2020, sätta egna milstolpar för ensamcykling.

Ett lämpligt mål!
Definitionen på titeln Cyklist är att du har kört en officiellt utlyst tempotävling 10 km med vändpunkt på högst 15 minuter.
Du får bära med dig titeln i evighet.

Jag är precis i början av detta. Jag har precis fixat en smart trainer. Svårt att sätta mål bara eftersom jag är helt clueless.. Jag tänkte ge trainerroad en chans och kanske kapa 10min på favoritrundan i sommar. Sen sätta lite mål nästa vinter om det funkar mentalt med trainer.
10 minuter är inte så mycket på min nivå så borde gå rätt lätt om jag skärper mig.
Minuter är svårt att uttala sig om. När det gäller förbättring så brukar typ 30 % vara ett bra mål. Det är något man märker och något som tar ett tag att uppnå!

Ett lämpligt mål!
Definitionen på titeln Cyklist är att du har kört en officiellt utlyst tempotävling 10 km med vändpunkt på högst 15 minuter.
Du får bära med dig titeln i evighet.

Det här är faktiskt ett riktigt bra tips!

Att bara mäta watt är ju kul, men att vara cyklist är ju lite att vara bäst när det gäller och att kunna cykla fort utomhus, inte virtuellt.

Så även om jag är stolt över min bästa maxtjuga på trainer 2018 så är jag ännu mer glad över att snittat 41.5km/h på ett tempolopp det året. 2019 så lyckades jag inte bättre på tävling, men gjorde iaf 42km/h på en 20km vändbana, så jag betraktar det som en uppgradering. Jag får väl se hur det går i år, men målet är ju att det ska gå snabbare än så, helst på en tävling då dvs.

Har en fundering för 2020. Kan man motivera sig med lite små lättkontrollerade mål framöver? Det skall vara lätt att mäta, tex tid på given sträcka och vettig eller speciellt beskriven sträcka.. Alternativt något udda man vill se om man kan göra.
Saker som jag tänker på direkt är om jag kan göra milen ensam på 15 min utan medvind och nedför. Om jag skulle kunna snitta 35km/h ensam i en halvtimme eller kanske timme. Om jag kan stå och cykla med belastning en kvart. Om jag kan vara i bocken oavbrutet i en timme. Några av dessa kanske sammanfaller. Flera går att öva på pendling. Vad det gäller inomhus skulle jag kunna prova Watt på en fyra och sätta en önskad höjning eller liknande upplägg med FTP. Har inte koll på någon av dem just nu. Någon annan som har enkla idéer utifrån egna förutsättningar?

Du har ju redan många bra idéer här tycker jag, men om du vill jämföra watt så tycker jag stravas verktyg ’Power curve’ är bra. Då kan du jämföra mellan olika år, och se om du exempelvis blivit starkare för intervaller under 5min eller över 5min. Eller om din spurt på 15sek blivit bättre. Eller allt samtidigt.

Ett visst antal km under hela året? Eller kanske timmar som någon skrev.
Att ha fler cykeldagar än vilodagar?

Under hösten märkte jag att snittet en mil/dag var inom räckhåll, så det såg jag till att förverkliga med viss marginal. Säger ju inget alls om vad jag presterat, eftersom en mil på MTB kan vara allt från superstökig till knappt svettig alls-pendling, men ändå lite kul.

Minuter är svårt att uttala sig om. När det gäller förbättring så brukar typ 30 % vara ett bra mål. Det är något man märker och något som tar ett tag att uppnå!
30% låter mycket i tid. Vi ska se vilka underverk strukturerad träning gör - om jag nu kan hålla igång det överhuvudtaget. Kommer jag nära ska jag se om spacekitty lånar ut sin hoj ?. Första 10 minuterna ska plockas med enduro eller helstelt.

Du har ju redan många bra idéer här tycker jag, men om du vill jämföra watt så tycker jag stravas verktyg ’Power curve’ är bra. Då kan du jämföra mellan olika år, och se om du exempelvis blivit starkare för intervaller under 5min eller över 5min. Eller om din spurt på 15sek blivit bättre. Eller allt samtidigt.
Jag har bara tillgång till Watt på Tomahawk Spinningcyklar. Jag leder ett ganska hårt kortpass på dem en gång i veckan. Men tränar inte själv på dem. Jag kan absolut prova lite saker på dem men är inte sugen på att krångla med Watt. De år jag varit i "bra" form har jag cyklat mycket ute och kombinerat med annan träning där det ingår ofrivilliga maxintervaller ( lagsport). Nuförtiden är det bara viktigt att inte tappa för mycket. Men att tex göra en mil så snabbt som möjligt tar ju inte så mycket tid i anspråk och är lätt att mäta.

