(OT) Häckla Tesla

(OT) Häckla Tesla
Den röda tråden (plus, haha!) är väl oftast att man håller på vad man själv äger och använder, både inom cyklar och bilar, men även allmänt generellt. Man predikar sitt eget vals förträfflighet och försöker samtidigt få in lite positiva vibbar som stödjer användandet utifrån diverse källor, fakta, och vittnesmål från nätet och andra likasinnade. :geek:
Så är det absolut!

Tycker det är ett märkligt drag det där med ens egets vals förträfflighet. Verkar ju gälla allt från politik till matvanor. Man vill väl ändå hämta fakta så man vet om nästa val blir rätt eller så att man lär sig ngt?

(OT) Häckla Tesla
Förstår inte varför alla börjar skrika om litiumet skapar stora miljökonsekvenser men glatt sväljer att oljan som tas upp på många ställen sker genom frackning med väldigt stora miljökonsekvenser i området.

(OT) Häckla Tesla
Den röda tråden (plus, haha!) är väl oftast att man håller på vad man själv äger och använder, både inom cyklar och bilar, men även allmänt generellt. Man predikar sitt eget vals förträfflighet och försöker samtidigt få in lite positiva vibbar som stödjer användandet utifrån diverse källor, fakta, och vittnesmål från nätet och andra likasinnade. :geek:
Var hamnar jag då som är för elbilar, elcyklar och elsparkcyklar, mot e-mtb utanför särskild bana, för behållande av förbränningsfordon på landsbygd, mot personbilar i kö med bara en person i varje, särskilt SUV? Jag är i alla fall för att man cyklar alltid när man kan oavsett om det är för transport eller skoj/träning.

(OT) Häckla Tesla
Var hamnar jag då som är för elbilar, elcyklar och elsparkcyklar, mot e-mtb utanför särskild bana, för behållande av förbränningsfordon på landsbygd, mot personbilar i kö med bara en person i varje, särskilt SUV? Jag är i alla fall för att man cyklar alltid när man kan oavsett om det är för transport eller skoj/träning.
Dina meningsmotståndare gissar nog att du kommer att hamna i helvetet. ;)

(OT) Häckla Tesla
Riksrevisionen har följande tips för framtiden "Riksrevisionen rekommenderar regeringen att vid införandet av eventuella nya stöd utgå från det problem som ska avhjälpas "

Nu kan jag inte fikonspråket i fråga men för en lekman låter det som "Ni är totalt inkompetenta".

(OT) Häckla Tesla
De uträkningar som jag har sett pratar om ca 8000 mil.
En svensk bil rullar i genomsnitt 16000 mil under sin livstid.
En svensk förbränningsbil ja. En elbil har massor kvar att ge vid 16000 mil. Även de små. Åldrandet ser klart annorlunda ut. Tidigaste indikationerna får man genom att följa Prius samt fundera på varför det är en populär taxibil.

(OT) Häckla Tesla
De uträkningar som jag har sett pratar om ca 8000 mil.
En svensk bil rullar i genomsnitt 16000 mil under sin livstid.

Varifrån kommer statistiken om hur långt en bil rullar under sin livstid? Transportstyrelsen har den ju inte och Trafikanalys har bara koll på att en personbil som skrotades år 2018 i genomsnitt var 18 år gammal.

(OT) Häckla Tesla
Nu tycker jag att denna tråd mest av allt började med humor och satir.
Sen blev det ju mycket snack om teknik och det är väl ok. Man kanske kan lära sig något.
Ja det är även min förhoppning med att investera tid i ett forum. Lära sig saker och dela med sig av både bra och dåligt så att man ger läsaren ett utökat beslutsunderlag, om de orkar läsa.

(OT) Häckla Tesla
Nu tycker jag att denna tråd mest av allt började med humor och satir.
Sen blev det ju mycket snack om teknik och det är väl ok. Man kanske kan lära sig något.

