Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Du ska bara dra så att lagret är i lagom spänn och inte glappar. Vad lagom är varierar lite efter lagrens skick är min erfarenhet. Men inte så så hårt. Cykla ett kort varv och känn efter igen om det fortfarande verkar lagom, eventuellt dra lite till. Typ.
Tack. En till fråga, Jag har köpt en gaffel med starnut i, kan man få ut den genom att banka ner den genom hela styrröret? Vill installera en edc tool i den nämligen.

Tack. En till fråga, Jag har köpt en gaffel med starnut i, kan man få ut den genom att banka ner den genom hela styrröret? Vill installera en edc tool i den nämligen.

Beskrivningen hur du gör det står på hemsidan för EDC tool om du använder deras eget verktyg för detta, samma verktyg som för att göra gängan.

Hur hårt drar man åt starnut:en eller i mitt fall den gängade oneup delen? Jag har en kassettavdragare till hjälp och har svårt att bedöma kraften när jag drar åt.. styret blir förvisso inte trögt att svänga men tänkte om jag kommer riskera att paja styrlagrena?

Olika lager är säkert olika känsliga men man ska absolut vara lite försiktig. Du söker sweetspoten där det såklart inte känns nåt glapp, inte kan snurra några spacers med fingrarna men absolut inte tightare än att styret med lätthet faller åt sidan när man lyfter upp framändan och lutar ramen åt sidan. Så löst som möjligt i det spannet är det jag siktar på men jag kan såklart ha fel. Om det glappar lite drar jag åt kanske 90 grader för att sätta det, backa 45. Upprepa vid behov och självklart är graderna bara en fingervisning. Använd sunt förnuft och bokstavligen fingertoppskänsla.

Olika lager är säkert olika känsliga men man ska absolut vara lite försiktig. Du söker sweetspoten där det såklart inte känns nåt glapp, inte kan snurra några spacers med fingrarna men absolut inte tightare än att styret med lätthet faller åt sidan när man lyfter upp framändan och lutar ramen åt sidan. Så löst som möjligt i det spannet är det jag siktar på men jag kan såklart ha fel. Om det glappar lite drar jag åt kanske 90 grader för att sätta det, backa 45. Upprepa vid behov och självklart är graderna bara en fingervisning. Använd sunt förnuft och bokstavligen fingertoppskänsla.
Varför drar du åt, med risken att det blir för hårt, och backar? Varför inte bara dra 45 grader direkt och utvärdera?

Jag tycker det sätter sig i fingrarna när man gjort det ett par gånger vad som är lagom utifrån både hur det känns att dra och hur det känns att provsnurra och vicka.

Varför drar du åt, med risken att det blir för hårt, och backar? Varför inte bara dra 45 grader direkt och utvärdera?

Jag tycker det sätter sig i fingrarna när man gjort det ett par gånger vad som är lagom utifrån både hur det känns att dra och hur det känns att provsnurra och vicka.

En förmodligen onödig vana jag tagit med mig från crosstiden då verkstadshandboken beskrev det så. Förmodligen i syfte att ta ut ev spel men visst, man behöver nog inte krångla till det mer än nödvändigt.

En förmodligen onödig vana jag tagit med mig från crosstiden då verkstadshandboken beskrev det så. Förmodligen i syfte att ta ut ev spel men visst, man behöver nog inte krångla till det mer än nödvändigt.
Lustigt. Inget jag sett i verkstadshandboken för någon bil jag ägt heller. Tänker att risken bara är att man sätter hack i lagerbanor eller sträcker skruvar. Däremot att kontrollera och vid behov efterdra är en bra vana.

Det är inte alldeles ovanligt på just styrlager men den riktiga metoden utgår från att först dra (Högt) Nm. Lossa x grader och dra igen med (Lågt) Nm.

Det är svårt att beskriva ”lagom” ;)

Skidome Göteborg.
Kan man hyra skidor med Rottefella där?
Y or N

Svarar på min egen fråga från tidigare idag.
Japp, d gick utmärkt.
Fick inget svar de gånger jag ringde under dagen men chansade och tog med mig mina egna pjäxor och lånade skidor o stavar där.

