulle jag säga att troligen inte finns en bättre lämpad cykel för utförs-mtb på Mallis. Träffar sweetspoten perfekt mellan trampeffektivitet och allmän DH-kapacitet. Man kan köra utför vad som helst och tro man ska dö men hojen bara äter. Hakar aldrig upp sig på något. Det bara skakar till och så är man ute på andra sidan som om inget hänt. Känns nästan lite taskigt mot andra här nere när man plockar placeringar i Strava. Kombon av slaglängden, geon och stora hjulen är grym. Själva länkaget är väl en del i det hela också men tror fan dämparen gör mera här då jag kör Öhlins TTX på min och inte alls har mycket till övers för Monarch Plus:en som jag också har och testar ibland. Kör min hoj i X-low efter att har testat Low några gånger men X-low känns bättre på alla sätt, nedför, klättring, stenkistor och berms. Kan inte tänka mig en sämre miljö för en låg BB än Mallis gällande att slå i saker men det fan inte ett problem. Alla som kör Low har köpt fel hoj enligt mig.

I Sverige då? Jo där hade jag nog valt en annan hoj om jag skulle ha den som all-rounder. Typ en SB5.5 eller Trek Slash, eller kanske en Jeffsy som jag har redan. Detta för att när man trycker på på platten så känner man att man faktist får upp fart på Jeffsyn medan man ofta känner sig som man släpar fram Wreckan efter sig. Och i Sverige är det ganska platt. Ska dock sägas att varje gång jag hoppar på Jeffsyn efter att kört Wreckan så slås jag av hur mycket den gungar vid vanligt tramp i sadeln i förhållande till Wreckan, vilket är skumt. Men det är väl de där 2cm i skillnad som gör det på platten, och ev att jag i regel kör lite mera lättrullade däck bak på Jeffsyn.
Jeffsyn som jag höjt till 160mm fram klarar också Mallis utförs riktigt bra men är ju inte riktigt lika förlåtande i brötet, men kan egentligen vara att BBn höjts lite som gör att den inte känns lika trygg som Wreckan i terrängen, lite oklart. Planen är dock att sänka gaffeln till 150 när jag orkar för att få lite mera bredd på cykelstallet och mera balanserad hoj.

Jag hade gärna testat en Wreckoning med lite längre reach och brantare sadelvinkel. Det kommer säkert om en ca 2 år. Vet inte om det skulle vara bättre egentligen men kanske hade varit ännu snabbare utför när det är riktigt stökigt. Känns lite trångt nu, men samtidigt väldigt agilt.

Sammanfattningsvis: Om du hojar stig i Sverige som förströelse och mest letar nedförsbackar emellan besöken till Järvsö m.m. så är Wreckoning hojen för dig. (Alt. då att du har en annan hoj på 120-140mm som komplement, men då kanske man skulle satsa på en ännu mera bikeparkig hoj än Wreckoning, typ RM Slayer eller nya Nomaden)

JTF

Ny medlem
Luthman Photography sa:
ceel sa:
TM sa:

+1
Varför skulle den här tråden skilja sig från övriga på Happy?
Jo, vissa trådar är uppenbarligen lite finare än andra. Som den här, och så Öhlins-tråden...

:-)

durietz sa:
onyx3 sa:
durietz sa:
Jo om Wreckoningen skulle jag säga att troligen inte finns en bättre lämpad cykel för utförs-mtb på Mallis. Träffar sweetspoten perfekt mellan trampeffektivitet och allmän DH-kapacitet. Man kan köra utför vad som helst och tro man ska dö men hojen bara äter. Hakar aldrig upp sig på något. Det bara skakar till och så är man ute på andra sidan som om inget hänt. Känns nästan lite taskigt mot andra här nere när man plockar placeringar i Strava. Kombon av slaglängden, geon och stora hjulen är grym. Själva länkaget är väl en del i det hela också men tror fan dämparen gör mera här då jag kör Öhlins TTX på min och inte alls har mycket till övers för Monarch Plus:en som jag också har och testar ibland. Kör min hoj i X-low efter att har testat Low några gånger men X-low känns bättre på alla sätt, nedför, klättring, stenkistor och berms. Kan inte tänka mig en sämre miljö för en låg BB än Mallis gällande att slå i saker men det fan inte ett problem. Alla som kör Low har köpt fel hoj enligt mig.

I Sverige då? Jo där hade jag nog valt en annan hoj om jag skulle ha den som all-rounder. Typ en SB5.5 eller Trek Slash, eller kanske en Jeffsy som jag har redan. Detta för att när man trycker på på platten så känner man att man faktist får upp fart på Jeffsyn medan man ofta känner sig som man släpar fram Wreckan efter sig. Och i Sverige är det ganska platt. Ska dock sägas att varje gång jag hoppar på Jeffsyn efter att kört Wreckan så slås jag av hur mycket den gungar vid vanligt tramp i sadeln i förhållande till Wreckan, vilket är skumt. Men det är väl de där 2cm i skillnad som gör det på platten, och ev att jag i regel kör lite mera lättrullade däck bak på Jeffsyn.
Jeffsyn som jag höjt till 160mm fram klarar också Mallis utförs riktigt bra men är ju inte riktigt lika förlåtande i brötet, men kan egentligen vara att BBn höjts lite som gör att den inte känns lika trygg som Wreckan i terrängen, lite oklart. Planen är dock att sänka gaffeln till 150 när jag orkar för att få lite mera bredd på cykelstallet och mera balanserad hoj.

