Miss Lycka 2.0
Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Svar på gas är ju inte ens ett VROOM!
Lägg in ett rasslande så blir jag nöjd.
Lägg in ett rasslande så blir jag nöjd.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag förstår ordet, men det är ett väldigt luddigt begrepp och jag tror det finns många olika tolkningar av vad som är "särklass". Du kanske bara kan förtydliga hur du definierar det i detta fallet.
Är det Min, Median eller Max du tittar på?
Nä men elbilar är mer lättkörda och direkta i sitt svar vid gaspådrag. Det kan ju vara både bra eller dåligt men även små bilar är snabbt inne i trafikflödet. Små förbränningsbilar är ofta tokslut vid 20000mil. Så måste det inte vara för en liten elbil.
Ja det är en relevant fråga. Det är nog egen erfarenhet kombinerat med andras erfarenhet. Inget faktabaserat alltså. Min uppfattning är att tar man bilar typ Aygo, Micra, Polo, osv så är de ganska slut och lågprisade efter 20000mil. Jag har haft många såna som sjungit på sista versen. Jag säger inte att de inte går att laga det är bara inte värt pengarna och därför skrotas de när en Bättre dyrare bil hade reparerats eller inte varit lika illa åtgången vid samma mil. Som svar på frågan, anekdotisk bevisföring, svar ja."Små förbränningsbilar är ofta tokslut vid 20000mil", är det egen teori/erfarenhet? (nyfiken fråga).
Nja, efter att ha åkt med i polarens nya tesla modell 3 LR AWD så håller jag inte med dig angående körbarheten, den är ju helt hysterisk när det kommer till snabba accelerationer, typ som att åka karusell, en sävligare bil tror jag är säkrare för merparten av chaufförerna ute i landet. Min erfarenhet av slitage är kulleder, bussningar och annat i hjulupphängningen, inte motorer, och det kommer inte elbilarna ifrån.
Min egen gissning, utan någon direkt egen erfarenhet förutom en urkig liten Fiat för längesedan, är att det är mycket i förarmiljön som krånglar, fläkt o.s.v. på dessa småbilar. En hel drös med krångel som skulle kosta mycket att fixa, man är helt enkelt trött på bilen. Närmar det sig dessutom t.ex. ett kamremsbyte så är det ajöss.Ja det är en relevant fråga. Det är nog egen erfarenhet kombinerat med andras erfarenhet. Inget faktabaserat alltså. Min uppfattning är att tar man bilar typ Aygo, Micra, Polo, osv så är de ganska slut och lågprisade efter 20000mil. Jag har haft många såna som sjungit på sista versen. Jag säger inte att de inte går att laga det är bara inte värt pengarna och därför skrotas de när en Bättre dyrare bil hade reparerats eller inte varit lika illa åtgången vid samma mil. Som svar på frågan, anekdotisk bevisföring, svar ja.
Eftersom jag har många timmar i urkiga Fiats och annat bös är vi antagligen ganska överens. Anekdotiskt eller inte är sekundärt.Min egen gissning, utan någon direkt egen erfarenhet förutom en urkig liten Fiat för längesedan, är att det är mycket i förarmiljön som krånglar, fläkt o.s.v. på dessa småbilar. En hel drös med krångel som skulle kosta mycket att fixa, man är helt enkelt trött på bilen. Närmar det sig dessutom t.ex. ett kamremsbyte så är det ajöss.
Håller med om slitaget, men är det inte dessutom fler saker som kan krångla i en förbränningsmotor? Alla givare hit och dit. Jag köpte 2010 en V70 årsm. 2000. Den har varit kanon, men hade en väldig otur i början. Det var givare och annat som var väldigt dyrt att byta, tror jag la ~35K på reparationer. Inte allt på en gång, hade jag vetat vad det skulle bli hade jag kanske försökt hitta en annan.Nja, efter att ha åkt med i polarens nya tesla modell 3 LR AWD så håller jag inte med dig angående körbarheten, den är ju helt hysterisk när det kommer till snabba accelerationer, typ som att åka karusell, en sävligare bil tror jag är säkrare för merparten av chaufförerna ute i landet. Min erfarenhet av slitage är kulleder, bussningar och annat i hjulupphängningen, inte motorer, och det kommer inte elbilarna ifrån.
Jag skall redogöra för mina upplevelser med elbilars problem vid tillfälle. Det är en kort story. Jag skall inte redogöra för problemen genom åren med mina typ 70 privatägda förbränningsbilar. Det är en evighetslång berättelse.Håller med om slitaget, men är det inte dessutom fler saker som kan krångla i en förbränningsmotor? Alla givare hit och dit. Jag köpte 2010 en V70 årsm. 2000. Den har varit kanon, men hade en väldig otur i början. Det var givare och annat som var väldigt dyrt att byta, tror jag la ~35K på reparationer. Inte allt på en gång, hade jag vetat vad det skulle bli hade jag kanske försökt hitta en annan.
