kebarb
Aktiv medlem
Verktyg som är obligatoriska i cykelmekarlådan?
Hallå cyklister!
Jag håller på att sätta ihop en verktygslåda för cykling, som skall följa med på resor när man är ute i farten. Jag har slagit samman alla mina gamla verktygslådor och i denna fas eliminerat en rad verktyg som aldrig blev använda. Samtidigt är jag öppen för att det finns fler typer av verktyg man kan behöva. Vänder mig därför till happyoraklet.
Är det någon som har lust att komma med förslag på vilket verktyg som alltid saknas när de mekar, eller vilket som är helt omöjligt att klara sig undan?
Jag har hittils:
-Rinngnycklar 6-19mm (långt från alla som blir använda)
-Hylsor 4mm-32mm med tillhörande skaft och förlängare (långt från alla som blir använda)
-En speciell nummer 15mm nyckel som slipas plattare för att ta av pedaler, finns det pedaler som är 16mm också eller klarar man sig på 15mm nyckel? Vill minnas någon gång man inte fått lös en pedal för man haft fel verktyg, men kommer inte ihåg storlekarna.
-Insex alla storlekar
-Kombinationstång, wiretång, sidavbitare
-Hammare med gummi/plastsida
-Verktyg för att ta av kassetter, bromsskivor, vevparti - och kedjepiska
-Verktyg för att lossa centerbulten på hollowtech vevlager, och verktyg för att dra av vevlagret
-Verktyg för att ta av gamla sortens vevarmar (någon som ens använder detta längre?)
-Bussningsutpressare för bakdämparbussningar
-Ekernyckel för deemax och vanlig eker
-Styrlagerutdragare
-Ventilskruvmejsel
-Gaffel/dämparpump
-Kedjebrytare och en uppsättning kedjelås och någon såndär liten pinne
-Däckpump
-Oljefilteravdragare (för air-canister på bakdämpare)
-Kedjeolja våt och torr
-Brääklen avfettning / skribromsrengöring
-Gaffelolja 20wt och 7,5wt (ytterben och dämpare)
-Fett som tål gaffeloljor och inte förstör gummi
-Stan's tubless gegga och påfyllningstratt
- Vilka torx storlekar är det man behöver? Tänker på bromsskive skruvarna samt de små skruvarna som ibland är för att blöda bromsarna? De kan ocksåvara torx men jag har ingen aning om storlkarna.
Eftersom jag skär ut plats för alla verktygen i skum så är det lite tråkigt att komma på efteråt att man bommat något verktyg.
Jag cyklar mest DH, och har ingen el-cykel. Så verktyg som är specifika förlandsväg, elcyklar eller annat behöver jag inte ha med i lådan.
Jag har också erfarenheten att även om man tror man tagit med sig ALLA verktyg så saknas som regel precis det man behöver.. Och det brukar vara ett litet specialverktyg som ingen annan har med sig heller.
Väldigt tacksam för alla goda råd, och gärna en länk eller bild på verktyget om det är något udda.
//K
** EDIT tillagt efter happyförslag
- Kedjebrytare (såklart) (FIXAT)
- Flera olika sorters sandpapper (från våtslip til grövre) (FIXAT)
- Pressverktyg (hemmagjorda) (FIXAT)
- Dorn, ett par lämpliga (FIXAT)
- Oringsborttagare (brukar använda tandpetare för att inte skada aluminium, någon som har bättre förslag?) (FIXAT)
- Eker tensiometer
- Växelöreriktare
- Momentnyckel
- Titanhammaren såg fet ut, men det är lite över min klass tror jag ;)
Jag håller på att sätta ihop en verktygslåda för cykling, som skall följa med på resor när man är ute i farten. Jag har slagit samman alla mina gamla verktygslådor och i denna fas eliminerat en rad verktyg som aldrig blev använda. Samtidigt är jag öppen för att det finns fler typer av verktyg man kan behöva. Vänder mig därför till happyoraklet.
Är det någon som har lust att komma med förslag på vilket verktyg som alltid saknas när de mekar, eller vilket som är helt omöjligt att klara sig undan?
Jag har hittils:
-Rinngnycklar 6-19mm (långt från alla som blir använda)
-Hylsor 4mm-32mm med tillhörande skaft och förlängare (långt från alla som blir använda)
-En speciell nummer 15mm nyckel som slipas plattare för att ta av pedaler, finns det pedaler som är 16mm också eller klarar man sig på 15mm nyckel? Vill minnas någon gång man inte fått lös en pedal för man haft fel verktyg, men kommer inte ihåg storlekarna.
-Insex alla storlekar
-Kombinationstång, wiretång, sidavbitare
-Hammare med gummi/plastsida
-Verktyg för att ta av kassetter, bromsskivor, vevparti - och kedjepiska
-Verktyg för att lossa centerbulten på hollowtech vevlager, och verktyg för att dra av vevlagret
-Verktyg för att ta av gamla sortens vevarmar (någon som ens använder detta längre?)
-Bussningsutpressare för bakdämparbussningar
-Ekernyckel för deemax och vanlig eker
-Styrlagerutdragare
-Ventilskruvmejsel
-Gaffel/dämparpump
-Kedjebrytare och en uppsättning kedjelås och någon såndär liten pinne
-Däckpump
-Oljefilteravdragare (för air-canister på bakdämpare)
-Kedjeolja våt och torr
-Brääklen avfettning / skribromsrengöring
-Gaffelolja 20wt och 7,5wt (ytterben och dämpare)
-Fett som tål gaffeloljor och inte förstör gummi
-Stan's tubless gegga och påfyllningstratt
- Vilka torx storlekar är det man behöver? Tänker på bromsskive skruvarna samt de små skruvarna som ibland är för att blöda bromsarna? De kan ocksåvara torx men jag har ingen aning om storlkarna.
Eftersom jag skär ut plats för alla verktygen i skum så är det lite tråkigt att komma på efteråt att man bommat något verktyg.
Jag cyklar mest DH, och har ingen el-cykel. Så verktyg som är specifika förlandsväg, elcyklar eller annat behöver jag inte ha med i lådan.
Jag har också erfarenheten att även om man tror man tagit med sig ALLA verktyg så saknas som regel precis det man behöver.. Och det brukar vara ett litet specialverktyg som ingen annan har med sig heller.
Väldigt tacksam för alla goda råd, och gärna en länk eller bild på verktyget om det är något udda.
//K
** EDIT tillagt efter happyförslag
- Kedjebrytare (såklart) (FIXAT)
- Flera olika sorters sandpapper (från våtslip til grövre) (FIXAT)
- Pressverktyg (hemmagjorda) (FIXAT)
- Dorn, ett par lämpliga (FIXAT)
- Oringsborttagare (brukar använda tandpetare för att inte skada aluminium, någon som har bättre förslag?) (FIXAT)
- Eker tensiometer
- Växelöreriktare
- Momentnyckel
- Titanhammaren såg fet ut, men det är lite över min klass tror jag ;)
Senast ändrad: