[OT] Bygger garage, vilken laddbox ska man ha?

Fredrik S sa:
Hoppas alla är införstådda med att om för många människor väljer att satsa på en elbil, så kommer staten på ett eller annat sätt behöva kompensera sig för utebliven bränsleskatt...

Det kommer att bli någon form av km skatt. För alla bilar....

tips - kör inte bensin pickup.... Det bli dyyyyyyyrrrrt...

Se till o få fram 3fas 16A till laddboxen så har du sejfat lite för framtiden.
Se även till att laddboxen har egen jordfelsövervakning för likström, annars måste du ha Kategori B jfb i centralen och då blir d inte billigt alls.

pennan sa:
Hälsingland sa:
pennan sa:
Jimel sa:
Hälsingland sa:
pennan sa:

Ja defas verkar ju riktigt bra om man kollar tester på nätet.

Jag har inloggning så jag kan se deras priser, någon modell som jag ska kolla upp?
Nej det har du inte.
Du är väl medveten om något som kallas rabattbrev? Finns kanske 100 olika.
Sen är väl ts i intresserad av vad det kostar monterat klart?

Nja just för defa är jag mer intresserad av själva boxens pris. Elektriker har jag plats och vad han kostar i timmen vet jag ju, är helt övertygad om att han gör det billigare än att köpa med installation, bidrag får jag ändå.
Finns ändå många rabattbrev och som privatperson kan du inte handla på Ahlsell.

Nej, men elektrikern kan ju garanterat och många andra jag känner.

Rompa sa:
Se även till att laddboxen har egen jordfelsövervakning för likström, annars måste du ha Kategori B jfb i centralen och då blir d inte billigt alls.

Nä. Bara snikmärken som inte har det i boxen.

Bengt-re sa:
Rompa sa:

Nja det håller jag väl inte med om.

Rompa sa:
Bengt-re sa:
Rompa sa:

Nja det håller jag väl inte med om.

Inte prismässigt, men rätt dåligt att lura på en kund en produkt som är ofärdig och behöver en dyr jordfelsbrytare.

Rompa sa:
Eller så skaffar du en laddbox med det inbyggt så går det bra med en vanlig jordfelsbrytare.

Mheel sa:
Rompa sa:
Eller så skaffar du en laddbox med det inbyggt så går det bra med en vanlig jordfelsbrytare.

Ja eller ingen. Så kopplar du laddboxen som egen central direkt till mätarskåpet istället för som undercentral till husets befintliga central så slipper du att jordfel i bilen gör att resten av huset blir svart.

Bengt-re sa:
Mheel sa:
Rompa sa:

Ja eller ingen. Så kopplar du laddboxen som egen central direkt till mätarskåpet istället för som undercentral till husets befintliga central så slipper du att jordfel i bilen gör att resten av huset blir svart.

Hur tänker du nu?
Om man inte kopplar den till en egen jordfelsbrytare så måste du koppla den på ”husets” vilket är sämre.
Du måste alltid avsäkra kabeln samt montera en jordfelsbrytare. Beroende på laddbox så går det bra med en vanlig eller om det måste vara en kat. B jordfelsbrytare.

Mheel sa:
Bengt-re sa:
Mheel sa:
Rompa sa:

Hur tänker du nu?
Om man inte kopplar den till en egen jordfelsbrytare så måste du koppla den på ”husets” vilket är sämre.
Du måste alltid avsäkra kabeln samt montera en jordfelsbrytare. Beroende på laddbox så går det bra med en vanlig eller om det måste vara en kat. B jordfelsbrytare.

Man har en box med JFB var B och överströmskydd. Och då kan man koppla centralen direkt till mätarskåpet med kabel enligt huvudsäkringarna - betyder kanske att du måste ansluta centralen med 6mm2 istället för 2,5mm2 som du hade kunnat om du lagt den som undercentral med en C16 i huvudcentralen - fast det kvittar ju då kabel inte är dyrt. Värt mer att ha huset och laddningen på egna JFB så att fel i bilen inte släcker huset - kan bli mörkt och kallt då på vintern om man har otur.

