Cykelkonjunktur DN

Cykelkonjunktur DN
Skön tråd! Så mycket skönare än krönikan som ju var oskönt lam.

edit. Jäklars vilket happykorrekt inlägg av mig. Flåt, det bara kom!

Senast ändrad:
Cykelkonjunktur DN
Dagen "DN-tycker-inte-om-cyklister" handlar om Nils Öhman som helt fridfullt går på cykelbanan vid Ånghästparken, han är själv medveten om att det är en cykelbana och han brukar själv cykla cykla där.
Men lika fullt irriterar han sig på att en cyklist touchar honom, jag citerar:
"Men den skäggige cyklisten styr mot mig och siktar på min axel så att han knuffar till mig samtidigt som han argt väser "cykelbana!".

Det är inte lätt att vara cyklist i dag, man retar upp folk om man cyklar på vägar, man retar upp folk om man cyklar på trottarer, man retar till och med upp folk om man cyklar på cykelbanor.

Samtidigt undrar jag vem den "skäggige cyklisten" är?

Skulle Nisse egentligen skrivt av sig under "dagens Happyspotting" hellre än i DN?

Cykelkonjunktur DN
Eh, jamen det är väl jävligt onödigt att tränga folk bara för att de går på en cykelbana.
Eller hur var det nu... bilar som tränger undan cyklar som befinner sig på fel ställe - var det OK eller inte?

Cykelkonjunktur DN
Omkörnigstecken: Om man utgår ifrån att den cyklist man vill köra om saknar 360-gradersseende så tycker jag ringklockan är ett bra alternativ. Har funkat bra en miljon gånger för mig. Har man för snygg cykel för att ha ringklocka får man ropa eller se till att ha lite gnälliga bromsar som man kan signalera med.

Själv har jag slutat bry mig om när folk visar sin okunskap vid fikabordet och frågar om man varit med i TdF bara för att man gillar att cykla 2-3 timmar på söndagarna. Lite som att fråga om man varit med i Champions League bara för att man är med i ett korplag i fotboll.

En annan sak jag slutat med är att försvara andra cyklisters galna beteenden i trafiken, vilket folk ibland förväntar sig. Jag är jag och om någon kör mot rött på götgatan har det inget med mig att göra.

Cykelkonjunktur DN
Det som retar mig mest är att han använder några hundra positiva ord åt sitt avslappnade jag, februariljus och gnistrande snö.

Sedan kommer allt det negativa i en mening - en elak skäggig cyklist som "styr mot", "siktar på" och "argt väser".

Annars är jag inte så mycket för att döma folk efter en liten spalt i DN.
Förmodligen ligger sanningen någonstans mitt emellan den oskyldiga skribenten och den skäggiga cyklisten.

...och nej, jag hade varken knuffat eller väst argt, jag hade förmodligen snällt vikt av från den uppcyklade banan till det isigare ojämnare gångstråket, tappat balansen och brytit ett nyckelben...

Och det var ändå dags att säga upp DN-prenumerationen.

Cykelkonjunktur DN
salle skrev:
-------------------------------------------------------
> http://www.cykelsmart.se/2011/09/23/angslig-i-bock
> skagg/

Byt ut "lycra" etc mot valfritt religiöst/etniskt attribut i Helmerssons DN-artikel och Helmersson skulle få känna på drevet från kollegerna. En vanlig simpel hatare i mängden är vad han är. Dessutom en feg sådan som slår mot det som är tillåtet att hacka på.

Cykelkonjunktur DN
Nog är det onödigt att tackla folk men ibland så blir det besvärligt på spåriga isiga cykelbanor om man hamnar mellan en snövall och någon som ska ut och spatsera på cykelbanan så att det inte finns plats för cyklisten. Dock så finns ju alltid bromsen.

Cykelkonjunktur DN
Kan man inte väja har man ju alltid ringklocka. Sen att min ringklocka skapar ganska heta känslor ibland är en helt annan historia...

Jag kommer på mig själv med att gå i cykelbanan ibland de väldigt få gånger jag går en sträcka jag brukar cykla helt enkelt för att hjärnan är van vid ett visst spårval på den sträckan, cykel eller inte.

Cykelkonjunktur DN
oaero skrev:
-------------------------------------------------------
> http://www.dn.se/ledare/signerat/cykelkonjunktur-t
> rend-som-gatt-over-styre
> Synd, han har inte förstått någonting.

Han har ju förstått allt, du ingenting! :-D

Hur fett är det inte att cykla i mantel på höghjuling?! Heeelt sjuuukt fett!

För övrigt är jag åxå nyfiken på "jag vill köra om"-tecknet?

Stalle
Absolut!

getaway4.jpg

Tillbaka
Topp