Flowiga och sockersmakande stigar kring Jönköping

Datum:
24 maj 2019 12:12

Hur är stigcyklingen kring Jönköping? Häng med på en skönt flowig & sockersmakande roadtrip längst Vätterns södra delar, dock inte utan ett visst flås i den kuperade terrrängen. Stigar testas i Gränna, Huskvarna, Vistavallen på Kaxholmen och slutligen MTB-slingorna vid Hallbystugan som ligger nära Jönköpings flygplats. Glöm tekniskt rot- och stenkalas a la Hellas i Stockholm eller Delsjön i Göteborg. I Jönköpingstrakterna är det flytet som regerar. 

Open Street Map : Pixabay

”– Jönköping är ungefär lika långt från Göteborg som Stockholm-Uppsala, capish?”

Det är en torsdagskväll i maj och jag träffar mina barndomskompisar Fredrik och Henrik på vårt Airbnb-boende i Gunneryd, som ligger strategiskt placerat mittemellan Gränna och Huskvarna, med cirka två mil åt varje håll. De bor i Uppsala och Stockholm. Jag bor i Göteborg. Det större området som vi har tänkt cykla mountainbike i under helgen var en bra kompromiss där ingen behövde köra mycket längre än den andra.

Helgens mål är tämligen okomplicerat. Umgås, ta en öl (eller två), prata gamla minnen och framförallt prova de fyra cykelområdena Gränna, Huskvarna, Kaxholmen och Hallby.

”Vi fastnade för beskrivning av stigen ”On the edge of Candyland”, därför drog vi mot Gränna.”

En googling om Mtb i Jönköping för en oundvikligen in på Elna Dahlstrands blogg. Där finns det spaltmeter med intressant läsning och givande fakta om cyklingen i området. Vi fastnade för hennes beskrivning om stigen ”On the edge of Candyland”. Den låg till grund för vårt beslut att bege oss till Gränna på och sparka igång helgen med lördagsgodiset redan på fredagsmorgonen. 

Open Street Map : Pixabay

Helgens stigcykelmission kring Jönköping vid södra delarna av Vättern.

Gränna: Polkagrisar och stigar 

Fredrik Schenholm

I Gränna är det inte långt mellan gotteaffärerna.

Det tar oss en knapp kvart att köra bil de knappt två milen från Gunneryd och norrut till parkeringen vid Grännabygdens OK (GBOK). Solen skiner på den blå himmeln och den stora grusparkeringen är nästintill tom när vi anländer. I ena hörnet av parkeringen står det en träskylt med en pil på och texten ”Start mountainbikespår”. Man tackar för den, sådan service finns inte i Göteborg.

I Gränna håller eldsjälarna i orienteringsklubben det två rundslingorna norra (vita pilar) och södra (gula pilar) fina.

Mountainbikespåren vid GBOK kan vi tacka ett gäng orienterande eldsjälar för. De har röjt upp, fixat till och märkt upp två olika rundslingor. Båda rundslingorna är markerade med blå skyltar, där den ena i tillägg är markerad med gula pilar och den andra med vita pilar.

Fredrik Schenholm

Gränna har snabba och väl underhållna leder, 2 stycken i dagsläget.

Vi bestämmer oss för att börja med det gula spåret. Det börjar med en uppförsbacke på grusväg innan den viker av åt höger in i skogen. Ganska direkt kommer en passage med bra flyt längs en väl underhållen och ren stig. Spåret fortsätter längs med både stig, eljusspår och lite väg. Den är kuperad och väl tillbaka vid parkeringen visar klockan 140 höjdmeter på knappt fem kilometer.

Det blir en kort paus innan vi börjar stånka oss upp för grusvägen igen. Men denna gång fortsätter vi längs den vita leden. Uppförsbacken fortsätter till vänster in i skogen. På toppen, efter 300 meter cykling och 35 höjdmeter, pumpar mjölksyran i mina ben. Fredrik och Henrik står redan där när jag flåsandes kommer upp:
– Är det gött med kolfiber och 29 tum eller? frustar jag fram mellan andetagen samtidigt som jag hoppar av min 27,5 tums aluminiumhoj. Jag vill verkligen få det till en ojämn kamp på grund av utrustning. Men jag vet ju egentligen att både Fredrik och Henrik klockar bra många fler mjölksyretimmar än jag.

Fredrik Schenholm

Inget sten- och rotkalas i Gränna, här äger flowet.

Efter uppförsbackar kommer ofta en belöning. Och så var verkligen fallet här. Snart flyger vi fram längs det vita spåret med byggda kurvor och hopp som smälter ihop och ger ett riktigt bra flyt. Det är först nere vid spången där det börjar gå uppåt igenom som vi stannar till och inser att vi är mitt i en enormt häftig skog. Marken är täckt av ramslökblad som ger en vacker symmetri till landskapet.