Dock beror ju allt på hur det ser ut. Måste man dra en lång grov extra kabel gentemot att lägga boxen på en central/undercentral som sitter bättre till så tänker man nog inte så.

Observera att vissa boxar har BARA DC-skydd så att de klarar reglerna om de ges överströmsskydd och JFB typ A av installationen i övrigt. Den typen av box måste kopplas till en central som erbjuder överströmsskydd och JFB. Då finns det iofs de som gör centraler med energimätare/överströmsskydd/JFB typ B för att koppla in en korkad laddbox efter. Dyrt och fult kanske, men i vissa fall kanske bra?

https://www.energibutiken.se/sv/jor..._oaap00F_fU89eKEDXwATBRKebFaigc0aAqbCEALw_wcB

Bengt-re sa:
Mheel sa:
Bengt-re sa:
Mheel sa:
Rompa sa:

Hur tänker du nu?

Man har en box med JFB var B och överströmskydd. Och då kan man koppla centralen direkt till mätarskåpet med kabel enligt huvudsäkringarna - betyder kanske att du måste ansluta centralen med 6mm2 istället för 2,5mm2 som du hade kunnat om du lagt den som undercentral med en C16 i huvudcentralen - fast det kvittar ju då kabel inte är dyrt. Värt mer att ha huset och laddningen på egna JFB så att fel i bilen inte släcker huset - kan bli mörkt och kallt då på vintern om man har otur.

Dock beror ju allt på hur det ser ut. Måste man dra en lång grov extra kabel gentemot att lägga boxen på en central/undercentral som sitter bättre till så tänker man nog inte så.

Observera att vissa boxar har BARA DC-skydd så att de klarar reglerna om de ges överströmsskydd och JFB typ A av installationen i övrigt. Den typen av box måste kopplas till en central som erbjuder överströmsskydd och JFB. Då finns det iofs de som gör centraler med energimätare/överströmsskydd/JFB typ B för att koppla in en korkad laddbox efter. Dyrt och fult kanske, men i vissa fall kanske bra?

https://www.energibutiken.se/sv/jor..._oaap00F_fU89eKEDXwATBRKebFaigc0aAqbCEALw_wcB

Men då riskerar du att släcka resten av huset om det skulle hända något som gör att huvudsäkringarna löser t.ex kortslutning. Bättre att avsäkra kabel med en egen säkring. Så har jag gjort hemma iallafall även mina två undercentralerna är avsäkrade med egen säkring.

Mheel sa:
Rompa sa:
Ja det är ju det jag skrev ju

Finns det någon lösning där man får ett uttag i garaget och ett utanför? Eller behövs två laddboxar då? (Eller lång sladd)

Foss sa:
Finns det någon lösning där man får ett uttag i garaget och ett utanför? Eller behövs två laddboxar då? (Eller lång sladd)

Finns boxar med dubbla uttag, vill du kunna ladda två bilar samtidigt? Annars är det väl bara att köpa en längre sladd?

Rompa sa:
Foss sa:

Man ska aldrig ansluta laddare i vanligt schuko.

Menar du bilens laddkabel till ombordladdaren så går det alldeles utmärkt på friska installationer om du inte tar ut mer än 6-10 A enfas. Många har ju åtskilliga timmar nattetid på sig att överföra energin som behövs nästa dag.

Mheel sa:
Bengt-re sa:
Mheel sa:
Bengt-re sa:
Mheel sa:
Rompa sa:

Hur tänker du nu?

Men då riskerar du att släcka resten av huset om det skulle hända något som gör att huvudsäkringarna löser t.ex kortslutning. Bättre att avsäkra kabel med en egen säkring. Så har jag gjort hemma iallafall även mina två undercentralerna är avsäkrade med egen säkring.

Bara om det blir fel på kabeln - och den risken är nog nära noll.... en C16 i centralen löser innan en 25A Diazedsäkring. Jag lovar.

