Råd/Tips, På en ny trail/enduro joj

Morrez

Medlem
Behöver eran proffs hjälp!
Har börjar titta på en ny hoj... Har speciellt tittat på Specialized / Scott

Så som jag tänkt cykla är att ta den ut i skogen på tuff terräng samt någon gång/dag ta den med upp i liften i Åre/Järvsö bike park. Men 75% av cyklingen kommer ske i trail lederna i skogen. Mer Sten o rötter terräng

Har två alternativ av Mtb cyklar, plånboken stannar runt 40.000:-

• Specialized - Stunpjumper EVO 29 / 27,5
Länk:https://www.cykloteket.se/artikel/specialized-stumpjumper-evo-comp-alloy-29/

• Scott - Ransom 920 29T
Länk: https://www.cykloteket.se/artikel/scott-ransom-920/

- Båda har ju ungefär samma komponenter. Stora skillnaden är väll slaglängden Stumpin har 150/150. Ramsom 170/170... Priset är ca samma. Sen har jag lite förkärlek för Specialized ?. Har kört på deras Camber, men vill nu gå upp i nivå!

Behöver era kloka råd o tips på vilken ni tycker o tror på vad som skulle fungera bäst osv...

Tack på förhand!

Någon dag i bikepark låter verkligen inte som en Evo.
Stumpy Evo är säkert ok i bikepark men så flack head angle att de blir riktigt seg på stig. Vet du verkligen vad du vill ha? har du provcyklat några hojar eller bara internetcyklat?

Kör man nästan bara stig är 120-140 tillräckligt på alla sätt. Mer än 140 är lite väl mycket om man inte verkligen fokar på dh..

Jag kör på 140 hemma och hyr när jag är i Åre te.x.
Känner inte att jag behöver mer när jag är i vallåsen och är lite överkill för hemmastigarna egentligen.

Aha, bara bak dämparen alltså. Gillar inte twinlock i vilket fall. Ser ju för jävligt ut på styret med alla kablar ?
Det är vad de som inte användt det brukar säga ;) Bästa uppfinningen någonsin om man vill ha en cykel till olika sorters stig enligt mig. Sure, live valve kanske är bättre men kostar ju 30 000 eller nå sånt ;)
Sen att Twinlock bara ändrar low speed compression på gaffeln gör ju att de flesta duktiga cyklister kopplar ur gaffeln direkt och då blir det genast en mindre kabel :D

Stumpy Evo är säkert ok i bikepark men så flack head angle att de blir riktigt seg på stig. Vet du verkligen vad du vill ha? har du provcyklat några hojar eller bara internetcyklat?
Har cyklat Stumpy, men inte en EVO...
Jag vill kunna ta med cykeln upp i liften o ha jäkligt roligt ner.. Utan att behöva köpa en DW.
Kommer nog inte cykla gröna leder när de gäller stig cykling direkt..

Det är vad de som inte användt det brukar säga ;) Bästa uppfinningen någonsin om man vill ha en cykel till olika sorters stig enligt mig. Sure, live valve kanske är bättre men kostar ju 30 000 eller nå sånt ;)
Sen att Twinlock bara ändrar low speed compression på gaffeln gör ju att de flesta duktiga cyklister kopplar ur gaffeln direkt och då blir det genast en mindre kabel :D
Hade twinlock på min spark, kändes som en snabb lösning för att kompensera för det gungiga länkaget ;)

Varför tror du att en flack gaffelvinkel gör en cykel seg på stig? Det är nog andra saker som påverkar mer, tex ett svampigt länkage, som alla scott cyklar har. Eller hög vikt. Har ingen evo stumpy själv, men har flera kompisar som använder den som stigcykel.och dom är nöjda. Förutom att alu-varianten har lite snikiga komponenter kanske.

Känns mer som ni pratar om äldre Scottcyklar, har ni provat någon efter att nya Sparken kom? De jag provat (Spark och Genius 2018) har varit extremt trampvänliga. Plockade KOMs första gången på en Spark (120mm) vilket jag absolut inte brukar göra på platta segment.

