Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Rattnalle sa:Vad löser man tubelessvätska som torkat fast på ramen med då?
Annars är cykeln rätt ren nu. Och behandlad med keramiskt lackskydd..
Får se vad jag hittar i gömmorna.Pfaff sa:Rattnalle sa:Vad löser man tubelessvätska som torkat fast på ramen med då?
Annars är cykeln rätt ren nu. Och behandlad med keramiskt lackskydd..
Kloroform är fena att lösa latex.
Men ren bensin funkar kanske?
Rattnalle sa:Kallavfettning fyller sin funktion på cykeln också om man bara använder det till rätt saker. Om man nu bryr sig om en ren cykel dvs.Allroad sa:NickPick sa:Angående avfettning så är mac124 prickbort överlägsen mot asfalt osv, men man ska ju inte avfetta alltför ofta?
Överlägsen vet jag inte. Men den är väl vettig för att den brukar säljas för typ 19,90 på rusta. Det är dock ingen alkalisk avfettning så jag skulle inte köra med den på cykeln. På bilen upp till dörrhandtagen går dock bra :)
Det heter så: https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt/avfettning/kallavfettning-2000033768Allroad sa:Rattnalle sa:Kallavfettning fyller sin funktion på cykeln också om man bara använder det till rätt saker. Om man nu bryr sig om en ren cykel dvs.Allroad sa:NickPick sa:Angående avfettning så är mac124 prickbort överlägsen mot asfalt osv, men man ska ju inte avfetta alltför ofta?
Överlägsen vet jag inte. Men den är väl vettig för att den brukar säljas för typ 19,90 på rusta. Det är dock ingen alkalisk avfettning så jag skulle inte köra med den på cykeln. På bilen upp till dörrhandtagen går dock bra :)
Vart skulle du ha kall menar du? På dreven kanske men det handlar väl mer om vad man haft för olja kanske?
Jag körde detta senast https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt/avfettning/avfettning-bio-2000018131
Funka väldigt bra ihop med en pensel :)
Pontuspontuspontus sa:Kör ni muc off eller de andra substituten även på skivbromsarna?
Ni som kör grönsåpa, gör ni det även på skivbromsarna?
Gillar grön/gulsåpa för allt möjligt men som andra i tråden tycker jag det känns som det blir en beläggning av det.
Sorry om det blev lite offtopic
Pontuspontuspontus sa:Kör ni muc off eller de andra substituten även på skivbromsarna?
Ni som kör grönsåpa, gör ni det även på skivbromsarna?
Gillar grön/gulsåpa för allt möjligt men som andra i tråden tycker jag det känns som det blir en beläggning av det.
Sorry om det blev lite offtopic
RobbeS sa:Det här med såpa. Det blir en beläggning som binder skit. Använd bilschampo istället. Om såpa hade varit ett dundermedel hade varenda bilrekonditionerare använt det med tanke på pris och arbetsmiljö.
Sett många nämna det. Orkar inte ens kommentera längre :-)NickPick sa:Silikonspray. For real!?
roskai sa:Okej nu har jag provat produkten i inlägg nummer ett i denna tråd. Blandade det 1 del "tvättmedel" och 10 delar vatten. Det blev STARKT. Hällde ut hälften i en annan flaska och fyllde på med vatten så blandningen blev svagare. Och då var det bättre men man kan nog blanda det ännu svagare än så.
Hur funkade det då? Det blir otroligt rent. Spraya de lite på farsans mc som hade typ 3mm olja/smuts på bakfälgen och det rann av efter två minuter. En nackdel är att medlet är så starkt så det tar bort allt fett etc på ramen. Brukar silikonspraya ramen några gånger per år och tvätta cykeln med vaxschampo så håller den sig ganska snygg. Med detta tvättmedel är cykeln inte snygg efter tvätt. Alla repor syns tydligt. Inget som lite silikonspray inte döljer men lite väl bra rengöringsmedel helt enkelt. Sjukt bra till drivlinan och sånt som kan vara jättelortigt.
Provade även julas 5l blomsprayflaska eller vad man kallar det den har tillräckligt bra tryck för att tvätta både en cross (mc) och mtb som är rimligt smutsiga.
Se färgen på gaffeln. Den blev typ grå, ska va svart.
jonte987 sa:Va falls, svart blir grått och det är ok?
Som sagt blandades för starkt. Med en svagare blandning så blir det nog bra. Och svart blir inte grått generellt. RS gafflar är inte jättesvarta egentligen, är nog mer mörkgrå.Jensen sa:jonte987 sa:Va falls, svart blir grått och det är ok?
Undrar jag med. Ska den vara grå egentligen? Om inte så är det ju knappast att anse som bra
roskai sa:Som sagt blandades för starkt. Med en svagare blandning så blir det nog bra. Och svart blir inte grått generellt. RS gafflar är inte jättesvarta egentligen, är nog mer mörkgrå.Jensen sa:jonte987 sa:Va falls, svart blir grått och det är ok?
Undrar jag med. Ska den vara grå egentligen? Om inte så är det ju knappast att anse som bra
Silikonspray gör underverk för matta lacker. Den som hittar ett vax för matt lack får gärna säga till var jag köper det så kommer jag använda det istället. Rätt smidigt att bara kunna spola av en jättelerig cykel och smutsen rinner av utan att använda massa andra kemikalier, dessutom blir cykeln snyggare när man inte ser alla repor.
Gäller väl i princip alla rengöringsmedel (framförallt avfettning), dvs brukslösningen är utspädd. Är man osäker på hur man ska blanda, är det nog bättre att köpa färdigblandat.Jensen sa:roskai sa:Som sagt blandades för starkt. Med en svagare blandning så blir det nog bra. Och svart blir inte grått generellt. RS gafflar är inte jättesvarta egentligen, är nog mer mörkgrå.Jensen sa:jonte987 sa:Va falls, svart blir grått och det är ok?
Silikonspray gör underverk för matta lacker. Den som hittar ett vax för matt lack får gärna säga till var jag köper det så kommer jag använda det istället. Rätt smidigt att bara kunna spola av en jättelerig cykel och smutsen rinner av utan att använda massa andra kemikalier, dessutom blir cykeln snyggare när man inte ser alla repor.
Ändå, risken att blanda så starkt att det skadar lack. Känns ju sådär. Saltsyra är säkert oxå ok bara man spär det tillräckligt :-)
Det står ju hur man ska blanda på flaskan. 1 till 50 för inte så smutsigt och 1 till 10 om det är jättesmutsigt. Har för mig att det var dessa förhållanden som stod på flaskan iaf. Kan kolla om någon vill veta annars får man ju reda påt när man köper den och läser instruktionerna som jag uppenbarligen sket i litegrann.Jensen sa:roskai sa:Som sagt blandades för starkt. Med en svagare blandning så blir det nog bra. Och svart blir inte grått generellt. RS gafflar är inte jättesvarta egentligen, är nog mer mörkgrå.Jensen sa:jonte987 sa:Va falls, svart blir grått och det är ok?
Ändå, risken att blanda så starkt att det skadar lack. Känns ju sådär. Saltsyra är säkert oxå ok bara man spär det tillräckligt :-)
Men ändå hade du lite för starkt? Menar bara att om det skiljer så lite mellan perfekt och ”lackflå” hojen så vetefan. Men det är jag det. Högst personligt ?roskai sa:Det står ju hur man ska blanda på flaskan. 1 till 50 för inte så smutsigt och 1 till 10 om det är jättesmutsigt. Har för mig att det var dessa förhållanden som stod på flaskan iaf. Kan kolla om någon vill veta annars får man ju reda påt när man köper den och läser instruktionerna som jag uppenbarligen sket i litegrann.Jensen sa:roskai sa:Som sagt blandades för starkt. Med en svagare blandning så blir det nog bra. Och svart blir inte grått generellt. RS gafflar är inte jättesvarta egentligen, är nog mer mörkgrå.Jensen sa:jonte987 sa:Va falls, svart blir grått och det är ok?
Jag tänkte att cykeln var mycket smutsig så ja det blev uppenbarligen för starkt. Men ja om skillnaden på 1:50 och 1:10 är liten så visst! Man kan ju prova sig fram och spraya på en liten del av cykeln och se vad som händer. Jag hade inte förväntat mig att det skulle bli så rent som det blev om jag säger så.Jensen sa:Men ändå hade du lite för starkt? Menar bara att om det skiljer så lite mellan perfekt och ”lackflå” hojen så vetefan. Men det är jag det. Högst personligt ?roskai sa:Det står ju hur man ska blanda på flaskan. 1 till 50 för inte så smutsigt och 1 till 10 om det är jättesmutsigt. Har för mig att det var dessa förhållanden som stod på flaskan iaf. Kan kolla om någon vill veta annars får man ju reda påt när man köper den och läser instruktionerna som jag uppenbarligen sket i litegrann.Jensen sa:roskai sa:Som sagt blandades för starkt. Med en svagare blandning så blir det nog bra. Och svart blir inte grått generellt. RS gafflar är inte jättesvarta egentligen, är nog mer mörkgrå.Jensen sa:jonte987 sa:Va falls, svart blir grått och det är ok?
Tallsåpa är så kanon. Rena mirakelmedlet!Jag vet att det ger lite sekt-vibbar, men jag återger tips från tidigare i tråder.
Tallolja/grönsåpa!
För att rengöra större delen av en cykel kommer man ju väldigt långt med bara vatten. Men där brukar jag ha i en skvätt såpa. Ren såpa på drivpaketet.
Jag har testat massor av olika produkter för cykel och tidigare MC och det mesta suger. Såpa gör jobbet & är billigt (har hittat med mot 5:-/L).
Luktar inte och påverkar inte bromsskivor eller nått annat.
Prova!
Jag har inte efterforskat men nog måste det dessutom vara förhållandevis miljövänligt?
Mina cyklar är lackade. Är inte dina det?Så allt som rekommenderas här är "godkänt" för bruk på kolfiberprodukter? Grönsåpa, Biltema-avfettningen, tallsåpa osv? Endel avfettningsprodukter är ju inte jättesnälla mot kolfiber men dessa i tråden låter väl som inga problem?
Nej & irrelevant, finns alltid kapade ändar som inte är lackade, insidan av ramar är inte alltid dippade/behandlade osv osv.Mina cyklar är lackade. Är inte dina det?
Såpa som såpa?
![]()
Iofs sant. Jag är dock inte så orolig av mig så länge det är svaga blandningar.Nej & irrelevant, finns alltid kapade ändar som inte är lackade, insidan av ramar är inte alltid dippade/behandlade osv osv.
Köp oparfymerad utan färgämnen. Den luktar godare. Ica Skona t ex.Enl. Internet är all såpa i Svenska affärer tallsåpa gjord på restprodukter från bl.a. papperstillverkning, ibland färgad och parfymerad. Naturvårdsverket vill dock, inte helt oväntat, att man ska välja en miljömärkt variant.
Min killgissning är att den är Greta-approved