Det är fortfarande satir, folk som inte ser hela bilden med effektbrist, våra underdimensionerande ledningar etc.
Menmen stäng av kärnkraften och alla måste köra elbilar, tur vi gillar cykla när man inte får ladda bilen hemma :)

(OT) Häckla Tesla
En svensk förbränningsbil ja. En elbil har massor kvar att ge vid 16000 mil. Även de små. Åldrandet ser klart annorlunda ut. Tidigaste indikationerna får man genom att följa Prius samt fundera på varför det är en populär taxibil.
Attans, min 11 år gamla förbränningsbil har gått 18500 problemfria mil nu och är fortfarande i toppskick enl bilprovningen. Jag tänker behålla den i ca 3 år till innan jag säljer den till nån på landsbygden som vill ha en bil som går billigt.

(OT) Häckla Tesla
Det är sannolikt en stor del av resursslöseriet om man ser det på totalen, att skrota fullt fungerande bilar. Speciellt bilar som inte rullar så långt per år. Ungefär lika korkat är det att vår snittförbrukning i Sverige ökar trots att bilarna blir snålare eftersom vi köper allt större bilar, tydligen är det inte tillräckligt dyrt att köra bil.

Och Örjan Lax, nej, jag kör inte elbil, är tämligen intresserad av fordon (även avgasbilar) men även av ny teknik.

(OT) Häckla Tesla
Tittar man på Sverige som helhet känns det som att fossila/förbränningsbilar kan få vara billiga att äga men dyrare att köra. På så sätt skulle man kunna inneha sådana för särskilda behov men anstränga sig för att lösa det vanliga förflyttandet på annat sätt. En del skulle alltså få kostnader för två bilar där en är bättre för miljön. En del för en bil som är dyr men bra för miljön. En del för en som är dyr i drift men mindre bra för miljön men som lämpar sig för platsen och sträckorna där man bor. Går det att hitta en sån balans? Hur hindrar man då att förbränningsbilarna ändå rullar i tätort och kö? Ovanstående är ingen sanning utan bara en fundering hur man smartast löser övergången under säg 5-10 år framåt. Men att bo långt ut på landet och äga en förbränningsbil som knappt körs bör i sig inte vara skäl till stora kostnader.
Det lades fram ett förslag om kilometerskatt för några veckor sedan. Tror det var 5kr per kilometer i storstad, 2kr per kilometer i småstad, och fritt på landsbygden. Iom att det är i och runt (större) städer det körs mest (och problemen med luftkvalitet finns) trots väl utbyggd kollektivtrafik, tror jag det vore bra. Kanske med lättnader för batteribilar. Då skulle körandet i städer styras mer mot kollektivtrafik (och med mitt tillägg mot batteribilar), utan att de som har behov att köra i glesbygd skulle straffas så som är fallet idag när man mest försöker styra genom att beskatta teknik.

(OT) Häckla Tesla
Attans, min 11 år gamla förbränningsbil har gått 18500 problemfria mil nu och är fortfarande i toppskick enl bilprovningen. Jag tänker behålla den i ca 3 år till innan jag säljer den till nån på landsbygden som vill ha en bil som går billigt.
Jag vill minnas att vi kom överens om att du inte är ett genomsnitt utan en ytterlighet. Dock inte menat på ett negativt sätt.

(OT) Häckla Tesla
App app app. Om du säljer den till någon som fortsätter köra så kommer ju utsläppen att fortsätta. Du måste givetvis skrota den gamla bilen innan du köper din Tesla. Om man säljer och köper ny bil så har ju världen tack vare dig gått från [en oljebil] till [en oljebil+ en Tesla] dvs en försämring.
Så duktig tänker minsann jag vara när jag byter bil om några år (att bilen redan gått 370.000 km kanske sänker värdet på min duktighet, men det behöver jag ju inte låtsas om....).

(OT) Häckla Tesla
Allvarligt talat, skrota bilar efter 16000 mil låter helt befängt. Aldrig ens hört talas om någon som i verkligheten skrotat en bil vid de miltalen.

(OT) Häckla Tesla
App app app. Om du säljer den till någon som fortsätter köra så kommer ju utsläppen att fortsätta. Du måste givetvis skrota den gamla bilen innan du köper din Tesla. Om man säljer och köper ny bil så har ju världen tack vare dig gått från [en oljebil] till [en oljebil+ en Tesla] dvs en försämring.
Så duktig tänker minsann jag vara när jag byter bil om några år (att bilen redan gått 370.000 km kanske sänker värdet på min duktighet, men det behöver jag ju inte låtsas om....).
Eller... ooms kanske säljer den hyfsat snåla dieselbilen till en som då skrotar sin RIKTIGT GAMLA norrlands-merca från 1979 med uppskruvad dieselpump och tjock sotrök så fort man nuddar gasen. Så i ett sånt scenario blir det win win.

