jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures

Hej!

Nyfiken. Nu när du har haft Sondern ett tag: blir den ett bra komplement till Roadlite och Sentier, eller är det någon av cyklarna som börjar kännas överflödiga?

Gjort samma grej på min Sentier. Köpte en uppsättning Racing Ralph 2.35 bak och Continental mountain king 2.3 fram för att ersätta maxxis minion ss/dhf kombon. Blev rätt bra tycker jag, stor skillnad i rullmotstånd. Enda nackdelen jag upplevt var bredden på framdäcket, där jag upplever 2.3 i det minsta laget. Vant mig vid bredare. Men kommer nog vänja mig vid det också. Annars kan den däck-kombon rekommenderas.

Min Frontier kommer ju inte röja i skogen, utan jag kommer lunka på sakta men säkert i skogen, så några traildäck har jag inget behov av, utan snarare något som rullar snabbt och bra på asfalt och grus, sen får jag bara ta det lite lugnare i skogen (vilket jag redan gör). :D Ska kika på alternativen du gav! Tack för tips.

Mm, finns kanske lite olika att välja mellan då.

Wolfpack MTB Race 29x2.25
Racing Ralph Performance Folding Tyre TLR Addix 29x2.25
Continental Race King 2.2 Folding Tyre 29" TL-Ready E-25
Vittoria Mezcal 29 x 2,25 TNT TL Ready Graphene 2.0

Hmm. Någon som har egna erfarenheter?

Jag valde Race King till mitt budgetbygge av samma karaktär som din Frontier. Jag har goda erfarenheter av dem, både på grus och asfalt!

Schwalbe G-One 2,35 borde ju vara precis det du letar efter annars. Alternativt Racing Ray/Ralph ifall du vill ha mer mönster.
2714CDF1-977E-427B-9B2D-A13FC0603E06.jpeg

Jag valde Race King till mitt budgetbygge av samma karaktär som din Frontier. Jag har goda erfarenheter av dem, både på grus och asfalt!

Schwalbe G-One 2,35 borde ju vara precis det du letar efter annars. Alternativt Racing Ray/Ralph ifall du vill ha mer mönster.
Visa bilaga 401786
Jag har också kört RaceKing mycket "till vardags". Lättrullade, slitstarka, finns i billiga varianter. Inget kantgrepp men det kanske funkar på en sån här cykel.

Edit: Sorry, wall of text som vanligt....

Undvik dom billiga varianterna av Continental däcken; https://happyride.se/forum/threads/stenharda-daeck-redan-vid-1-bar-vad-har-jag-gjort-fel.3350797/

Efter den tråden så har jag gått igenom en hög med olika däck & summa summarum, köp Mezcal

Nedanför är ju bara mina åsikter så ta dom med en nypa salt för alla har ju olika tycken & smak & preferenser osv

Testade RaceSport versionerna av Race King & Cross King & visst var dom mycket mer följdsamma än Performance varianterna av däckena, tog bort mycket av dom högfrekventa stötarna MEN överlag tycker jag Conti bygger sina däck med alldeles för styv stomme & sidewall, mycket skönare med lite mer flex så ifall man kör på en sten eller pinne eller kebabrulle på sniskan så är det bättre att däcken flexar i sidled istället för att hela cykeln gör det. Conti gör riktigt snabba däck som håller länge så är det högsta prioriteten så kör på det

Schwalbe gör mjuka & snabba däck men dom blir utslitna efter 10 meter. Du hade väl också G-One på din Roadlite precis som jag? För mig försvann center-dubbarna efter 20 mil, efter 100 mil var dom fyrkantiga (mina conti höll 250 mil), kört RR & MM & generellt är livslängden mellan 1/3 - 1/2 av Maxxis så gillar man köpa nya däck varje kvart så är Schwalbe ett bra val ?

Vittoria slits också ganska snabbt men det är det värt

Har själv återgått till Maxxis för MTB nu, bekväma & håller länge för mig, men dom flesta tycker nog Maxxis är för tungrullade så

Så iaf, Vittoria är alltid ett säkert kort. Så, snåla inte när det gäller däck, det är värt att lägga en liten extra peng istället för att bara köpa det billigaste man kommer åt

Hur kör ni som sliter ut däck så snabbt? Alltså jag vet att många tycker att schwalbes däck slits snabbt men mina G-One allround evo har väl rullat iaf 50 mil och ser ut som nya. I somras bytte jag ut det RaRa som suttit som bakdäck på min heldämpade hoj, men då hade det också suttit i ett par år och rullat ett gäng mil.