Men har fått uppfattningen att det är lite enklare i en eldriven bil, inte så mycket i motorn/motorstyrningen som kan krångla. Och kanske billigare/enklare att byta om det krånglar. Men enbart en gissning.
Min egen gissning, utan någon direkt egen erfarenhet förutom en urkig liten Fiat för längesedan, är att det är mycket i förarmiljön som krånglar, fläkt o.s.v. på dessa småbilar. En hel drös med krångel som skulle kosta mycket att fixa, man är helt enkelt trött på bilen. Närmar det sig dessutom t.ex. ett kamremsbyte så är det ajöss.
Du kan ge hur många referenser till ordet "särklass" du vill. Det förklarar ändå inte vad du menar i detta fallet.
Sedan är jag begåvad nog att förstå att siffrorna beskriver en fördelning. Jag gick inte i särklass.
Vet inte var du fått siffrorna i från, om man tar den co2 som bilen producerar genom sin tillverkning så tar det 28000 mil innan bilen är klimatsmart.De uträkningar som jag har sett pratar om ca 8000 mil.
En svensk bil rullar i genomsnitt 16000 mil under sin livstid.
Var får du siffrorna ifrån då?V
Vet inte var du fått siffrorna i från, om man tar den co2 som bilen producerar genom sin tillverkning så tar det 28000 mil innan bilen är klimatsmart.
Min gamla Ford har gått 38000 mil och den är approved by G.
Du kan ge hur många referenser till ordet "särklass" du vill. Det förklarar ändå inte vad du menar i detta fallet.
Vilka siffror var det du jämförde?
Eller är allt bara floskler?
Bränsleceller med vätgas är en svår väg att gå för personbilar. Jag tror de ger upp sina satsningar eller möjligen nischar sig för kapitalstarka grupper med mycket reskrav. Problemet ligger i att det går åt onödig el för att skapa något som skall transporteras och förvaras. Det är lättare och billigare att gå på el ur uttaget direkt. Jag tror att ett krav på att ha direktgående trådbundna bussar som även kan manövrera fritt med batteridrift kan göra att folk väljer det istället för bil i städer. Det kräver dock enorma infartsparkeringar där man lämnar sin bil säkert och sedan fortsätter med bussen snabbt, snabbast av alla färdmedel och billigt till sin destination måste det vara. Stora städer kommer behöva fri lejd för kollektivt, mindre elfordon, cyklar och gående om bilen skall fasas ut därifrån. Kanske krävs det även att de som bor i stan har sin bil på infartsparkeringarna och åker buss dit. Detta kommer förmodligen fördela om vilka som vill bo var och arbeta var. Men som det är nu kommer det inte fortsätta. Jag säger inte att min syn är bra, det är vad jag tror krävs. Vet inte hur lång tid det tar men trådbussarna och prioriteringen är i alla fall görbart och förändringsbart. Jag är inte miljöpartist.Det kommer att komma kilometerskatt på elbilar, 100 %. Elen kan inte skattas, det påverkar för mycket annat.
Om nu bensin/diesel går ner i försäjning, då går statens skatteinkomster ner också, när elbil når runt 10 % finns kilometerkskatt, gissar jag.
Men, elbil är inte enda lösningen. Vi behöver få fason på det här ganska snabbt, 100% elbil är bara att glömma. Vilket annat alternativ kommer att bli något? Blir bränslecellerna något av? Honda och Toyota gick väl åt det hållet, ett tag.
De tror att bilarna är självkörande och sitter i baksätet?
Bränslecells-aktier stiger kraftigt idag. Jag tror att det kan vara en lösning. Det är sant att en bränslecellsbil är mindre effektiv än en ren batteribil, men den löser många av de problem batteribilen dras med (räckvidd, tid för laddning/tankning, osv).
Håller helt med stervelo att det krävs flera olika lösningar, då behoven ser så olika ut. Ny teknik hade en bra artikel på ämnet för ett par år sedan:
![]()
Då är vätgasbilen billigast att köra
Vätgas, biodiesel eller el? Ingen enskild drivlina tycks utgöra transporternas Alexanderhugg. Men under vilka förutsättningar är de olika drivlinorna billigast att köra? Det har svenska forskare tagit reda på.www.nyteknik.se
Eftersom jag har många timmar i urkiga Fiats och annat bös är vi antagligen ganska överens. Anekdotiskt eller inte är sekundärt.
Jag toppar dig med trippla Unos, Punto och elektrisk 500e. Skitsunkigt, urkigt och pyttelitet men ändå charmigt.Hur många urkiga fiatar behövs för att det ska bli en sanning? Jag kan bidra med erfarenhet av två döende unos. Rätt trevliga som förstabil på några sätt, men just urkiga på de flesta andra.
