Tankar kring att bli en starkare cyklist
Om du har svårt att få till tid till träning utöver 2-3 gånger på kvällarna så kan jag tipsa om att cykelpendla till jobbet. Det är så jag pusslar ihop det just nu med två småbarn (2-åring + 4-månaders). Jag cyklar relativt lugnt till jobbet och kör lite blandade intervaller hem. Då får jag både volym och lite extra intensitet. 50-60 minuter enkel väg. Jag har en Stagesvev monterad på min CX så jag har lite bättre koll på att jag ligger rätt på intervallerna. Tidigare så körde jag bara på uppskattad ansträningen på pendlingen men det blev ofta för hårt då och då blev mina "vanliga" pass lidande. Det är en fin balans med småbarn för man sover inte speciellt bra och man återhämtar sig sämre. Nu kör jag hellre ett pass mindre än ett för mycket. Viktigt att kunna hålla en bra nivå och ta sig igenom veckans nyckelpass. Har lyckats öka från 320W till 350W FTP (74-75kg) senaste två åren när jag i princip räknade med att tappa allt. Ska jag öka mer så verkar det som att jag behöver mycket mer träning så detta ser jag som mitt tak med den träning jag får till just nu. Sen när barnen är större och man har tid till träning så är man väl så gammal och gaggig så man bara blir sämre :)
Vad gäller träning så behöver du få till en bra struktur och kontinuitet i träningen. Så länge du har 2-3 hårda pass i veckan så är kontinuitet nästan det viktigaste. Det kommer hända väldigt mycket och det är svinkul att se utvecklingen. Spana in "Training and racing with a power meter". Bra bok med mycket vettig info.
Med bara 3st pass i veckan så hade jag delat upp det så här för egen del. Antingen som vanliga träningspass eller som en del av cykelpendlingen men tänk på att det kan vara svårt att få till exakta intervaller med trafik/trafikljus. Viktigt att kunna ha bra vägar om du ska köra utomhus.
Pass 1 (alltid det hårdaste): VO2 - 4x8 min på 105-110% av FTP. 2-4 minuter vila mellan intervallerna beroende på dagsform.
Pass 2: Tröskel: 3x15 min alternativt 4x10 min på 95-102% av FTP. 3-5 minuter vila mellan intervallerna.
Pass 3: Sweetspot: 2x20 min 85-90% av FTP. 1x45 min efter några veckor istället för 2x20 min. Målet är att kunna köra 60-90 minuter i ett svep så småningom.
Bonus: lätt rull till/från jobbet på distanspuls. Det ska kännas lätt och skönt och du ska vara pigg till nyckelpassen ovan.
Vad gäller träning så behöver du få till en bra struktur och kontinuitet i träningen. Så länge du har 2-3 hårda pass i veckan så är kontinuitet nästan det viktigaste. Det kommer hända väldigt mycket och det är svinkul att se utvecklingen. Spana in "Training and racing with a power meter". Bra bok med mycket vettig info.
Med bara 3st pass i veckan så hade jag delat upp det så här för egen del. Antingen som vanliga träningspass eller som en del av cykelpendlingen men tänk på att det kan vara svårt att få till exakta intervaller med trafik/trafikljus. Viktigt att kunna ha bra vägar om du ska köra utomhus.
Pass 1 (alltid det hårdaste): VO2 - 4x8 min på 105-110% av FTP. 2-4 minuter vila mellan intervallerna beroende på dagsform.
Pass 2: Tröskel: 3x15 min alternativt 4x10 min på 95-102% av FTP. 3-5 minuter vila mellan intervallerna.
Pass 3: Sweetspot: 2x20 min 85-90% av FTP. 1x45 min efter några veckor istället för 2x20 min. Målet är att kunna köra 60-90 minuter i ett svep så småningom.
Bonus: lätt rull till/från jobbet på distanspuls. Det ska kännas lätt och skönt och du ska vara pigg till nyckelpassen ovan.