Det kan vara nog så svårt vid din höga ålder att uppnå 40 km/h i snitt på en mil.
Absolut. Ålder, vikt, kroppshydda och ingen tempocykel. Om det misslyckas är det förväntat och om det lyckas är det otroligt. Jag kan ju kolla var jag hamnar i alla fall. Det viktigaste är en seriöst mätt sträcka och att man inte har det vindmässigt för fördelaktigt den dagen. Jag gissar på att kanske 17 min blir slutresultat. Världen går inte under.

När man är tillräckligt gammal. Alltså gammal-gammal. Då kommer cykelintresset att avta lite sakta. Man hittar ett annat (natur-) intresse att varva med. Dagsvandringar i skogen t.ex., låter tråkigt men inte så jäkla dumt när man provat. Och då är tidigare rekord och prestationer på cykel det sista man tänker på. Däremot fina cykelminnen. Det är min filosofi. Så misströsta inte ni 33-åringar. ;)

När man är tillräckligt gammal. Alltså gammal-gammal. Då kommer cykelintresset att avta lite sakta. Man hittar ett annat (natur-) intresse att varva med. Dagsvandringar i skogen t.ex., låter tråkigt men inte så jäkla dumt när man provat. Och då är tidigare rekord och prestationer på cykel det sista man tänker på. Däremot fina cykelminnen. Det är min filosofi. Så misströsta inte ni 33-åringar. ;)
Problemet jag känner är bara att nöjer man sig direkt med allt det fina, som jag håller med om, så slutar man kanske helt pressa sig för tidigt. På GC cyklade jag med tre helt överlägsna cyklister fysiskt. Två var förutom den träning alla tre lägger ned kontinuerligt, självklart bättre pga låg ålder och låg vikt. Den tredje är betydligt äldre än jag men ändå överlägset mycket bättre. Varför? Toppform fysiskt, cyklar massor, cyklar utmanande jobbiga saker, cyklar med mål i sikte som återkommer årligen. Jag kan bara konstatera att jag aldrig hinner ikapp men har allt i egna händer för att förbättra och bibehålla så mycket som möjligt om man inte har otur och drabbas av något.

Jag har bara tillgång till Watt på Tomahawk Spinningcyklar. Jag leder ett ganska hårt kortpass på dem en gång i veckan. Men tränar inte själv på dem. Jag kan absolut prova lite saker på dem men är inte sugen på att krångla med Watt. De år jag varit i "bra" form har jag cyklat mycket ute och kombinerat med annan träning där det ingår ofrivilliga maxintervaller ( lagsport). Nuförtiden är det bara viktigt att inte tappa för mycket. Men att tex göra en mil så snabbt som möjligt tar ju inte så mycket tid i anspråk och är lätt att mäta.

Köp en begagnad vevarm, de kostar inte mycket. Även om du inte ser nyttan just nu så kommer det bli kul efter ett tag när du fått ihop lite datamängd för jämförelser.

Till 60 måste man väl köra på som vanligt? Annars blir det svårt att hålla modet uppe. Så länge man kan lägga på sig muskler så är det nog inga problem.

Om du bara vill mäta tider så kan du skapa ett stravasegment och testa dig på. Man kan göra det till privat om man vill. Jag mätte upp en vändbana på 20km precis där jag bor, fast med tio min uppvärmning på vägen till starten. Då brukar det bli en runda på ~1 timme. Det brukar vara ett bra ställe att kolla formen på.

Köp en begagnad vevarm, de kostar inte mycket. Även om du inte ser nyttan just nu så kommer det bli kul efter ett tag när du fått ihop lite datamängd för jämförelser.
Det känns för mig ofta som att teknikprylarna blir viktigare än cykla det. Trots att jag har tillgång till lite allt möjligt i form av gps, pulsband osv så gör det mig varken mer sugen eller mer motiverad. Har även ett Strava-konto som aldrig använts. Cykla mycket, längre, eller hårdare är nog det jag får sikta in mig på.

De som vinner i master-klasser är sällan bäst i unga år. Är aldrig för sent att sätta mål. Det brukar sägas att mål skall bla vara specifika, mätbara och görliga. Sätt delmål om huvudmålet ligger långt fram i tiden.