(OT) Häckla Tesla
Är väl säkert en hyfsad andel krockskadade också. Den delen är förstås inte bättre för batteribilarna
Snarare sämre på avancerade bilar. En bekant köpte ett begagnat batteri från en hyffsat ny Tesla som var skrotad i Norge. Teslan hade bara blivit lite lätt imulad på ena sidan, men det finns ingen verkstad som vågar sig på att laga den eller i vart fall stå för garanti efter lagning, detta pga alla sensorer och annat som "kan" ha skadats. På en gammal bil hade man bara bytt lite plåt, eller bulat ut den och spacklat. Men det beror ju inte på eldriften utan allt annat lyx och jox som sitter på just Tesla.

(OT) Häckla Tesla
Tjena!

Det är snittet för skrotade bilar. Dödsdömde en Focus med 9000 mil på mätaren igår. Totalt upprostad så ingen idé att laga.

Första generationen? Var det en sådan blir jag snarare imponerad av att den hängt med såhär långt :D

(Andra lär iofs inte vara sådär värst mycket bättre den).

(OT) Häckla Tesla
Jag gillar Sion. Om man bara kör några mil om dagen så hade det varit smutt att ha en självladdande bil så behöver man inte bry sig var elen kommer ifrån om man skulle laddat från nätet. Om den kommer bli verklighet låter jag vara osagt...

Givetvis kan man ju sätta solpaneler på sitt hus men merparten av Europas befolkning bor ju inte i hus eller har tillgång till laddstolpe.

PS. Bor i ett soligt land, vilket gör förutsättningarna lite bättre för en sådan här bil.

(OT) Häckla Tesla
Är särklass ett ord du inte tycker om? Försöker du ifrågasätta mitt påstående, eller förväntar du att jag ska försöka förklara detta för dig?

En definition av "särklass" kunde ju vara på sin plats till att börja med. För övrigt ser ju Ocean inte ut att ha direkt sämre värden än Wind. Havs- och tidvattenströmmar är dessutom betydligt mer förutsägbara än vind, så man behöver inte slå över till sämre alternativ bara för att det inte blåser.

(OT) Häckla Tesla
Snarare sämre på avancerade bilar. En bekant köpte ett begagnat batteri från en hyffsat ny Tesla som var skrotad i Norge. Teslan hade bara blivit lite lätt imulad på ena sidan, men det finns ingen verkstad som vågar sig på att laga den eller i vart fall stå för garanti efter lagning, detta pga alla sensorer och annat som "kan" ha skadats. På en gammal bil hade man bara bytt lite plåt, eller bulat ut den och spacklat. Men det beror ju inte på eldriften utan allt annat lyx och jox som sitter på just Tesla.

Tesla är extremt krångliga när det gäller att låta andra verkstäder än deras utsedda reparera bilarna, begränsar bland annat tillgång till delar. De kommer behöva bättra sig ordentligt på den punkten om inte andrahansvärdet på bilarna ska bli dåligt när de börjar bli äldre.

Idag är andrahandsvärdet högt mycket för att priserna styrs hårt av dollarkursen och den har gått upp ordentligt. Vet de som haft sin bil i några år och sedan sålt nästan utan värdeminskning eftersom nya bilar ökat rejält i pris.

(OT) Häckla Tesla
En definition av "särklass" kunde ju vara på sin plats till att börja med. För övrigt ser ju Ocean inte ut att ha direkt sämre värden än Wind. Havs- och tidvattenströmmar är dessutom betydligt mer förutsägbara än vind, så man behöver inte slå över till sämre alternativ bara för att det inte blåser.

Det är den övre betydelsen som avsågs. Den nedre är där man får gå när det är svårt att förstå.

9E85687D-0F1C-4E48-AB1F-E3A89FE58F90.jpeg

Ocean är ”pre-commercial” och inte något som nu finns tillgängligt i någon större mängd.

