(OT): hur gör jag för att boosta mitt kassa wi-fi?

Jag har precis gjort den här resan och började med att sätta upp ett Asus mesh då jag hade en Asus68u från början. Jag kompletterade med en Asus86u och long story short, jag har sålt båda. Jag var ändå ett stort Asus-fan tidigare men inte längre. Enheter tappade kontakten under längre perioder och det var så långt ifrån Mesh man kan komma. Framförallt tappade de båda Asus-enheterna kontakten med varandra så ibland hade man Wifi men kom inte ut på internet. Jag testade även en Tp-link AP till ett uteförråd tillsammans med Asus-enheterna. Den åkte tillbaka till affären rykande fort. Jag minns inte exakt vad problemet var men allt var ytterst ostabilt. Nu kör jag Ubiqui rakt igenom och är så sjuuukt nöjd. Det är som att uppgradera från lekskola till universitet i funktionalitet och prestanda. Och allt fungerar jämt och hela tiden. Konfigurationsgränssnittet har allt man behöver och man får en fantastisk koll på hur allt fungerar. Nu kör jag en Accesspunktlösning men jag såg att Ubiquity har släppt en hel del spännande nya produkteri meshväg. Deras Dream Machine verkar ju intressant om man startar med ett helt nytt nät.

Senast ändrad:
Jag har precis gjort den här resan och började med att sätta upp ett Asus mesh då jag hade en Asus68u från början. Jag kompletterade med en Asus86u och long story short, jag har sålt båda. Jag var ändå ett stort Asus-fan tidigare men inte längre. Enheter tappade kontakten under längre perioder och det var så långt ifrån Mesh man kan komma. Framförallt tappade de båda Asus-enheterna kontakten med varandra så ibland hade man Wifi men kom inte ut på internet. Jag testade även en Tp-link AP till ett uteförråd tillsammans med Asus-enheterna. Den åkte tillbaka till affären rykande fort. Jag minns inte exakt vad problemet var men allt var ytterst ostabilt. Nu kör jag Ubiqui rakt igenom och är så sjuuukt nöjd. Det är som att uppgradera från lekskola till universitet i funktionalitet och prestanda. Och allt fungerar jämt och hela tiden. Konfigurationsgränssnittet har allt man behöver och man får en fantastisk koll på hur allt fungerar. Nu kör jag en Accesspunktlösning men jag såg att Ubiquity har släppt en hel del spännande nya produkteri meshväg. Deras Dream Machine verkar ju intressant om man startar med ett helt nytt nät.
vilken ubuiquity ap har du?

Mesh är en nödlösning om man inte KAN dra kabel, säger jag.

Har tre AP AC Lite kopplade till min router via POE.

vilken ubuiquity ap har du?
Jag har tyvärr inte möjlighet att dra kabel utan kör med tre chainade AP-AC-LR. Den första sitter i Edgemax-routern på övervåningen där fiberkabeln kommer in. Den andra fungerar som Repeater på nedervåningen. Den tredje står i uteförrådet/hemmagymmet och används bara när jag Zwiftar. Kör även en Cloudkey Gen2+ med tre (snart fyra) kameror över POE. En Cloudkey är grymt att ha för att managera allt utan att ha en dator igång. Så här ser det ut nu från telefonen:

948D171B-642C-434B-B106-B8AD0BDAEE52.jpeg

Mesh är en nödlösning om man inte KAN dra kabel, säger jag.

Har tre AP AC Lite kopplade till min router via POE.
Titta hur det ser ut i luften i villaområden.... det blir inte bättre av att försöka köra fler trådlösa hopp i den överfulla radiomiljön. Dra kabel till sånt som kan ta kabel och wifi på 5Ghz för resten - helst så många metrar. Många repetearar och "mech"nät är ohyggligt ineffektiva på att utnyttja spektrumet till att flytta nyttigt data och det blir ju bara bättre när folk kryddar sina dåligt fungerande nät med ännu mer hårdvara som kräker ur sig ännu mer skit.

Kabel är kung.

Jag tipsar som flera andra även om Asus.
Jag har 4st Ap:s på kabel 1st Mesh Ap i garaget.
Huset 1900tal stocka-hus 160m2 och garaget ca 40m från huset. Mot garaget har jag Mesh-routern som pratar trådlöst med Mesh-Ap:n och där får jag ut 90mbit/s, vilket jag tyckte var dåligt (utav 500mbit/s fiber lina) tills jag kom på att nätverkskortet i den laptopen enbart var 100mbit/s ?
Huvud routern Asus GT- AX11000
Mesh-router RT-AC88U
Mesh Ap RT-AC68U
Ap:s RT-AC86U + RT-AC66U B1

Att säga att det är krångligt att konfigurera kan jag inte hålla med om, men lite förkunskaper kanske kan vara bra att ha med sig, annars kanske ubiquity är bättre eller enklare att förstå?

