Cykelkonjunktur DN

oaero

Ny medlem
Cykelkonjunktur DN
http://www.dn.se/ledare/signerat/cykelkonjunktur-trend-som-gatt-over-styre

"Det är en sak jag aldrig förstått med dessa livsstilsflåsare. Om nu syftet är att skaffa sig bra kondition och leva till nästa sekel – varför då klä sig strömlinjeformat och köpa en cykel i akrylamid som väger 18 gram? Vore det inte smartare att kränga på sig en burka med superhjältemantel för maximalt luftmotstånd och skaffa en velociped av typen höghjuling som kräver 10.000 kalorier bara för att komma till slutet av kvarteret?"

Synd, han har inte förstått någonting.
Eller springer han i träskor om han nu ger sig ut och motionerar överhuvudtaget?

Undrar också hur det "berömda" TDF tecknet ser ut, och vad som är nytt i det?

Själv har jag försökt med alla möjliga ljud och tecken för försöka att få folk att förstå att de är ute i trafiken och inte hemma i sitt vardagsrum på cykelbanan.

Cykelkonjunktur DN
Jag förstår att han inte förstår. Han är ju bara en reporter som skriver vad han vill.

Vi andra (en del i alla fall) är svettopendlare i lycra och älskar cykling.

Tecknet...hur kan det se ut?

Cykelkonjunktur DN
Ett tecken för att köra om?
Hur tänkte han sig det? Ligger alla pendlarcyklister och tittar bakåt hela tiden för att se om någon kommer och gör det hemliga tecknet?
Om nu tecknet är hemligt, hur vet då den som kommer att bli omkörd vad det betyder?

Cykelkonjunktur DN
Det är nog detta tecknet reportern har sett i backspegeln:
middle-finger.jpg

Cykelkonjunktur DN
DN har intressanta journalister. För ett par år sedan grundade en DN-journalist det berömda uttrycket "Fuck-you-burnout" när hon skulle beskriva hur vi som gillar sporthojar roar oss på fritiden. Det finns än idag många teorier om hur man gör en sådan.

Cykelkonjunktur DN
Jag tyckte att krönikan började lovande, men när jag hade kommit till slutet så insåg jag hur dåligt skriven den var. Kan dock tänka mig att den går hem i stugorna.

Skulle också vilja veta hur omkörningstecknet ser ut. Ska använda det på nästa Snäckanrunda.

Cykelkonjunktur DN
Han måste ju mena de som visar med handen att man ska köra om så att bakomvarande cyklist inte kör om samtidigt. Lite som att använda blinkers i bilen. Krönikor blir ju så mycket roligare om skribenten vet vad han pratar om och inte låter okunnigheten lysa igenom.

Cykelkonjunktur DN
Det är väl inte helt omöjligt att det finns MEMILer som gör nån slags tecken som de fått för sig används i TdF och sen skryter om det vid fikabordet på jobbet.

Skulle ALDRIG hända bland Happys elitpendlare förstås.

Cykelkonjunktur DN
moody skrev:
-------------------------------------------------------
> Kändes väl mest som en skoluppgift.
> "Idag ska vi skriva en krönika"

Haha! Som ganska mycket av dagens journalism.
Nåväl artikeln har i alla fall lett till att den här tråden skapades och jag fick med mig dagens finaste uttryck "fuck you burn-out".
Tack DN!

Cykelkonjunktur DN
moody skrev:
> Kändes väl mest som en skoluppgift.
> "Idag ska vi skriva en krönika"
>
> /E

Kolla när den publicerades. Vadå sista-minuten-jobb "helvete, jag har ju 80 rader jag lovat att fylla..." :)

Cykelkonjunktur DN
Verkar ju vara ett outtömligt krönikeämne med MAMILs. Samma raljerande i krönika efter krönika.
Men om tidningen publicerar, så betyder det att folket vill läsa.
Om folket vill läsa, så betyder det att de håller med.

Cykelkonjunktur DN
Hittar men en regelrätt MAMIL-klunga på vägen till jobbet att haka på kan jag mycket väl tänka mig att göra klungtecken! :)

Har inte hänt ännu dock ...

