[Folkomröstning] Centrera däck på Hunt Sprint Aero Wide

ceel

Aktiv medlem
Glöm riksdagen, amerikanska presidentvalet och vem som egentligen vann i Zimbabwe. Om man bara ska ha en åsikt i ett val i år så är det det här som gäller!

Hunt Sprint Aero Wide har sina loggor placerade 90 grader från ventilhålet. Hur monterar man ett par Conti GP4Ks2 på det mest "rätta" sättet?

Alternativ 1:
IMG_20180825_130136.jpg

Alternativ 2:
IMG_20180825_130204.jpg

Jag inser ju att i krig så finns det inga vinnare, bara förlorare, men något av dessa alternativ kanske kan förlora minst? :)

Alt 2

Det ser snyggast ut trots allt. (Du måste lägga upp en bild på cykeln när allt är klart - Vääldigt snygga hjul!)

Själv hade jag inte valt något av alternativen utan satt GP4000 logotypen vid ventilen…

Mayhem sa:
ceel sa:
Fast det går bort då jag inte orkar rotera de övriga 7 hjulparen. :)
8 fel gör inte 1 rätt.

Hårt men rättvist. Jag ska försöka bättra mig över vintern, när inte lika många cyklar är i användning.

2019 ska jag ha "alla rätt" :)
För stunden känns dock alternativ 2 som en klar vinnare.

Tack för hjälpen alla!

Glöm riksdagen, amerikanska presidentvalet och vem som egentligen vann i Zimbabwe. Om man bara ska ha en åsikt i ett val i år så är det det här som gäller!

Hunt Sprint Aero Wide har sina loggor placerade 90 grader från ventilhålet. Hur monterar man ett par Conti GP4Ks2 på det mest "rätta" sättet?

Alternativ 1:
Visa bilaga 358849

Alternativ 2:
Visa bilaga 358850

Jag inser ju att i krig så finns det inga vinnare, bara förlorare, men något av dessa alternativ kanske kan förlora minst? :)

Jag klurar på samma problem även jag. Lutar åt alt 2.

Vad sker härnäst? kais01 kör med 11-32 kassett?

haha, 11t? inte frivilligt. men slanglöst för landsväg har ju definitivt passerat mitt tankecentrum.

men några faktorer har hittills hållit mig borta.

dels väger fortfarande tl-däcken bly, kan inte tro att det beror på annat än tjocka däcksidor. och det betyder i sin tur tråkig träig känsla och dåligt rull i verklig trafik, oavsett vad bicyclerollingresistance och andra labkillar säger.

det kommer visserligen anekdotiska men klart oroande rapporter om att slanglösa landsvägsdäck plötsligt lämnar jordelivet, dvs kränger av fälgen i någon nedförslöpa, trots att vederbörande cyklist gjort allting rätt, kanske med undantag från att kalibrera sin tryckmätare.

använder min landsvägshoj närmast sällan, och underhållet måste göras; med att rotera däcken för att hindra tork-kanter av tätgucka inne i däcken, liksom periodisk påfyllnad av gucka.

och mina grand prix tt med latexslang brukar rulla ifrån det mesta.

men skulle jag ut på resa där punka är extra jobbig eller sker ofta, pga t ex i delar av usa med en massa elaka taggiga frön från buskar skulle jag nog ta steget. närmast ska det prövas på min vinterpendlarbrompton. inte kul stå med punka i vinterslask. skrev om upplägget bromptonttråden nyligen.

provar gärna nyheter, har t ex kört heldämpat på min vardagscykel sedan 1968. och äger en kiffy trike, bara en sån sak. men försöker sedan inte låta mig påverkas av diverse hoopla. så för länge när det kom prövades 11t. det var kasst redan då, och är inte bättre nu. slanglöst för landsväg tror jag har en bättre mervärde, när industrin väl trimmat in konceptet. det är fortfarande early days och en del allvarliga problem. möjligen är det upphettning från fälgbromsar som ställer till problemen med oväntade explosioner.

