(1/2 OT) Campervan för att cykla

Tilott

Medlem
Tänker mig att det är flera som kommit in och funderar på campervan spåret så lägger ut lite vad jag gjort. Har ingen erfarenhet av byggande sen tidigare men har väll inte tummen helt mitt i handen.

Till att börja med så bor jag i centrala Stockholm. Så att ha en enorm bil var inte ett alternativ. Ville också ha en bil jag kunde använda till vardags. Ville inte heller lägga allt för mycket pengar på bilen, så billig skatt och drift var högt rankat. Tillslut landade det på en Fiat Doblo Maxi från 2012 med 8500 på mätaren, köpt från bilhandlare (vilket var ett krav också). Finns massor av folk på andra sidan Atlanten som konverterat dessa till campervans (Dodge promaster city heter den i USA) vilket var min ambition att också göra.

Jag hade en plan hur den skulle se ut och layouten skulle vara placerad. Tog mycket inspiration från andra byggen men och lade till några egna idéer också. Ville att det skulle vara så simpelt som möjligt, att dra el är inte min grej så köpte en ”solgenerator”, glorifierat ord för ett batteri med AC och DC uttag som kan kopplas direkt till en solcell. Denna ska driva mobil osv och belysning. Absolut första steget var att rycka ut skiljeväggen vilket i början var jobbigt som F**N, men efter ett tag gick det bra! Nästa steg var isolering som köptes på Biltema och sprejlimades på. Ovanpå det lades ett tyg för att göra det snyggt som är filtliknande, också från Biltema och heter högtalartyg.

Nästa steg var att fixa inredningen vilket är gjort från konstruktionsplywood ,15mm tjockt och sedan vit lackfärg påmålad tre gånger. Golvet är laminat som är lagd ovanpå trägolvet bilen kom med.

Nu i helgen gjorde jag det mest nerviga.. borra hål i taket på sin egna bil, anledningen var att sätta in ventilation. Gick riktigt smidigt med lite hjälp. Ventilationen kan suga in och suga ut luft, batteriet laddas upp med en liten solcell.

Missat flera steg såklart men ovan var de stora. Man lär sig snabbt att bilar är inte som att bygga hus eller liknande, INGA vinklar är raka, mycket skarvande och testande får man göra. Bedömer att jag lagt totalt med kanske 10-15 arbetsdagar på att bygga allt. Skulle jag göra det igen med facit i hand kanske det skulle ta 5-7 dagar om allt material är inköpt från början och man kan jobba i ett ordentligt garage. Några småsaker som ska fixas dock(dynor till säng/soffa, gardiner, solcell på taket och någon typ av vattenlösning) men i övrigt är den klar!!! Jo just ja, sängen utfälld är den 120 bred och 190 lång.

Så här blev resultatet: (de stora bilderna är av det färdiga projektet, de andra är från lite blandade steg konstruktionsperioden)

5BBFBCE1-E09D-44B6-A2E1-33DB100E36BA.jpeg
B49C247C-74E4-4056-94B9-9179CA25C0EA.jpeg
ED25C63B-469B-48E7-A942-94BCD8E365A2.jpeg
A7B9EAF6-790F-45BB-86F8-470024FF35D0.jpeg
1583083151326.png1583083254337.png1583083278882.png
B57BB7B0-A909-47AA-974B-0473FE7A918A.jpeg
A7B9EAF6-790F-45BB-86F8-470024FF35D0.jpeg
B49C247C-74E4-4056-94B9-9179CA25C0EA.jpeg

Så nu ska den ut och köra svenska enduroserien och andra äventyr! Får se hur många nätter det blir i bilen vsn hotel! Ses på premiären i GBG! Hoppas det inte regnar så jävulskt i år ?

Kul att läsa, Coolt, jag har haft liknande tankar, men hittills har jag tänkt att bil & tält är lika bra och mkt enklare & billigare. Men Inspiration inför framtiden, kanske blir så senare !!

Kul att läsa, Coolt, jag har haft liknande tankar, men hittills har jag tänkt att bil & tält är lika bra och mkt enklare & billigare. Men Inspiration inför framtiden, kanske blir så senare !!
Kollade länge på taktält, är ett bra alternativ. Men det är mycket mer plats i bilen än vad man tror! Varmt är det också även om kallt ute!

Kollade länge på taktält, är ett bra alternativ. Men det är mycket mer plats i bilen än vad man tror! Varmt är det också även om kallt ute!
Jag sov en natt i baksätet på min Aygo, med cykeln i bilen (bakom framsätena). Det rekommenderas inte för många nätter... En liten skåpbil blir jättestor om man vill. Och man slipper gå ut och sätta upp ett tält. Det spar tid.

Jag sov en natt i baksätet på min Aygo, med cykeln i bilen (bakom framsätena). Det rekommenderas inte för många nätter... En liten skåpbil blir jättestor om man vill. Och man slipper gå ut och sätta upp ett tält. Det spar tid.
Coolt! Skall bli spännande att höra om med- och motgångar som bilboende under resorna, förhoppningvis mer bra än dåligt.
Kommer ge min ärliga beskrivning när jag har lagt ned några nätter i den :)

Kul! Har själv byggt på en Caddy och sov första gången i bilen under ESS Isaberg förra året, gick mycket bra om än lite kallt så i år blir det bättre sovsäck :)

Larma hojen om den står ute bredvid bilen. När man praktiskt taget sover strax intill hojen borde att larm kunna funka hyfsat. Rörelselarm ?

Fiskelina kopplat till en brytare till hornet på bilen? Enkelt och fulmek.
Man kan ju annars köpa en extratuta kopplat till batteriet så slipper man knöla med bilens elsystem, eller bara ett extra 12v biltema batteri för tutan eller dylikt.
En diskret fiskelina borde vara svårspottad när man kommer smygande med sin batteridrivna vinkelslip.