Nu skall man kanske ta det med en nypa salt men kika på ”bicycle rolling resistance” ifall du vill ha en fingervisning om hur bra rull olika däck har. Där ligger Race King Race Sport hyfsat bra till på en fjärde plats och Vittoria kommer först på tionde plats med sitt Mezcal TNT G+ :-p . Jag tycker personligen att Race King är ett komfortabelt däck men vi har alla olika preferenser! Sen har det kanske inte bäst kantgrepp och så men lite spänning skall väl cykelturen ändå bjuda på ;-)

Tack alla för svar! Låter som att man helt enkelt själv får bara köpa ett par och testa, för som vanligt har alla olika uppfattningar och upplevelser. :p

Jag hade ju ett bar G-One 30mm som kom på Roadliten. Jag bytte bort dom så fort jag fick punktering (nu sitter dom på min morfars gubbhoj). Tyckte också dom såg slitna ut ganska fort. Minns inte exakt hur länge jag cyklade på dom innan jag bytte? 50 mil? Står någonstans i tråden men orkar inte leta fram. Men efter 50 mil så såg dom lika slitna ut som mina Panaracer Gravelking gjorde efter 200 mil. :D Och ingen punka på mina Gravelkings än sålänge! ;D

Maxxis Tread Lite. Så jäkla sköna och snabbrullande däck. Klart snabbare än Race King, som egentligen är mitt eget favoritdäck. Tread Lite avskyr dock väta/lösa underlag. Pressar man på då så släpper det, helt utan förvarning. Här fungerar de små/glesmönstrade däcken av typen Race King/Rocket Ron/Ikon e.t.c. mycket bättre. Fast ska man mest glida runt i skogen hade Tread Lite varit mitt förstahandsval.

Speed King har jag aldrig provat men de ser klart intressanta ut om just asfalt skulle vara huvudändamålet.

Maxxis Tread Lite. Så jäkla sköna och snabbrullande däck. Klart snabbare än Race King, som egentligen är mitt eget favoritdäck. Tread Lite avskyr dock väta/lösa underlag. Pressar man på då så släpper det, helt utan förvarning. Här fungerar de små/glesmönstrade däcken av typen Race King/Rocket Ron/Ikon e.t.c. mycket bättre. Fast ska man mest glida runt i skogen hade Tread Lite varit mitt förstahandsval.

Speed King har jag aldrig provat men de ser klart intressanta ut om just asfalt skulle vara huvudändamålet.

Verkar som att Maxxis Tread Lite har utgått ur sortimentet? Svårt att hitta den i någon av de vanliga butikerna i alla fall. Ersatts med något annat kanske?

Jag köpte precis ett par Speed King till en liknande cykel. Den kommer att gå mest asfalt och dom rullar riktigt bra för det ändamålet. Testade ett parti med blöta rötter och där var de ganska värdelösa. Så om du ska cykla mer i skogen behöver du nog däck med mer grepp.

Verkar som att Maxxis Tread Lite har utgått ur sortimentet? Svårt att hitta den i någon av de vanliga butikerna i alla fall. Ersatts med något annat kanske?

Du verkar ha helt rätt. Ingen aning kring vad de ev. ersätts med, med kan tänka mig att denna typ av old school-lättrullade semi-slicks inte direkt är någon storsäljare nuförtiden när trenden gått mot antigen smala, relativt grovmönstrade CX-däck, eller större ballongliknande däck med minimalt mönster. Tread Lite hamnar mittemellan och är därmed stendött på marknaden. Kanske...

Verkar hursomhelst finns kvar t ex här om man är sugen på att prova själv:

Borde inte Schwalbes Furious Fred eller Thunder Burt kunna vara ett bra (och förmodligen mer lättrullade) alternativ till Tread Lite (kanske framför allt Thunder Burt)?

Ja, nano finns ju också! Min erfarenhet av WTB Nano är att dom funkar fint i skog och på grus men jag upplevde dem som oväntat tröga på asfalt...

Jag håller med aki angående bredd men jag tror att jag förstår hur du känner! Bestäm dig för vilka egenskaper du tror dig vilja ha av däcket. Typ, är det viktigare att det är lättrullat än att det har bra fäste på mer utmanande underlag? Är kantgrepp viktigt? Och så vidare.

Du hade ju själv lite funderingar på vilka däck du ville ha och sen har du fått flera bra tips här i tråden. Så ta det som ”talar” till dig, det lär nog bli bra mycket bättre än det du har nu beträffande rull hur som helst! Med det sagt så är ju Schwalbes och Continentals däck generellt mer lättrullade än konkurrenterna... ?

