[OT] Matlagning, vad är ert bästa slökokarrecept?

nieves

Aktiv medlem
Som rubriken lyder, vad slänger man in i slökokaren innan man drar iväg på långturen?
Vad smakar mumma efter ett svettigt långpass och går det lika bra med selleri?

Gör annars ofta.
Olika varianter på gulasch
Köttfärssås
Kalops
Chili som sagt.
Pulled, pork, högrev, whatever.

Var sparsam med vätska, det blir lätt soppa annars :)

Egentligen allt skulle jag säga, men är man lat och inte vill steka på kött så skulle jag säga att kyckling lämpar sig bäst att kasta i rå tillsammans med grönsaker och rotfrukter som får stå och gotta till sig nånstans 4-8 timmar. Som man äter som en blandning mellan gryta och soppa.
Men ska man ha nån sorts kött så blir det ändå bäst att steka på det först så det får riktig yta innan det åker i slökokaren. Det tog mig iallafall ett bra tag att lära mig hur man ska att krydda och mängden vätska innan det blir riktigt bra.

Slökokare? Jäkla onödig pryl.

Jag äger ett par gjutjärnsgrytor och vid behov en ugn att ställa dem i.
Jag tänkte också det men hittade en kombo-maskin som också klarar sås-vid och har temperatursticka som lagar allt till rätt temp.
Tänkte sås-vida ett par biffar imorgon för första gången till 55 grader och bryna efteråt.
20200225_183938.jpg

RIktigt bra kött i skivor tycker jag inte vinner på att såsvidda, bättre att ge fin stekyta o ösa med smör/sitt eget fett. Sämre bitar tjänar mer på det, även om jag tycker att kyckling på 62°C är det som gör mest skillnad mot att laga i icke-vattenbad.

Ang. crockpot så använder jag min väldigt sällan numera, men om jag inte orkar långröka kamben i smokern är det förbannat fint att först köra dem i crocken och sen in i ugn med glaze på för att ge yta.

Fördel med crockpot vs ugn är väl att jag hellre lämnar crocken på 48h* i än ugnen, och att iaf äldre ugnar har rätt usel temperaturkontroll (även om det kan spela mer eller mindre roll beroende på vad man ska tillaga).

* Denna tid är ej för kamben alltså, bara så ingen gravt missförstår.

Poängen med gjutjärn plus ugn är ett ugnens taskiga förmåga att hålla jämn värme inte spelar så stor roll.

Jag lämnar mycket hellre ugnen på länge på typ 175 grader än nån random relativt billig annan elpryl i köket

Kör express varianten av crockpoten dvs en elektrisk tryck-kokare. Tycker det funkar utmärkt, perfekt att kunna göra långkok under timmen. Dessutom perfekt tid att göra tillbehör, man kan ju ändå inte kan stå där och röra i grytan!

Jag gillar min slökokare, har en variant där man kan steka i innergrytan om man vill bryna på tex kött innan man startat slökokningen, mycket smidig.
Igår blev det pulled chicken, 1kg kycklingfiléer, 2,5 dl bbq sås och en lök, 6h låg. Mycket gott med grönsaker, feta, cornichonger och valfritt bröd, jag gillar lite godare hamburgerbröd.

Jag gillar min slökokare, har en variant där man kan steka i innergrytan om man vill bryna på tex kött innan man startat slökokningen, mycket smidig.
Igår blev det pulled chicken, 1kg kycklingfiléer, 2,5 dl bbq sås och en lök, 6h låg. Mycket gott med grönsaker, feta, cornichonger och valfritt bröd, jag gillar lite godare hamburgerbröd.
Själv är jag mer inne på halväckliga hamburgerbröd, men vi är alla olika.
Har du någon länk till maskinen? Den lät intressant.

Tillbaka
Topp