Var tvättar man sin mountainbike?

För er som bor i lägenhet utan tillgång till bra tvättutrymme. Var tvättar man sin cykel egentligen? Har just flyttat till en sån lägenhet och vet inte vad jag ska ta mig till. Cykeln är så lerig nu och det har torkat fast och växlarna funkar inte som de ska... Vill inte gärna ta upp den i lägenheten. Bor i Lund om det finns några platsspecifika tips.
MVH
/Lars

Skärmbild (3).png

När jag bodde i sån lägenhet körde jag vattenflaska att spruta med och hink med vatten att fylla på i... Funkar om man alltid gör det men när man varit lat ett tag fick man släpa in den i duschen......

Problemet med hinkar, sprutor osv är ju om man bor på tredje våningen och uppåt. Ska man lämna hojen därnere när man kilar upp och hämtar tvätten?

Problemet med hinkar, sprutor osv är ju om man bor på tredje våningen och uppåt. Ska man lämna hojen därnere när man kilar upp och hämtar tvätten?

Det kanske finns något utrymme i anslutning till porten/källaren som du kan förvara tvättgrejer på medan du är ute och kör? Ta bara med det när du ändå tar ner cykeln så blir det inte så mycket extra krångel.

Tvättstugor har ibland vattenslang och avlopp så man kan spola av cykeln. Även i soprum finns det ofta slang. Du får utforska lite vad som finns.

Jag tvättar min på närmaste bensinmack, vid det där serviceskåpet. Det är till och med ljummet vatten!!! Brukar ta med en diskborste på turen så kan jag tvätta den längs vägen.

Jag är är rätt långt från pedant men så mycket lera går inte att dra in i hiss och lägenhet.
När det begav sig hände det att jag doppade hojen i kvarnbäcken vid ekvallens ip.

Nu på vintern åker jag till en bensinstation en bit ifrån mig. I serviceskåpet har de hink, vattenslang och kanna som jag spolar av cykeln och skorna med, då och då tar jag med mig lite schampo och tvättar cykeln med noggrant. På sommaren åker jag förbi en kyrkogård som ligger vid skogen och spolar av där, dock de stänger av vattnet på hösten/vintern.

Fråga din hyresvärd/förening om det finns något utrymme att hyra. Sedan många äldre hus gick över från sopnedkast till externa byggnader för återvinning så finns det många soprum som står oanvända. De har ofta vattenutkast.

Jag hyr ett soprum med ståldörr (egen nyckel och säkert lås), som har plats för fyra cyklar och de lerigaste kläderna. Vattenslang ingår, kostar 65 spänn i månaden. Livskvalitet på få kronor och kvm.

Jag hade en sån här fast det stod Gardena på den.
För dåligt tryck, för lågt flöde, för lite vatten.

Den ersattes senare av en liknande den här som var ett otroligt lyft!

Men lite mer seriöst:

Jag har en snarlik situation. Tvättar cykeln ganska sällan, då på wash-a-car.

När cykeln är helt nerlerad och skall in så borstar jag av det värsta så att det inte skall skräpa ner mycket inne, alltså inget vatten inblandat, bara en borste.

Har själv turen att ha kran på innegården. Bara att köpa till munstycke och kort liten slang så är man good to go.
Kan dock tipsa om babywipes. Är cykeln inte jättelerig, så kan man med fördel borsta bort det grövsta med en diskborste eller liknande. Ett snabbt svep med babywipes och cykeln ser ut som ny igen.

Kan även tipsa om att ge sig ut i huset och leta efter en kran. Brukar finnas på något ställe i husen.
Minns exempelvis när jag bodde i studentlya, där hittade jag kranen längst in i återvinningsrummet. Luktade fan, men hojen blev ren. :-)

Jag hade en sån här fast det stod Gardena på den.
För dåligt tryck, för lågt flöde, för lite vatten.

Den ersattes senare av en liknande den här som var ett otroligt lyft!

bra ide förutom fast installerat batteri, men även den där produktens ratings i övrigt tyder på allvarliga kvalitetsproblem.

resultatet blir väl detsamma. men jag tror överdriven cykeltvättning av mtb är en vanligare orsak till haveri än brist på tvättning.

Men lite mer seriöst:

Jag har en snarlik situation. Tvättar cykeln ganska sällan, då på wash-a-car.

När cykeln är helt nerlerad och skall in så borstar jag av det värsta så att det inte skall skräpa ner mycket inne, alltså inget vatten inblandat, bara en borste.

Har själv bara vatten på sommarhalvåret men tycker det funkar rätt ok att låta den torka upp i cykelrummet nån timme och sen torrborsta den med diskborste innan den åker in i lägenheten. Gäller att inte glömma den i cykelrummet bara :)

Jag lånade en vattenspruta av barnen och tog med en hink vatten att fylla på med. Några borstar också men sprutan skötte grovjobbet.
Ungefär en sådan här, modell större.
660718.png

Vi har kranar i alla gamla små utrymmen där sopnedkasten mynnar, dvs där sopkärlet en gång stod under varje trappuppgång. Jag har monterat 20m slang i ett av dessa, bara att dra ut på gården när det vankas cykeltvätt.

Tillbaka
Topp