Fairlight Faran/Strael/Secan

Strael VS flyget idag 😄

En sak som skaver - ingen av mina top tubeväskor sitter bra då överröret är så tunnt / platt. Dels blir det mycket lös rem över, och vill inte klippa då jag vill kunna flytta väskorna mellan mina cyklar, men också svårt att få väskan att ligga bra på överröret, glider lätt runt eller börjar sagga åt någon av sidorna.

Nån som har hittat en bra lösning?
IMG_20260613_083907.webp

Strael VS flyget idag 😄

En sak som skaver - ingen av mina top tubeväskor sitter bra då överröret är så tunnt / platt. Dels blir det mycket lös rem över, och vill inte klippa då jag vill kunna flytta väskorna mellan mina cyklar, men också svårt att få väskan att ligga bra på överröret, glider lätt runt eller börjar sagga åt någon av sidorna.

Visa bilaga 835737
Claes O har det:

Strael VS flyget idag 😄

Visa bilaga 835737
Restrap topprörsväska sitter bra på Strael’n
IMG_4478.webp

Strael VS flyget idag 😄

Visa bilaga 835737
Tailfin Top tube bag flip/zip

Har för övrigt också en överrörsväska från Tailfin. Den funkar som sagt både för skruvfästen och remmar. Den sitter som ett smäck. Väldigt nöjd med den.

Restrap hade jag, och lyckades glömma på en parkering för några år sen 😄 så det blir nog att testa nåt nytt. Tailfin och Cyclite ligger bra till.

Apiduras långa sitter inte så bra tyvärr.
Jag tror en där remmarna löper i öglor sitter bättre än fasta remmar.
Bäst såklart en 'sydd' men då håller man inte på att flytta runt den.

Nu när jag kikar runt på ny metall-gruscykel så bekymrar mig formen på toppröret en del. Min nuvarande hydroformade aluminiumram har platt och ganska brett topprör så Apidura långa toppväskan sitter riktigt bra och är en favorit på långtur.

De flesta stålramar har smala och runda topprör. Titanramar har för det mesta runda rör, även om det finns hydroformat från större kinesiska tillverkare. Går jag på aluminium igen är det inte alls säkert röret är platt ändå. De flesta oavsett metall har emellertid skruvfästen numera, så man får väl hitta en lång topprörsväska som använder de fästena. Apiduras gör det inte. Den går väl modda iofs, ett par hål och en platta inuti, problem solved(?)

Jamen det är därför jag frågar andra ägare om vad dem kör med. :)

Rörisoleringsförslaget hänger jag inte med på? Jag har inget emot fulfixar då och då, men rörisolering runt toppröret? Neeee
Rörisolering är inte såååå hemskt. Det syns knappt med dubbla väskor och jag tar bort isoleringen på en sekund när jag tar bort väskorna.

Det bästa är förstås att skruva fast överrörsväskan
och med förstyvningsplattan inuti väskan
Ridley_Gravel_Bike_GF_WEB_Res-0121-600x400.jpg

Strael har inga fästen på toppröret så den lösningen går bort.

Rörisolering är inte såååå hemskt. Det syns knappt med dubbla väskor och jag tar bort isoleringen på en sekund när jag tar bort väskorna.
Inte så dum idé ändå. Med bonus att man slipper eltejpa ramen (eller skyddsplasta) för att undvika skav från väskorna, vilket garanterat sker på en oskyddad ram.

Någon måtta får det vara. Vi kan inte ha rörisolering på en Fairlight!

Ni får ta er råd att köpa en annan väska, klippa remmar eller annat finmek.

Rörisolering flyttar väl dessutom bara skavet från ram-väska till ram-rörisolering. Under skyddstejp kommer det inte in någon smuts som kan skava så det går kanske inte att jämföra.

Tillbaka
Topp