Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Hittar nu inte vilket moment för dra fast carbon sadelstolpe i carbonram.
YT har ju höjosänkbar original men står inte det momentet heller? Eller så är ja bara tllfäligt blind ;)

Det finns i manualen som följer med om du inte har slängt den, i värsta fall kan jag kolla på det imorgon eftermiddag isf (om det är nya ramen).

Det finns i manualen som följer med om du inte har slängt den, i värsta fall kan jag kolla på det imorgon eftermiddag isf (om det är nya ramen).
Det är i orginal yt manualen ja letat, måste vara blind somsagt. Gamla 2018 cf jeffsy 29 ram och manualen

tldr: Hur mycket watt extra "kostar" det att cykla vintertid?

Säg att man håller 30km/h vid 200watt vid 30 grader en sommar, så eftersom luften har högre densitet när det är kallt så hur många watt behöver man sula ner i pedalerna när det är 0 gradigt? Är det mätbart? Borde väl vara mätbart eftersom det är värt att värma upp velodromer vid rekordförsök

Bonusfråga: Fetter & smörjor har högre viskositet i kyla så orsakar lager osv någon mätbar högre friktion jämfört med den varma sommardagen?

Mina RS Guide bromsar tar lite snett, jag skulle vilja skruva isär oket och titta, göra rent och smörja. Är alla packningar safe att montera om såvida dom inte gått sönder dvs?

tldr: Hur mycket watt extra "kostar" det att cykla vintertid?

Säg att man håller 30km/h vid 200watt vid 30 grader en sommar, så eftersom luften har högre densitet när det är kallt så hur många watt behöver man sula ner i pedalerna när det är 0 gradigt? Är det mätbart? Borde väl vara mätbart eftersom det är värt att värma upp velodromer vid rekordförsök

Bonusfråga: Fetter & smörjor har högre viskositet i kyla så orsakar lager osv någon mätbar högre friktion jämfört med den varma sommardagen?

"If the air pressure is constant at 1000 kPa, then the air density at 25 degrees Celcius (77 degrees Fahrenheit) will be around 1.169 kg/m3 while at -5 degrees Celcius (23 degrees Fahrenheit) the air density will be 1.3011 kg/m3 — about 10-percent higher, and the drag would also be increased by 10 percent."

Går att räkna ut här , http://bikecalculator.com/

Krymper merinoull?
För att göra det enkelt, jag följer tvättråden.

De är ju mer eller mindre självrengörande, vilket är en av styrkorna. Jag hänger ut plaggen efter användning och låter dem hänga några timmar (särskilt effektivt vid hög luftfuktighet), tar in o torkar över natten och sen är de klara för nyanvändning. Inte svar på din fråga, men för min del är behovet av att tvätta merino högst begränsat. Har sagt åt min sambo att säga till om/när jag stinker, och de gånger det hänt har jag inte kunnat skylla på merinoplaggen iaf.

Min erfarenhet är att det krymper tillfälligt, efter någon timmes användning brukar det vara tillbaka i samma form igen. Använder mest Icebreaker.

Ok, låter bra, är mest på längden det är kritiskt.

De är ju mer eller mindre självrengörande, vilket är en av styrkorna. Jag hänger ut plaggen efter användning och låter dem hänga några timmar (särskilt effektivt vid hög luftfuktighet), tar in o torkar över natten och sen är de klara för nyanvändning. Inte svar på din fråga, men för min del är behovet av att tvätta merino högst begränsat. Har sagt åt min sambo att säga till om/när jag stinker, och de gånger det hänt har jag inte kunnat skylla på merinoplaggen iaf.

Du är inte randoneur va?

Förutom tempen så påverkar även luftfuktigheten. Ju lägre luftfuktighet desto högre motstånd, vilket eventuellt inte är intuitivt självklart.

Varför i hela hel***e får jag inte ihop vevpartit?
Det känns/ser ut som det är ca 5-10mm för kort för att gå genom vevlagret ordentligt,är det ens möjligt?
Samma vevparti som satt på cykeln original,nytt vevlager.
Svurit i 2 dar nu, ska jag vara tvungen att ta lämna in cykeln efter att köpt verktyg och gett mig faen på att göra det själv?
Bilder kan ordnas om någon har ett förslag.
Tack på förhand

Det känns/ser ut som det är ca 5-10mm för kort för att gå genom vevlagret ordentligt,är det ens möjligt?
Svurit i 2 dar nu, ska jag vara tvungen att ta lämna in cykeln efter att köpt verktyg och gett mig faen på att göra det själv?
Tack på förhand
Vilket vevparti, vilket lager och längden på vevlagerhylsan i ramen gör det lättare att felsöka. Eller, som sagt, bilder.