Jag hade gärna testat en Wreckoning med lite längre reach och brantare sadelvinkel. Det kommer säkert om en ca 2 år. Vet inte om det skulle vara bättre egentligen men kanske hade varit ännu snabbare utför när det är riktigt stökigt. Känns lite trångt nu, men samtidigt väldigt agilt.

Sammanfattningsvis: Om du hojar stig i Sverige som förströelse och mest letar nedförsbackar emellan besöken till Järvsö m.m. så är Wreckoning hojen för dig. (Alt. då att du har en annan hoj på 120-140mm som komplement, men då kanske man skulle satsa på en ännu mera bikeparkig hoj än Wreckoning, typ RM Slayer eller nya Nomaden)
Alltså jag vill inte på något sätt pissa på dina erfarenheter och åsikter, men att säga att en Trek Slash är en allround-hoj för sverige känns lite fel, Slash är ju typ byggd för att rejsa EWS.

Det vare bara det jag ville ha sagt. Och att det känns lite konstigt att rekommendera en hoj med passussen att man nog vill ha en annan åckso, som typ är likadan :)

onyx3

Medlem
Luthman Photography sa:
durietz sa:
onyx3 sa:
durietz sa:

Alltså jag vill inte på något sätt pissa på dina erfarenheter och åsikter, men att säga att en Trek Slash är en allround-hoj för sverige känns lite fel, Slash är ju typ byggd för att rejsa EWS.

Det vare bara det jag ville ha sagt. Och att det känns lite konstigt att rekommendera en hoj med passussen att man nog vill ha en annan åckso, som typ är likadan :)
Ha ha jo så kan det nog vara :-) men herr Rietz kör inte som vi andra. Han har tider tagna med enduro-hoj körda på platten som fan klipper de vassaste/starkaste xc-nissarna på samma segment. Ställen där en kortslagig 29a hade varit det "självklara" valet. Inte för alla tydligen.

Oskar

Aktiv medlem
Pfaff sa:
VKruger sa:
Sixten Fors sa:
Ja visst är den onödig, förstår att de har svårt att hitta någon som vill återförsälja cykeln.
För 39 K får man t.ex. en 12,2 kilos Spectral CF 9 EX med Pike RTC3, Monarch RT3, Eagle X01, Guide RSC, DT Swiss XM 1501 30 mm hjul, Renthal Xpex 35 / Fatbar cockpit etc. En bättre cykel och 10 K kvar på banken :)
Lite som att jämföra en amerikansk muskelbil med Skoda.
Förstår Inte. Vad är det för fel på amerikanska muskelbilar? - frånsett den massiva miljöpåverkan förstås.
Dom är skitdåliga att svänga med. En Skoda Fabia Combi TSI 90 däremot klarar 78 km/h i Teknikens Världs älgtest - alltså lika snabbt som Porsche Boxter S och Nissan GTR...

durietz

Medlem
onyx3 sa:
Luthman Photography sa:
durietz sa:
onyx3 sa:
durietz sa:
...

Ha ha jo så kan det nog vara :-) men herr Rietz kör inte som vi andra. Han har tider tagna med enduro-hoj körda på platten som fan klipper de vassaste/starkaste xc-nissarna på samma segment. Ställen där en kortslagig 29a hade varit det "självklara" valet. Inte för alla tydligen.
Onyx måste blanda ihop mig med någon annan men till Luthman vidhåller jag att om man vill ha en allround hoj i Sverige (som för mig innebär att man har maximalt kul i allt från Hellas till Åre) så är troligen Slash eller de andra nämnda aningen mera lätt-trampade pga vikt och slag och därför snäppet bättre för det som Sverige erbjuder. Sen vad är det för fel att rekommendera n+2 som alternativ??

onyx3

Medlem
durietz sa:
Onyx måste blanda ihop mig med någon annan
Ha ha, så blygsam du är ;-) Du har i alla fall tider här hemma som kommer stå sig ett bra tag framöver.
Jag har för övrigt gjort ungefär tvärtom. Alltså gått från (tung) enduro till lätt slack 29a med 120 i slag och upplever den som bättre på de mesta i den tama terrängen vi har här. Kapat tider på nästan allt med den. Det är väl egentligen bara feta rotmattor som inte känns lika härligt. Och park kör jag inte. Sen har jag iofs alrig testat ett svinlätt trampeffektivt långslagigt kolfiberspjut. Är nog inte så dumt det heller, speciellt om man lutar åt park-hållet.

