(OT): hur gör jag för att boosta mitt kassa wi-fi?
Nej det är bara mitt minne som inte är perfekt.Är det något nyare än Power over Ethernet?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nej det är bara mitt minne som inte är perfekt.Är det något nyare än Power over Ethernet?
Jag skaffade ett mesh-nät hemma och det fungerar väldigt bra! Kan varmt rekommenderas!
![]()
TP-Link Deco M5 Mesh-system AC1300
TP-link Deco M5 är ett paket med Wireless AC-repeatrar som tillsammans kan täcka upp till 500 m² med ett enda wifi-nätverk. Ansluts direkt till fiberanslutning eller till ett befintligt modem eller routerwww.kjell.com
vilken ubuiquity ap har du?Jag har precis gjort den här resan och började med att sätta upp ett Asus mesh då jag hade en Asus68u från början. Jag kompletterade med en Asus86u och long story short, jag har sålt båda. Jag var ändå ett stort Asus-fan tidigare men inte längre. Enheter tappade kontakten under längre perioder och det var så långt ifrån Mesh man kan komma. Framförallt tappade de båda Asus-enheterna kontakten med varandra så ibland hade man Wifi men kom inte ut på internet. Jag testade även en Tp-link AP till ett uteförråd tillsammans med Asus-enheterna. Den åkte tillbaka till affären rykande fort. Jag minns inte exakt vad problemet var men allt var ytterst ostabilt. Nu kör jag Ubiqui rakt igenom och är så sjuuukt nöjd. Det är som att uppgradera från lekskola till universitet i funktionalitet och prestanda. Och allt fungerar jämt och hela tiden. Konfigurationsgränssnittet har allt man behöver och man får en fantastisk koll på hur allt fungerar. Nu kör jag en Accesspunktlösning men jag såg att Ubiquity har släppt en hel del spännande nya produkteri meshväg. Deras Dream Machine verkar ju intressant om man startar med ett helt nytt nät.
![]()
UniFi Dream Machine (UDM) Review: The Ultimate Wi-Fi 5 Router | Dong Knows Tech
Ubiquiti's UniFi Dream Machine (UDM) is a phenomenal (Wi-Fi 5) router and has enough to last long in the future. Get yours today!dongknows.com
Jag har tyvärr inte möjlighet att dra kabel utan kör med tre chainade AP-AC-LR. Den första sitter i Edgemax-routern på övervåningen där fiberkabeln kommer in. Den andra fungerar som Repeater på nedervåningen. Den tredje står i uteförrådet/hemmagymmet och används bara när jag Zwiftar. Kör även en Cloudkey Gen2+ med tre (snart fyra) kameror över POE. En Cloudkey är grymt att ha för att managera allt utan att ha en dator igång. Så här ser det ut nu från telefonen:vilken ubuiquity ap har du?
Titta hur det ser ut i luften i villaområden.... det blir inte bättre av att försöka köra fler trådlösa hopp i den överfulla radiomiljön. Dra kabel till sånt som kan ta kabel och wifi på 5Ghz för resten - helst så många metrar. Många repetearar och "mech"nät är ohyggligt ineffektiva på att utnyttja spektrumet till att flytta nyttigt data och det blir ju bara bättre när folk kryddar sina dåligt fungerande nät med ännu mer hårdvara som kräker ur sig ännu mer skit.Mesh är en nödlösning om man inte KAN dra kabel, säger jag.
Har tre AP AC Lite kopplade till min router via POE.
Hur menar du tekniskt bättre? Dom hade väll inte ens ett Mesh-upplägg?Ubiquity är väl både tekniskt bättre och lättare att konfigurera? Inte för att det brukar vara så svårt med asus och de andra konsumentprylarna heller.
Det ser jag inte nödvändigtvis som en nackdel. Det beror förstås på om man har någon som helst möjlighet att dra kabel eller inte. Mesh är ju lite av en nödlösning på det problemet. Men i mindre trähus borde det inte ens behövas mer än en AP.Hur menar du tekniskt bättre? Dom hade väll inte ens ett Mesh-upplägg?
Exakt, kabel är kung ? Jobbar med sån här skit och när folk frågar vad dom ska ha hit o dit etc. så är alltid mitt svar KABEL :)Titta hur det ser ut i luften i villaområden.... det blir inte bättre av att försöka köra fler trådlösa hopp i den överfulla radiomiljön. Dra kabel till sånt som kan ta kabel och wifi på 5Ghz för resten - helst så många metrar. Många repetearar och "mech"nät är ohyggligt ineffektiva på att utnyttja spektrumet till att flytta nyttigt data och det blir ju bara bättre när folk kryddar sina dåligt fungerande nät med ännu mer hårdvara som kräker ur sig ännu mer skit.
