Medan vi väntar på fortsättningen... hur upplever du din Wreckoning? Du måste ju ha samlat ihop ganska mycket rulltid nere på Mallis vid det här laget. Det ser lite ut som att det är en sådan man behöver för att käka stenbrötet där nere. Eller funkar Jeffsyn? Calling kanske skulle vara den gyllene medelvägen :-)durietz sa:Tillbaka on-topic: när kommer nästa del av testet?
+1TM sa:Alltså det här är en tråd som fan borde hamna på wall of shame. En superintressant cykel (för mig iaf) vars testtråd fullständigt bajsas sönder på alla sätt och vis med massa dynga om Canyon(!) och huruvida verkstäder inte gillar folks pressfitlager...
What the fuck, rent ut sagt?!
Admin kan väl gå in och rensa det här nu?
Förstår Inte. Vad är det för fel på amerikanska muskelbilar? - frånsett den massiva miljöpåverkan förstås.VKruger sa:Lite som att jämföra en amerikansk muskelbil med Skoda.Sixten Fors sa:Ja visst är den onödig, förstår att de har svårt att hitta någon som vill återförsälja cykeln.
För 39 K får man t.ex. en 12,2 kilos Spectral CF 9 EX med Pike RTC3, Monarch RT3, Eagle X01, Guide RSC, DT Swiss XM 1501 30 mm hjul, Renthal Xpex 35 / Fatbar cockpit etc. En bättre cykel och 10 K kvar på banken :)
TM sa:Alltså det här är en tråd som fan borde hamna på wall of shame. En superintressant cykel (för mig iaf) vars testtråd fullständigt bajsas sönder på alla sätt och vis med massa dynga om Canyon(!) och huruvida verkstäder inte gillar folks pressfitlager...
What the fuck, rent ut sagt?!
Admin kan väl gå in och rensa det här nu?
+2ceel sa:+1TM sa:Alltså det här är en tråd som fan borde hamna på wall of shame. En superintressant cykel (för mig iaf) vars testtråd fullständigt bajsas sönder på alla sätt och vis med massa dynga om Canyon(!) och huruvida verkstäder inte gillar folks pressfitlager...
What the fuck, rent ut sagt?!
Admin kan väl gå in och rensa det här nu?
Det är ju för att testet görs "live". Annars skulle det ju bli en artikel som kom ut när det var klart. Dvs ännu senare.glitch sa:Kan hålla med om att tråden spårade lite men för egen del tycker jag det här med att dela upp artikeln i flera delar som det går flera veckor emellan gör att jag tappar intresset ganska fort.
Vill jag läsa om den hojen generellt finns redan massor skrivet. Det intressanta för mig är ju den lokala vinklingen, hur funkar den i mina lokala förhållanden. Det tycker jag inte ska behöva ta flera veckor att få fram. Det blir liksom lite konstigt när nästa årsmodell nästan hinner komma innan artikelserien är klar.
Jo jag vet - men för mig personligen är inte formatet optimalt. Jag hade hellre läst ett färdigt test om 2 veckor. Men det är personligt så klart.Luthman Photography sa:Det är ju för att testet görs "live". Annars skulle det ju bli en artikel som kom ut när det var klart. Dvs ännu senare.glitch sa:Kan hålla med om att tråden spårade lite men för egen del tycker jag det här med att dela upp artikeln i flera delar som det går flera veckor emellan gör att jag tappar intresset ganska fort.
Vill jag läsa om den hojen generellt finns redan massor skrivet. Det intressanta för mig är ju den lokala vinklingen, hur funkar den i mina lokala förhållanden. Det tycker jag inte ska behöva ta flera veckor att få fram. Det blir liksom lite konstigt när nästa årsmodell nästan hinner komma innan artikelserien är klar.
+1ceel sa:+1TM sa:Alltså det här är en tråd som fan borde hamna på wall of shame. En superintressant cykel (för mig iaf) vars testtråd fullständigt bajsas sönder på alla sätt och vis med massa dynga om Canyon(!) och huruvida verkstäder inte gillar folks pressfitlager...
What the fuck, rent ut sagt?!
Admin kan väl gå in och rensa det här nu?
Varför skulle den här tråden skilja sig från övriga på Happy?ceel sa:+1TM sa:Alltså det här är en tråd som fan borde hamna på wall of shame. En superintressant cykel (för mig iaf) vars testtråd fullständigt bajsas sönder på alla sätt och vis med massa dynga om Canyon(!) och huruvida verkstäder inte gillar folks pressfitlager...
What the fuck, rent ut sagt?!
Admin kan väl gå in och rensa det här nu?