Ubiquity är väl både tekniskt bättre och lättare att konfigurera? Inte för att det brukar vara så svårt med asus och de andra konsumentprylarna heller.

Hur menar du tekniskt bättre? Dom hade väll inte ens ett Mesh-upplägg?
Det ser jag inte nödvändigtvis som en nackdel. Det beror förstås på om man har någon som helst möjlighet att dra kabel eller inte. Mesh är ju lite av en nödlösning på det problemet. Men i mindre trähus borde det inte ens behövas mer än en AP.

Jag har iofs något begränsad erfarenhet men de få Asusprylar jag kommit i kontakt med har inte imponerat sådär våldsamt.

vänta nu, jag är ingen expert på området. Kör Ubiquity själv. Mesh finns det och det ska väl fungera rätt bra. Det var iaf därför jag köpte det för många år sådan :) men kör bara en välplacerad AP resten trådat nu.

Titta hur det ser ut i luften i villaområden.... det blir inte bättre av att försöka köra fler trådlösa hopp i den överfulla radiomiljön. Dra kabel till sånt som kan ta kabel och wifi på 5Ghz för resten - helst så många metrar. Många repetearar och "mech"nät är ohyggligt ineffektiva på att utnyttja spektrumet till att flytta nyttigt data och det blir ju bara bättre när folk kryddar sina dåligt fungerande nät med ännu mer hårdvara som kräker ur sig ännu mer skit.

Kabel är kung.
Exakt, kabel är kung ? Jobbar med sån här skit och när folk frågar vad dom ska ha hit o dit etc. så är alltid mitt svar KABEL :)
Dom enda som verkar riktigt nöjda är dom som kör appleroutrar. Verkar vara ett jävla ös i dom. Är själv totalt ointresserad och vet inte ens vad jag har hemma.
Kollar i stort sett aldrig på film & tv, skulle det hända så använder jag endast appletv:n (som har kabel) och mobil.
Kommer en dag då vi önskar att det inte fanns wifi, om vi inte slutar som små brända baconbitar innan dess villsäga.
Inte konstigt att psykisk ohälsa, diagnoser osv osv har ökat lavinartat i takt med all strålning och att allt ska gå så jävla snabbt.
Cyklar ska gå snabbt :))

Edit: onödigt spydig

Jag är sjukt impad av Googles mesh. Inte så mycket av wifi delen, den är bra men det är det många som löser fint tänker jag.
Men gränssnitt och setup är helt grymma på dem.
Kör dem i mesh nu men fundrar på om jag ka få till trådad koppling mellan två av dem iaf.
Asus netgear et al har alltid strulat tillslut och varit krångliga att sätta upp rätt. Och då har jag ändå en master i it-relaterade ämnen :)

Senast ändrad:
Jag tror många har en övertro på det som man får av isp.
Absolut påverkar huset konstruktion men den slutsatsen får vänta tills man testat med riktiga grejor.

Nu har det det säkert kommit nya grejor men det som jag vet har bra kapacitet är Asus r68u och netgear r7000. Sen finns det någon tplink som är poppis bland de som är mer pålästa.

Edit. 68u verka ha fallit på listorna medan r7000 ligger högt efter alla åt. Gissar att det betyder nåt. De betraktades som jämbördiga när de kom r7000 högre throughput men saknade lite features.

Senast ändrad:
Det man får med av ISP suger ju som regel. Telias router orkar knappt min lägenhet på 60 kvadrat. Nu bor den i tv-bänken för att det ska funka rimligt bra där det faktiskt behövs.

Jag tror många har en övertro på det som man får av isp.
Absolut påverkar huset konstruktion men den slutsatsen får vänta tills man testat med riktiga grejor.

Nu har det det säkert kommit nya grejor men det som jag vet har bra kapacitet är Asus r68u och netgear r7000. Sen finns det någon tplink som är poppis bland de som är mer pålästa.

Edit. 68u verka ha fallit på listorna medan r7000 ligger högt efter alla åt. Gissar att det betyder nåt. De betraktades som jämbördiga när de kom r7000 högre throughput men saknade lite features.
Netgears HW är bra men deras Firmware lämnar övrigt att önska. Netgear är usla på att laga säkerhetshål i den. Har man en Netgear så rekommenderar jag att man kör en Open Source firmware som t ex Freshtomato eller nån WRT-variant. Kräver tyvärr lite kunskap (och mod...) att installera men det finns bra guider på Youtube.

