fiskarn sa:
SLI sa:
fiskarn sa:
SLI sa:
Singular sa:
SLI sa:
Rico sa:
Jag tycker Nötcreme är väldigt gott och rätt smidigt att ha med istället för sliskiga gels - det kanske krävs ett par stycken per gång då de är rätt små. Kostar typ en femma styck och tar inte jättestor plats. Dock blir de rätt kladdiga när den tomma förpackningen ska ner i fickan igen, men det är smällar man får ta.
Man suger inte i sig en gel för att det är gott, utan för att få snabb energi. Det får man inte av nötcreme.
Jodå, det får man - det är hälften socker.
Nä, alltså 40% fett och ännu mer strösocker...Det ger inte snabb energi.
Ja. fett är väl i princip onödigt att äta för att få energi under själva träningen så att säga. Det finns på kroppen. Men allt detta snack om snabb energi? Om vi pratar längre cykelturer antar jag att det är iaf två eller fler timmar? Vad spelar det då för roll om energin kan tas upp på 5 minuter eller en halvtimme? Man försöker väl äta kontinuerligt under såna turer eller tävlingar. Inte så att man helt kroknar och tar en gel och sen kör tills den är slut? Sen är det väl skillnad på fruktos och andra kolhydrater och "vanligt" socker består av lika delar glukos och fruktos.
1. Fett som energi under pågående träning / tävling är helt onödigt. Fett under en utflykt kan vara gott, det är upp till var och en.
2. Snabba kolhydrater under pågående träning / tävling har den fördelen att du kan fylla på i en högre takt. I ditt exempel kan du stoppa i dig en viss mängd snabba kolhydrater var 5:e minut istället för långsamma varje halvtimme, alltså 6 gånger mer. Men om du tränar lågintensivt eller är på utflykt har det ingen effekt.
3. Gel ska du ta INNAN du kroknar, och jo, den räcker en stund och sen tar den slut.
4. Sackaros består av glukos och fruktos som SITTER IHOP, och tas därför upp lite långsammare än ren glukos. Om du tränar lågintensivt eller är på utflykt så kanske det är helt ok. Det kan rättfärdiga en del godsaker.
Ja fett är helt onödigt, så mycket har jag förstått :)
Men vad är det du menar går 6 gånger snabbare? Att ta upp en gel än motsvarande mängd från nötcreme? Finns det data på hur mycket snabbare energin tas upp av en gel än vitt bröd eller nötcreme eller potatis eller lösgodis?
Ok är det så. Att de sitter ihop gör upptagningshastigheten långsammare? Jag trodde det var ganska etablerat att man skulle blanda för att kunna ta upp mycket över tid?
Ja, jag talar om skillnad mellan olika energiformer, men 6 ggr vet jag inte, det var du själv som först skrev 5 min kontra en halvtimme. Vad skillnaden är i verkligheten vet jag inte, men skillnad är det. Det är det som är vitsen med Vitargo och annat hokuspokus.
Nu är jag ingen kemist, men såhär har jag läst mig till hur det hänger ihop:
1: Sackaros är inte en BLANDNING av glukos och fruktos, det är en KEMISK BINDNING av dem.
2: Saxat från wikipedia: "Sackaros tas upp långsammare av kroppen än till exempel glukos (druvsocker)". Ärligt talat vet jag inte exakt varför, men så är det.
3: Du skriver att man ska blanda... Jo det stämmer väl, men andelen fruktos är alldeles för hög i strösocker för att vara optimal.
Nu har jag trasslat in mig i djupa förklaringar. Nån expert får gärna rätta mig om jag har fel på någon punkt. Min poäng var att gel är mycket mer ändamålsenligt än nötcreme, eller för den delen vitt bröd eller potatis eller lösgodis eller kebabtallrik.