Jo om Wreckoningen skulle jag säga att troligen inte finns en bättre lämpad cykel för utförs-mtb på Mallis. Träffar sweetspoten perfekt mellan trampeffektivitet och allmän DH-kapacitet. Man kan köra utför vad som helst och tro man ska dö men hojen bara äter. Hakar aldrig upp sig på något. Det bara skakar till och så är man ute på andra sidan som om inget hänt. Känns nästan lite taskigt mot andra här nere när man plockar placeringar i Strava. Kombon av slaglängden, geon och stora hjulen är grym. Själva länkaget är väl en del i det hela också men tror fan dämparen gör mera här då jag kör Öhlins TTX på min och inte alls har mycket till övers för Monarch Plus:en som jag också har och testar ibland. Kör min hoj i X-low efter att har testat Low några gånger men X-low känns bättre på alla sätt, nedför, klättring, stenkistor och berms. Kan inte tänka mig en sämre miljö för en låg BB än Mallis gällande att slå i saker men det fan inte ett problem. Alla som kör Low har köpt fel hoj enligt mig.onyx3 sa:Medan vi väntar på fortsättningen... hur upplever du din Wreckoning? Du måste ju ha samlat ihop ganska mycket rulltid nere på Mallis vid det här laget. Det ser lite ut som att det är en sådan man behöver för att käka stenbrötet där nere. Eller funkar Jeffsyn? Calling kanske skulle vara den gyllene medelvägen :-)durietz sa:Tillbaka on-topic: när kommer nästa del av testet?
Jo, vissa trådar är uppenbarligen lite finare än andra. Som den här, och så Öhlins-tråden...Luthman Photography sa:Varför skulle den här tråden skilja sig från övriga på Happy?ceel sa:+1TM sa:Alltså det här är en tråd som fan borde hamna på wall of shame. En superintressant cykel (för mig iaf) vars testtråd fullständigt bajsas sönder på alla sätt och vis med massa dynga om Canyon(!) och huruvida verkstäder inte gillar folks pressfitlager...
What the fuck, rent ut sagt?!
Admin kan väl gå in och rensa det här nu?
Alltså jag vill inte på något sätt pissa på dina erfarenheter och åsikter, men att säga att en Trek Slash är en allround-hoj för sverige känns lite fel, Slash är ju typ byggd för att rejsa EWS.durietz sa:Jo om Wreckoningen skulle jag säga att troligen inte finns en bättre lämpad cykel för utförs-mtb på Mallis. Träffar sweetspoten perfekt mellan trampeffektivitet och allmän DH-kapacitet. Man kan köra utför vad som helst och tro man ska dö men hojen bara äter. Hakar aldrig upp sig på något. Det bara skakar till och så är man ute på andra sidan som om inget hänt. Känns nästan lite taskigt mot andra här nere när man plockar placeringar i Strava. Kombon av slaglängden, geon och stora hjulen är grym. Själva länkaget är väl en del i det hela också men tror fan dämparen gör mera här då jag kör Öhlins TTX på min och inte alls har mycket till övers för Monarch Plus:en som jag också har och testar ibland. Kör min hoj i X-low efter att har testat Low några gånger men X-low känns bättre på alla sätt, nedför, klättring, stenkistor och berms. Kan inte tänka mig en sämre miljö för en låg BB än Mallis gällande att slå i saker men det fan inte ett problem. Alla som kör Low har köpt fel hoj enligt mig.onyx3 sa:Medan vi väntar på fortsättningen... hur upplever du din Wreckoning? Du måste ju ha samlat ihop ganska mycket rulltid nere på Mallis vid det här laget. Det ser lite ut som att det är en sådan man behöver för att käka stenbrötet där nere. Eller funkar Jeffsyn? Calling kanske skulle vara den gyllene medelvägen :-)durietz sa:Tillbaka on-topic: när kommer nästa del av testet?
I Sverige då? Jo där hade jag nog valt en annan hoj om jag skulle ha den som all-rounder. Typ en SB5.5 eller Trek Slash, eller kanske en Jeffsy som jag har redan. Detta för att när man trycker på på platten så känner man att man faktist får upp fart på Jeffsyn medan man ofta känner sig som man släpar fram Wreckan efter sig. Och i Sverige är det ganska platt. Ska dock sägas att varje gång jag hoppar på Jeffsyn efter att kört Wreckan så slås jag av hur mycket den gungar vid vanligt tramp i sadeln i förhållande till Wreckan, vilket är skumt. Men det är väl de där 2cm i skillnad som gör det på platten, och ev att jag i regel kör lite mera lättrullade däck bak på Jeffsyn.
Jeffsyn som jag höjt till 160mm fram klarar också Mallis utförs riktigt bra men är ju inte riktigt lika förlåtande i brötet, men kan egentligen vara att BBn höjts lite som gör att den inte känns lika trygg som Wreckan i terrängen, lite oklart. Planen är dock att sänka gaffeln till 150 när jag orkar för att få lite mera bredd på cykelstallet och mera balanserad hoj.