Kabel är kung.
Netgears HW är bra men deras Firmware lämnar övrigt att önska. Netgear är usla på att laga säkerhetshål i den. Har man en Netgear så rekommenderar jag att man kör en Open Source firmware som t ex Freshtomato eller nån WRT-variant. Kräver tyvärr lite kunskap (och mod...) att installera men det finns bra guider på Youtube.Jag tror många har en övertro på det som man får av isp.
Absolut påverkar huset konstruktion men den slutsatsen får vänta tills man testat med riktiga grejor.
Nu har det det säkert kommit nya grejor men det som jag vet har bra kapacitet är Asus r68u och netgear r7000. Sen finns det någon tplink som är poppis bland de som är mer pålästa.
Edit. 68u verka ha fallit på listorna medan r7000 ligger högt efter alla åt. Gissar att det betyder nåt. De betraktades som jämbördiga när de kom r7000 högre throughput men saknade lite features.
Jag valde Asus för några specifika SW features. Jag tror man helst inte ska köra open source för general wifi utan i så fall separera funktionerna och slå av wifi i open source routern. Tror inte modernt skit som beam forming eller vad det heter funkar så bra i open source - om det inte är löst de senaste åren.Netgears HW är bra men deras Firmware lämnar övrigt att önska. Netgear är usla på att laga säkerhetshål i den. Har man en Netgear så rekommenderar jag att man kör en Open Source firmware som t ex Freshtomato eller nån WRT-variant. Kräver tyvärr lite kunskap (och mod...) att installera men det finns bra guider på Youtube.
Är man mån om sin personliga integritet så ska man se upp med Ubiquiti som har "ring hem"-funktionalitet påslaget som standard. https://www.theregister.co.uk/2019/11/07/ubiquiti_networks_phone_home/
DD-WRT stöder beamforming iaf. https://blog.flashrouters.com/2014/05/06/wifi-beamforming-flashrouters-faq/Jag valde Asus för några specifika SW features. Jag tror man helst inte ska köra open source för general wifi utan i så fall separera funktionerna och slå av wifi i open source routern. Tror inte modernt skit som beam forming eller vad det heter funkar så bra i open source - om det inte är löst de senaste åren.
ja, deras egen app Wifiman är rätt bra. Gör stor skillnad med rätt placeringFinns bra gratisprogram som analyserar sådant. Testa också olika placeringar av AP'n.
Vill man täcka större yta med mer bandbredd kan man jacka in flera och köra roaming, men då behöver man även en unifi-controller/cloud key igång för att hantera det. Det är troligen overkill i ditt fall.
Appen räcker. Supersmidigt.Har beställt en Ubiquiti Lite nu. Hur krånglig är den att installera? Räcker det med appen i mobilen? Måste jag stänga ner wi-fi i min router med?
Det låter som det skulle fungera. Du får fundera lite på vem som delar ut adresserna. Dvs vilken burk som är router. Så inte home plug en börjar dela adresser i ett eget subnät.
Är inte påläst på de produkterna men om de är tänkta att ta när från elnätet och dela det till wifi så BORDE de inte göra egen adressering utan förlita sig på routern som hänger i andra änden.
Låter sjukt pålitligt att förlita sig på wifi till ett larm.
Det går att ha flera wifi wifi_hus wifi_garage. Eller vad menar du?
Du ska aldrig ha router på router om du inte vet vad du gör, ökad risk för IP-konflikt och annat.Jaså funkar det menar du? Kan jag sätta en till router på homeplugen till exempel? Jag är kasst på detta och har ingen koll, men jag har ju ett modem liggande som inte används.
Det går bra. Ska du använda modem/router så får du tänka till lite. Moderna router går att slå om i access point läge. Annars får man välja på att koppla kabeln i wan kontakten så att garaget blir ett eget nät. Då brukar det inte funka att ha samma subnät på in och utsida. Eller så kopplar man kabel på lan sidan och då är det viktigt att man slår av dhcp.Jaså funkar det menar du? Kan jag sätta en till router på homeplugen till exempel? Jag är kasst på detta och har ingen koll, men jag har ju ett modem liggande som inte används.
Gratis är gottDu ska aldrig ha router på router om du inte vet vad du gör, ökad risk för IP-konflikt och annat.
Du kan ha en homeplug med wifi och antingen förlänga ditt nuvarande wifi, eller ha ett separat wifi till garaget.
En annan möjlighet är en billig switch efter homeplugen du redan har och en Acesspunkt efter switchen