Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
artikeln sa:TIPS!
• En avlång smal sadel med lång näsa ger större påverkan än en kort sadel.
• Mer framåtböjd cykelställning kan minska trycket på nerver och kärl jämfört med om man sitter upprätt.
• Att växla mellan att sitta och stå när man trampar kan leda till att man ganska snabbt kan återställa cirkulationen.
• Cykling på ojämn mark åstadkommer mer och kraftigare tryck mot underlivet och därmed påverkan på nerver och kärl.
• En något nedåtriktad sadel framtill och mer framåtböjd sittställning kan vara fördelaktig.
• Om knäet inte blir helt sträckt i lägsta pedalläget blir trycket lägre mot sadeln.
• Vissa sadlar har en urgröpning för penis som bör kunna ge avlastning om den är rätt utformad.
• Breda korta sadlar ger bäst skydd, men de flesta cyklar har nu för tiden en långsmal hård sadel.
• Sadelskydd i form av en centimetertjock gel kan fördela trycket i likhet med de skydd som används för att patienter inte ska skadas mot operationsbordet vid långa operationer. Sådana skydd finns att tillgå i olika storlekar i cykelaffärer.
castrello sa:Förutom det sista så var det rätt bra tips. Långt ifrån killgissningar.
Visste inte jag heller även om jag ser många fördelar ?Oskar sa:castrello sa:Förutom det sista så var det rätt bra tips. Långt ifrån killgissningar.
Har verkligen vissa sadlar en urgröpning för penis?
Skogling sa:Rätt sadel är A och O.
Varmt om skrevet lika så.
Cykling kan vara dåligt för prostatan om man ej sitter "bra" och blir kall om "magen".
Been there done that...
Miss Lycka 2.0 sa:Har du någonsin cyklat 8 mil på två dagar? Du kanske borde fundera på hur du sitter eller byta sadel.
jingleyschmidt sa:Miss Lycka 2.0 sa:Har du någonsin cyklat 8 mil på två dagar? Du kanske borde fundera på hur du sitter eller byta sadel.
Kanske inte har cyklat 8 mil på två dagar förut men har ju cyklat regelbundet förut, 1, 2, 3 mil och sådär. Har just fått nya cykeln så har inte helt 100 hittat alla inställningar. Har köpt en ny sadel nu med så får se hur den känns, men ska vila ett par dagar tills allt är som det ska där nere. :P
Örjan Lax sa:jingleyschmidt sa:Miss Lycka 2.0 sa:Har du någonsin cyklat 8 mil på två dagar? Du kanske borde fundera på hur du sitter eller byta sadel.
Kanske inte har cyklat 8 mil på två dagar förut men har ju cyklat regelbundet förut, 1, 2, 3 mil och sådär. Har just fått nya cykeln så har inte helt 100 hittat alla inställningar. Har köpt en ny sadel nu med så får se hur den känns, men ska vila ett par dagar tills allt är som det ska där nere. :P
Ibland kan det ta upp till ca en månad av daglig cykling, innan röfven är inkörd i en ny sadel så att säga. :)
jingleyschmidt sa:Örjan Lax sa:jingleyschmidt sa:Miss Lycka 2.0 sa:Har du någonsin cyklat 8 mil på två dagar? Du kanske borde fundera på hur du sitter eller byta sadel.
Ibland kan det ta upp till ca en månad av daglig cykling, innan röfven är inkörd i en ny sadel så att säga. :)
Det är inte bara röven som gett signaler den här gången är jag rädd. :P
Örjan Lax sa:jingleyschmidt sa:Örjan Lax sa:jingleyschmidt sa:Miss Lycka 2.0 sa:Har du någonsin cyklat 8 mil på två dagar? Du kanske borde fundera på hur du sitter eller byta sadel.
Nej, men jag menade det andra också, men vågade inte skriva det.
jingleyschmidt sa:Örjan Lax sa:jingleyschmidt sa:Örjan Lax sa:jingleyschmidt sa:Miss Lycka 2.0 sa:Har du någonsin cyklat 8 mil på två dagar? Du kanske borde fundera på hur du sitter eller byta sadel.
Nej, men jag menade det andra också, men vågade inte skriva det.
Så jävla obehagligt bara, aldrig varit med om det förut så vitt jag kan minnas. Man vill ju inte skada något permanent. :D
Hasse#7 sa:Skogling sa:Rätt sadel är A och O.
Cykling kan vara dåligt för prostatan om man ej sitter "bra" och blir kall om "magen".
Been there done that...
Kan sluta med ett "oväntat besök" av en gummihandske. Saknar helt Gevalias idyll.