Om du kör med dem flera ggr/vecka kommer du säkert gilla dem. Får de bara gå på söndagstur kanske du tycker att det blir mycket extrapumpande och kladd med tätningsvätska.Visa bilaga 401690

Det där lyfter ju tråden tillbaka till ursprungsfrågan lite... om texten på däcket är till hälften synlig/till hälften kamouflerad, ska man då ha ventilen vid mitten av hela trycket eller mitten av det synliga trycket? Måste erkänna att på ovanstående bild hade det senare varit snyggare vid en snabb anblick, men har inte tänkt/kännt klart.

ger blanka katten i var texten sitter. den blir snart grå och mindre synlig oavsett. sen kan vissa folk få för sig att man är bokstavstrogen på något vis om allt ser perfekt ut : )

dels väger fortfarande tl-däcken bly, kan inte tro att det beror på annat än tjocka däcksidor. och det betyder i sin tur tråkig träig känsla och dåligt rull i verklig trafik, oavsett vad bicyclerollingresistance och andra labkillar säger.
Det finns andra som testar rullmotstånd, och även på plana underlag istf rullar
Inte endast plant underlag utan även "slätt" resp "grovt"
42a61b4603194a94bf498ac5562b0b2c3a83484f.jpeg

Läs mer här: https://www.tour-magazin.de/service/so_testet_tour/rennradreifen-rollwiderstand-test/a37337.html

När de testade däck i nr 7-2019 fick Conti GP5000 TL lägre rullmotstånd även på grovt underlag jmf med GP5000 (slang), samma sak med fyra andra däck
Läs mer här: https://www.tour-magazin.de/service/so_testet_tour/test-rennrad-reifen-2019/a47631.html
<REDIGERAT>
En av anledningarna till att GP 5000 TL rullar lättare än vanliga GP 5000 är att slitbanan hos GP 5000 TL är endast hälften så tjock.
Gissningsvis borde det även innebära hälften så många mil, men trots det är TL-versionen c:a 25% dyrare.
</REDIGERAT>

ger blanka katten i var texten sitter.
Jag försöker vara noggrann med att sätta etikett/logtype/text vid ventilen,
allt för att så enkelt som möjligt hitta eventuella glasbitar/ståltrådar/whatever som sitter kvar i däcket vid punka.

Senast ändrad:
verkligen bra håkan, att det verkar komma mer verklighetsnära däcktester. kurvtestet på våt betong verkar dock minst sagt åt det farliga hållet. det efterliknar också i ringa mån det vi utsätts för irl, med önskvärt adhesionsgrepp på fetare och ibland smetiga ytor såsom nyligen fuktad asfalt efter längre tids torka.

däck med hårda sidor är och förblir träiga i känslan, även när slitbanan är eller har blivit tunn. det kommer säkert bättre slanglösa däck efterhand.

även jag söker däckets insida och/eller utsida noggrannt efter punka. ofta hittar man t ex glasskärvor på väg in på mer än ett ställe. vid slangbyte låter jag däcket sitta kvar på ena sidan, underlättar orienteringen, men hela däcket kan gärna kontrolleras. tar inte många sekunder. när det gäller mtb-däck är tryckta texten nästan alltid borta sedan länge, och standarddäck saknar den från start.

om punkan sitter bak på en cykel med navväxel tar jag inte av hjulet, utan drar fram slangen endast där punkan sitter, lagar, tar bort taggen i däcket, monterar det och pumpar upp. allt klart på fåtal minuter. slipper på det sättet oljiga fingrar och växeljustering efteråt, och sparar även en del tid.

för att hitta en minimal svårfunnen punka roadside använder jag - läpparna och tungan. kroppens känsligaste organ.

haha, 11t? inte frivilligt. men slanglöst för landsväg har ju definitivt passerat mitt tankecentrum.

men några faktorer har hittills hållit mig borta.

det kommer visserligen anekdotiska men klart oroande rapporter om att slanglösa landsvägsdäck plötsligt lämnar jordelivet, dvs kränger av fälgen i någon nedförslöpa, trots att vederbörande cyklist gjort allting rätt, kanske med undantag från att kalibrera sin tryckmätare.

använder min landsvägshoj närmast sällan, och underhållet måste göras; med att rotera däcken för att hindra tork-kanter av tätgucka inne i däcken, liksom periodisk påfyllnad av gucka.

och mina grand prix tt med latexslang brukar rulla ifrån det mesta.

men skulle jag ut på resa där punka är extra jobbig eller sker ofta, pga t ex i delar av usa med en massa elaka taggiga frön från buskar skulle jag nog ta steget. närmast ska det prövas på min vinterpendlarbrompton. inte kul stå med punka i vinterslask. skrev om upplägget bromptonttråden nyligen.

provar gärna nyheter, har t ex kört heldämpat på min vardagscykel sedan 1968. och äger en kiffy trike, bara en sån sak. men försöker sedan inte låta mig påverkas av diverse hoopla. så för länge när det kom prövades 11t. det var kasst redan då, och är inte bättre nu. slanglöst för landsväg tror jag har en bättre mervärde, när industrin väl trimmat in konceptet. det är fortfarande early days och en del allvarliga problem. möjligen är det upphettning från fälgbromsar som ställer till problemen med oväntade explosioner.

?

Vi vet att du har koll.

Tillbaka
Topp