(1/2 OT) Batteridriven varningsbelysning

cykloton

Aktiv medlem
Vart (om det ens går) kan man hitta varningslampor likt dom på bilden fast batteridrivna? Vore coolt att kunna montera på vintercykeln för att synas lite extra :) (Inga stora alltså utan de är ca 5x2cm.)

Bilagor

• Screenshot_20200122-194521.jpg
    Screenshot_20200122-194521.jpg
    149.8 KB · Besök: 366
Vad är det för fel på det utbud av reflexer, fram och baklampor som finns för cykel redan?

Utöver det så är det inte lagligt, det enda blinkande som får finnas på en cykel är rött blinkande ljus bakåt.

Om bilar får ha orange't ljus blinkande hejvilt kan väll jag också få ha det. Om polisen inte gillar det får jag väll ta bort det :) Reflexer, lampor osv har jag men det ser inte så häftigt ut. Orangea varningslampor vore coolaste ;)

Om bilar får ha orange't ljus blinkande hejvilt kan väll jag också få ha det. Om polisen inte gillar det får jag väll ta bort det :) Reflexer, lampor osv har jag men det ser inte så häftigt ut. Orangea varningslampor vore coolaste ;)

Sjukt coolt....
51ECD85A-9150-4D88-910E-6CE49AE19D6B.jpeg

Asballt
Nej. Vanliga bilar får inte ha blinkande orange hejvilt. Blinkers och varningsblinkers, thats it. Vissa fordon som utför arbete vid vägen får ha orange blixtljus. Utryckningsfordon får ha blinkande ljus, thats about it.
Orkar inte leta nu men det finns en artikel här som i detalj tolkar de förordningar som finns gällande belysning

Sen när blev det en bra ide att bli kriminell bara för att det finns andra där ute som skiter i lagen?

Men herregud, orangea blixtljus... Jag bor ute på landet och de flesta kör fort. Synas och få alla fortkörare att sakta ner eller vara laglydig och bli överkörd?

Det finns ju metoder som får en att synas ändå. Det finns rejält kraftiga baklampor med starkt blink som är lagliga. Kör du inte redan med reflexväst så är det steg 1

Pannlampan har jag aldrig fattat. Man har tid ork och lust att fixa en pannlampa men inte en cykellampa.... Möter en handfull varje dag.

Idag var jag ute och cyklade, hade både reflexväst, starkt baklyse och framlyse, reflekter åt alla håll. Men inte är det många som bryr sig för det...

Bilagor

• IMG_20200122_164055.jpg
    IMG_20200122_164055.jpg
    285.5 KB · Besök: 342
Jag förstår din oro. Jag avskyr också känslan av att känna sig osynlig i trafiken. Men blixtljus är nog inte rätt väg att gå.

Det spelar nog ingen roll vad vi säger. Folk kommer ändå pendla med pannlampa eller sätta kinalampa på styret som bländar precis alla. Och sätta varningslampa på pakethållaren.

Visst. Och det kommer alltid finnas folk som kör rattfulla, säljer knark, rånmördar ensamma pensionärer.

Jag tänkte inte ge upp ändå - lite måste man väl kämpa emot. .

Idag var jag ute och cyklade, hade både reflexväst, starkt baklyse och framlyse, reflekter åt alla håll. Men inte är det många som bryr sig för det...
Och vad tror du det hjälper med blixtljus då kan jag tala om det med en gång du kan glömma att bilisterna saktar ner .

Och vad tror du det hjälper med blixtljus då kan jag tala om det med en gång du kan glömma att bilisterna saktar ner .

Ja ett störigt ljus får nog mest motsatt verkan. På landet är det enklast att synas, inte så mycket annat ljus som stör. En lampa med fast sken på cykeln och en högre upp som blinkar har snubben jag kör om varje dag och han syns kanon.

Asballt
Nej. Vanliga bilar får inte ha blinkande orange hejvilt. Blinkers och varningsblinkers, thats it. Vissa fordon som utför arbete vid vägen får ha orange blixtljus. Utryckningsfordon får ha blinkande ljus, thats about it.
Orkar inte leta nu men det finns en artikel här som i detalj tolkar de förordningar som finns gällande belysning
Är detta verkligen sant för cyklar?
Jag har alltid trott att man FÅR ha blink på cykeln men måste ha fast ljus (eller 200blink/minut )
Fö tycker jag starkt, fast (avbländat fram) ljus "alltid" är vettigast.

Är detta verkligen sant för cyklar?
Jag har alltid trott att man FÅR ha blink på cykeln men måste ha fast ljus (eller 200blink/minut )
Fö tycker jag starkt, fast (avbländat fram) ljus "alltid" är vettigast.

Om du ser vad jag skriver längre upp så är blinkande rött sken bakåt (ej fram) en av godkända blinkande lampor man får ha, Men TS sa att bilar får ha blinkande belysning vitt och brett.

Det är väl så att med en blinkande framlampa så gör man ju två fel. Dels har du inte utrustat cykeln med godkänd belysning, vilket ger böter. Sen bryter du ju mot en annan lag, dvs den som säger att den typen av blinkande ljus inte får förekomma på fordon i trafik, så i teorin borde man väl kunna få böter för det också

Ser nu att jag skrev lite rörigt. Men jag menade ett godkänt ljus bakåt och en lampa på säg 1hz. Men rimligen borde ju det inte vara godkänt strikt. Har aldrig tänkt på det så bara

Det handlar ju om två olika lagar eller förordningar som sagt. Den ena berättar hur en cykel skall vara utrustad för att vara godkänd dvs för belysning: fast vitt/gult sken fram, fast eller blinkande (200blink/min) röd lampa bakåt, båda med 300m synlighet. Den andra berättar vad man inte får utrusta sitt fordon med på allmän väg. Då står det att man INTE får ha annat än vitt/gult sken framåt och man får inte visa vitt sken bakåt förutom vid backning, och så finns det 5 undantag från att man inte får ha blinkande lampor

Här finns artikeln som jag nämnde innan: https://happyride.se/2018/10/31/syns-du-sa-finns-du-genomgang-av-regler-for-belysning/

Jag kanske är dum i huvudet, men jag förstår inte varför man skulle vilja ge sig ut i trafiken med förvillande belysing.

för extra credd så limmas bifogad belysning mitt uppe på hjälmen ????????

Tillbaka
Topp