Är man mån om sin personliga integritet så ska man se upp med Ubiquiti som har "ring hem"-funktionalitet påslaget som standard. https://www.theregister.co.uk/2019/11/07/ubiquiti_networks_phone_home/

Netgears HW är bra men deras Firmware lämnar övrigt att önska. Netgear är usla på att laga säkerhetshål i den. Har man en Netgear så rekommenderar jag att man kör en Open Source firmware som t ex Freshtomato eller nån WRT-variant. Kräver tyvärr lite kunskap (och mod...) att installera men det finns bra guider på Youtube.

Är man mån om sin personliga integritet så ska man se upp med Ubiquiti som har "ring hem"-funktionalitet påslaget som standard. https://www.theregister.co.uk/2019/11/07/ubiquiti_networks_phone_home/
Jag valde Asus för några specifika SW features. Jag tror man helst inte ska köra open source för general wifi utan i så fall separera funktionerna och slå av wifi i open source routern. Tror inte modernt skit som beam forming eller vad det heter funkar så bra i open source - om det inte är löst de senaste åren.

Mina 10 öre i frågan:

Använd kabel när så är möjligt.
Undvik att använda routern som ISP leverat.
Undvik Netgear & Asus mfl som är kombiburkar, dvs modem/router/ap etc
Köp renodlad AP och router som kopplas direkt i ISP's mediaomvandlare (tror det är rätt ord).
Glöm ej att stänga av ISP routern's wifi om den behålls.

Personligen använder jag Unify's prylar och det är stabilt och pålitligt. Finns säkert andra märken som gör jobbet.
Kör med en Edgemax router +en AP.
Räcker med en AP på övervåningen för att få tillräcklig wifi i tre våningar samt i hela trädgården.

Trasslar det lika förbannat finns massor av orsaker.
Som nämnts redan är det fullt av trafik i luften och något kan ligga och störa.
Finns bra gratisprogram som analyserar sådant. Testa också olika placeringar av AP'n.
Lycka till!

/B

Jag valde Asus för några specifika SW features. Jag tror man helst inte ska köra open source för general wifi utan i så fall separera funktionerna och slå av wifi i open source routern. Tror inte modernt skit som beam forming eller vad det heter funkar så bra i open source - om det inte är löst de senaste åren.
DD-WRT stöder beamforming iaf. https://blog.flashrouters.com/2014/05/06/wifi-beamforming-flashrouters-faq/
Även CTF (cut trough forwarding) stöds i open source-FW nuförtiden, men fungerar inte om man vill använda avancerade nätverksfunktioner. Men nu börjar vi komma lite från ämnet...

Dra en kabel från routern till nånstans nära mitten av huset, stäng av wi-fi:t i routern och jacka in en Unifi UAP-AC-LR så blir du säkert nöjd. Jag har gjort så i 5-6 hus och alla är nöjda. De hanterar drösvis av enheter och har bra täckning.

Vill man täcka större yta med mer bandbredd kan man jacka in flera och köra roaming, men då behöver man även en unifi-controller/cloud key igång för att hantera det. Det är troligen overkill i ditt fall.

Kör även jag Ubiquiti, har deras PoE-router och en AC Pro, den täcker ett radhus. Kräver lite småpill att komma igång, inte så himla jobbigt som folk vill ge sken av men det bara funkar. Controllern för Accesspunkten kör du antingen via appen (går inte komma åt via en dator sen) eller så kör du bara programmet på en dator. Deras cloudkey är således inte nödvändig att inneha. Man är ändå inte inne och grejar i allt när det väl fungerar.

Nackdelen med att det bara fungerar är att en glömmer bort att göra firmware-uppdateringar på systemet just för att det fungerar så bra som det gör.

Annars är en enklare lösning t ex 3st Google Wifi-puckar eller det här, https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4886396 TP-Link Deco P7 som även kör internet över elnätet vilket ger en större garanti för att du verkligen kommer ha täckning överallt.

Annars ska även Asus nya Wifi 6-routrar göra susen för täckning och vara framtidssäkra ur den aspekten att de kör wifi 6 :)

Lycka till!

Vill man täcka större yta med mer bandbredd kan man jacka in flera och köra roaming, men då behöver man även en unifi-controller/cloud key igång för att hantera det. Det är troligen overkill i ditt fall.

Vanlig missuppfattning, man behöver inte ha controller för att ha sömnlös roaming mellan AP. Det sköts helt på klienten.

Jag har hört helt utan controller i flera år och de funkar toppen. Nu kör jag med Hostifi.

Controller konfigurerar du med, övervakar och får statistik. Vill du ha gästportal behövs den också.

I övrigt håller jag med förutom att jag antagligen inte lagt extra pengar på en LR.

Har beställt en Ubiquiti Lite nu. Hur krånglig är den att installera? Räcker det med appen i mobilen? Måste jag stänga ner wi-fi i min router med?