Skogling sa:Hasse#7 sa:Skogling sa:Rätt sadel är A och O.
Been there done that...
Kan sluta med ett "oväntat besök" av en gummihandske. Saknar helt Gevalias idyll.
Gummihandsken är rena barnleken jämfört med prostatit.
Knoparn sa:Av egen erfarenhet vet jag att cykling vid kalt väder med dåliga kläder kan ge kronisk inflammation i prostatan. Det är mycket obehagligt och försvinner, vad jag förstått aldrig. Sommartid försvinner symtomen men återkommer vintertid. har nu dragits med detta i ca 15 år :-(
Edit> Detta påverkar varken potensen eller fertiliteten. Är far till två barn. (4 och 2år)
perzzon sa:Känns som en del goa killgissningar från urologen där.
artikeln sa:TIPS!
• En avlång smal sadel med lång näsa ger större påverkan än en kort sadel.man sitter ju på sittbenen, inte på hela röven
• Mer framåtböjd cykelställning kan minska trycket på nerver och kärl jämfört med om man sitter upprätt.
• Att växla mellan att sitta och stå när man trampar kan leda till att man ganska snabbt kan återställa cirkulationen.
• Cykling på ojämn mark åstadkommer mer och kraftigare tryck mot underlivet och därmed påverkan på nerver och kärl.Eller tvärt om eftersom man lägger mer vikt på benen när det är ojämnt
• En något nedåtriktad sadel framtill och mer framåtböjd sittställning kan vara fördelaktig.
• Om knäet inte blir helt sträckt i lägsta pedalläget blir trycket lägre mot sadeln.
• Vissa sadlar har en urgröpning för penis som bör kunna ge avlastning om den är rätt utformad. "Om man har en sadel som passar ens röv är det bra" JAHA
• Breda korta sadlar ger bäst skydd, men de flesta cyklar har nu för tiden en långsmal hård sadel.Återigen, man sitter ju på sittbenen
• Sadelskydd i form av en centimetertjock gel kan fördela trycket i likhet med de skydd som används för att patienter inte ska skadas mot operationsbordet vid långa operationer. Sådana skydd finns att tillgå i olika storlekar i cykelaffärer.Just dont
castrello sa:Förutom det sista så var det rätt bra tips. Långt ifrån killgissningar.
Jag var med om exakt samma sak för 12år sedan när jag började cykla. Extremt obehagligt, kunde inte ens urinera när jag kom hem efter ett pass. Jag tog mig snabbt till Cykloteket och fick mina sittben uppmätta köpte en sadel med rätt bredd och urgröpning för perineum, vinklade den svagt framåt. Problemet uppstod aldrig igen.jingleyschmidt sa:Revivar en gammal tråd här, mest för den dök upp när jag sökte på lite .. vad ska vi säga .. symtom jag känt av. :P Jag har ju köpt ny cykel och cyklat 8 mil på två dagar nu och jag har redan efter så kort tid känt av, eller snarare slutat känna, vissa grejer i dom nedre regionerna! Jag har aldrig haft den här problematiken förut så jag antar att sadeln som satt på inte var något för mig.
Hittade den här sidan med lite matnyttig info: http://cykla.se/artiklar/underlivsskador/
Jay Jay sa:Jag var med om exakt samma sak för 12år sedan när jag började cykla. Extremt obehagligt, kunde inte ens urinera när jag kom hem efter ett pass. Jag tog mig snabbt till Cykloteket och fick mina sittben uppmätta köpte en sadel med rätt bredd och urgröpning för perineum, vinklade den svagt framåt. Problemet uppstod aldrig igen.jingleyschmidt sa:Revivar en gammal tråd här, mest för den dök upp när jag sökte på lite .. vad ska vi säga .. symtom jag känt av. :P Jag har ju köpt ny cykel och cyklat 8 mil på två dagar nu och jag har redan efter så kort tid känt av, eller snarare slutat känna, vissa grejer i dom nedre regionerna! Jag har aldrig haft den här problematiken förut så jag antar att sadeln som satt på inte var något för mig.
Hittade den här sidan med lite matnyttig info: http://cykla.se/artiklar/underlivsskador/
Per Björk sa:
Grymt bra video. :-)
Angående "varmt om skrevet", blir det nån intressant skillnad om man cyklar med cykelbyxor med eller utan blöja? Har en jobbarkompis som började cykla på allvar i somras och fick prostatit under sensommaren. Vid samtal visade det sig att han hela tiden kört nån variant som saknar blöja.Rätt sadel är A och O.
Been there done that...