Till 60 måste man väl köra på som vanligt? Annars blir det svårt att hålla modet uppe. Så länge man kan lägga på sig muskler så är det nog inga problem.
Jag skulle nog drista mig till att säga att man kan vara betydligt yngre fysiskt än sina jämnåriga hela livet igenom om man vill och inte har otur.

Häng inte upp er på mina förslag till mål. Meningen är att man hittar på något eget enkelt och kollar om man kan genomföra. För att förstå min bild av det hela är det viktigt att veta att jag vill göra många saker som inte har med cykel att göra. Med begränsad tid, blir man bara lite bra på varje sak. Jag tänker inte ha ett cykelfokus för att bli bra på det, gör jag andra saker som också bidrar får jag väl inse att ett mål var omöjligt.

Det brukar sägas att mål skall bla vara specifika, mätbara och görliga. Sätt delmål om huvudmålet ligger långt fram i tiden.
+1
@Hasse#7 Med risk att låta som en managementkonsult så behöver du ha ett syfte (vision) vad är det du ska uppnå. Utifrån det syftet får du sätta övergripande/huvudmål och bryta ned till delmål.

Som motionär låter jag watt och prestationsbaserade mål begränsas till Zwift och motionscykeln på gymmet.

2020 ska jag fortsätta att utforska varenda stig, grusväg och runda kring sommarstugan. Ska cykla hela vandringsleden som finns i min närmiljö. Tänker även få med mig den nyinköpta gruscykeln till Öland och logga så mycket grusväg som möjligt i GPS-appen. Ska även logga alla stationer i orienteringsappen Hitta ut på cykel med en vän. Skulle även vilja cykla utomlands, men det är svårt att lösa logistiken kring egen cykel om familjen ska med.

Ska nog även börja engagera mig i det lokala föreningslivet som har med cykling att göra, dock inget mål relaterat till ensamcykling.

Som motionär låter jag watt och prestationsbaserade mål begränsas till Zwift och motionscykeln på gymmet.

2020 ska jag fortsätta att utforska varenda stig, grusväg och runda kring sommarstugan. Ska cykla hela vandringsleden som finns i min närmiljö. Tänker även få med mig den nyinköpta gruscykeln till Öland och logga så mycket grusväg som möjligt i GPS-appen. Ska även logga alla stationer i orienteringsappen Hitta ut på cykel med en vän. Skulle även vilja cykla utomlands, men det är svårt att lösa logistiken kring egen cykel om familjen ska med.

Ska nog även börja engagera mig i det lokala föreningslivet som har med cykling att göra, dock inget mål relaterat till ensamcykling.
Den här modellen är intressant. Den ger volym och nyfikenhet. Du kanske skall titta på att hyra utomlands eller ersätta din egen packning med en Brompton.

Problemet jag känner är bara att nöjer man sig direkt med allt det fina, som jag håller med om, så slutar man kanske helt pressa sig för tidigt. På GC cyklade jag med tre helt överlägsna cyklister fysiskt. Två var förutom den träning alla tre lägger ned kontinuerligt, självklart bättre pga låg ålder och låg vikt. Den tredje är betydligt äldre än jag men ändå överlägset mycket bättre. Varför? Toppform fysiskt, cyklar massor, cyklar utmanande jobbiga saker, cyklar med mål i sikte som återkommer årligen. Jag kan bara konstatera att jag aldrig hinner ikapp men har allt i egna händer för att förbättra och bibehålla så mycket som möjligt om man inte har otur och drabbas av något.

Nu handlade väl detta mest om ensamcykling? Men annars såklart, kör med starkare cyklister och försök att sladda med så gott det går. Det är jäkligt bra träning. Och målet, att palla längre innan avhängning. Jag har haft otaliga Snäckancyklister framför mig genom åren. Man tackar och bugar till alla dessa, och till andra, för de fantastiska träningar detta gett.

Den här modellen är intressant. Den ger volym och nyfikenhet. Du kanske skall titta på att hyra utomlands eller ersätta din egen packning med en Brompton.
Jag föredrar den typen av mål då de lockar till fina upplevelser, samt att få baken upp ur soffan och upp på sadeln. Att se/göra något nytt motiverar mig mer än förbättra siffror. Nackdelen är väl att man inte får något konkret att bocka av och förbättra.

