Verktyg som är obligatoriska i cykelmekarlådan?

kebarb

Aktiv medlem
Hallå cyklister!

Jag håller på att sätta ihop en verktygslåda för cykling, som skall följa med på resor när man är ute i farten. Jag har slagit samman alla mina gamla verktygslådor och i denna fas eliminerat en rad verktyg som aldrig blev använda. Samtidigt är jag öppen för att det finns fler typer av verktyg man kan behöva. Vänder mig därför till happyoraklet.

Är det någon som har lust att komma med förslag på vilket verktyg som alltid saknas när de mekar, eller vilket som är helt omöjligt att klara sig undan?

Jag har hittils:

-Rinngnycklar 6-19mm (långt från alla som blir använda)
-Hylsor 4mm-32mm med tillhörande skaft och förlängare (långt från alla som blir använda)
-En speciell nummer 15mm nyckel som slipas plattare för att ta av pedaler, finns det pedaler som är 16mm också eller klarar man sig på 15mm nyckel? Vill minnas någon gång man inte fått lös en pedal för man haft fel verktyg, men kommer inte ihåg storlekarna.
-Insex alla storlekar
-Kombinationstång, wiretång, sidavbitare
-Hammare med gummi/plastsida
-Verktyg för att ta av kassetter, bromsskivor, vevparti - och kedjepiska
-Verktyg för att lossa centerbulten på hollowtech vevlager, och verktyg för att dra av vevlagret
-Verktyg för att ta av gamla sortens vevarmar (någon som ens använder detta längre?)
-Bussningsutpressare för bakdämparbussningar
-Ekernyckel för deemax och vanlig eker
-Styrlagerutdragare
-Ventilskruvmejsel
-Gaffel/dämparpump
-Kedjebrytare och en uppsättning kedjelås och någon såndär liten pinne
-Däckpump
-Oljefilteravdragare (för air-canister på bakdämpare)
-Kedjeolja våt och torr
-Brääklen avfettning / skribromsrengöring
-Gaffelolja 20wt och 7,5wt (ytterben och dämpare)
-Fett som tål gaffeloljor och inte förstör gummi
-Stan's tubless gegga och påfyllningstratt

- Vilka torx storlekar är det man behöver? Tänker på bromsskive skruvarna samt de små skruvarna som ibland är för att blöda bromsarna? De kan ocksåvara torx men jag har ingen aning om storlkarna.

Eftersom jag skär ut plats för alla verktygen i skum så är det lite tråkigt att komma på efteråt att man bommat något verktyg.

Jag cyklar mest DH, och har ingen el-cykel. Så verktyg som är specifika förlandsväg, elcyklar eller annat behöver jag inte ha med i lådan.

Jag har också erfarenheten att även om man tror man tagit med sig ALLA verktyg så saknas som regel precis det man behöver.. Och det brukar vara ett litet specialverktyg som ingen annan har med sig heller.

Väldigt tacksam för alla goda råd, och gärna en länk eller bild på verktyget om det är något udda.

//K

** EDIT tillagt efter happyförslag
- Kedjebrytare (såklart) (FIXAT)
- Flera olika sorters sandpapper (från våtslip til grövre) (FIXAT)
- Pressverktyg (hemmagjorda) (FIXAT)
- Dorn, ett par lämpliga (FIXAT)
- Oringsborttagare (brukar använda tandpetare för att inte skada aluminium, någon som har bättre förslag?) (FIXAT)
- Eker tensiometer
- Växelöreriktare
- Momentnyckel
- Titanhammaren såg fet ut, men det är lite över min klass tror jag ;)

Senast ändrad:
Kedjeverktyg för delning/kortning av kedja. Jag har ett särskilt verktyg för demont av pedaler som sitter hårt.

Några bra prylar i övrigt
* Dorn av olika storlek
* En snutt gängad stång och lite brickor som pressverktyg till allt möjligt
* Sidavbitare
* plattång
* fil med platt och rund sida
* o-rings-verktyg (pick- vad kallas det??)