Var kul att prova på men kanske inget jag känner att jag måste göra varje vecka om man säger så...
Rätt dåliga (lösa) spår, "sockrig" snö och man tröttnar rätt snabbt på att åka samma slinga...
Men kul att ha testat som sagt...

Du ska bara dra så att lagret är i lagom spänn och inte glappar. Vad lagom är varierar lite efter lagrens skick är min erfarenhet. Men inte så så hårt. Cykla ett kort varv och känn efter igen om det fortfarande verkar lagom, eventuellt dra lite till. Typ.

När styrstammen är spänd kan du dra åt lite till om du vill men aldrig haft problem med att oneups mutter lossnar.

Har också alltid satt lager med att dra för hårt, släppa helt och sen dra till. På en cykel är det enklare att bara dra åt och sen provocera lagret än på t ex en bil, så är väl var man kommer ifrån.

Behöver beställa en thru axle och jag vet att jag ska ha en 12x148 som är 172mm men hur vet jag vilken thread pitch jag ska ha? Är 1,5 standard?

Stigningen och typen av axeln beror på ramen / växelörat. Min Ripmon och min SC har t.ex. olika stigning. Vissa ramar behöver en axel med avslutsmutter då örat inte är gängat.

Hur kan min Apple Watch veta hur långt och med vilken hastighet jag sprungit inomhus på löpband, när jag inte rört mig ur fläcken. Löpbandet är inställt på 10,0 km/h, så den har ju gissat väldigt nära.

CB7F9368-007C-4E97-AE18-2A7675519D2D.jpeg

Tror på teorin om stegräkning. Har du i appen angett din steglängd? Annars nog som @jonte987 skrev, att du ligger nära ett snitt.

Jag har inte knappat in eller valt något, jag väljer Inomhuslöpning på klockan, sen börjar den räkna när jag springer. Jag har inte heller sysslat med löpning utomhus, så det är inget den kan jämföra med tidigare löppass med GPS eller liknande.

Det är som magi.

Vad lagar man reva i vattentät sko (Bontrager OMW) med nu när Liquisole inte finns? Ersättaren Rubberfix är ju värdelös.

Lite purken för att jag inte fick några bra tips gick jag till Jula och köpte Pattex kontaktlim liquid. Kändes inte helrätt när jag öppnade den och höll bara en runda.

Nytt försök i morgon med Tec7 om ingen har bättre förslag?

Det har den själv räknat fram.

Mänskligheten har villigt delat med sig av otroliga mängder data genom åren för att man inte orkar läsa avtalstexter och bara trycker på next next finish, det är ingen som behöver gissa längre. Wahoo ticker ger ju dig cadens vid inomhuscykling och det är ett pulsband som inte heller är parat med cykeln. :)

Antalet loggade datapoints som den genomsnittlige svensken bjuder på under en dag är imponerade och användbara med rätt verktyg och kunskap.

Tjena!

Apple watch räknar på de data du matade in från början. Dvs längd, kön m.m. Då får den den steglängden, med den så är det lätt för den att räkna ut hur snabbt och långt du sprang på löpbandet.
Det går att kalibrera den mer noggrant, men det måste man göra utomhus.

Lite purken för att jag inte fick några bra tips gick jag till Jula och köpte Pattex kontaktlim liquid. Kändes inte helrätt när jag öppnade den och höll bara en runda.

Nytt försök i morgon med Tec7 om ingen har bättre förslag?

Har du tänkt att limma ihop skon så kan jag tipsa om ett kontaktlim som är kanon! Kövulfix!

Cxtuber med limkladd (?). Ska man inte bry sig om fläckarna eller försöka ta bort dom med typ aceton?
... Eller är det bara skit av däcken? ?

Bilagor

• 20200209_093634.jpg
    20200209_093634.jpg
    374.7 KB · Besök: 87
Cxtuber med limkladd (?). Ska man inte bry sig om fläckarna eller försöka ta bort dom med typ aceton?
... Eller är det bara skit av däcken? ?
Du kan ju testa, men min erfarenhet är att man bara "väcker" limmet igen och dessutom kladdar ut den på en ännu större yta. Som bonus kan man ju dessutom ta bort beläggningen på däcksidan, så det blir ännu lite enklare att dräpa dem med fukt och röta... ;)

Tillbaka
Topp