Kan ju uppdatera hur det blev då både garage och laddhybrid är på plats, jag sket i laddbox efter samråd med elektrikern. Vi drog grövre kabel från huvudcentralen till garaget istället (6mm2) och satte upp ett Garo 16a kombiuttag väldigt nära garagets central, och egen jfb.

Passat laddar ju på väldigt låg effekt och det blir ingen värme alls när jag kontrollerat så det känns som det är rimligt. Jag har testat att ladda, laga mat med ugn + 2 plattor igång och även tvättmaskin utan problem med 20a huvudsäkring.

Det tar ca 5h på högsta laddeffekt att ladda i garaget, ca 3h om jag pluggar in i en laddbox med högre effekt (3,6kW enfas tar den max emot oavsett storlek på laddstolpen). Jag ska ha bilen i 4 år och tills dess antar jag att det skett en hel del på laddboxfronten, och då är det nog dags för mig att ha en ren elbil också, så då blir det laddbox med mer effekt.

Senast ändrad:
Kan ju uppdatera hur det blev då både garage och laddhybrid är på plats, jag sket i laddbox efter samråd med elektrikern. Vi drog grövre kabel från huvudcentralen till garaget istället (6mm2) och satte upp ett Garo 16a kombiuttag väldigt nära garagets central, och egen jfb.

Passat laddar ju på väldigt låg effekt och det blir ingen värme alls när jag kontrollerat så det känns som det är rimligt. Jag har testat att ladda, laga mat med ugn + 2 plattor igång och även tvättmaskin utan problem med 20a huvudsäkring.

Det tar ca 5h på högsta laddeffekt att ladda i garaget, ca 3h om jag pluggar in i en laddbox med högre effekt (3,6kW enfas tar den emot oavsett storlek på laddstolpen). Jag ska ha bilen i 4 år och tills dess antar jag att det skett en hel del på laddboxfronten, och då är det nog dags för mig att ha en ren elbil också, så då blir det laddbox med mer effekt.

Har man inte bråttom behöver man inte krångla till det.

Har man inte bråttom behöver man inte krångla till det.

Nej och det går ju ändå inte att snabbladda en GTE ändå, testade när jag var på Jula i helgen. Pluggade i en 22kW laddare som är gratis och fick kanske 1-2km på det besöket, det är ju inte ens värt att plocka fram sladden om det inte är ett Ikea-besök på 2-3h.

Vad är det för laddbox som gäller nuförtiden?

Jag ska ladda ren elbil 64 kWh-batteri.

två intressanta verkar vara

Kollega köpte defa med lastbalansering han är mycket nöjd med den. Bra pris på Ahlsell, listpris är ju sjukt men har du konto är ju rabatten stor och det gick att pruta ytterligare.

Vad är det för laddbox som gäller nuförtiden?

Jag ska ladda ren elbil 64 kWh-batteri.

två intressanta verkar vara

Jag skulle nog gått med Easee och sen Tibber som elleverantör. Sen komplettera med lastbalansering på detta. Det är nog det smidigaste paketet idag för hemmabruk om man vill kunna styra lite.

Jag har Easee hemma.
Funkar riktigt bra och har bra pris.

Garo funkar nog lika bra den också. Dom tycks vara väldigt likvärdiga. Easee var snyggare och jag kunde få en som matchade garagets kulör, kanske inte skitviktigt direkt. Den var dessutom billigare än Garo.

Jag har Easee hemma.
Funkar riktigt bra och har bra pris.

Garo funkar nog lika bra den också. Dom tycks vara väldigt likvärdiga. Easee var snyggare och jag kunde få en som matchade garagets kulör, kanske inte skitviktigt direkt. Den var dessutom billigare än Garo.

Antar att du har satt din ute då om färgen är viktig? Det gjorde kollegan också, jag begriper inte det riktigt, fördelen med garage är ju en snöfri bil på vintern. Bor man söderut kanske det är ett litet problem, men för mig var det till stor del anledningen att bygga garaget. Hatar igenisade bilar som knappt går att öppna.

