Wahoo elemnt roam

Wahoo elemnt roam
Den är helt ny. Verkar ju ok. Men enligt dcrainmaker så har de blivit lite ifrånsprungna. https://www.dcrainmaker.com/2019/05/wahoo-element-roam-cycling-gps-in-depth-review.html

Gillar fortfarande deras koncept. Gillar min Elemnt bolt skarpt och att allt görs via mobilen, tycker det konceptet är bra. De verkar bara inte hängt med hundra i rejset de senaste två åren när de tog fram denna. Hade dock övervägt den ändå.

När det gäller garmin så är frågan om jag inte övervägt 830 eller 530 över 1030, om man inte är på jakt efter den större displayen.

Senast ändrad:
Wahoo elemnt roam
Jag väntar tills de använder en större skärm som tar upp mer av ytan. Blev lite paff när den inte var så mycket bättre än min existerande ELEMNT.

Wahoo elemnt roam
Razzr sa:
Själva grejen med wahoo är dom alltid fungerar och aldrig problem med synkningar.

Ja förutom dom gångerna den inte gör det. Eller när den inte går att stänga av, det är ju också en bra feature. Nya appen glömmer bort pulszonerna emellanåt ?

Så lustigt, fick just det här i Messenger.

32822174097_1a5d3fc979_z.jpg

47765613111_e26f23ab11.jpg

Senast ändrad:
Wahoo elemnt roam
Hajar inte heller vad den stora skillnaden är, förutom några nice to have saker, mellan min Bolt och den. Förutom att den har större skärm. Men jag köper den säkert ändå inom kort.

Wahoo elemnt roam
Som Bolt-ägare har jag egentligen bara saknat funktioner ”Back-on Track” alltså om man trots turn-by-turn lyckas köra fel så får man ingen hjälp tillbaks till rutten via Bolten. Och den grejen löser ju den här nya enheten...dock rätt högt pris....och tyngre och mindre aero...

Wahoo elemnt roam
Steel is Real sa:
Som Bolt-ägare har jag egentligen bara saknat funktioner ”Back-on Track” alltså om man trots turn-by-turn lyckas köra fel så får man ingen hjälp tillbaks till rutten via Bolten. Och den grejen löser ju den här nya enheten...dock rätt högt pris....och tyngre och mindre aero...

Ställer mig dock tvekan till hur stor nytta ”aero funktionen” är på en cykeldator när det ca 60 cm bakom sitter en stor vägg?

Wahoo elemnt roam
Senast ändrad:
Wahoo elemnt roam
Nä nu finns som sagt ingen (Henrik PPcykel) jag är riktigt nöjd med min hade en bolt innan den hittar bättre än bolten och kommer snart få mer uppdateringar som turn by turn på strava rutter mm.

Wahoo elemnt roam
Jag är riktigt nöjd med min Roam. Skärmen är helt otrolig dessutom. Nu säljer jag min Bolt här på happyride.se för den som är intresserad. Den är grym men Roam är helt klart en step up. Prisfragan har aldrig varit en issue för mig.

Wahoo elemnt roam
Så här några månader senare. Fortfarande nöjda?
Jag funderar på en Roam, Bolt eller en Garmin. Både för landsväg, grusåka och mtb. Enkelhet ett stort plus, inte superintresserad av massor av features och inställningar utan mest kunna planera en rutt och få turn-by-turn navigering på cykeln. Då kanske det räcker med en Bolt?

Wahoo elemnt roam
Hade en bolt och nu en roam. Klar skillnad i navigeringen då den räknar om rutten om man kör fel. Vilket inte bolten kan. Riktigt nöjd med den. Men kört för lite turn by turn för att utvärdera och de ett ärligt svar på den frågan.

Wahoo elemnt roam
Hade en bolt och nu en roam. Klar skillnad i navigeringen då den räknar om rutten om man kör fel. Vilket inte bolten kan. Riktigt nöjd med den. Men kört för lite turn by turn för att utvärdera och de ett ärligt svar på den frågan.
Hur funkar turn by turn när man kör en gravelrunda som innehåller lite stig? Drar den om rutten till närmsta väg då?

Wahoo elemnt roam
Hur funkar turn by turn när man kör en gravelrunda som innehåller lite stig? Drar den om rutten till närmsta väg då?

faktiskt inte prövat. Under inställningar (på enheten, man behöver inte in i mobilen för att ändra) finns olika lägen för navigeringen, mtb, lvg osv (ska kolla närmare om det fanns fler, vill minnas det), där man tex ställer den i lvg så tar den vara asfaltsvägar.

EDIT: mtb,road, cross och hybrid är lägena som kan väljas under navigering. gissar att cross eller hybrid kan blanda asfalt och grus. Men har som sagt inte testat.