Jao! Som sagt, cykeln är mer till för att jag ska ta mig ut på lite turer på varierande underlag, inte pressa Strava i skogen. :D Så kantgrepp kanske inte är prio 1, fäste i lera är inte heller prio 1. Blir det såna jävliga underlag så kan jag hoppa av cykeln och gå. :D Så lättrullat och snabbt på grus och asfalt är väl det jag letar efter! Jag menar, jag har cyklat i skogen med mina 32mm Panaracer Gravelking utan att slå ihjäl, så det ska nog gå bra med vad jag än väljer. :P

Idag sken solen när jag gick upp, så jag bestämde mig för att dra ut och leta upp båtvraken och några övergivna byggnader jag hört talas om. Det skulle ligga någonstans bakom Marieborg, borta vad Karlsro. Så jag drog dit. Självklart gick solnen i moln när jag väl kom ut och stannade där mestadelen av tiden, men nu var jag ju redan iväg!

På väg dit så passade jag på att spana in Johannisborgs Slottruin. Av någon anledning så hade jag missat den platsen. Tyvärr inte världens charmigaste läge med stora företagslokaler vid sidan och så vidare, men ah, något hade det kanske? Nåväl. Vidare mot Marieborg och det snåriga träsk som väntade. Jag lyckades nämligen hitta båtarna, men det var rätt grisigt att ta sig dit. Lite coolt ändå.

Några övergivna byggnader hittade jag dock inte, men å andra sidan finkammade jag inte området. På väg hem stannade jag till vid tågspåren och kikade lite. Det är något med tåg och sånt överhuvudtaget som tilltalar mig rent estetiskt. Och allt klotter förstås. :D

2020-02-11_1.JPG

2020-02-11_2.JPG

2020-02-11_3.JPG

2020-02-11_4.JPG

2020-02-11_5.JPG

2020-02-11_6.JPG

Idag sken solen när jag gick upp, så jag bestämde mig för att dra ut och leta upp båtvraken och några övergivna byggnader jag hört talas om. Det skulle ligga någonstans bakom Marieborg, borta vad Karlsro. Så jag drog dit. Självklart gick solnen i moln när jag väl kom ut och stannade där mestadelen av tiden, men nu var jag ju redan iväg!

På väg dit så passade jag på att spana in Johannisborgs Slottruin. Av någon anledning så hade jag missat den platsen. Tyvärr inte världens charmigaste läge med stora företagslokaler vid sidan och så vidare, men ah, något hade det kanske? Nåväl. Vidare mot Marieborg och det snåriga träsk som väntade. Jag lyckades nämligen hitta båtarna, men det var rätt grisigt att ta sig dit. Lite coolt ändå.

Några övergivna byggnader hittade jag dock inte, men å andra sidan finkammade jag inte området. På väg hem stannade jag till vid tågspåren och kikade lite. Det är något med tåg och sånt överhuvudtaget som tilltalar mig rent estetiskt. Och allt klotter förstås. :D

Visa bilaga 402200
Visa bilaga 402201
Visa bilaga 402202
Visa bilaga 402203
Visa bilaga 402204
Visa bilaga 402205

Mycket trevligt.

Härliga bilder! Kan det vara det råa och industriella med tåg som kittlar ens fantasi? Det är ju något speciellt med vrak också för övrigt! Både vackert och lite sorgligt..,

Härliga bilder! Kan det vara det råa och industriella med tåg som kittlar ens fantasi? Det är ju något speciellt med vrak också för övrigt! Både vackert och lite sorgligt..,

Ja! Jag älskar verkligen det råa och industriella, helst ska det vara övergivet och nedklottrat också! ;) Haha

Från en annan vinkel.

Åhå! Du stack till Händelö och fotade därifrån någonstans? Ska prova det med! Var inte särskilt mysigt där jag var. :P Så himla fint med svanfamiljen!

Ja! Jag älskar verkligen det råa och industriella, helst ska det vara övergivet och nedklottrat också! ;) Haha

Åhå! Du stack till Händelö och fotade därifrån någonstans? Ska prova det med! Var inte särskilt mysigt där jag var. :p Så himla fint med svanfamiljen!
Nä, jag har ju min gamla roddbåt vid alvarbåtar,vid herstaberg.
Svanarna brukar bli nästan tama framåt hösten o följa efter båten när jag är ute o fiskar.

Nä, jag har ju min gamla roddbåt vid alvarbåtar,vid herstaberg.
Svanarna brukar bli nästan tama framåt hösten o följa efter båten när jag är ute o fiskar.

Ja såklart, du är ju fiskare! :D Det borde jag ju förstått, haha. Svanar kan också vara rätt ilskna när dom har sina ungar med sig! Men du kanske har en trygg och lugn aura. ;D

Och ännu en vinkel. Mindre brötigt om du svänger ner mot Karlsro marin; där går det asfalt nästan ända ner till vattnet (och till en fin gammal kran). Funkar när grinden är öppen.