Extremt kreativa lösningar på toolboxwars, de har verkligen optimerat antalet verktyg och typen för att få ned vikten. Många verktyg de använder vet jag inte ens vad det är när jag ser på bilderna.

Noterar också att flera stycken verkar förtjust i polygrip, som för mig är ett verktyg jag gärna undviker till fördel för fasta nycklar osv.

Nu har jag inte lika tighta utrymmesmått som de flesta på toolboxwars, eftersom jag har en vagn med hjul som också huserar en del reservdelar som bromsar, handtag, saldel, slangar, fjädrar, ekrar, styrare, drev osv.. Tror min kommer väga över 60kg när den är färdig.

Kom gärna med mer förslag! Inköpslistan börjar bli lång nu.

//K

Extremt kreativa lösningar på toolboxwars, de har verkligen optimerat antalet verktyg och typen för att få ned vikten. Många verktyg de använder vet jag inte ens vad det är när jag ser på bilderna.

Noterar också att flera stycken verkar förtjust i polygrip, som för mig är ett verktyg jag gärna undviker till fördel för fasta nycklar osv.

Nu har jag inte lika tighta utrymmesmått som de flesta på toolboxwars, eftersom jag har en vagn med hjul som också huserar en del reservdelar som bromsar, handtag, saldel, slangar, fjädrar, ekrar, styrare, drev osv.. Tror min kommer väga över 60kg när den är färdig.

Kom gärna med mer förslag! Inköpslistan börjar bli lång nu.

//K

Knipex tångnyckel kan ersätta många fasta nycklar.. Polygrip 2.0

Rockshox Reverb Stealth Barb Connector är ett måste för att dra igenom nya vajrar/slangar i ramen när den gamla ska bytas. Gängad på olika håll i båda ändarna så den skruvas i samtidigt i båda slangarna.

4EEB6C78-D8BE-4E3C-9EE8-6D848D6675BE.jpeg

Men hur många fasta nycklar behövs egentligen? 7 mm och 8 mm till bromsoken för att lufta och evt en 15 mm till hjulen gammelcykeln.

Rockshox Reverb Stealth Barb Connector är ett måste för att dra igenom nya vajrar/slangar i ramen när den gamla ska bytas. Gängad på olika håll i båda ändarna så den skruvas i samtidigt i båda slangarna.

Visa bilaga 403547

Den där är väl gängad åt samma hål på båda sidor på bilden vad jag kan bedöma åtminstone, dvs på samma sätt som en vanlig gängstång. Förstår principen annars och den låter ju käck!

Den där är väl gängad åt samma hål på båda sidor på bilden vad jag kan bedöma åtminstone, dvs på samma sätt som en vanlig gängstång. Förstår principen annars och den låter ju käck!

Min har en höger och en vänstergänga så att den skruvas in i båda slangarna samtidigt.

Kombitång hade jag kastat bort om jag var TS. En avbitare, en flacktång och en polygrip gör samma jobb fast bra.

Just polygrip använder jag själv sällan till att dra stora muttrar (där verkar tångnyckeln med sina släta käftar grymt bra, med reservation för att jag aldrig använt den själv). Däremot får man en oslagbar kraft i greppet om man ska dra loss något med våld, till skillnad från en kombitång som knappt klarar att greppa någonting på ett vettigt sätt, än mindre bita av något utan att mest platta till det.

Fasta nycklar och cyklar hör ju knappt ihop numer förutom i några sällsynta fall. Dessutom väger de fasta nycklarna en massa.

Behöver man verkligen en komplett cykelverkstad när man reser förresten? Att kunna slå ur ett styrlager på resande fot låter som att man istället behöver bättre styrlager eller bättre koll på sina grejer innan man reser. Dessutom är det ju ingen mening att kunna utföra arbeten som man ändå inte har med sig reservdelar till. Finns det reservdelar att tillgå på resan finns det rimligtvis också ett verktyg att låna om det krisar, om så mot en rimlig ersättning till verkstaden.

Jag är ändå en sådan som cyklar runt med ett gaska omfattande verktygskit oavsett om jag cyklar 1 eller 10 mil, men just sådant som fasta nycklar 6-19 hade nog fått stanna hemma oavsett var i världen jag rest.