Synd det inte står spänning (7-pins iaf, kanske på 13-pins?) på släpvagnsuttaget när bilen är avstängd, då hade man haft källan där.
Inspiration:

Larma hojen om den står ute bredvid bilen. När man praktiskt taget sover strax intill hojen borde att larm kunna funka hyfsat. Rörelselarm ?

Jag köpte ett sånt här lås just för att jag tycker det känns jobbigt att ha cykeln utanför bil/husbilen.
Har dock inte prövat det än...

Senast ändrad:
Hela poängen med en van är väl att kunna få in cykeln, inte behöva välja mellan sig själv och cykel? För då funkar ju vilken kombi som helst.

Jag ser en version 1.1 som sannolik ;-)

Har sett en som fick in hojen rakt in bakom stolarna, efter att ha tagit av framhjul. tog inte sååå mycket plats och var smidigt. Ser inte om du rymmer det. Men de är ju snarlikt med att ha den i framsätet.
Själv har jag en mindre husbil och upplever ändå att det är trångt med cykel inomhus...

Har sett en som fick in hojen rakt in bakom stolarna, efter att ha tagit av framhjul. tog inte sååå mycket plats och var smidigt. Ser inte om du rymmer det. Men de är ju snarlikt med att ha den i framsätet.
Själv har jag en mindre husbil och upplever ändå att det är trångt med cykel inomhus...
Bygger man själv borde det väl kunna vara lite lättare om någon eftersom man kan anpassa.

Under sängen är väl också rätt vanligt, stående eller liggande beroende på takhöjd.

Bygger man själv borde det väl kunna vara lite lättare om någon eftersom man kan anpassa.

Under sängen är väl också rätt vanligt, stående eller liggande beroende på takhöjd.
Men jo visst är det så, själv får jag inte ens in en cykel utan att ta av framhjulet för det är så trångt byggt. Blev cyklar på utsidan under 2 veckors semester.
Absolut, finns nästan för mycket alternativ om man bygger själv. Den jag nämnde liknade mest din setup.

Men för att vara mer uppenbart positiv, kul bygge! Har varit lite sugen på något liknande själv men är lite förtjust i att slippa ratta runt ett stort skåp så blir tält om det inte sovs inomhus.

Har hänt att jag lagt upp min cykel på taket och låst fast den i railensen. Tror nog jag vaknar om någon försöker sno den då .

Jo det gjorde jag, är ett bra alternativ också. Men lastutrymmet var mindre än Doblo maxin. Kollade på mest på Connect, Kangoo, Caddy och Doblo, av dessa Maxi/L2/LWB så var Doblo absolut störst lastutrymme.
Hur långt är lastutrymmet i en dylik Doblo? Sängen var 190 (om jag minns rätt). Hur mycket vann du på att ta bort mellanväggen?

Vans i denna storlek får inte plats med cykeln under sängen :/

men sover man själv (sängen är då 75cm bred) kan ju cykeln lätt stå bredvid med utrymme till godo!

Hur långt är lastutrymmet i en dylik Doblo? Sängen var 190 (om jag minns rätt). Hur mycket vann du på att ta bort mellanväggen?
Säg att man vinner 10-15 cm. Hela lastutrymmet vid golvet är 217cm men sen tar sätet lite utrymme efter som det lutar bakåt, vilket också gör skiljeväggen. Sen blir det mycket luftigare utan skiljeväggen.

Maxi. Får plats med den bredvid när jag sover med framhjulet på efter lite fix, men har inget kök eller dylikt dock onödigt bred säng (90*200)
Kan man ta bort mellanväggen om mannar den lastbilsreggad?
Visa bilaga 404446
Min är lastbilsreggad. Läste på en del och enl ett EU direktiv för flera råden behövs inte skiljevägg (var lagstadgat innan att det behövdes). Prylar i lastutrymmet måste dock vara tillräckligt fastsatta för att besiktningsmannen inte ska klaga :)

Min är lastbilsreggad. Läste på en del och enl ett EU direktiv för flera råden behövs inte skiljevägg (var lagstadgat innan att det behövdes). Prylar i lastutrymmet måste dock vara tillräckligt fastsatta för att besiktningsmannen inte ska klaga :)

Tjena!

Besiktningstekniker anmärker inte på osäkrad last. Men klaga över idioter som kör med osäkrad last går bra.

Snyggt jobbat!!

Skall du ha sällskap i sängen? Jag hade nog offrat bredd för att få golvyta även med sängen bäddad. Slaggar man själv är ju 80cm rena lyxen om man jämför med tält där man brukar nöja sig med 50 eller 60

Säg att man vinner 10-15 cm. Hela lastutrymmet vid golvet är 217cm men sen tar sätet lite utrymme efter som det lutar bakåt, vilket också gör skiljeväggen. Sen blir det mycket luftigare utan skiljeväggen.
du bör ha ett lastgaller, det där är farligt. även göra en par knickar i sängkonstruktionen för att absorbera krockvåld bakifrån.

alltid bra att ha något att fundera på vid en uppgradering:)

du bör ha ett lastgaller, det där är farligt. även göra en par knickar i sängkonstruktionen för att absorbera krockvåld bakifrån.

Satsa på vattensäng. Borde vara optimalt då det gäller absorbera krockvåld bakifrån.
Hur det går om man krockar framifrån det vet jag däremot inte...

Allt som är på bilderna är kraftigt fastskruvat i golvet så inredningen åker ingenstans i första taget :) men det är en viktig punkt, safety first! Ska installera brand CO2 och gas varmare/alarm också, brandsläckare också såklart :)

Tillbaka
Topp