Cykelkonjunktur DN
Hur uttjatade de än blir, så lyckas de alltid skapa stor förnärmelse och upprördhet här på happy i alla fall. Det tycker jag är lite roligt.

Cykelkonjunktur DN
Som bilburen pendlare som kör förbi Stockholm och mest ser staden som ett stort väghinder fattar jag ingenting men något säger mig att det inte är så mycket att missa.

Personligen tror jag att om en grupp eller ett fenomen blir häcklat allt oftare så har det en uppåtgående trend eller håller på att bli så pass etablerat att det går att driva med. (Det har fått så stor spridning att läsare kan känna igen fenomenet) Det borde ju vara ett gott tecken för folkhälsan även om det innebär att det blir trängre i trafiken.

För mig som motionscyklar i Roslagen är det mestadels av godo. Andra trafikanter blir mer vana vid cyklister och det blir mer potentiellt sällskapp på rundorna. :)

Cykelkonjunktur DN
"Personligen tror jag att om en grupp eller ett fenomen blir häcklat allt oftare så har det en uppåtgående trend eller håller på att bli så pass etablerat att det går att driva med."
------------------------------------------------------------------------------------------------

Bra analys cerberos. Har nämligen själv tänkt i samma banor:)

/E

Cykelkonjunktur DN
cyklariskogen skrev:
> Han måste ju mena de som visar med handen att man
> ska köra om så att bakomvarande cyklist inte
> kör om samtidigt. Lite som att använda blinkers
> i bilen. Krönikor blir ju så mycket roligare om
> skribenten vet vad han pratar om och inte låter
> okunnigheten lysa igenom.

Blinkers? Du menar som att hålla ut armen åt höger om man ska svänga höger och tvärtom?
Inte så vanligt varken i TdF eller i Stockholm.

Senast ändrad:
Cykelkonjunktur DN
Han är ingen reporter, han är ledarskribent.
Som prenumerant av tidningen börjar det kännas tröttsamt att gång på gång bli förolämpad.

Cykelkonjunktur DN
Sungam skrev:
> Han är ingen reporter, han är ledarskribent.
> Som prenumerant av tidningen börjar det kännas
> tröttsamt att gång på gång bli förolämpad.

Det går säkerligen att kontakta honom och påpeka detta :)

Cykelkonjunktur DN
Jag förstår inte riktigt aversionen mot cykelkläder som den här skribenten (och många andra) verkar ha.

Själv cyklar jag i "civila" kläder till och från jobbet eftersom det bara är runt 6km, men om man har en längre pendlingssträcka så fattar jag inte vad det är för fel med ändamålsenlig klädsel? Om man cyklar t ex 2 mil i sin jobbkostym så är det nog svårt att undvika att bli rätt svettig och oskön. Om man då ändå ska byta om på jobbet så är det väl lika bra att cykla i riktiga grejer och inte t.ex. en fladdrig träningsoverall. Men vad vet jag.

Cykelkonjunktur DN
"Kanske en av modellen Hyper Pro Urban? Eller varför inte Speedster S20 Urban Flatbar? (Jo, de finns på riktigt.)"

Det kan inte vara sant? Finns det produkter som heter så? Verkar helt ju helt osannolikt galet...

Cykelkonjunktur DN
H. skrev:
> Kränkande!

+1

Framför allt förstår jag inte riktigt varför så många tar åt sig. Känner man igen sig i beskrivningen innebär det ju att skribenten har rätt. Känner man inte igen sig är det ju inga problem. Ser man inte ens problemet med pendlingshetsen är det dock oroväckande.

Cykelkonjunktur DN
fredrikw
Det finns säkert problem med pendlingshets, men att direkt koppla det till cyklister med en viss klädsel är att göra det väldigt lätt för sig.
Jag pendlar varje vecka i Stockholm och utmed min väg upplever jag inga stora problem pga pendlingshets, och när problem uppstår har det inget att göra med vilken typ av klädsel som cyklisten har.
Ibland är det ett svetto som gör något tokigt, ibland är det en mamma med musik i öronen som vinglar i sin egen lilla värld och ibland är det någon annan...det handlar om att ändra beteenden och göra staden mer cykelvänlig, inte att peka finger.

Cykelkonjunktur DN
Tille skrev:
> cyklariskogen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Han måste ju mena de som visar med handen att
> man
> > ska köra om så att bakomvarande cyklist inte
> > kör om samtidigt. Lite som att använda
> blinkers
> > i bilen. Krönikor blir ju så mycket roligare
> om
> > skribenten vet vad han pratar om och inte
> låter
> > okunnigheten lysa igenom.
>
> Blinkers? Du menar som att hålla ut armen åt
> höger om man ska svänga höger och tvärtom?
> Inte så vanligt varken i TdF eller i Stockholm.

Sant. Påstod aldrig att varken han eller jag har rätt:) Det är nästan så att man borde be honom demonstrera tecknet. Jag är sjukt nyfiken, jag vill veta vilket tecken jag ska kika efter.

Cykelkonjunktur DN
fredrikw skrev:
> Hur uttjatade de än blir, så lyckas de alltid
> skapa stor förnärmelse och upprördhet här på
> happy i alla fall. Det tycker jag är lite roligt.

+1

Cykelkonjunktur DN
Känner mig inte kränkt o tar inte åt mig, men är lite besviken på att DN låter såna korkade människor skriva kolumner som man sett en hel del av på sistone. De känns bara som haters som tror att "memils" är ett etablerat begrepp, ingen objektiv journalistik direkt men det är väl därför det är "signerat"

Cykelkonjunktur DN
Tur att jag slutat prenumerera på DN samt att jag alltid surfar på deras site med adblockern påslagen

Jag blir faktiskt lite irriterad av sådana här artiklar som ska försöka alienera en grupp människor bara för att de klär sig och beter sig på ett sätt som kanske är lite ovanligt. Skillnaden mot rasism är inte jättestor egentligen. Snart får man väl okvädesord och skräp kastat på sig om man försöker cykla genom stan.

Senast ändrad:
Cykelkonjunktur DN
railrunner skrev:
> "Kanske en av modellen Hyper Pro Urban? Eller
> varför inte Speedster S20 Urban Flatbar? (Jo, de
> finns på riktigt.)"
>
> Det kan inte vara sant? Finns det produkter som
> heter så? Verkar helt ju helt osannolikt galet...

Google är din vän:

Hyper Pro Urban

Speedster S20 Urban Flatbar

Cykelkonjunktur DN
Kung Stalle skrev:
> Hur fett är det inte att cykla i mantel på höghjuling?! Heeelt sjuuukt fett!

Jag såg honom i morse vid St Eriksplan. Han körde en Pedersen och såg ut ungefär såhär:

1912_bw_former_owner_small.jpg

Cykelkonjunktur DN
silverman834 skrev:
> Med tdf tecknet så menas det kanske inte tecken
> du ger framförvarande utan hur man klappar ena
> skinkan för att varna bakomvarande för hinder?

Jaha, så jag har alltså gjort TdF-tecknet i snart 20 år utan att vara medveten om det.
Snacka om hemligt tecken :)

Cykelkonjunktur DN
Han har väl blivit gruppkränkt i bilkö eller dylikt. Som journalist har han en utmärkt kanal att lätta på trycket när skammen blir överväldigande.
Personligen har jag inte observerat att lycrafolket skulle vara särskilt överviktiga.
Tror hans typ av artiklar går hem hos pk folket, de har ofta ett uppdämt behov av att raljera mot folk men får inte ta ut det på avvikare som andra etniska folkgrupper, religösa eller folk med en från normen avvikande sexuell läggning. Alltså måste man då ge sig på andra grupper exempelvis cyklister. Att ge sig på fixiefolket skulle säkert kunna innebära att han blev mobbad av innefolket på avdelningen. Vanliga kläder, barnstol på pakethållaren och maxhastighet kring 20 km/h är inte avvikare alltså är bara svettopendlaren kvar.
Jag är också nyfiken på vilka tecken han pratar om.

Tillbaka
Topp