Min har en höger och en vänstergänga så att den skruvas in i båda slangarna samtidigt.

Förstod nästan det. Hur gör man rent praktiskt, när man måste hålla i två slangar och samtidigt skruva på skruvgrejen? Antar att hålet är till för att få lite hävarm, såsom att stoppa in en insexnyckel eller dylikt och vrida om?

Kombitång hade jag kastat bort om jag var TS. En avbitare, en flacktång och en polygrip gör samma jobb fast bra.

Just polygrip använder jag själv sällan till att dra stora muttrar (där verkar tångnyckeln med sina släta käftar grymt bra, med reservation för att jag aldrig använt den själv). Däremot får man en oslagbar kraft i greppet om man ska dra loss något med våld, till skillnad från en kombitång som knappt klarar att greppa någonting på ett vettigt sätt, än mindre bita av något utan att mest platta till det.

Fasta nycklar och cyklar hör ju knappt ihop numer förutom i några sällsynta fall. Dessutom väger de fasta nycklarna en massa.

Behöver man verkligen en komplett cykelverkstad när man reser förresten? Att kunna slå ur ett styrlager på resande fot låter som att man istället behöver bättre styrlager eller bättre koll på sina grejer innan man reser. Dessutom är det ju ingen mening att kunna utföra arbeten som man ändå inte har med sig reservdelar till. Finns det reservdelar att tillgå på resan finns det rimligtvis också ett verktyg att låna om det krisar, om så mot en rimlig ersättning till verkstaden.

Jag är ändå en sådan som cyklar runt med ett gaska omfattande verktygskit oavsett om jag cyklar 1 eller 10 mil, men just sådant som fasta nycklar 6-19 hade nog fått stanna hemma oavsett var i världen jag rest.

Jag har "fasta nycklar" i plåt på en minivektyg. Det räcker till de få sexkantmuttrar som finns på mina cyklar.

För att förtydliga, när jag reser har jag en skåpbil. Så det är inte flyg eller verktyg som skall med på cykeln. Skåbilen står på parkeringen och jag är uppe i backen och cyklar. Verktygslådan väger säkert 60kg. Det är mest det att jag vill kunna fixa i princip allt man dyker på utan att behöva lämna backen om något händer. Vissa mindre akuta saker fixar man ju på kvällen ändå. Och jag har som regel med mig två cyklar, så jag kan ju alltid byta cykel och fortsätta köra och fixa på kvällen.

Jag håller helt med om det där med fasta nycklar, att man förmodligen inte behöver alla. Samma med hylsorna till spärrskaftet. Om jag skulle göra en pelicase liknande den som proffsen har när de reser med flyg skulle jag lätt kunna lämna 50% av alla verktygen hemma om jag bara gjorde en genomgång på cykeln först exakt vilka verktyg den behöver.

Nu är det ju oftast så att vi är flera som drar iväg, och ingen har likadana cyklar.. Så man hamnar i slutändan ofta där ändå att man behöver verktyg för flera modellen än den man rullar på själv för stunden.

Det har kommit massor av bra tips här, och jag har gjort en lista och planerar inköp i veckan. Mycket har jag letat fram i garaget.

Fas #2 kommer här att bli att sila fram en uppsättning skruvar, brickor och muttrar som är vettiga att ha med sig. Tidigare har jag haft påsar med ungefär 2kg skruv. Men knappt 50% passar ändå på en cykel så det kan lika gärna ligga i garaget.

Jag har inga invändiga slanger eller wirar än så länge, men det där så ut att vara en typisk sån sjukt smart grej man måste ha. Undrar vad den heter på engelska?

//K

För att förtydliga, när jag reser har jag en skåpbil. Så det är inte flyg eller verktyg som skall med på cykeln. Skåbilen står på parkeringen och jag är uppe i backen och cyklar. Verktygslådan väger säkert 60kg. Det är mest det att jag vill kunna fixa i princip allt man dyker på utan att behöva lämna backen om något händer. Vissa mindre akuta saker fixar man ju på kvällen ändå. Och jag har som regel med mig två cyklar, så jag kan ju alltid byta cykel och fortsätta köra och fixa på kvällen.

