Bredd på fälgtejp

Stigcyklist

Aktiv medlem
Bredd på fälgtejp
Hej,har fått punktering och tänkte byta däck och även tejpa om fälgen för tubless,jag har tubless nu med,men tyckte att det inte vart riktigt tätt även fast fälgarna var orginaltejpade(läkte ut genom ekrarna).
Har köpt orange seal och även deras tejp som är 24 mm bred,kommer den breddden räcka till mina fälgar?
Syncros X-30S / 32H / 30mm / Sleeve Joint
Tubeless ready
/Mvh Micke

Bredd på fälgtejp
Ja det skulle ja tro den gör, jag tejpade med tejp som var lika bred som mina fälgar första gången, eller den var ju bredare tejpen gick upp på kanterna det blev tätt men inte snyggt. Fick det tipset på nätet men det var ett kasst tips..Massa bubblor blev det, när jag köpte Newmen-hjul i somras tejpade TCM dom med en smalare tejp ungefär som den du köpt, det blev skitbra.

Bredd på fälgtejp
En mm bredare än fälgen är väl en rätt vanlig rekommendation.

Jag har kört 25 mm tejp till 30 mm fälg ett par år nu. Det funkar ändå. Men: tejpar du bara ett varv mitt i blir det snyggt och förmodligen rätt men risken att dra loss tejpen vid däckbyten när däcket trycks in mot mitten är väldigt stor. Jag har därför tejpat ett varv längs varje kant av fälgen. Inte riktigt lika smidigt gjort men det har hållit bättre för mig.

Bredd på fälgtejp
Jag får nog faktiskt krypa till korset ändå, TCM tejpade nog lite bredare ser jag när jag tittar på en bild. Går ju upp lite på kanten, min tejp jag köpte första gången gick hela vägen upp det var för brett.

D19598BD-F5C0-4283-9FB1-C80CD4DFD98E.png

Bredd på fälgtejp
Senaste hjulen tejpade jag med Spanks tejp och den är smalare än fälgen, men också ganska tunn. De rekommenderar två varv (en rulle ger 4 varv totalt). Då tejpar man ena vavet uppe på ena kanten och andra varvet på andra kanten

Bredd på fälgtejp
På asymmetriska fälgar kommer man undan med tejp som är smalare än innermåttet (alla ekrar på ena sidan) i annat fall är det bra med innermått +1-2 mm om man inte vill tejpa flera varv.
Ett annat bra tips, särskilt på plastttejp (typ dt swiss) är att göra hål för ventilen med något upphettat spetsigt tex en spik. Då blir det ett fint hål utan risk för att tejpen ska fortsätta spricka vid hålet och börja läcka.
Min erfarenhet är att när det läcker så är gör det så just runt ventilen.

Bredd på fälgtejp
Borde inte vara några problem att köra den tejpen enligt den principen jag beskrev. De verkar ju själv rekommendera två varv ändå. Jag tejpade mina 29mm innerbredd med 25mm tejp, dvs 4 mm smalare

Bredd på fälgtejp
Jag skulle aldrig köra med tejp som är smalare än innerbredden på fälgen. Utmärkt recept för att kanttråden ska skava loss tejpen vid montering av däck och sen börja läcka när guckan letat sig in under kanten och börjat luckra upp klistret.

Bredd på fälgtejp
Borde inte vara några problem att köra den tejpen enligt den principen jag beskrev. De verkar ju själv rekommendera två varv ändå. Jag tejpade mina 29mm innerbredd med 25mm tejp, dvs 4 mm smalare
Ok tackar alla,då kör jag på den tejpen?? Får se hur länge det dröjer innan det pyser igen;) jag hade lite gammal tätningsvätska kvar som jag hällde i,kom ut genom punkteringshålet som är i däcket,blandade även i lite peppar som tydligen ska hjälpa till att täta större hål☺️

Bredd på fälgtejp
På mina Crest MK3 som är 23mm invändigt så kör jag 21mm tejp och det fungerar kanonbra.

Provade först med 23mm tejp från Orange Seal men det åkte i soptunnan direkt pga att den var alldeles för tunn samt att det såg ut som hejkomohjälpmig överallt.

Bredd på fälgtejp
Ok,vad valde du för tejp i stället?
Jag köpte en rulle hos Tune Scandinavia i Borås. Det var Erik själv där som rekommenderade 21mm till min Crest MK3 som är 23mm invändigt då dom alltid använder den bredden.
Kanonbra tejp som var väldigt följsam och la sig perfekt.
Bara för att vara lite på den säkra sidan så satte jag i slang efteråt och fyllde med 3 bar som jag lät sitta över ca 2 dygn så tejpen verkligen satte sig överallt.
Blev perfekt

Tillbaka
Topp