Tack på förhand
Jag tror att det är en blandning av MTB- och lvg-standard på vevlager/vevparti som spökar.

Bilder här, så ser de ut när jag försöker IMG_20200131_111908.jpgIMG_20200131_111925.jpgIMG_20200131_111848.jpgIMG_20200131_111857.jpgIMG_20200131_112021.jpgIMG_20200131_111929.jpgIMG_20200131_112016.jpgIMG_20200131_111826.jpg

Tar det alltså stopp när du tryckt in den nästan hela vägen in? Hur "mycket" stopp? Går det inte att knacka lätt med handen eller gummiklubba och få igenom axeln hela vägen?

Samma veva har alltså suttit på ramen innan? Så singulars befogade farhåga borde inte stämma här?

Nu var det ett tag sedan jag mekade med GXP, men drivsidan är ju 24 mm och icke-driv är 22 mm. Inget sådant som spökar?

Har du följt rekommendationer om spacers mellan lager och ram? Hur bred vevlagerhylsa har du? Lvg brukar ha 68 mm och MTB 73 mm.

Några tankar bara.

Tar det alltså stopp när du tryckt in den nästan hela vägen in? Hur "mycket" stopp? Går det inte att knacka lätt med handen eller gummiklubba och få igenom axeln hela vägen?

Samma veva har alltså suttit på ramen innan? Så singulars befogade farhåga borde inte stämma här?

Nu var det ett tag sedan jag mekade med GXP, men drivsidan är ju 24 mm och icke-driv är 22 mm. Inget sådant som spökar?

Har du följt rekommendationer om spacers mellan lager och ram? Hur bred vevlagerhylsa har du? Lvg brukar ha 68 mm och MTB 73 mm.

Några tankar bara.
Det där med spacers har jag missat, tyckte jag dubbelkollade driv/ickedriv sida, får kolla igen.
Det tar tvärstopp, bankat rätt bra med handflatan,det rör sig inte en mm mer än som på bilderna..
Hylsan fick plats iaf,hade inget att mäta med när jag skruvade.
Jag får dubbelkolla allt en gång till
Annars blir det LBS igen, måste ju kunna cykla..
Tack

Det där med spacers har jag missat, tyckte jag dubbelkollade driv/ickedriv sida, får kolla igen.
Det tar tvärstopp, bankat rätt bra med handflatan,det rör sig inte en mm mer än som på bilderna..
Hylsan fick plats iaf,hade inget att mäta med när jag skruvade.
Jag får dubbelkolla allt en gång till
Annars blir det LBS igen, måste ju kunna cykla..
Tack

Om du inte satt dit några spacers kan det knappast vara problemet, om axeln hade varit för lång däremot.

Vevlagerhylsan är alltså delen på på ramen där du skruvar in själva vevlagret, men inte heller det kommer sannolikt förklara det här.

Inte någon spärrbricka på icke-drivsidan som hamnat fel?

Annars går jag nog bet, lämnar över gissningsleken till någon med färskare GXP-minne. Lycka till!

Om du inte satt dit några spacers kan det knappast vara problemet, om axeln hade varit för lång däremot.

Vevlagerhylsan är alltså delen på på ramen där du skruvar in själva vevlagret, men inte heller det kommer sannolikt förklara det här.

Inte någon spärrbricka på icke-drivsidan som hamnat fel?

Annars går jag nog bet, lämnar över gissningsleken till någon med färskare GXP-minne. Lycka till!

Jag får ta ett försök i dagsljus med piggare huvud.
Kollade just med killen jag köpt allt av och det ska vara delarna som satt på hojen original,så det borde ju passa..haha.
Spärrbricka? Sitter en tunn plastsköld på ickedriv,men den tänkte jag va där för att skydda lager? Kan det vara den som ska bort bara?
Internet är inte så behjälpligt trots rätt många timmars sökning.
Tack för försöken iaf =]

Precis så det var, en plasthylsa från gamla vevlagret satt kvar.
Jag trodde det var en del av vevpartit.
LBS fixade på ca 5 sek =]
Så nu är jag glad igen =D
Bara allt pill med o ställa in ordentligt, allt är monterat nu iaf.
Ge mig några timmar/dagar så har jag nog lyckats =p
Svårt o få ihop kedjelåset nu, jag känner mig svag, förut har jag bara dragit lite i kedjan, nu saknas det nån mm förbi gå ihop helt.
Jefla strul de här med o laga/serva sin egen hoj. Men rätt kul är det.
Tack för alla pointers, till slut fixade det sig =]

Är det sk rallyklämmor dvs slangklämmor med gummiskydd som gäller om man ska sätta på typ sks longboards på en cykel som inte är gjort för att pendla på? Råkade köpa en ny cx och valde medvetet en utan fästen, såklart.

Abusfaste_2434.jpg

De här har jag med framgång använt till pakethållar- och skärmfäste. Minns att de var ett låstillbehör från Abus, fanns på en välsorterad lbs.

Här på Happy: Varför benämner man tyska näthandlare ofta för "tysken" medan de brittiska/engelska ofta benämns "britterna/engelsmännen"? Varför singular när det gäller just Tyskland, trots att man menar ett flertal näthandlare även där? Ser aldrig (möjligen extremt sällan) någon skriva "beställer från tyskarna".

Här på Happy: Varför benämner man tyska näthandlare ofta för "tysken" medan de brittiska/engelska ofta benämns "britterna/engelsmännen"? Varför singular när det gäller just Tyskland, trots att man menar ett flertal näthandlare även där? Ser aldrig (möjligen extremt sällan) någon skriva "beställer från tyskarna".
Handlar man från tysken vet man att man får bra kvalitet, men från engelsmännen kan det komma både och (dvs bra och skit)
:-)

Vad lagar man reva i vattentät sko (Bontrager OMW) med nu när Liquisole inte finns? Ersättaren Rubberfix är ju värdelös.

Bjuder på dagens klantighet.

Skulle byta hjul och plockade bort kassetten med alla drev i fin ordning, självklart så kom man åt kassetten så alla drev o spacers hamnade huller om buller.
Någon som kan tipsa eller vet ordningen på dreven o spacers på en SRAM NX / XG1230 / 11-50 T?

Bjuder på dagens klantighet.

Skulle byta hjul och plockade bort kassetten med alla drev i fin ordning, självklart så kom man åt kassetten så alla drev o spacers hamnade huller om buller.
Någon som kan tipsa eller vet ordningen på dreven o spacers på en SRAM NX / XG1230 / 11-50 T?

Det är väl en spacer mellan varje förutom mellan de 3 sista som sitter ihopnitade om jag inte minns fel.

Varför är K&S begränsat till 2mån egentligen?
Annars skulle för mycket junk glömmas bort där när det egentligen redan är borta på ett eller annat sätt antar jag?

Men (drömmer fritt), skulle vara awesome om det kunde komma ett mail varje månad där man hade möjlighet att förlänga.

Jag har fortfarande 2st T-shirts med cykeltema som jag vill bli av med ? gratis nu! Finns i Lund/Malmö. Liten stl L. Lite för små och stela för mig, men snygga. Och oanvända!

Jag har fortfarande 2st T-shirts med cykeltema som jag vill bli av med ? gratis nu! Finns i Lund/Malmö. Liten stl L. Lite för små och stela för mig, men snygga. Och oanvända!

Det är dags att åka till återvinningsstationen om ingen velat ha grejerna gratis efter flera månaders annonsering. Där finns klädcontainer till olika organisationer som skickar vidare till behövande eller försäljning.

Hur hårt drar man åt starnut:en eller i mitt fall den gängade oneup delen? Jag har en kassettavdragare till hjälp och har svårt att bedöma kraften när jag drar åt.. styret blir förvisso inte trögt att svänga men tänkte om jag kommer riskera att paja styrlagrena?

Hur hårt drar man åt starnut:en eller i mitt fall den gängade oneup delen? Jag har en kassettavdragare till hjälp och har svårt att bedöma kraften när jag drar åt.. styret blir förvisso inte trögt att svänga men tänkte om jag kommer riskera att paja styrlagrena?
Du ska bara dra så att lagret är i lagom spänn och inte glappar. Vad lagom är varierar lite efter lagrens skick är min erfarenhet. Men inte så så hårt. Cykla ett kort varv och känn efter igen om det fortfarande verkar lagom, eventuellt dra lite till. Typ.

Tillbaka
Topp