(OT) Häckla Tesla
Allvarligt talat, skrota bilar efter 16000 mil låter helt befängt. Aldrig ens hört talas om någon som i verkligheten skrotat en bil vid de miltalen.
Nej men du kanske har hört talas om folk som skrotat en fem år gammal dator eller Garmin för att den "börjat gå långsamt" etc? Jäkligt svårt att förutsäga livslängd på något med såpass mycket mjukvara som en Tesla.

(OT) Häckla Tesla

Tja, då lär det ju gälla alla moderna bilar i så fall, fullproppade med sensorer och elektronik...

(OT) Häckla Tesla
Det är den övre betydelsen som avsågs. Den nedre är där man får gå när det är svårt att förstå.

Visa bilaga 402379

Ocean är ”pre-commercial” och inte något som nu finns tillgängligt i någon större mängd.
Det blir ju inte så mycket tydligare om man använder "överlägsen klass" istället för "särklass". Om dagens vinnare i Saalbachs störtlopp är en sekund snabbare än tvåan, så är det särklass. Det motsvarar 1% på tiden. Menar du att det räcker med att vindkraften är 1% bättre än alternativen för att den skall vara i särklass/överlägsen klass? Eller har du något konkret att komma med?

Så man skall räkna bort de alternativen som för två år sedan var "pre-commercial"? Är det inte bättre att se på framtida potential? Det finns betydligt mer energi i vatten- än i luftströmmar.

(OT) Häckla Tesla
Det blir ju inte så mycket tydligare om man använder "överlägsen klass" istället för "särklass". Om dagens vinnare i Saalbachs störtlopp är en sekund snabbare än tvåan, så är det särklass. Det motsvarar 1% på tiden. Menar du att det räcker med att vindkraften är 1% bättre än alternativen för att den skall vara i särklass/överlägsen klass? Eller har du något konkret att komma med?

Så man skall räkna bort de alternativen som för två år sedan var "pre-commercial"? Är det inte bättre att se på framtida potential? Det finns betydligt mer energi i vatten- än i luftströmmar.

Om du listar alla ord du inte förstår så ska jag göra mitt yttersta för att försöka undvika dessa. I det länkade underlaget så är ju vindkraft helt överlägset i en livscykelanalys.

(OT) Häckla Tesla
Om du listar alla ord du inte förstår så ska jag göra mitt yttersta för att försöka undvika dessa. I det länkade underlaget så är ju vindkraft helt överlägset i en livscykelanalys.
Jag förstår ordet, men det är ett väldigt luddigt begrepp och jag tror det finns många olika tolkningar av vad som är "särklass". Du kanske bara kan förtydliga hur du definierar det i detta fallet.
Är det Min, Median eller Max du tittar på?

(OT) Häckla Tesla

Åldrandet är sekundärt, anledningen till de låga milen är att en hel del bilar krockas bort långt före 16000 mil vilket drar ner medellivslängden, och det är inte elbilarna immuna mot.

(OT) Häckla Tesla
Åldrandet är sekundärt, anledningen till de låga milen är att en hel del bilar krockas bort långt före 16000 mil vilket drar ner medellivslängden, och det är inte elbilarna immuna mot.
Nä men elbilar är mer lättkörda och direkta i sitt svar vid gaspådrag. Det kan ju vara både bra eller dåligt men även små bilar är snabbt inne i trafikflödet. Små förbränningsbilar är ofta tokslut vid 20000mil. Så måste det inte vara för en liten elbil.

(OT) Häckla Tesla
Krockade bilar borde inte vara med och påverka statistiken för bilars livslängd i den kontext vi har här. Rosten är en faktor, men den är ganska modell/årsmodellberoende. Uppåt 30 000 mil är väl inte ovanligt för en lite "bättre" fossilbil? Men det är klart, billiga småbilar med undermålig kvalité går väl snarare till skrot än hittar nya ägare när ägaren tröttnat.

(OT) Häckla Tesla
Nä men elbilar är me lättkörda och direkta i sitt svar vid gaspådrag. Det kan ju vara både bra eller dåligt men även små bilar är snabbt inne i trafikflödet. Små förbränningsbilar är ofta tokslut vid 20000mil. Så måste det inte vara för en liten elbil.
"Små förbränningsbilar är ofta tokslut vid 20000mil", är det egen teori/erfarenhet? (nyfiken fråga).

Tillbaka
Topp