Senast ändrad:

Jilster

Aktiv medlem
Det handlar väl om personlig smak och preferens? För mig skulle en werconning kräva att jag flyttade tillbaka till Åre eller något annat stort berg för att rättfärdiga en dylik. Deff inte i Hellas. Å gunga runt på en Slash i Hellas så kan man ju lika gärna behållt sin 20kg Zerode å fräst runt på.

Smaken är som baken.....

onyx3

Medlem
Jilster sa:
Det handlar väl om personlig smak och preferens? För mig skulle en werconning kräva att jag flyttade tillbaka till Åre eller något annat stort berg för att rättfärdiga en dylik. Deff inte i Hellas. Å gunga runt på en Slash i Hellas så kan man ju lika gärna behållt sin 20kg Zerode å fräst runt på.

Smaken är som baken.....
Precis. Det var lite det jag försökte få fram, utan att säga det rakt ut :-)

durietz

Medlem
Absolut är det en fråga om preferens. Jag cyklar hellre i Hellas med en Slash än Åre med en Camber. Finns helt klart uförslöpor i Hellas som gör sig bra men en Enduro rigg. Men jag är inte ute efter att plocka några KOM på platten.

Vertik

Ny medlem
Tack Durietz för dina tankar om The Wreckoning, jag hittade bilderna om just din cykel på en forum och jag måste säga att den är ju bästa Wreckoning bygget jag har sett hittills ??
Den 1a augusti jag kommer att testa en The Wreckoning och en Insurgent i Vallnord Bikepark samt lite enduro omkring Vallnord. Ser fram emot att se hur DELTA systemet fungerar och om det är värd att ha en sån cyckel i Sverige över huvudtaget.

Ser fram emot att läsa de kommande delar av testen, känns som testaren är inte 100% kompis med The Calling än. Jag misstänker att tonen i testen kommer att ändra sig då alla som testar en Evil cykel älskar den!
Evil hade fått sina problem med rammarna i början, nu de bygger deras rammar på samma företag som Santacruz, i Taiwan.

Vill man undvika momsen kan man köpa direkt i Andorra, fins en liten butik i La Massana som säljer Evil. Butiksägaren är super härligt och tävlar DH med en The Wreckoning med en Manitou El Dorado fram och Push fjädring! ??

Senast ändrad:

Beofred

Aktiv medlem
Jimel sa:
Fantastisk cykling och grym film, hur gick tävlingen?
Jomen tack fint, vi knep vinsten trots hård konkurrens, var fem lag som tävlade.
Blur vann däremot "folkets val" i en senare webb-omröstning, jag har aldrig varit nåt fan av demokrati ;)

Vertik

Ny medlem
Grym film och grym review! Efter att ha testat en Evil The Insurgent i Andorra kan konstatera att Delta systemet är perfekt! Jag klättrade med dämparen öppen utan problem! När det gick nerförsbacken jag kände mig mycket mer bekväm än i den Santa Cruz V10 jag hade hyrt (grym DH cykel, men inte lika lekfull).

Jag kan vara tänka på en The Wreckoning nu... ??

EST

Aktiv medlem
Ojoj låter som ett perfekt vapen till rolig cykling det där :)
Bra recention sålänge film får kollas sen!

Beofred

Aktiv medlem
EST sa:
Ojoj låter som ett perfekt vapen till rolig cykling det där :)
Om du mot all upptänklig förmodan skulle befinna dig i Sälen samtidigt som mig får du gärna ta den på en runda, men du har bara till oktober nånting på dig. :) Du är ju här mer än jag på sommarn!

EST

Aktiv medlem
Hehe ja men vi är ju han aldrig där samtidigt, erbjud dem att de kan få ett hållbarhets test på en å skicka den till mig för vintern istället??
Nädå ska tyvärr inne upp nåt mera vad jag vet. Ska däremot få åka till Järvsö för första gången snar!

EST

Aktiv medlem
Nice du är även välkomna att hucka lite i Örebro?

larsaw

Aktiv medlem
Välskrivet Beo! För oss som inte har ynnesten att ha så många fallhöjdsmetrar att tillgå kanske The Following är en bättre kompromiss, eller vad tror du?
BTW, vad får du leka på för hoj tills nästa år?

Beofred

Aktiv medlem
larsaw sa:
Välskrivet Beo! För oss som inte har ynnesten att ha så många fallhöjdsmetrar att tillgå kanske The Following är en bättre kompromiss, eller vad tror du?
BTW, vad får du leka på för hoj tills nästa år?
Tack för det Larsa! Jag tror The Following är en utmärkt tjunia för Hellabruk, nu verkar de dessutom ha uppdaterat den lite med heta standardz. Lär nog hålla fint för några varv i parken också för den delen. Och vad gäller the calling är det väl främst hjulstorleken snarare än slaglängd som håller den från toppen av innelistan i just Hellas, många verkar ju föredra 29 och det köper jag.

Vet inte ännu vad jag ska rulla på nästa år. Förslag? Trial-låd-el-fatbike kanske!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer