Jag kan rekommendera DEFA:s laddboxar och lastbalansering, det har vi installerat i garaget på jobbet.
När det gäller effekt ser jag en del missuppfattningar tidigare i diskussionen. Det man ska utgå från är sitt laddbehov, alltså daglig körsträcka, förbrukning och möjligheter att ladda i vardagen (ex. hemma och på jobbet eller bara på ena stället). Genomsnittsbilisten kör cirka 3-5 mil om dagen. Vi kan säga 5. En laddhybrid eller elbil förbrukar cirka 2 kWh per mil. Alltså behöver man kunna ladda 5 mil x 2 kWh = 10 kWh. Det innebär att de allra flesta har mycket mer effekt än de behöver redan med en laddbox som kan ge 3,7 kW (1-fas 16A). Även om man har en elbil räcker det väldigt långt. För på 10 timmar laddning under natten hinner man då få nästan 20 mils räckvidd (eller fylla batteriet i de flesta laddhybrider fyra gånger om).
Så allt snack om att "framtidssäkra" med en box som ger 11 kW (3-fas 16A) är egentligen bara strunt (inget illa menat). Då har man nämligen effekt som man med stor sannolikhet inte utnyttjar, eller åtminstone väldigt sällan, inte ens i "framtiden". Undantaget är om man är typ resande säljare eller låååångpendlare med elbil och behöver ladda 40-50 mils räckvidd varje natt. För med en box som ger 11 kW kan man helt och hållet fylla det största Tesla-batteriet (100 kWh) på mindre än 9 timmar. Hur ofta behöver de flesta av oss det?
Dessutom är det inte säkert att elbilen kan ta emot 3-fasladdning. Det finns ett gäng som klarar det, oftast ganska dyra modeller, men bland de mer överkomliga elbilarna i Golfklassen, Nissan Leaf med flera, är det vanligt med 1-fasladdning som mest. Ytterligare en aspekt av att satsa på en effektstark box är att man då kanske måste höja huvudsäkringen i fastigheten, vilket betyder högre fast avgift. Och om man inte utnyttjar effekten i boxen till fullo är det alltså pengar till ingen nytta.
Summa summarum: 3,7 kW (1-fas 16A) räcker mer än väl för de flestas behov, nu och i framtiden. Undantaget är om man kör väldigt långt varje dag och har hög förbrukning, annars betalar man för något man inte utnyttjar.
Ja, jag jobbar typ med sånt här ;)