Jag håller helt med om det där med fasta nycklar, att man förmodligen inte behöver alla. Samma med hylsorna till spärrskaftet. Om jag skulle göra en pelicase liknande den som proffsen har när de reser med flyg skulle jag lätt kunna lämna 50% av alla verktygen hemma om jag bara gjorde en genomgång på cykeln först exakt vilka verktyg den behöver.

Nu är det ju oftast så att vi är flera som drar iväg, och ingen har likadana cyklar.. Så man hamnar i slutändan ofta där ändå att man behöver verktyg för flera modellen än den man rullar på själv för stunden.

Det har kommit massor av bra tips här, och jag har gjort en lista och planerar inköp i veckan. Mycket har jag letat fram i garaget.

Fas #2 kommer här att bli att sila fram en uppsättning skruvar, brickor och muttrar som är vettiga att ha med sig. Tidigare har jag haft påsar med ungefär 2kg skruv. Men knappt 50% passar ändå på en cykel så det kan lika gärna ligga i garaget.

Jag har inga invändiga slanger eller wirar än så länge, men det där så ut att vara en typisk sån sjukt smart grej man måste ha. Undrar vad den heter på engelska?

//K

Hinner jag i veckan ska jag lista min. Jag har alla verktyg och de vanliga reservdelarna i samma låda som alltid hänger med i bilen.
Från pin/olive till de vanligaste bromsarna till komplett vevparti, lagerpress och 24" hylsa för att byta tokens osv.
Hemma meckar jag från lådan, på så sätt upptäcker jag vad som behövs.
Tror inte den väger mer än 15 ändå.

//K

Känner igen mig i det där med att alltid ha verktyg eller en tillfällig skruv som löser bekymret, speciellt när det är någon annan som är i behov av det. Själv har jag organiserat livet så jag har en stor verkstad i yrket, en lite mindre i privata garaget, följt av en ännu nättare i arbetsbilen, på cykeln, i vandringsryggsäcken osv. Det går lätt över styr så att man till slut kan laga grävmaskiner från hemmaverkstaden och skruva loss kassetten på cykelturen (finns ett litet specialverktyg som både kan dra loss kassetten och agera ekernyckel. Ibland undrar jag var pengarna tae vägen, sen kommer jag på hur mycket verktyg jag har..

En annan rolig sak gällande skruv osv är ju att optimera så att alla olika cyklar har samma body och axelstandard, och samma bromsar osv. När ett ok börjar läcka har man ett ok i reserv som passar alla hojar, eller om ett baknav rasar kan man ta ett hjul från pendlarcykeln och sätta på mtb eller vice versa.

Om du lägger med en bågfil och ett par gängsnitt (och såklart det utdragbara skruvstycket du redan har i bilen) så kan du köra "för långa" skruvar som du enkelt kapar till rätt längd i fält. Förmodligen inte den enklaste lösningen, men jäkligt elegant!

Knipex tångnyckel är redan nämnd av flera, men den är oslagbar!

ParkTools DAG2 för att rikta växelöra är underbart att ha när man står där med ett krökt öra.

Hinner jag i veckan ska jag lista min. Jag har alla verktyg och de vanliga reservdelarna i samma låda som alltid hänger med i bilen.
Från pin/olive till de vanligaste bromsarna till komplett vevparti, lagerpress och 24" hylsa för att byta tokens osv.
Hemma meckar jag från lådan, på så sätt upptäcker jag vad som behövs.
Tror inte den väger mer än 15 ändå.
Intressant Raggamuffin! Vad använder du för låda?

Detta! Unior 1669 står det på. Jag har bara torrmekat med det hemmavid och då fungerade det (googla funktionen för mer detaljerad beskrivning). Osäker på varför man egentligen vill ta loss kassetten i fält (eftersom man förmodligen då inte har tillgång till reservdelar), men det är en rolig grej. Har inte testat elernyckelfunktionen, men det skulle ju med fördel gå att ha detta verktyg istället för en dedikerad ekernyckel om den fungerar tillräckligt bra.