Jag skulle tro på ett samarbete mellan tex Scania/Volvo, Air-Liquide, och ett bensinbolag som även har gasfartyg, tänker på Norsk Hydro men vet inte om de ägs av någon annan nu. Fick de bygga en struktur och staten underlättade borde det kunna fungera. Tankar efter vägen, tankar i hamnarna och några vätgasfabriker utöver den i Surahammar. Kanske en försörjningslina Trelleborg-Malmö-Göteborg-Stockholm-Nynäshamn eller Gävle. Vanlig godstransport, transport av flytande väte, mm i lastbilar som drivs med bränsleceller och vätgas.
Elbilar mer svårkörda?![]()
Elbilar toppar skadestatistiken – här är orsaken
Elbilar är inblandade i betydligt fler olyckor som hamnar på försäkringsbolagens bord. Men den höga skadefrekvensen beror inte på själva fordonet – det är föraren som är boven i dramat, säger en expert.www.nyteknik.se
Någon mer än jag som väntar på en ID3 i ”R” utförande ?
Som sagt, men jag är rädd riksrevisionen talar för döva öron. Vansinnet verkar fortsätta, symbolpolitiken är viktigare än att åtgärderna är effektiva. Det är egentligen skrämmande vilket slöseri som pågår.Riksrevisionen har följande tips för framtiden "Riksrevisionen rekommenderar regeringen att vid införandet av eventuella nya stöd utgå från det problem som ska avhjälpas "
Nu kan jag inte fikonspråket i fråga men för en lekman låter det som "Ni är totalt inkompetenta".
Gissar att forskarna i fråga är bokläsare?Tjena!
Denna artikeln känns bra i denna tråden.
![]()
Forskare: Människor som inte läser böcker är smartare
I en studie med tio tusen deltagare har forskare kunnat vetenskapligt bevisa att bokläsare har sämre analysförmåga. Genom att mata sig med färdiga berättelser försämras möjligheten att tillgodogöra sig verkligheten. Studien visar också att de som aldrig läser är smartare än genomsnittet.www.gp.se
Gissar att vem som helst kan kalla sig forskare. Vågar man slänga in något som en genusforskare klippt ihop i tråden?Gissar att forskarna i fråga är bokläsare?
Ja, då förstår man varför det är långa köer och t.o.m. slagsmål vid laddstationerna längs de större vägarna när norrmännen åker till och från sina fjällhytter på storhelger som påsk. Kul att först stå i kö nån timme, sedan ”snabb”-ladda i 40 min, och sedan bara komma 15 mil innan det är dags att köa igen...Ingen telsa men snacka med en snubbe i Vemdalen som hade satt på en takbox på en Audi etron. Räckvidden hade då störtdykt till ca 15 mil på en laddning.
Jag kan tycka att man åtminstone ska ha åstadkommit en eller ett par publicerade peer-reviewed vetenskapliga artiklar innan man kan säga att man håller på med forskning...Gissar att vem som helst kan kalla sig forskare. Vågar man slänga in något som en genusforskare klippt ihop i tråden?
Det låter lite otroligt att den plötsligt skulle dra dubbelt så mycket. Borde märkas betydligt mer på förbränningsbilar då med.Ja, då förstår man varför det är långa köer och t.o.m. slagsmål vid laddstationerna längs de större vägarna när norrmännen åker till och från sina fjällhytter på storhelger som påsk. Kul att först stå i kö nån timme, sedan ”snabb”-ladda i 40 min, och sedan bara komma 15 mil innan det är dags att köa igen...
Som sagt, men jag är rädd riksrevisionen talar för döva öron. Vansinnet verkar fortsätta, symbolpolitiken är viktigare än att åtgärderna är effektiva. Det är egentligen skrämmande vilket slöseri som pågår.
![]()
Svensk klimatpolitik är dyr och ineffektiv
LEDARE: LEDARE. Så kommer ännu ett monumentalt bakslag för regeringens klimatpolitik. I en ny rapport från Riksrevisionen har de styrmedel som finns för att…www.di.se
Tjena!
Denna artikeln känns bra i denna tråden.
![]()
Forskare: Människor som inte läser böcker är smartare
I en studie med tio tusen deltagare har forskare kunnat vetenskapligt bevisa att bokläsare har sämre analysförmåga. Genom att mata sig med färdiga berättelser försämras möjligheten att tillgodogöra sig verkligheten. Studien visar också att de som aldrig läser är smartare än genomsnittet.www.gp.se
Ingen telsa men snacka med en snubbe i Vemdalen som hade satt på en takbox på en Audi etron. Räckvidden hade då störtdykt till ca 15 mil på en laddning.
Det låter lite otroligt att den plötsligt skulle dra dubbelt så mycket. Borde märkas betydligt mer på förbränningsbilar då med.
Det roligaste på internet just nu är när någon råkar skriva något negativt om Tesla så kommer Teslas obetalda tangentbordsarmé direkt till undsättning. Man känner igen dem på att de har antingen profil eller bakgrundsbild på sin bil. Få människor verkar ha ett lika stort behov utav att hävda att de gjort det rätta köpet. Det är förmodligen mer populärt att prata illa om deras familj än om deras bil.