Ger cykling problem med prostatan?

Prophet

Aktiv medlem
Ja Jag vet att det här med sadlar har varit på tapeten förr men jag måste gå till botten med detta.
Kan all cykling med fel sadel och att det domnar etc påverka prostatan och även då mojligheten att skaffa barn?

Det beror på hur du använder sadeln. Sitter du bara på den bör det inte vara något problem.
Nä, men allvarligt, prostatan påverkas inte, däremot lär man kunna trycka till blodkärlen i penisroten så att de blir lite ovala. Man kan i extrema fall då få erektionsproblem. Fast då ska man nog cykla en jädra massa, med fel sadel.
Detta är dock bara saker jag läst i MTB-tidningar, och bör nog tas med en liten nypa salt.

Av egen erfarenhet vet jag att cykling vid kalt väder med dåliga kläder kan ge kronisk inflammation i prostatan. Det är mycket obehagligt och försvinner, vad jag förstått aldrig. Sommartid försvinner symtomen men återkommer vintertid. har nu dragits med detta i ca 15 år :-(

Edit> Detta påverkar varken potensen eller fertiliteten. Är far till två barn. (4 och 2år)

Senast redigerad av en moderator:
Revivar en gammal tråd här, mest för den dök upp när jag sökte på lite .. vad ska vi säga .. symtom jag känt av. :P Jag har ju köpt ny cykel och cyklat 8 mil på två dagar nu och jag har redan efter så kort tid känt av, eller snarare slutat känna, vissa grejer i dom nedre regionerna! Jag har aldrig haft den här problematiken förut så jag antar att sadeln som satt på inte var något för mig.

Hittade den här sidan med lite matnyttig info: http://cykla.se/artiklar/underlivsskador/

Känns som en del goa killgissningar från urologen där.
artikeln sa:
TIPS!
• En avlång smal sadel med lång näsa ger större påverkan än en kort sadel.
• Mer framåtböjd cykelställning kan minska trycket på nerver och kärl jämfört med om man sitter upprätt.
• Att växla mellan att sitta och stå när man trampar kan leda till att man ganska snabbt kan återställa cirkulationen.
• Cykling på ojämn mark åstadkommer mer och kraftigare tryck mot underlivet och därmed påverkan på nerver och kärl.
• En något nedåtriktad sadel framtill och mer framåtböjd sittställning kan vara fördelaktig.
• Om knäet inte blir helt sträckt i lägsta pedalläget blir trycket lägre mot sadeln.
• Vissa sadlar har en urgröpning för penis som bör kunna ge avlastning om den är rätt utformad.
• Breda korta sadlar ger bäst skydd, men de flesta cyklar har nu för tiden en långsmal hård sadel.
• Sadelskydd i form av en centimetertjock gel kan fördela trycket i likhet med de skydd som används för att patienter inte ska skadas mot operationsbordet vid långa operationer. Sådana skydd finns att tillgå i olika storlekar i cykelaffärer.

Rätt sadel är A och O.

Varmt om skrevet lika så.

Cykling kan vara dåligt för prostatan om man ej sitter "bra" och blir kall om "magen".

Been there done that...

Skogling sa:
Rätt sadel är A och O.

Cykling kan vara dåligt för prostatan om man ej sitter "bra" och blir kall om "magen".

Been there done that...

Kan sluta med ett "oväntat besök" av en gummihandske. Saknar helt Gevalias idyll.

Miss Lycka 2.0 sa:
Har du någonsin cyklat 8 mil på två dagar? Du kanske borde fundera på hur du sitter eller byta sadel.

Kanske inte har cyklat 8 mil på två dagar förut men har ju cyklat regelbundet förut, 1, 2, 3 mil och sådär. Har just fått nya cykeln så har inte helt 100 hittat alla inställningar. Har köpt en ny sadel nu med så får se hur den känns, men ska vila ett par dagar tills allt är som det ska där nere. :P

jingleyschmidt sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Har du någonsin cyklat 8 mil på två dagar? Du kanske borde fundera på hur du sitter eller byta sadel.

Kanske inte har cyklat 8 mil på två dagar förut men har ju cyklat regelbundet förut, 1, 2, 3 mil och sådär. Har just fått nya cykeln så har inte helt 100 hittat alla inställningar. Har köpt en ny sadel nu med så får se hur den känns, men ska vila ett par dagar tills allt är som det ska där nere. :P

Ibland kan det ta upp till ca en månad av daglig cykling, innan röfven är inkörd i en ny sadel så att säga. :)

Örjan Lax sa:
jingleyschmidt sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Ibland kan det ta upp till ca en månad av daglig cykling, innan röfven är inkörd i en ny sadel så att säga. :)

Det är inte bara röven som gett signaler den här gången är jag rädd. :P

jingleyschmidt sa:
Örjan Lax sa:
jingleyschmidt sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Nej, men jag menade det andra också, men vågade inte skriva det.

Örjan Lax sa:
jingleyschmidt sa:
Örjan Lax sa:
jingleyschmidt sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Så jävla obehagligt bara, aldrig varit med om det förut så vitt jag kan minnas. Man vill ju inte skada något permanent. :D

jingleyschmidt sa:
Örjan Lax sa:
jingleyschmidt sa:
Örjan Lax sa:
jingleyschmidt sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Så jävla obehagligt bara, aldrig varit med om det förut så vitt jag kan minnas. Man vill ju inte skada något permanent. :D

Det är bara att amputera. ;->

Skogling sa:
Hasse#7 sa:
Skogling sa:
Rätt sadel är A och O.

Been there done that...

Kan sluta med ett "oväntat besök" av en gummihandske. Saknar helt Gevalias idyll.

Gummihandsken är rena barnleken jämfört med prostatit.

Ok, skall försöka skippa båda så långt det går.

Hmm. Bred sadel bättre än smal säger ni. Betyder det att man inte skall välja så smal sadel som sittbenen medger?

Vilks är nackdelarna med att ta en 155-sadel om en 143 passar sittbenen?

Hur skall man egentligen resonera om sadelbredd?

Man skall sitta på sittbenen. Urgröpningen är individuell. Om ens nödvändig.

Jag finner Selle Italia SLR Flow bäst för mig. (Av dem jag testat).

Knoparn sa:
Av egen erfarenhet vet jag att cykling vid kalt väder med dåliga kläder kan ge kronisk inflammation i prostatan. Det är mycket obehagligt och försvinner, vad jag förstått aldrig. Sommartid försvinner symtomen men återkommer vintertid. har nu dragits med detta i ca 15 år :-(

Edit> Detta påverkar varken potensen eller fertiliteten. Är far till två barn. (4 och 2år)

Ja det är inte kul. KLÄD ER!

perzzon sa:
Känns som en del goa killgissningar från urologen där.
artikeln sa:
TIPS!
• En avlång smal sadel med lång näsa ger större påverkan än en kort sadel.man sitter ju på sittbenen, inte på hela röven
• Mer framåtböjd cykelställning kan minska trycket på nerver och kärl jämfört med om man sitter upprätt.
• Att växla mellan att sitta och stå när man trampar kan leda till att man ganska snabbt kan återställa cirkulationen.
• Cykling på ojämn mark åstadkommer mer och kraftigare tryck mot underlivet och därmed påverkan på nerver och kärl.Eller tvärt om eftersom man lägger mer vikt på benen när det är ojämnt
• En något nedåtriktad sadel framtill och mer framåtböjd sittställning kan vara fördelaktig.
• Om knäet inte blir helt sträckt i lägsta pedalläget blir trycket lägre mot sadeln.
• Vissa sadlar har en urgröpning för penis som bör kunna ge avlastning om den är rätt utformad. "Om man har en sadel som passar ens röv är det bra" JAHA
• Breda korta sadlar ger bäst skydd, men de flesta cyklar har nu för tiden en långsmal hård sadel.Återigen, man sitter ju på sittbenen
• Sadelskydd i form av en centimetertjock gel kan fördela trycket i likhet med de skydd som används för att patienter inte ska skadas mot operationsbordet vid långa operationer. Sådana skydd finns att tillgå i olika storlekar i cykelaffärer.Just dont
castrello sa:
Förutom det sista så var det rätt bra tips. Långt ifrån killgissningar.

Den sista var ju också rolig map han refererade till hur man gör på op. Många som har den top of mind :)

jingleyschmidt sa:
Revivar en gammal tråd här, mest för den dök upp när jag sökte på lite .. vad ska vi säga .. symtom jag känt av. :P Jag har ju köpt ny cykel och cyklat 8 mil på två dagar nu och jag har redan efter så kort tid känt av, eller snarare slutat känna, vissa grejer i dom nedre regionerna! Jag har aldrig haft den här problematiken förut så jag antar att sadeln som satt på inte var något för mig.

Hittade den här sidan med lite matnyttig info: http://cykla.se/artiklar/underlivsskador/
Jag var med om exakt samma sak för 12år sedan när jag började cykla. Extremt obehagligt, kunde inte ens urinera när jag kom hem efter ett pass. Jag tog mig snabbt till Cykloteket och fick mina sittben uppmätta köpte en sadel med rätt bredd och urgröpning för perineum, vinklade den svagt framåt. Problemet uppstod aldrig igen.

Jay Jay sa:
jingleyschmidt sa:

Jag var med om exakt samma sak för 12år sedan när jag började cykla. Extremt obehagligt, kunde inte ens urinera när jag kom hem efter ett pass. Jag tog mig snabbt till Cykloteket och fick mina sittben uppmätta köpte en sadel med rätt bredd och urgröpning för perineum, vinklade den svagt framåt. Problemet uppstod aldrig igen.

Tack för info! Ska definitivt experimentera lite med det här. Ny sadel inköpt iaf så vi får se hur det känns. :D

Jag hade samma problem med icke känsel i vitaldel vid längre cykelpass...... efter VR var den nog sovandes i 2 dgr.
Köpte en ISM sadel och det kändes helknasigt i början men inga domningar eller träsmak efter 12 tim.

Rätt sadel är A och O.

Been there done that...
Angående "varmt om skrevet", blir det nån intressant skillnad om man cyklar med cykelbyxor med eller utan blöja? Har en jobbarkompis som började cykla på allvar i somras och fick prostatit under sensommaren. Vid samtal visade det sig att han hela tiden kört nån variant som saknar blöja.

Hålen i sadeln är mest för bekvämlighet och för att spara på vikt.
Prostatan har med åldern att göra. Den producerar ett slem...öh, vid behov. Och när det behovet inte finns längre, så kan det bli problem.
Möjligen kan man bli nedsatt fysiskt, av hård träning, och på så sätt lättare drabbas av varjehanda bekymmer. Själv kan jag få utslag och oväntade inflammationer. Då blir det till att - vad jag borde gjort innen bekymren började - sakta ner, liksom.

Tillbaka
Topp