Stumpy evo är ju rätt mkt flackare än normen och tycker 65 grader som jag har är rätt sävligt men funkar ju såklart fint stök och när det brantar på.
Absolut är det inte gaffelvinkel som gör allt men är en del i det hela. Att köra en Evo som stighoj är väl just för att man prioriterar hur den är i bikepark inte för att den är kul på stig. Att ha 47mm BB-drop på en 140mm FS är i min mening sjukt tråkigt i stenig och rotig terräng om man trampar, jag har haft 35mm drop och man slår i en del redan där.
Men, jag skulle inte tycka att cykling var kul på den cykeln så jag är fel person för den helt enkelt. Hade jag bott i Österrike hade jag kanske haft en annan åsikt men det gör jag inte. Smaken är som baken!

Grymt med många svar o idéer! Jag är osäker o därför jag ville öppna fråga i detta forum!

Bara att förtydliga detta en aning.. Jag gillar att cykla ”tuff” terräng. Mkt nedför! Vill kunna även ta med den upp i liften i Åre / Järpen! Alltid hyrt en Demo8 förut men vill ha något mellan en demo o en trail cykel så jag kan utnyttja cykeln så mkt som möjligt...

Men är jag ute o ”cyklar” ? totalt tycker ni?

Grymt med många svar o idéer! Jag är osäker o därför jag ville öppna fråga i detta forum!

Bara att förtydliga detta en aning.. Jag gillar att cykla ”tuff” terräng. Mkt nedför! Vill kunna även ta med den upp i liften i Åre / Järpen! Alltid hyrt en Demo8 förut men vill ha något mellan en demo o en trail cykel så jag kan utnyttja cykeln så mkt som möjligt...

Du kommer hamna i ett ändlöst letande efter den optimala cykeln som ändå inte finns.
Köp nåt som ser fränt ut och kör på den tills du tröttnar.

140-160 i slag där fram och 130-160 i röven räcker gott till allt.
Inget du vinner ett XC-race men det är ju ändå inte på tapeten so what.
Sån sjukt stor skillnad är det ändå inte om du inte ska nörda in totalt.

Körde överallt förra sommaren med 160/160, i vinter 160/0 och förhoppningsvis 160/137 i sommar.
Jag är bara ute efter att ha kul och då funkar det mesta som har lite aggresivitet.

Var bor du? hur många höjdmeter och hur långa brukar dina normala rundor hemma vara på?
Köp något med 130-150 bak enligt mig, det funkar fint liftburet också men är klart inte en downhillhoj. Klart man kan köpa något med mer slag men i dagsläget gör det inte cyklingen roligare om du inte cyklar mkt liftburet.
Finns så sjukt mkt cyklar numera och med den dämpning och geo som cyklar har idag funkar de ju överallt! så läs någon recension på hojen så det låter som att den passar om du inte kan prova innan köp!

Jag kommer cykla mkt i Sthlms området men även mkt i Dalarna. Sen som sagt även ta den på downhill åkning va 5-10 dagar per år (Åre/Järpen). Förstår att de inte är lätt att hitta den ”perfekta” cykeln till båda två.
Men vad tror ni om just Stunpjumper EVO ? Ett bra o klokt alternativ ?

Canyon strive borde vara mer passande än ransomen, shapeshiftern är överlägsen twinlocken.
På vilket sätt då? Du må ju gunga igång shapeshiftern för att den ska ändra läge medan twinlocken (gaffeln ikopplad är knas) ändrar läge snabbt.
Min gissning efter att ha provat twinlock och läst recensioner om shapeshiftern är att twinlock kan användas 20-100ggr på en och samma cykeltur medan shapeshiftern används enbart för plattare stigar och klättring. Med det sagt har båda sin plats men jag tror inte att shapeshiftern används på samma sätt, den är mera en grej för endurocyklar/utförscyklar där man får en trevligare geo och roligare cykel både uppför och på snällare stig medan twinlock passar all FS där man trampar.

Evon är grym. Man vänjer sig ändrar sin åkstil lite med flacka gaffelvinkeln . Polare Har 2! En 27.5a o en 29a. Test körde 27.5an i lackerbäck ess förra året och den går som en långtradare . Han kom även tvåa i sydsvenska dh cupen så om du gillar stökigt utför är Evo perfekt val som ändå går fint att köra stig på med.

Här är en rätt bra klipp om den

Tillbaka
Topp