Fredrik Schenholm

Tacka den lokala orienteringsklubben i Gränna för de skyltade och underhållna stigarna.

Resten av leden är väldigt lik den gula, en kombination av stig och väg i kuperad natur. Längs spåret finns det avstickare markerade med svarta skyltar. Dessa är mer endoruinriktade och helt klart värda att köra. Åter nere vid bilen igen visar klockan 120 höjdmeter på 3,5 kilometer.

Fredrik Schenholm

På leden Edge of Candy Land är du nära både Gränna och Vättern.

Sen var det dags för ”On the edge of Candyland”. Starten på stigen ligger bara ett par hundra meter från parkeringen och börjar vid ett vitt lusthus med storslagen utsikt över Gränna, Vättern och Visingsö. Från lusthuset är det 500 meter cykelnjutning längs en klippkant över Gränna utmed en vältrampad stig med några rötter och ett gäng hällar. Lekfullt, vackert och storslaget.

Huskvarna: Mjölksyra och utsikter  

Efter en välbehövlig lunch, och vila, i Gränna tar vi bilen vidare till Huskvarna och parkeringen vid IKHP-stugan. Här arrangerades Europeiska mästerskapet i mountainbike för 3 år sedan (EuroMTB2016). Även svenska och nordiska mästerskap har arrangerats här. I området kring stugan finns teknikbanor, spänger och hopp. Perfekt för träning! Den tuffa EM-banan finns kvar och det är vår eftermiddagsplan. Men först cyklar vi igenom den röda slingan.

Fredrik Schenholm

I Huskvarna bjuds det på flås, lite mer sten och rötter samt utsikt.

Fredrik Schenholm

I Huskvarna har lokala föreningen IKHP skyltat lederna bra.

Vi inser direkt att cyklingen här är väldigt olik Gränna med mer rötter, stenar och hällar. Gemesamt är det kuperade landskapet och mjölksyran i benen. Men mjölksyran når nya nivåer längs EM-banan. Förutom några hopp, en del fina kurvor, en lite trixigare passager med stenar så visar det sig att banan är enormt jobbig.

Fredrik Schenholm

Bevattning av stålhästarna efter den första dagens vedermödor och triumfer i Gränna och Huskvarna.

– Va faaaan, där är ju en till lila skylt, dreglar Henrik ur sig samtidigt som vi sliter upp längs spåret för skidbacken.
Den skylten betyder att vi ska ner för skidbacken igen. Och upp igen. Det är svårt att njuta av den vackra utsikten, för det är bra vackert här. Under oss ligger Huskvarna, Vättern och lite längre bort Jönköping.
Vi sover gott i Gunneryd den natten.

Kaxholmen: Svensk klassiker med megaflyt

I bilen kommande dag, på väg mot Kaxholmen, diskuterar vi fördelarna med mountainbikesemester. Vi har varit på många skidresor tillsammans och där finns det alltid stressmoment som lavinfara och lössnö som blir uppåkt. Nu sitter vi i bilen och klockan är elva. Trots att klockan nästan är lunch är vi helt ostressade. Tummen upp för cykelsemester.

Fredrik Schenholm

På Kaxholmen där Vistavallen ”Vista” ligger är det mer flyt än i en norrländsk älv på våren.

Fredrik parkerar bilen på den stora grusparkeringen vid Vistavallen. Strax söder om oss ligger ett skogsområde som inom cykelkretsar kallas för ”Vista”. Här arrangerar Jönköping cykelklubb tävlingen ”Vista mountain” som sägs vara Sveriges äldsta mountainbiketävling.

Fredrik Schenholm

Kaxholmens Vista är ett obligatoriskt stopp, ligger strax norr om Huskvarna.

Fredrik Schenholm

Både snabb och snygga stigar på Vista, Kaxholmen.

Fem minuter efter att vi plockat av cyklarna från bilen ligger vi och jagar varandra längs det röda spåret. Det går upp och ner längs fantastiskt underhållna lerstigar. Underlaget är torrt och snabbt. Utmed stigarna ligger det fallna träd och naturen för tankarna till en djungel.

”I Vista slipper vi det där tekniska tramset och stigar överbelamrade med rötter och stenar. Det här är flyt, på riktigt.”

Vi provar även det blå spåret som är något kortare än det röda. I Vista slipper vi det där tekniska tramset och stigar överbelamrade med rötter och stenar. Det här är flyt, på riktigt.