13F827E2-7BA8-46FE-8017-72C9BC0713A9.jpeg

Och ännu en vinkel. Mindre brötigt om du svänger ner mot Karlsro marin; där går det asfalt nästan ända ner till vattnet (och till en fin gammal kran). Funkar när grinden är öppen.

Visa bilaga 402241

Grymt! Ja, jag cyklade ju förbi hela det området men visste inte riktigt vad det var för något så vågade inte cykla in och glo. :P Jag är alltid så rädd att bli tillsagd. Måste komma över det. :P

jingel Använder du någon speciell LUT till dina foton eller redigerar du alla dina manuellt?

(redigerar aldrig mina foton, använder dom "som dom är" vilket jag nu insett är lite tråkigt & är ute efter någon roligare enhetlig "stil" men vet vilken än ?)

jingel Använder du någon speciell LUT till dina foton eller redigerar du alla dina manuellt?

(redigerar aldrig mina foton, använder dom "som dom är" vilket jag nu insett är lite tråkigt & är ute efter någon roligare enhetlig "stil" men vet vilken än ?)

Jag använder Instagram för att redigera bilderna, har ett favoritfilter som jag sen modifierar lite efter behov (finns en del inställningar). Har ett konto som jag lägger upp allt på så jag sen kan dra över dom till datorn. Alla foton är ju tagna med mobilen. :D

Jag var väldigt inne på fotografering förut och använde olika LUT's i Lightroom förut dock. Numera tycker jag det är skönt att bara "point and shoot" och pilla lite filter och sen lägga upp. Passar mig perfekt. :D

Många är väldigt emot filter och tycker det är fusk, men jag tycker det är kanon. Ofta när jag är ute så upplever jag att ett ögonblick, en vy, vad som helst, är väldigt fin och vacker, men på fotot så förmedlas inte den känslan lika starkt. Filter och sånt hjälper mig att, i bästa fall, ge den som tittar en snarlik känsla den jag upplever på plats så att säga. :D Eller så kan den som tittar åtminstone föreställa sig att det var härligt!

Men visst har du väl jobbat professionellt med fotografering? Om inte, sätt ihop en portfölj och ta världen med storm!

Men visst har du väl jobbat professionellt med fotografering? Om inte, sätt ihop en portfölj och ta världen med storm!

Det tar jag som en komplimang! Men det har jag inte gjort tyvärr. :D Det är en oerhört svår bransch alltså. Finns så många otroligt mycket duktigare fotografer än jag som knappt har uppdrag, så jag får nog nöja mig med att vara en instagrammande mobilhobbyfotograf. ;)

I väntan på att nya däcken och lite andra prylar kommer så har jag hämtat ut den här leksaken. Nu undrar ni säkert "Vafan ska du med den till?", till er vill jag bara säga; BRA JÄVLA FRÅGA! Ett drygt svar kan vara: Alltid retar det någon? Ett mer sanningsenligt svar är nog: Jag vet faktiskt inte riktigt. Någon slags förhoppning att det ska hjälpa mig få lite motivation att gå ner i vikt, ta mig ut mer? Ja, kanske. Nåväl.

Jag köpte även en jättebillig våg för 99:- på Netonnet. Den kom bättre packad än klockan från Deporvillage gjorde, och då diffar det ändå nästan 2300:- mellan dom. Pluspoäng till Netonnet!

2020-02-17_Garmin_1.JPG

2020-02-17_Garmin_2.JPG

Har själv vart lite sugen på någon liknande klocka, men är nog vettigare för mig att fixa en ny cykel istället.
Tänkte ta en runda på några mil idag, men gick in i väggen totalt efter några km, haha.

Hatar motvind!

Lite småskit inkommet, bland annat nya däcken! Min eminenta våg för 99:- från Netonnet visar en diff på ca 10g både över och under den vikt som däcken ska väga (700g), så det faller väl inom normalspannet för slumpmässighet.

PS. Nallarna, lyktorna och dom fina plastväxterna från IKEA är inte arrangerade för fotots skull, utan dom grejerna står på bordet sen innan. :P

2020-02-18_Mezcal_1.JPG

2020-02-18_Mezcal_2.JPG

2020-02-18_Mezcal_3.JPG

Frust! Nu har jag tejpat, poppat, kladdat och pumpat. Nu ska vi se om det håller tätt också! Jag har ju aldrig tejpat själv innan. Vitusen kom färdigtejpad. Det blev ett jävla hafsjobb från min sida så ah, det här ska bli spännande minst sagt. :P

Tillbaka
Topp