Jag hade gärna testat en Wreckoning med lite längre reach och brantare sadelvinkel. Det kommer säkert om en ca 2 år. Vet inte om det skulle vara bättre egentligen men kanske hade varit ännu snabbare utför när det är riktigt stökigt. Känns lite trångt nu, men samtidigt väldigt agilt.
Sammanfattningsvis: Om du hojar stig i Sverige som förströelse och mest letar nedförsbackar emellan besöken till Järvsö m.m. så är Wreckoning hojen för dig. (Alt. då att du har en annan hoj på 120-140mm som komplement, men då kanske man skulle satsa på en ännu mera bikeparkig hoj än Wreckoning, typ RM Slayer eller nya Nomaden)
Ha ha jo så kan det nog vara :-) men herr Rietz kör inte som vi andra. Han har tider tagna med enduro-hoj körda på platten som fan klipper de vassaste/starkaste xc-nissarna på samma segment. Ställen där en kortslagig 29a hade varit det "självklara" valet. Inte för alla tydligen.Luthman Photography sa:Alltså jag vill inte på något sätt pissa på dina erfarenheter och åsikter, men att säga att en Trek Slash är en allround-hoj för sverige känns lite fel, Slash är ju typ byggd för att rejsa EWS.durietz sa:Jo om Wreckoningen skulle jag säga att troligen inte finns en bättre lämpad cykel för utförs-mtb på Mallis. Träffar sweetspoten perfekt mellan trampeffektivitet och allmän DH-kapacitet. Man kan köra utför vad som helst och tro man ska dö men hojen bara äter. Hakar aldrig upp sig på något. Det bara skakar till och så är man ute på andra sidan som om inget hänt. Känns nästan lite taskigt mot andra här nere när man plockar placeringar i Strava. Kombon av slaglängden, geon och stora hjulen är grym. Själva länkaget är väl en del i det hela också men tror fan dämparen gör mera här då jag kör Öhlins TTX på min och inte alls har mycket till övers för Monarch Plus:en som jag också har och testar ibland. Kör min hoj i X-low efter att har testat Low några gånger men X-low känns bättre på alla sätt, nedför, klättring, stenkistor och berms. Kan inte tänka mig en sämre miljö för en låg BB än Mallis gällande att slå i saker men det fan inte ett problem. Alla som kör Low har köpt fel hoj enligt mig.onyx3 sa:Medan vi väntar på fortsättningen... hur upplever du din Wreckoning? Du måste ju ha samlat ihop ganska mycket rulltid nere på Mallis vid det här laget. Det ser lite ut som att det är en sådan man behöver för att käka stenbrötet där nere. Eller funkar Jeffsyn? Calling kanske skulle vara den gyllene medelvägen :-)durietz sa:Tillbaka on-topic: när kommer nästa del av testet?
I Sverige då? Jo där hade jag nog valt en annan hoj om jag skulle ha den som all-rounder. Typ en SB5.5 eller Trek Slash, eller kanske en Jeffsy som jag har redan. Detta för att när man trycker på på platten så känner man att man faktist får upp fart på Jeffsyn medan man ofta känner sig som man släpar fram Wreckan efter sig. Och i Sverige är det ganska platt. Ska dock sägas att varje gång jag hoppar på Jeffsyn efter att kört Wreckan så slås jag av hur mycket den gungar vid vanligt tramp i sadeln i förhållande till Wreckan, vilket är skumt. Men det är väl de där 2cm i skillnad som gör det på platten, och ev att jag i regel kör lite mera lättrullade däck bak på Jeffsyn.
Jeffsyn som jag höjt till 160mm fram klarar också Mallis utförs riktigt bra men är ju inte riktigt lika förlåtande i brötet, men kan egentligen vara att BBn höjts lite som gör att den inte känns lika trygg som Wreckan i terrängen, lite oklart. Planen är dock att sänka gaffeln till 150 när jag orkar för att få lite mera bredd på cykelstallet och mera balanserad hoj.
Jag hade gärna testat en Wreckoning med lite längre reach och brantare sadelvinkel. Det kommer säkert om en ca 2 år. Vet inte om det skulle vara bättre egentligen men kanske hade varit ännu snabbare utför när det är riktigt stökigt. Känns lite trångt nu, men samtidigt väldigt agilt.
Sammanfattningsvis: Om du hojar stig i Sverige som förströelse och mest letar nedförsbackar emellan besöken till Järvsö m.m. så är Wreckoning hojen för dig. (Alt. då att du har en annan hoj på 120-140mm som komplement, men då kanske man skulle satsa på en ännu mera bikeparkig hoj än Wreckoning, typ RM Slayer eller nya Nomaden)
Det vare bara det jag ville ha sagt. Och att det känns lite konstigt att rekommendera en hoj med passussen att man nog vill ha en annan åckso, som typ är likadan :)
Dom är skitdåliga att svänga med. En Skoda Fabia Combi TSI 90 däremot klarar 78 km/h i Teknikens Världs älgtest - alltså lika snabbt som Porsche Boxter S och Nissan GTR...Pfaff sa:Förstår Inte. Vad är det för fel på amerikanska muskelbilar? - frånsett den massiva miljöpåverkan förstås.VKruger sa:Lite som att jämföra en amerikansk muskelbil med Skoda.Sixten Fors sa:Ja visst är den onödig, förstår att de har svårt att hitta någon som vill återförsälja cykeln.
För 39 K får man t.ex. en 12,2 kilos Spectral CF 9 EX med Pike RTC3, Monarch RT3, Eagle X01, Guide RSC, DT Swiss XM 1501 30 mm hjul, Renthal Xpex 35 / Fatbar cockpit etc. En bättre cykel och 10 K kvar på banken :)
onyx3 sa:Luthman Photography sa:Onyx måste blanda ihop mig med någon annan men till Luthman vidhåller jag att om man vill ha en allround hoj i Sverige (som för mig innebär att man har maximalt kul i allt från Hellas till Åre) så är troligen Slash eller de andra nämnda aningen mera lätt-trampade pga vikt och slag och därför snäppet bättre för det som Sverige erbjuder. Sen vad är det för fel att rekommendera n+2 som alternativ??durietz sa:Ha ha jo så kan det nog vara :-) men herr Rietz kör inte som vi andra. Han har tider tagna med enduro-hoj körda på platten som fan klipper de vassaste/starkaste xc-nissarna på samma segment. Ställen där en kortslagig 29a hade varit det "självklara" valet. Inte för alla tydligen.onyx3 sa:Alltså jag vill inte på något sätt pissa på dina erfarenheter och åsikter, men att säga att en Trek Slash är en allround-hoj för sverige känns lite fel, Slash är ju typ byggd för att rejsa EWS.durietz sa:...
Sammanfattningsvis: Om du hojar stig i Sverige som förströelse och mest letar nedförsbackar emellan besöken till Järvsö m.m. så är Wreckoning hojen för dig. (Alt. då att du har en annan hoj på 120-140mm som komplement, men då kanske man skulle satsa på en ännu mera bikeparkig hoj än Wreckoning, typ RM Slayer eller nya Nomaden)
Det vare bara det jag ville ha sagt. Och att det känns lite konstigt att rekommendera en hoj med passussen att man nog vill ha en annan åckso, som typ är likadan :)
Ha ha, så blygsam du är ;-) Du har i alla fall tider här hemma som kommer stå sig ett bra tag framöver.durietz sa:Onyx måste blanda ihop mig med någon annan
Precis. Det var lite det jag försökte få fram, utan att säga det rakt ut :-)Jilster sa:Det handlar väl om personlig smak och preferens? För mig skulle en werconning kräva att jag flyttade tillbaka till Åre eller något annat stort berg för att rättfärdiga en dylik. Deff inte i Hellas. Å gunga runt på en Slash i Hellas så kan man ju lika gärna behållt sin 20kg Zerode å fräst runt på.
Smaken är som baken.....
Jomen tack fint, vi knep vinsten trots hård konkurrens, var fem lag som tävlade.Jimel sa:Fantastisk cykling och grym film, hur gick tävlingen?
Den där går inte att svetsa, men det vet du va?EST sa:Ojoj låter som ett perfekt vapen till rolig cykling det där :)
Bra recention sålänge film får kollas sen!
Om du mot all upptänklig förmodan skulle befinna dig i Sälen samtidigt som mig får du gärna ta den på en runda, men du har bara till oktober nånting på dig. :) Du är ju här mer än jag på sommarn!EST sa:Ojoj låter som ett perfekt vapen till rolig cykling det där :)
???Beofred sa:har fått gå några varv där farten aldrig är gratis.
Tack för det Larsa! Jag tror The Following är en utmärkt tjunia för Hellabruk, nu verkar de dessutom ha uppdaterat den lite med heta standardz. Lär nog hålla fint för några varv i parken också för den delen. Och vad gäller the calling är det väl främst hjulstorleken snarare än slaglängd som håller den från toppen av innelistan i just Hellas, många verkar ju föredra 29 och det köper jag.larsaw sa:Välskrivet Beo! För oss som inte har ynnesten att ha så många fallhöjdsmetrar att tillgå kanske The Following är en bättre kompromiss, eller vad tror du?
BTW, vad får du leka på för hoj tills nästa år?