Montera styrlager - smörja, värma eller vad?

Wiciman

Aktiv medlem
Har ett konat/tapered styrlager som ska ploppas i.

Tänkte använda min hemmafnurlade gängstav med stora brickor/trälappar för att tvinga i det.

Var ett tag sedan jag gjorde denna manöver.

Visst är det enklast att börja med ena sidan, så att man s.a.s får fast och stabilt mothåll från andra sidan? Lättare att parera om det skulle glida i snett tänker jag?

Är någon form av lube att rekommendera (5-56) ?

Eller kanske värmning av ramen och nedkylning av lagret (typ i frysen 20 min), kan det underlätta itvingningsprocessen?

En annan fråga, brukar flänsen som ska sitta längst ner på gaffelröret, närmast gaffelbenen följa med själva gaffeln eller i satsen med styrlagret? Hittar inte det...

Låter smart att ta en sida i taget ,minns ej om jag gjorde det.
Smorde med lager grease. Gick in fint utan problem.

Edit. crown race ska väl följa med lager

Hej,
Ja, det är bättre att smörja innan. Med vanlig fet funkar bra. Och med en hemmafnurlade gängstav blir det lättare att sätta en sida per gången. Du får bättre kontroll.
Min verktyg är likadant.
Du ska lämna flänsen som sitter längst ner på gaffelröret om du byter inte gaffeln.

Du pratar om värme / kyla så jag antar en metallram.
Jag brukar lägga lagerkopparna i frysen dagen innan eller så.
Sen fetta in ram och lagerkopp ordentligt.
Sen på metallramar tycker jag det enklaste brukar vara att lägga en träkloss på och knacka in med en tung hammare.
En sida i taget.
Monterade ett angleset nu senaste och pressar man är det lätt att koppen rör sig lite / tappar positionen så där tycker jag att banka in gör att det hamnar mer direkt rätt in.
Är det kolfiberram så föredrar jag press och lite mer varsam framfart :)

Hej,
Ja, det är bättre att smörja innan. Med vanlig fet funkar bra. Och med en hemmafnurlade gängstav blir det lättare att sätta en sida per gången. Du får bättre kontroll.
Min verktyg är likadant.
Du ska lämna flänsen som sitter längst ner på gaffelröret om du byter inte gaffeln.

Vad menas? "Du ska lämna flänsen som sitter längst ner på gaffelröret om du byter inte gaffeln."

Men det vanligaste är att crown race medföljer när man köper nytt lager?

Jag tror att det är detta lager jag har. Bör väl vara markerad del som är crown race?

Så det är den del som ska bankas på med stålrör på gaffelröret och sedan ska den ligga an den nedre lagerkoppen?

1580980515646.png

Du pratar om värme / kyla så jag antar en metallram.
Jag brukar lägga lagerkopparna i frysen dagen innan eller så.
Sen fetta in ram och lagerkopp ordentligt.
Sen på metallramar tycker jag det enklaste brukar vara att lägga en träkloss på och knacka in med en tung hammare.
En sida i taget.
Monterade ett angleset nu senaste och pressar man är det lätt att koppen rör sig lite / tappar positionen så där tycker jag att banka in gör att det hamnar mer direkt rätt in.
Är det kolfiberram så föredrar jag press och lite mer varsam framfart :)

Alu-ram ja. Har alltid skuttat till lite när jag hör orden "banka" och "ram" nämnas i samma mening, men förstår att det är många som kör med den metoden med framgång.

Men det vanligaste är att crown race medföljer när man köper nytt lager?

Jag tror att det är detta lager jag har. Bör väl vara markerad del som är crown race?

Så det är den del som ska bankas på med stålrör på gaffelröret och sedan ska den ligga an den nedre lagerkoppen?

Visa bilaga 401612
Japp, markerade ser ut att va crown race, o crown race är specifikt för lagret.

Hej,
Min verktyg är likadant.
Man ska ju ta bort det gamla crown race o montera det nya som man får med det nya styrlagret.

Tillbaka
Topp