4A422718-6DD1-4602-91B7-FAC2071306DE.jpeg

Detta! Unior 1669 står det på. Jag har bara torrmekat med det hemmavid och då fungerade det (googla funktionen för mer detaljerad beskrivning). Osäker på varför man egentligen vill ta loss kassetten i fält (eftersom man förmodligen då inte har tillgång till reservdelar), men det är en rolig grej. Har inte testat elernyckelfunktionen, men det skulle ju med fördel gå att ha detta verktyg istället för en dedikerad ekernyckel om den fungerar tillräckligt bra.

Cheers, ta loss vill man kanske inte men väl spänna en som lossnat. Eller en bromsskiva om man har CL.

Intressant Raggamuffin! Vad använder du för låda?

Ser liten ut på fotot men tycker den är precis så stor så man orkar ha med den utan att det tar emot.
12,2 kilo.

Hade lite dubbletter så var bara bra att gå igenom det, bör man väl göra med jämna mellanrum ändå ifall man råkat ta slut på något man glömt fylla på. Detta är min EDC där c står för car istället för carry =P. Hänger med runt i Sverige och Europa och hittills har jag inte gått bet på något. Löst i bilen finns såklart pump ed shock (och en sadel och styre vid reservhjulet....). Tyvärr delar jag och tjejen inte alla delar men bygger så efterhand något gått sönder.

Reservdelar:
XTR vevparti, Bromsskiva Hope 203, Bromsskiva XT 180, Shockwiz, Dropper KS lev, kedja 11 spd, Kedja 12 spd, vevlager sram PF, Vevlager BSA shimano, Cane Creek styrlager komplett Ibis, Crankbrothers pedaler, SLX M7000 bakväxel, Styrlager undre BMC, EDC toolstrap, Växelöra Ibis, Kassetlåsring, Fox token, Växelwire shimano, Växelwire jagwire, Transportkloss shimano, Bromsbelägg Zee/ Saint, Bromsbelägg Zee/ Saint, Bromsbelägg Zee/Saint kylflänsar, Kassett sunrace 11spd, CO2 liten, CO2 stor, wire endcaps, Kolfiber grip, CR2032 3 st, Topcap, Spacer, Strips blandat, Slang LVG, 203mm adapter, 180mm adapter, Patchkit, Fälgtape, Fett, Stans, Squirt, SPD klossar, Baconstrips, Pin/olive Hope, Pin/olive Sram, Pin/olive Shimano, Banjo hope komplett, Kedjelås 11 spd, Bromsskiveskruv, Drevskruv, M5, M6, M8, Kedjenit, Ventilkägla, Wire verktyg, tubelessventil, Ok-skruv Saint.

delar2.jpg

Verktyg enligt nedan, påsen innehåller luftkit och olja/vätska. Förr hade jag till Hope och SRAM med men det hänger bara med beroende på sällskapet numera.
Vän av ordning ser att jag lyckats glömma kedjepiska, kassett och vevlager nyckel i garaget.

verktyg.jpg

Som ryms i den här, 12,2 kg. Allt är sånt som ändå skall ligga på hyllan imho så varför inte ha hyllan med sig.

låda.jpg

Knipex tångnyckel är redan nämnd av flera, men den är oslagbar!

ParkTools DAG2 för att rikta växelöra är underbart att ha när man står där med ett krökt öra.
Jag har också med en riktare, men en Brand X (eller vad det nu är, nån billig från Chainreaction). Man kan rikta öron man inte ens trodde var sneda och spara massa strul med att ställa in växlar.

Tack för alla goda råd!
Bara att ösa på, jag har en utdragslåda kvar som inte är helt planerad. Kanske blir dubbla lager i den.

Länk till den växelöreriktaren från CRC? Vad heter det på engelska?

Någon som testat billigare digitala momentnyckeladaptrar från kina? Funkar de? (300:-, 1/4")
Momentnyckel, digital 1/4"

//K

Tillbaka
Topp