Jag föredrar den typen av mål då de lockar till fina upplevelser, samt att få baken upp ur soffan och upp på sadeln. Att se/göra något nytt motiverar mig mer än förbättra siffror. Nackdelen är väl att man inte får något konkret att bocka av och förbättra.
Du vet ju själv vad du åstadkommit. Det är ju inte särskilt viktigt för andra om det inte är orimligt. Ponera att jag går ut nu och cyklar en mil på mm:ss 14:59, det kommer såklart inte hända, men om, då skulle den här tråden få evigt liv och jag kan lika gärna börja med doping och elmotorer direkt. :)

Håller med bellasoda om effektmätning.
En vevarm eller enkelsidig pedalmätning funkar om du kan förlika dig med siffrorna du får och inte ska jämföra med annat. Det är väl värda pengar.
Du kan helt plötsligt köra dina jämförelser helt oberoende av med eller motvind då du istället mäter prestationen.
Funkar lika bra som en starkare polare också när du jagar siffror du vet att du ska klara.

M

Håller med bellasoda om effektmätning.
En vevarm eller enkelsidig pedalmätning funkar om du kan förlika dig med siffrorna du får och inte ska jämföra med annat. Det är väl värda pengar.
Du kan helt plötsligt köra dina jämförelser helt oberoende av med eller motvind då du istället mäter prestationen.
Funkar lika bra som en starkare polare också när du jagar siffror du vet att du ska klara.

M
Säger inte emot. Om inte annat ett bra tips till någon annan.

Med ord från tråden: "visionen" är att se till att jag håller igång lite kontinuerligt för hälsans skull (fysisk såväl som mental) tills man tar ner skylten. För det har jag hittat på ett mätbart mått jag kan följa: springa/jogga milen "snabbare än min ålder" (mäts i minuter och år) minst en gång per år. Sparkade igång när jag satte pers sub-39 vid 39. Torde se till att man håller allmänkondis, men kräver inte för mig rent dedikerad, hård löpträning (än). Just för tillfället (44) inte så utmanande, men det ska bli intressant hur det känns om ett decennium eller två.

Det är så klart "lite utmanade" för klart yngre p.g.a. reglerna, men passar väl ganska bra för medelålders motionärer som mig.

Intressant att så många måste (?) mäta sig hela tiden för att känna motivation. Kan man inte lika väl springa eller simma då? För mig är cykling känsla och ett visst materialnörderi, även om jag bara befinner mig på nybörjarstadiet. Tävling (även med sig själv), siffror, tid, är det tråkigaste som finns. Jag vet inte ens hur långt eller fort jag cyklar, men kan njuta av att jag fått bort ett missljud i kraftöverföringen eller upplevelsen av att allt stämmer: väder och vind, teknik, etc.

Intressant med så många olika infallsvinklar och idéer. För min egen del tror jag inte att jag haussat mig själv i olika beskrivningar och aktiviteter. Jag är helt enkelt inte särskilt framgångsrik resultatmässigt i mitt cyklande. Det gör inte så mycket med tanke på investerad insats. Men ibland förvånar man sig själv och undrar lite var orken kom ifrån. För ett par år sen gjorde jag typ 4:50 på Siljan-Orsasjön 160km. Drog massor, mycket själv och länge i topp, stannade inte och körde till och från ojämnt för att det behövdes. Vet inte riktigt var kraften kom ifrån. Det var ovanligt varmt och svag vind. Det är inte någon särdeles prestation, men för mig var det förvånande bra med minimal förberedelse. Det mesta satt nog i huvudet.

Nja, det underliga är att mäta sig på träning-pendling-yrar runt. Mäter sig gör man på tävling. Då finns det även en resultatlista.

Nja, det underliga är att mäta sig på träning-pendling-yrar runt. Mäter sig gör man på tävling. Då finns det även en resultatlista.

Men om jag kör minst kass och vinner så vet jag iaf att jag inte gjort ett bra lopp.
Däremot kan jag ju köra det absolut bästa jag någonsin gjort och ändå komma sist!

Det beror på vad som syftet. För min egen del tränar jag för att höja min livskvalitet bl.a. genom att må bättre, få bättre hälsa, orka mer och inte minst att jag anser träning på rätt nivå är det bästa "pensionssparandet". Att mäta sig mot andra hjälper inte mig i det fallet. Bäst livskvalitet uppnår jag inte genom att placera mig bättre i en tävling.

verkar som tråden närmar sig kvalitetsmått snarare än kvantitetsmått?

iaf nöjd efter en några timmar lång solig mtb-tur under dagen. imorgon blir det brompton-pendling.

Tillbaka
Topp