Antar att du har satt din ute då om färgen är viktig? Det gjorde kollegan också, jag begriper inte det riktigt, fördelen med garage är ju en snöfri bil på vintern. Bor man söderut kanske det är ett litet problem, men för mig var det till stor del anledningen att bygga garaget. Hatar igenisade bilar som knappt går att öppna.

Men i garaget har man ju verkstad, förvarar cyklarna och massa annat bråte. Där får väl inte plats nån bil?

Jag kan rekommendera DEFA:s laddboxar och lastbalansering, det har vi installerat i garaget på jobbet.

När det gäller effekt ser jag en del missuppfattningar tidigare i diskussionen. Det man ska utgå från är sitt laddbehov, alltså daglig körsträcka, förbrukning och möjligheter att ladda i vardagen (ex. hemma och på jobbet eller bara på ena stället). Genomsnittsbilisten kör cirka 3-5 mil om dagen. Vi kan säga 5. En laddhybrid eller elbil förbrukar cirka 2 kWh per mil. Alltså behöver man kunna ladda 5 mil x 2 kWh = 10 kWh. Det innebär att de allra flesta har mycket mer effekt än de behöver redan med en laddbox som kan ge 3,7 kW (1-fas 16A). Även om man har en elbil räcker det väldigt långt. För på 10 timmar laddning under natten hinner man då få nästan 20 mils räckvidd (eller fylla batteriet i de flesta laddhybrider fyra gånger om).

Så allt snack om att "framtidssäkra" med en box som ger 11 kW (3-fas 16A) är egentligen bara strunt (inget illa menat). Då har man nämligen effekt som man med stor sannolikhet inte utnyttjar, eller åtminstone väldigt sällan, inte ens i "framtiden". Undantaget är om man är typ resande säljare eller låååångpendlare med elbil och behöver ladda 40-50 mils räckvidd varje natt. För med en box som ger 11 kW kan man helt och hållet fylla det största Tesla-batteriet (100 kWh) på mindre än 9 timmar. Hur ofta behöver de flesta av oss det?

Dessutom är det inte säkert att elbilen kan ta emot 3-fasladdning. Det finns ett gäng som klarar det, oftast ganska dyra modeller, men bland de mer överkomliga elbilarna i Golfklassen, Nissan Leaf med flera, är det vanligt med 1-fasladdning som mest. Ytterligare en aspekt av att satsa på en effektstark box är att man då kanske måste höja huvudsäkringen i fastigheten, vilket betyder högre fast avgift. Och om man inte utnyttjar effekten i boxen till fullo är det alltså pengar till ingen nytta.

Summa summarum: 3,7 kW (1-fas 16A) räcker mer än väl för de flestas behov, nu och i framtiden. Undantaget är om man kör väldigt långt varje dag och har hög förbrukning, annars betalar man för något man inte utnyttjar.

Ja, jag jobbar typ med sånt här ;)

Men i garaget har man ju verkstad, förvarar cyklarna och massa annat bråte. Där får väl inte plats nån bil?

ska du skruva cykel går det ju att backa ut bilen ganska enkelt ? Att köra in bilen varje dag är ju ett bra sätt att se till att det inte fylls på med skit. Men jag är ju med på att det är så det oftast ser ut, inte många grannar som har sitt garage till mer än förråd här.

Kollegan har stort dubbelgarage, bara en bil men ändå laddboxen ute och kör aldrig in bilen ens på vintern.. Det är för jobbigt att städa det tydligen ?

Hälsingland: Nä, +1 på poqa, garaget har man för cyklar och annat roligt.
Känns väldigt onödigt att köra in bilen där. Bilen har ändå tidur med värme så nästan alltid är snö och frost på rutan borta.

Och nej färg på laddbox är inte viktig. Men bonuspoäng att kunna ändra det utan extra kostnad.

Hälsingland: Nä, +1 på poqa, garaget har man för cyklar och annat roligt.
Känns väldigt onödigt att köra in bilen där. Bilen har ändå tidur med värme så nästan alltid är snö och frost på rutan borta.

Och nej färg på laddbox är inte viktig. Men bonuspoäng att kunna ändra det utan extra kostnad.

Värme i bilen gör ju att den bara isar igen ännu mer, det har jag alltid haft också, skönare att den är varm av att ha stått i garaget och är torr (åsikt) på vintern såklart, på sommaren kör inte jag alltid in våra heller. Sen ser jag ingen motsättning i att ha både cyklar och bilar i garaget, man behöver ju inte gå full tattare bara för att.... ?

Så här ser seriöst en av våra grannars garage ut. Jag har byggsåg etc. i en friggebod som jag har med garageport och platta på mark så slipper jag ha sånt i garaget.

1591767204417.png

Jag kan rekommendera DEFA:s laddboxar och lastbalansering, det har vi installerat i garaget på jobbet.

När det gäller effekt ser jag en del missuppfattningar tidigare i diskussionen. Det man ska utgå från är sitt laddbehov, alltså daglig körsträcka, förbrukning och möjligheter att ladda i vardagen (ex. hemma och på jobbet eller bara på ena stället). Genomsnittsbilisten kör cirka 3-5 mil om dagen. Vi kan säga 5. En laddhybrid eller elbil förbrukar cirka 2 kWh per mil. Alltså behöver man kunna ladda 5 mil x 2 kWh = 10 kWh. Det innebär att de allra flesta har mycket mer effekt än de behöver redan med en laddbox som kan ge 3,7 kW (1-fas 16A). Även om man har en elbil räcker det väldigt långt. För på 10 timmar laddning under natten hinner man då få nästan 20 mils räckvidd (eller fylla batteriet i de flesta laddhybrider fyra gånger om).

Så allt snack om att "framtidssäkra" med en box som ger 11 kW (3-fas 16A) är egentligen bara strunt (inget illa menat). Då har man nämligen effekt som man med stor sannolikhet inte utnyttjar, eller åtminstone väldigt sällan, inte ens i "framtiden". Undantaget är om man är typ resande säljare eller låååångpendlare med elbil och behöver ladda 40-50 mils räckvidd varje natt. För med en box som ger 11 kW kan man helt och hållet fylla det största Tesla-batteriet (100 kWh) på mindre än 9 timmar. Hur ofta behöver de flesta av oss det?

Dessutom är det inte säkert att elbilen kan ta emot 3-fasladdning. Det finns ett gäng som klarar det, oftast ganska dyra modeller, men bland de mer överkomliga elbilarna i Golfklassen, Nissan Leaf med flera, är det vanligt med 1-fasladdning som mest. Ytterligare en aspekt av att satsa på en effektstark box är att man då kanske måste höja huvudsäkringen i fastigheten, vilket betyder högre fast avgift. Och om man inte utnyttjar effekten i boxen till fullo är det alltså pengar till ingen nytta.

Summa summarum: 3,7 kW (1-fas 16A) räcker mer än väl för de flestas behov, nu och i framtiden. Undantaget är om man kör väldigt långt varje dag och har hög förbrukning, annars betalar man för något man inte utnyttjar.

Tack för input. Du pekar på några saker jag inte tänkt på, så jag har lärt mig lite till ?

Jag tänker så här, just nu.

Jag kör 12 mil per dag, 24 kWh. Men även om jag mellan 22 och 06 kan få i ca 29 kWh med en 3,7 kWh laddare, så föredrar jag att ha möjlighet till kortare laddtider hemma. Jag måste oavsett ha hit en elektriker för att överhuvudtaget ha ett ok uttag att stoppa en kontakt i.
Prisskillnaden mellan en klen box och en kraftfull verkar vara ganska liten, om man inte nöjer sig med en lite schucko laddare.

Så jag tar nog en kraftigare för de där få gångerna jag skulle svära över en klen box. Och jag cyklar även med ultegra, fastän jag lika gärna skulle kunna ha 105 ?
Men ditt resonemang gör mig tryggare i att jag klarar mig bra med 3,7kW schucko på landet.

