[OT] basic SUP bräda

MikaelL2016

Aktiv medlem
[OT] basic SUP bräda
Har någon erfarenhet av SUP-brädor? Min fru har snackat om att köpa en basic SUP några gånger och tänkte passa på nu för morsdagen. Så behovet är väldigt basic, till sommarstället som ligger vid havet, och hon har inte testat en SUP någonsin så oklart hur långvarigt detta blir...

Snabb googlande resulterar till exempel dessa två:

https://www.stadium.se/sport/outdoor/tillbehor/261412101/coral.sup-set-10-8.white-orange

https://www.jula.se/catalog/fritid/...-motorer/gummibatar/paddelbrada-006994/#tab02

Är någon av dessa ”bättre” och är det något speciellt man skall tånka på?

Ps. Måste vara från en fysisk butik då morsdag är redan imorgon... :-)

[OT] basic SUP bräda
Vi köpte denna inför förra sommaren då det var 25% rabatthelg:
https://www.xxl.se/jobe-aero-desna-...i9RAwdttAAC3jpR1oN5zsVa1vPJ8UcrMaAmS9EALw_wcB
Fungerade riktigt bra, blev mycket använd förra sommaren och väldigt uppskattat av barnen. Så här i efterhand kanske man skulle köpt en något större. Blir lite liten när jag och dottern är på den samtidigt.

Som första SUP tror jag det mesta duger sen om man fastnar för det kan man gräva sig djupare ner i prylträsket och ta reda på vad man "skulle" ha köpt. Det var så jag tänkte förra våren i alla fall.

[OT] basic SUP bräda
Jag har 3 st, den som jag använder är min uppblåsbara 12,6 fot. Stadium har en liknande. https://www.stadium.se/sport/outdoor/sup/255550101/coral.sup-set-12-6.white-orange Fördelen är att den är riktningsstabil. Min typ av paddling innebär mest plattvatten. Den typ av bräda du har tittat på har jag också prövat på. Jag har en sådan fast ej uppblåsbar. Dom är lättare att vända, roliga redan vid små vågor som man lätt kan fånga.

[OT] basic SUP bräda
Det går ganska fort att göra det, iaf den som vi har (en Yamaha brandad).

Det är ganska snabbt gjort att rulla ihop den och stoppa i bagaget, och pumpa upp den igen.

DSC_1553.JPG

[OT] basic SUP bräda
Tack för alla svaren! Förstår pointen om att inte köpa en cykel från Jula eller Biltema. :-)

Men köpte ändå från Jula. Den där Aqua Marina verkar man sälja även på mer ”seriösa” butiker...så vi får se hur det blir

[OT] basic SUP bräda
Ute efter att snålköpa en SUP, vad tros om den Classe säljer? (Zray E10, https://www.clasohlson.com/se/SUP-bräda-uppblåsbar-/Pr319743000) ..alt. Bauhaus (Aqua Marina Breeze. https://www.bauhaus.se/paddle-board-aqua-marina-breeze-1)? Hos Bauhaus står det att AM Breeze ska klara 95kg, men på annat håll har jag läst 75kg..

Har även fått för mig att det kan vara värt att köpa en bättre (kolfiber?)-paddel då den som medföljer är rejält tung o seg. Nån som har tips på paddel? Den ska helst inte kosta mer än SUP:en.. och helst typ en tredjedel. :-)

/Snålpasta

[OT] basic SUP bräda
Jag har provat Aqua Marina och tycker dessa billiga brädor är skräp. Väldigt sladdriga och riktigt dålig känsla. Känns mer som att paddla på en hård luftmadrass. Har en coral 10,8 och det är nog det billigaste du bör köpa för att få en hyffsad bräda. Har provat ganska många i olika prisklasser. Det är som allt annat. Man får vad man betalar för!

[OT] basic SUP bräda
quickblade paddel använde jag. styv, lätt och bra känsla. körde först en Naish Inflatable ONE med alupaddel. styv, för att vara packbar men alldeles för omständigt och efter att jag prova en riktig racebräda köpte jag det istället. men för å leka runt på en badplats eller i nån sommarstuga duger nog en jula/xxl bräda... ett tag.

[OT] basic SUP bräda
Finns ju en fejsbuckgrupp som heter typ köp byt och sälj kite och surfutrustning.
Hade hellre köpt beg bra grejer än ny Jula.

/T

[OT] basic SUP bräda
Blev just nu i mars lite sugen på att testa SUP till sommaren och våren. Tänker mig främst som ett komplement till rullskidåkning på sommaren. Ser ju rätt likt ut stakåkning?

[OT] basic SUP bräda
Bluefin ska kunna pumpas till helt orimliga 28psi, jag frågade deras kundsupport. Så inget lågkvalitets-tjafs alltså. Dock köpte jag ingen själv, jag hittade en begagnad Red Paddle.

[OT] basic SUP bräda
Jag hade gärna haft en av varje, nu har jag två uppblåsbara. Köper men en uppblåsbar av lite bättre märke så är dom extremt tåliga, det kan ju liksom inte bli kross-skador på dom.
Senast jag kollade så fanns det några beggade hårda brädor på Blocket, men dom är galet dyra att frakta, så man måste hitta en i närheten.