Hallby: Fult men bra runt Hallbystugan

Lyckliga hoppar vi in i bilen och fortsätter västerut, mot Hallbystugan som ligger i närheten av Jönköpings flygplats. Jag lyckades få punktering på det sista varvet och behöver fylla på slangförrådet.

Fredrik Schenholm

Vad är väl en MTB-helg utan några punkor.

Vi svänger in på Sportson. Jag frågar en kille i verkstaden var jag kan hitta slangar. Men jag är även nyfiken på hur alla stigar kan vara så otroligt rena och fina:
– Spåren underhålls hela tiden av föräldrar, entusiaster och barn under träningar och inför tävlingar, säger killen samtidigt som han oljar kedjan på en cykel som är upphängd framför honom.

Fredrik Schenholm

”Fult men bra” säger författaren om Hallby.

Jag får känslan av att mountainbike är populärt i Jönköping. Känslan får lite mer verklighetsförankring när vi anländer till Hallbystugan. Precis vid parkeringen ligger ”Kids track”, en pump-track med doserade kurvor. Det är fullt med kids som cyklar runt. I tillägg finns ett enklare grönt spår i skogen. Här ges verkligen chansen till kids att fastna för cykling.

Fredrik Schenolm

Svarta slinga på Hallby är kuperad, lite mer teknisk och har en del byggda hopp.

Alla spåren i Hallby börjar vid det gula huset och vi hoppar direkt på den blåa slingan. Det visar sig vara en riktigt rolig slinga på cirka 3,5 kilometer. Jämfört med allt vi cyklat hittills är detta en platt slinga, men den är snabb med många kurvor och doseringar och en hel del mindre hopp.

Fredrik Schenholm

Slaktade cyklister i Hallby, efter tre fjärdedelar in i helgen fullproppad med mountainbike kring Jönköping.

Naturupplevelsen är betydligt tråkigare på grund av kalhyggen och öppna marker jämfört med Vista och Gränna, men det balanseras upp tack vare den roliga cyklingen. Vi tar också ett varv runt den svarta slingan. Här är det mer rötter, väldigt kuperat, en del byggda hopp. Helt klart både fysiskt och teknisk krävande. Jämfört med EM-banan i IKHP är den mer tekniskt krävande men med mindre mjölksyra. Längs denna slinga är det första gången på hela helgen som vi upplever dålig markering. Även denna natt sover vi gott i Gunneryd.

Tegnértornet: Från fyra landskap ner till Gränna

Fredrik Schenholm

Tegnértornet ovanför Gränna bjuder på grafitti och vyer.

Som avslutning på cykelhelgen tar vi oss på söndagsmorgonen upp till Tegnértornet. Det är en seg och bitvis brant grusväg sista biten upp till tornet. Den artificiella plåttoppen på 27 meter nås genom en spiraltrappa på 144 trappsteg.

Välbehövlig vila efter en fullproppad MTB-helg kring Jönköping.

Från utsiktstornet på 351 meter över havet kan man i klart väder se de fyra landskapen Småland, Östergötland, Västergötland och Närke. Efter det är det bara nerför. 144 trappsteg med apostlahästarna med och 183 meter cykling ner till Grännatorget och dess polkagrisar och turister.

4 av stigarna kring Jönkping i Turtips

GRÄNNA

HUSKVARNA

KAXHOLMEN, VISTA

HALLBY

Finns det fler beskrivna turer i Jönköping med omnejd?
Här ser du alla hittills upplagda stigar i Jönköping och i Gränna.

Jag har en grym runda!
Cool, bjussar du på den så är vi idel öra! Om du vill dela med dig av en egen runda så ladda upp GPX-fil, kort beskrivning i text och bilder via denna länk.

Senaste kommentarer

ajajkapten 2019-05-26 17:08

Rolig läsning! Kan också rekommendera Olsbobanan, 5km flowig stig

Wingqvist 2019-05-27 08:16

Den låter go! Har du lite bilder och en gpx-fil från rundan så får du mer än gärna lägga in den! Här är länk där du kan ladda upp turtips: https://happyride.se/turtips/upload.php

BikingSouthEast 2019-06-02 20:02

Vill ni testa ytterligare cykelområden är ni välkomna till östra Småland och Öland. Här samlar vi för fullt intressanta cykelområden under det gemensamma namnet BikingSouthEast. Guidning ordnas!
// Oskar

Wingqvist 2019-06-06 08:47

Låter grymt! Lägg gärna upp rundor i Turtips redan nu om du vill!

BikingSouthEast 2019-06-07 10:36

Wingqvist, samtliga leder inom Biking South Easts cykelområden ligger redan uppe i era Turtips :-)
Så det är bara att sticka ut och cykla!
// Oskar