Hängslen och livrem. ?

Tack för input. Du pekar på några saker jag inte tänkt på, så jag har lärt mig lite till ?

Jag kör 12 mil per dag, 24 kWh. Men även om jag mellan 22 och 06 kan få i ca 29 kWh med en 3,7 kWh laddare, så föredrar jag att ha möjlighet till kortare laddtider hemma. Jag måste oavsett ha hit en elektriker för att överhuvudtaget ha ett ok uttag att stoppa en kontakt i.
Prisskillnaden mellan en klen box och en kraftfull verkar vara ganska liten, om man inte nöjer sig med en lite schucko laddare.

Så jag tar nog en kraftigare för de där få gångerna jag skulle svära över en klen box. Och jag cyklar även med ultegra, fastän jag lika gärna skulle kunna ha 105 ?
Men ditt resonemang gör mig tryggare i att jag klarar mig bra med 3,7kW schucko på landet.

Hängslen och livrem. ?
Helt rätt att installera 11 kW trefas. Vi använder inte hela effekten till vardags men när man kommer hem efter 7 mil körande till jobbet och därefter packar bilen och ska iväg 25 mil till så är det skönt att hinna ladda i 5 mil på den timmen det tar att packa bilen istället för att ladda 1 mil på den timmen.

Det är helt korrekt att de flesta sällan eller aldrig behöver kunna ladda med höga effekter men eftersom en laddbox som klarar både enfas och trefas, med lastbalansering och mjukvara som begränsar högsta tillåtna strömuttag, inte kostar mer än en enklare box ser jag ingen anledning till att begränsa hårdvaran när man installerar hemma. Det är inte fel att ha möjligheten att ladda mycket på kortare tid om man nån gång ibland har behovet.

Ja, jag jobbar med sånt här ;) (Och har precis installerat en Garo GLB 22 kW-laddare hemma för att ladda min laddhybrid med enfas 3,2 kW, mycket nöjd med det :))

Hängslen och livrem. ?

Det handlar egentligen inte om priset på boxen, om du ska kunna ladda med högre effekt måste du kanske uppgradera huvudsäkringen i ditt hus, vilket blir en högre fast kostnad på elräkningen. Sen kanske det är skit samma, men i fallet med laddbox är det inte särskilt smart att säga att man "ska ha det värsta med extra allt" om man sällan eller aldrig utnyttjar effekten, eller kanske inte ens kan för att bilen inte kan ta emot så mycket effekt.

3,7 kW skulle jag för övrigt inte rekommendera i schuko: https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2019/februari/den-farliga-laddningen/

Det är helt korrekt att de flesta sällan eller aldrig behöver kunna ladda med höga effekter men eftersom en laddbox som klarar både enfas och trefas, med lastbalansering och mjukvara som begränsar högsta tillåtna strömuttag, inte kostar mer än en enklare box ser jag ingen anledning till att begränsa hårdvaran när man installerar hemma. Det är inte fel att ha möjligheten att ladda mycket på kortare tid om man nån gång ibland har behovet.

Ja, jag jobbar med sånt här ;) (Och har precis installerat en Garo GLB 22 kW-laddare hemma för att ladda min laddhybrid med enfas 3,2 kW, mycket nöjd med det :))

Vad behöver du ha för huvudsäkring i huset för att kunna köra den boxen, om jag skulle komma förbi på besök någon gång och vilja plugga i en bil som klarar 22 kW AC?

Ditt perspektiv skiljer sig från de flesta jag har pratat med i branschen och representanter för företag som levererar laddlösningar. De är rätt eniga om att man inte ska "överinstallera" laddeffekt.

Det handlar egentligen inte om priset på boxen, om du ska kunna ladda med högre effekt måste du kanske uppgradera huvudsäkringen i ditt hus, vilket blir en högre fast kostnad på elräkningen. Sen kanske det är skit samma, men i fallet med laddbox är det inte särskilt smart att säga att man "ska ha det värsta med extra allt" om man sällan eller aldrig utnyttjar effekten, eller kanske inte ens kan för att bilen inte kan ta emot så mycket effekt.

3,7 kW skulle jag för övrigt inte rekommendera i schuko: https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2019/februari/den-farliga-laddningen/

Jag är medveten om riskerna med schuko och höga strömmar och hade tänkt på att ställa ner till 10 A. Uttaget är säkrat till 16 A, men glömt att räkna ner effekten till 2,4 kW. Men ja, egentligen borde jag oavsett ansluta till 3-fas kontakten som sitter på samma ställe.
Vad jag egentligen var ute efter att förmedla är att jag inte behöver ha "effekt hybris" på landet. ?

Jag är medveten om riskerna med schuko och höga strömmar och hade tänkt på att ställa ner till 10 A. Uttaget är säkrat till 16 A, men glömt att räkna ner effekten till 2,4 kW. Men ja, egentligen borde jag oavsett ansluta till 3-fas kontakten som sitter på samma ställe.
Vad jag egentligen var ute efter att förmedla är att jag inte behöver ha "effekt hybris" på landet. ?

Bra, för jag har hört talas om flertalet fall som slutat ill... Jag kan säga att jag har gjort många misstag när jag var grön, till och med laddat via förlängningssladd i schuko, men jag har lärt mig mycket längs vägen och blivit äldre och visare :)

Förhoppningsvis stannar du ju så länge på landet att du kan ladda tillräckligt för att komma hem igen, eller till lämplig snabbladdare om så behövs. Alternativt har du en bra ursäkt för att kunna stanna kvar längre på landet. "Sorry chefen, jag behöver vara kvar minst en dag till innan jag kan köra hem igen, du vet det tar så lång tid att ladda bilen här ute på landet." ;)

Finns boxar med dubbla uttag, vill du kunna ladda två bilar samtidigt? Annars är det väl bara att köpa en längre sladd?

Ursäkta en lika OT fråga men har behov av att bygga ett garage inte allt för långt från dina trakter (gissar jag från ditt nick). Köpte du färdigt eller bygger du själv från lösvirke och har du någon leverantör du kan rekommendera? Är på jakt efter maskinhall/garage på 130 kvm ca..

Sorry för att jag klampar i tråden

Ursäkta en lika OT fråga men har behov av att bygga ett garage inte allt för långt från dina trakter (gissar jag från ditt nick). Köpte du färdigt eller bygger du själv från lösvirke och har du någon leverantör du kan rekommendera? Är på jakt efter maskinhall/garage på 130 kvm ca..

Sorry för att jag klampar i tråden

Jag ritade mitt själv och köpte virket på Beijer, fick riktigt bra rabatt. Gjorde mycket själv, men tog också hjälp av en snickare i ca tre veckor. Han hjälpte mig förhandla priset och jag fick använda hans rabatt med ett litet påslag.

Mitt är bara på 45m2 men 370cm i takhöjd i nock, en kompis har byggt maskinhall på 9x12m men dom gjorde det också i lösvirke och crawford-portar, jag köpte en port från Krokom. Mitt kostade strax under 7000:-/m2 totalt att bygga inkl allt.

130kvm börjar man närma sig plåthall imho, det blir nästan halva kvadratmeterpriset.
Sen ska det såklart smälta in i omgivningen med beroende på placering eller hur känslig man är.
När jag byggde mitt garage (360kvm) så kostade själva hallen/byggsatsen 1100/kvm, isolerad med portar och hängrännor etc etc.

130kvm börjar man närma sig plåthall imho, det blir nästan halva kvadratmeterpriset.
Sen ska det såklart smälta in i omgivningen med beroende på placering eller hur känslig man är.
När jag byggde mitt garage (360kvm) så kostade själva hallen/byggsatsen 1100/kvm, isolerad med portar och hängrännor etc etc.

Ja det är ju helt klart ett alternativ när det blir så stort. Det finns en leverantör av paroc-hallar i Hudiksvall jag tog in offert därifrån när vi skulle ha ett förråd till jobbet BMT heter dom, Crocko kan ringa Per Svedberg och få pris på komplett lösning med värme och allt. Tror inte han kör med paroc utan någon billigare tillverkare men vilken vet jag inte.

Vad behöver du ha för huvudsäkring i huset för att kunna köra den boxen, om jag skulle komma förbi på besök någon gång och vilja plugga i en bil som klarar 22 kW AC?

Ditt perspektiv skiljer sig från de flesta jag har pratat med i branschen och representanter för företag som levererar laddlösningar. De är rätt eniga om att man inte ska "överinstallera" laddeffekt.

22000/400*1,73=32A säkringar till boxen vilket ger 35-50A huvudsäkring, men återigen så kan man ställa in i boxen vad man har för huvudsäkringar i huset vilket den sen anpassar sig till och begränsar uttaget efter vad man har för huvudsäkring och hur stor last resten av huset använder, det som blir över går till bilen.

I mitt fall har jag 25A huvudsäkring, boxen är inställd på att ladda med max 20A men eftersom vi har en laddhybrid så laddar den ändå aldrig med mer än 14A, enfas (3,2 kW) eftersom bilen inte kan ta emot mer.

Eftersom det skiljer ca 1000 kronor på en box med lägre effekt och den som även vi kallar "framtidssäkrad" så ser jag ingen anledning att välja den enklare och från start måla in sig i ett hörn. Istället väljer man den större och kan måla in sig så lite eller mycket man vill i hörnet, det går att justera enkelt i appen till boxen.

Idag betalar de allra flesta en årsavgift till nätbolaget baserat på hur stor huvudsäkring man har i huset men det börjar redan dyka upp effektabonnemang även för villamarknaden, då kan man ha vilken huvudsäkring man vill (som elcentralen och övriga installationer klarar) och betala för den effekt man använder istället. Det är en av anledningarna till att de större boxarna är mer framtidssäkra.

Jag ritade mitt själv och köpte virket på Beijer, fick riktigt bra rabatt. Gjorde mycket själv, men tog också hjälp av en snickare i ca tre veckor. Han hjälpte mig förhandla priset och jag fick använda hans rabatt med ett litet påslag.

Mitt är bara på 45m2 men 370cm i takhöjd i nock, en kompis har byggt maskinhall på 9x12m men dom gjorde det också i lösvirke och crawford-portar, jag köpte en port från Krokom. Mitt kostade strax under 7000:-/m2 totalt att bygga inkl allt.

Tack för svaret, ungefär som jag gissade, virke finns nog goda chanser att spara en ordentligt slant på då grannens 50kvm bygge kostade 15.000 i trävaror, men sen kommer ju allt material som inte kommer från skogen.
Som det ser ut just nu skulle jag hamna runt 4.000/kvm om jag köper färdigt så frågan är ju om 100.000 kan motivera 1 månads arbete med den egna kroppen. Under rådande situation så vore ju nog en förflyttning till landet det smartaste även om den är tillfällig och då finns ju tiden.

Lycka till med kopplandet

När jag byggde mitt garage (360kvm) så kostade hallen/byggsatsen 1100/kvm, isolerad med portar och hängrännor etc etc.

Självklart skall man ju utvärdera alla möjligheter, jag skulle nog få svårt med det estetiska även om det kanske är ett tokigt sätt att se på utmaningen, men jag skall se byggnaden varje gång jag kliver ut genom dörren och boningshuset är timmer och bagarstugan är stående med läkt så plåt är nog ett steg för långt ifrån gårdsbilden.
Annar hade ju den snabba lösningen varit att köpa 3st containers och bara bygga tak och en brädvägg in mot gården, det ger ju betydligt bättre skalskydd går fort och blir otroligt osnyggt :)

1100/kvm låter riktigt prisvärt måste jag säga, men misstänker att en del av det priset beror på storleken när man kan slå ut alla dörrar och sånt på ett större projekt.

Tillbaka
Topp