Wahoo elemnt roam
kunna planera en rutt och få turn-by-turn navigering på cykeln.
Menar du det bokstavligt så är det väl endast Garmin som klarar det, dvs ruttplanering och navigering i GPSen
Men som alltid när det gäller navigering så är det bättre ju större skärmen är,
vilket talar för Garmin Edge 1030. Men den är dyr, för dyr för många, dess strl upplever många dessutom som en nackdel, särskilt när de har den på styret/styrtappen. Med "framförstyretfästet" (som ingår) upplevs den inte lika stor
Garmin-Edge-1030-fietscomputer-fietsnavigatie-11-801x1200.jpg

Men samtidigt är den förstås mer utsatt, särskilt på en MTB

Ytterligare en viktig sak vid navigering är kartorna, både hur nya de är liksom deras utseende (hur de är "typade") till all(?) Garmin Edge-modeller går det enkelt att ladda på nya kartor, flera olika tom,
och det är enkelt att växla mellan dem när man är ute
"Typning" av kartor tilla Garmin står det mer om här: https://forum.soe.se/forum/soe-sven...o-v4/page5?57799-Friluftskartan-Pro-v4/page5=

Men bäst är om du själv har möjlighet att prova de olika GPSer du funderar på

Wahoo elemnt roam
Ser att XXL säljer Roam för 1800kr nu. Utgår från att det är v1 och inte nya v2. Men om jag förstått rätt verkar det inte varit några jätteuppdateringar till v2. https://www.xxl.se/wahoo-elemnt-roam-cykeldator-med-gps-svart/p/1167068_1_style
Jag använder idag en Edge 1000 för att följa rando-spår. Så inget behov av att skapa rutter direkt i enheten. Utan viktigare är snarare möjligheten att ladda under färd (Edge 1000 har tex sin kontakt dumt placerad på undersidan).
Att gå från Garmin til Wahoo.. kommer jag bli tokig? Kommer jag bli tokig när det inte är touch? Eller kommer jag glädjas åt att knapparna fungerar i regn?
Förstår att det är personligt. Men någon med tankar kring det?
Annars är nog mitt alternativ en Edge 1030 Plus.

Wahoo elemnt roam
Sen har nya även bättre gps mottagning. Knapparna på ovansidan är numera upphöjda och inte försänkta som på v1
Är också lite sugen att slå till på version 1, priset lockar, men tvekar lite. Ni som har gamla, några problem med knapparna?

Wahoo elemnt roam
Jag kör med V1 för pendling, mtb, racer, långcykling/bikepacking. Aldrig haft några bekymmer.

- Minnet har aldrig blivit fullt trots att jag har många/långa rutter inlagda. Smidigt att skriva in en adress och få en rutt dit (som funkar någorlunda bra, men risk för att man hamnar på en stig med landsvägscykeln..). Supersmidigt att synka via Strava - gör en rutt i Strava - plopp så har du den i enheten.

- Knapparna fungerar hundraprocentigt. Jag cyklar ofta i regn och då tänker jag ibland på att det står lite vatten i underkant av de försänkta knapparna, men det har aldrig haft någon påverkan på funktionen.

- Jag saknar ibland att kunna panorera i kartan (på ett smidigt sätt). Tydlig navigering - har många MÅNGA gånger cyklat tillsammans med folk som kör 1030 och inte fattat var vi ska när jag själv upplever det som glasklart (kan ju också bero på otalang från de andras sida).

- Navigerar emellanåt under en heldag, och då vill jag ladda på natten. Aldrig upplevt att jag haft problem med batteritid mao.

- Aldrig upplevt att jag haft dålig gps-mottagning, men då kör jag sällan Strava-segment på tid i skogen (där jag antar att de som upplever problem ibland missar spårningen). För navigering är det verkligen inget problem med gps-mottagningen!

Wahoo elemnt roam
V2 Bolt är ju inte vansinnigt mkt dyrare och i princip en Roam v2 men med mindre skärm. Någon som har koll på hur storleken på Bolt funkar för navigation?

Wahoo elemnt roam
Inga problem med minnet, men först får man plocka bort de världsdelar man inte är intresserad av. Laddade upp deras "bättre" landskartor för Norden men märker ingen större skillnad. Kör med rutter från Strava, Komoot o RWGPS.

Wahoo elemnt roam
Nu finns det hos XXL för 1399:-

Vet någon om det går att paira med pulsbälten från andra märker, eller får man köpa ett från Wahoo ? Ser ut som att pulsbälte inte ingår....

Wahoo elemnt roam
Blev du religiös nu?
Ja, och det sitter jävligt långt in att bli det för mig ska du veta!

Skämt åsido så får man alltså en superfunktionell, driftsäker och bra-på-alla-vis-cykeldator för 1400 kr. Att köpa en Garmin känns ju helt bortkastat.

Ska påtalas att jag verkligen inte är en vän av billig elektronik, men en Wahoo är ju rejält driftsäker under många år och knappast att betrakta som "lågbudget". Men ändå har den ett budgetpris. Perfekt!

Wahoo elemnt roam
Ja, och det sitter jävligt långt in att bli det för mig ska du veta!

Skämt åsido så får man alltså en superfunktionell, driftsäker och bra-på-alla-vis-cykeldator för 1400 kr. Att köpa en Garmin känns ju helt bortkastat.

Ska påtalas att jag verkligen inte är en vän av billig elektronik, men en Wahoo är ju rejält driftsäker under många år och knappast att betrakta som "lågbudget". Men ändå har den ett budgetpris. Perfekt!
Jag vet. Jag har två, Bolt o Roam.
Se upp med medföljande ute-framförfästet på Roam bara. Det kan gå av utan förvarning om underlaget är skakigt.

Tillbaka
Topp