+1 på @Rattnalle

Labba lite med placeringen på accesspunkten. Kanske vill du ha två trots allt även om jag inte tycker det låter som att det ska behövas.

Det jag skulle ändrat på idag och nog kommer göra så småningom är att inte aktivera 2.4Ghz på mitt "vanliga" nät utan köra det separat och bara ansluta det som inte har stöd för något annat till det nätet (i mitt fall lite IoT-grejer som egentligen ändå borde ligga separat). Det är trångt på 2.4Ghz-bandet.

Sen, som nämnts tidigare, så mycket som möjligt på kabel. Ju mindre trafik i ditt trådlösa nätverk desto bättre prestanda.

Här verkar det ju finnas folk med koll, jag har fiber och com hem som leverantör. Har ett garage en bit från kåken där jag kör med home plug AV2 för styrning av garageport i app, (den kräver trådat) men nu har jag ett larm som kräver wifi och det inifrån huset räcker inte. Kan jag köpa en till home plug med Wifi och bara sätta i ett annat uttag i garaget? De jag har står att de går att utöka med fler enheter. Jag har inget som helst behov av hög effekt på wifit i garaget.

Det jag tänker på är väl om det krockar med befintligt wifi i huset? Jag kan ju inte sätta in en till router med wifi bara och få det att fungera antar jag? Det går inte att ha två wifi på samma uppkoppling utan att vara ninja tänker jag?

Det låter som det skulle fungera. Du får fundera lite på vem som delar ut adresserna. Dvs vilken burk som är router. Så inte home plug en börjar dela adresser i ett eget subnät.
Är inte påläst på de produkterna men om de är tänkta att ta när från elnätet och dela det till wifi så BORDE de inte göra egen adressering utan förlita sig på routern som hänger i andra änden.

Det låter som det skulle fungera. Du får fundera lite på vem som delar ut adresserna. Dvs vilken burk som är router. Så inte home plug en börjar dela adresser i ett eget subnät.
Är inte påläst på de produkterna men om de är tänkta att ta när från elnätet och dela det till wifi så BORDE de inte göra egen adressering utan förlita sig på routern som hänger i andra änden.

Ja det funkar ju med trådad homeplug utan problem med internet till porten, och det ska ju vara utökningsbart men jag funderar ju på om det kan krocka. Jag hade ju en lösning med repeater innan med ett annat modem, men med com-hems modem fungerar inte den, jag kan inte tekniken så jag begriper inte varför.

Flera wifi på samma nät funkar absolut.

Jag har fiber in i huset, går från fibermodemet till en asus router som skickar ut wifi till bottenplan och övervåning. 2 Kablar går från routern, ena till ett barnrum på övervåningen till en stationär dator och andra till källaren där det sitter en annan asus router som ger wifi till mobilsurfande, chromecast och även en kabel från den routern till en stationär dator.

Jaså funkar det menar du? Kan jag sätta en till router på homeplugen till exempel? Jag är kasst på detta och har ingen koll, men jag har ju ett modem liggande som inte används.
Du ska aldrig ha router på router om du inte vet vad du gör, ökad risk för IP-konflikt och annat.
Du kan ha en homeplug med wifi och antingen förlänga ditt nuvarande wifi, eller ha ett separat wifi till garaget.

En annan möjlighet är en billig switch efter homeplugen du redan har och en Acesspunkt efter switchen

Jaså funkar det menar du? Kan jag sätta en till router på homeplugen till exempel? Jag är kasst på detta och har ingen koll, men jag har ju ett modem liggande som inte används.
Det går bra. Ska du använda modem/router så får du tänka till lite. Moderna router går att slå om i access point läge. Annars får man välja på att koppla kabeln i wan kontakten så att garaget blir ett eget nät. Då brukar det inte funka att ha samma subnät på in och utsida. Eller så kopplar man kabel på lan sidan och då är det viktigt att man slår av dhcp.

Du ska aldrig ha router på router om du inte vet vad du gör, ökad risk för IP-konflikt och annat.
Du kan ha en homeplug med wifi och antingen förlänga ditt nuvarande wifi, eller ha ett separat wifi till garaget.

En annan möjlighet är en billig switch efter homeplugen du redan har och en Acesspunkt efter switchen
Gratis är gott

Det funkade att bara plugga in, verkar inte ha blivit någon konflikt. Går fint att surfa på det wifit ?

Inställningarna på larmet har dock hängt sig, så jag har inte löst grundproblemet ändå. Slutar säkert med att jag måste ha hit en tekniker som kostar pengar, verisure håller hårt på att inte få felsöka själv..

Ingen aning om hur larmet funkar men har det hängt sig för att det inte längre ligger på dit "riktiga" när? Kabeln går in i routern wan (Internet) kontakt?

Tillbaka
Topp