[OT] basic SUP bräda
Jag hade gärna haft en av varje, nu har jag två uppblåsbara. Köper men en uppblåsbar av lite bättre märke så är dom extremt tåliga, det kan ju liksom inte bli kross-skador på dom.
Senast jag kollade så fanns det några beggade hårda brädor på Blocket, men dom är galet dyra att frakta, så man måste hitta en i närheten.

Ja ok. Finns ju fördelar med en uppblåsbar med såklart. Men tänker att mitt främsta användningsområde är nära hemma.

[OT] basic SUP bräda
Bump!

Sommaren är här och det funderas på SUP bräda.

Har folket några tips på bra instegsbrädor?
Jag är 170cm och väger ca 74kg
Sambo är 150cm och landar väl in på 50kg.

10,8? 12,6?

Uppblåsbar är ett måste.

[OT] basic SUP bräda
Hej,

Jag köpte en Sun 12,6 till barnen och mig. Den funkar bra. Den aluminium paddel vi fick med funkar. Många andra är nog för veka. Jag tänkte annars att byta till kolfiberpaddel var prio 1. Längden gör att vid plask och lek går det att var två på den.

Vet inte om supen är bättre eller sämre än andra instegsmodeller. 15 psi rek går att blåsa upp till 20 psi.

Min bror som paddlat 1 år för träningsskull med liknande fast från Stadium är inne på att byta till en snabbare. Smalare, länge och med kolfiber inlägg. Paddeln på den från Stadium var vekare än den som ingick i paketet i Sun 12,6

[OT] basic SUP bräda
Oavsett vad det blir, satsa på lätta paddlar. Hellre en beg. lite smårepig bräda med bra paddel. Ställbara alu-paddlar ruttnar ni på snabbt.
Vi köpte begagnade NSP supar på Surfers och köpte till carbonpaddlar som kapades till personlig längd.
Ska man vara ute ett par timmar är det ett gäng gånger paddeln ska lyftas, då är lätt och styvt skönt.

[OT] basic SUP bräda
Jag kollade idag å en hel del verkar vara slutsålt så vill du ha en till semestern så kan du nog inte vara så noga med modell å märke, tyvärr, utan köp den första du hittar som finns på lager. :)
Är det insjö så skulle jag valt en touring. Hav å vågor en allround.

frid!

Senast ändrad:
[OT] basic SUP bräda
Surfers i Varberg har en bra deal på deras egna märke. Decathlons touring-SUP fick toppbetyg när SUPboarder testade den i somras, finns på youtube, obs att pump och paddel tillkommer.

Själv kör jag nu på en Aqua Marina Hyper, hade innan en Red Paddle våg-SUP som jag sålde till förmån för en vanlig longboard (jobbigt att ståpaddla ut i 10m/s motvind!), Red var klart högre finish men inte så att det motiverade dubbelt pris.
Kajaktiv har ibland bra rea på äldre årsmodeller av highend typ Red, Starboard.

Edit: hittade länk till review

Senast ändrad:
[OT] basic SUP bräda
Ah, det verkar ju bra.
Jag har hyfsat med plats så skulle hellre köpa en som inte är uppblåsbar men dessa verkar dyrare. Måste väl ändå på något sätt vara ömtåligare med en uppblåsbar?
Nej tvärtom, hårda är ömtåliga precis som vanliga surfbrädor och kan spricka och därmed ta in vatten om du smäller i en sten eller är lite oförsiktig när du ställer ner den på asfalt. Vid t ex whitewater-SUP används i stort sett uteslutande uppblåsbara då de måste tåla så mycket stryk. Jämför t ex bildäck.

[OT] basic SUP bräda
Kollar på en Spinera SUP från surfers.se.. https://surfers.se/sup/brador/air-sup-uppblasbart/spinera-sup-brada-light-106-ult

Ser funkis ut som familjebräda tycker jag, vad säger ni som faktiskt sup'at lite förr?
Alla brädor i det segmentet är mer eller mindre likvärdiga. Vi har kompletterat våra hårda SUP:ar med en uppblåsbar, valde Spinera just för att Surfers har väldigt bra after sales-service om något skulle strula, samt att det är ett bolag som vi gärna gynnar.

Edit: förtydligande

Senast ändrad:
[OT] basic SUP bräda
Jag har en som ser ut så , tror den kan komma från kvalitetsföretaget Rusta. Jag SUPar kanske 5-10 gånger om året. Tycker det är rätt trevligt ändå. För oss har den funkat bra.

[OT] basic SUP bräda
Jag har två billiga men ändå i olika prisklasser listpris. En del komponenter ser onekligen ut att komma från samma maskin.

Senast ändrad:
[OT] basic SUP bräda
Den dyrare jag har är typ som länkad både i ordiniariepris och faktiskt. Den är helt ok. Skillnaden jag kan se är att den billigare har 1 fena istället för 3 och att väskan direkt gick sönder.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp