[ Politiskt Tjafs ]

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[ Politiskt Tjafs ]
Som att hänga i ett köpcentrum i en vecka fast med högre utsläpp. Verkar vara världens grej.

[ Politiskt Tjafs ]
Jag har aldrig förstått tanken med kryssning. Påtvingade medpassagerare och tråkiga shower. Sola kan jag göra vanligtvis på sommarhalvåret. Dricka går också att göra.
Och Hurtigruten kan man surfa med en internetansluten "bräda".

[ Politiskt Tjafs ]
Det är typ DFWs poäng också, skrivet på ett klart underhållande sätt.

"They’ll make certain of it. They’ll micromanage every iota of every pleasure-option so that not even the dreadful corrosive action of your adult consciousness and agency and dread can fuck up your fun. Your troublesome capacities for choice, error, regret, dissatisfaction, and despair will be removed from the equation. You will be able finally, for once to relax, the ads promise, because you will have no choice."

[ Politiskt Tjafs ]
Om människor blir glada av att åka på en kryssning har jag inget problem med att de gör det, men den dag jag bokar in mig på en kryssning hoppas jag någon tvångsbokar in mig på undersökning för allvarlig hjärnskada. Skulle möjligen kunna tänka mig att åka på en kryssning om de erbjöd ett tjog olika stigningar på 1000+ höjdmeter att cykla uppför på båten. Och det ska inte vara någon virtuell cykling.

[ Politiskt Tjafs ]
Var in och kollade hos SAS, och det gäller bara 5-19 mars och för resor t.o.m. 31/8. Samt med diverse villkor.

[ Politiskt Tjafs ]
Vågar jag åka Mallis/Alicante 21-31/3 eller kommer jag att dö?
Ni som flyger internationelt idag, kör folk munskydd på planet?

[ Politiskt Tjafs ]
Läste igår att 80% av den mest utsatta målgruppen (gamla över 80 år med andra underliggande sjukdomar) överlever. Så nej jag tror inte du behöver vara orolig öht om du är några årtionden yngre än 80 och frisk i övrigt.

[ Politiskt Tjafs ]
Jag kom hem från Alicante i onsdags. Jag såg två personer på flygplatsen med munskydd. Noll personer på planet med munskydd.

[ Politiskt Tjafs ]
Som sagt, för egen del är det inte risken att bli smittad som gör att jag skulle vara försiktig att resa idag, utan risken att myndigheterna får för sig att stänga en ort, sätta hotellet i karantän, eller liknande. Lagom kul att bli instängd i två veckor (eller mer).

[ Politiskt Tjafs ]
Eller omtanke om din omgivning då?!
Det förutsätter:
1: att man tror att det är möjligt att hindra spridning i samhället med rimliga åtgärder (inte diktaturåtgärder).
2: att man tror att det är en signifikant risk.
Personligen tror jag inte på det förstnämnda och jag är väldigt osäker på det sista.

Förtydligande så folk inte tror jag vill att alla gamla ska dö av Corona: det kan vara en allvarlig infektion, om den är så värst mycket allvarligare än en vanlig influensa återstår dock att bevisa.

Senast ändrad:
[ Politiskt Tjafs ]
Vad är vi uppe på i Sverige nu, typ 140 fall väl? Och det tillkommer 20-30 per dag?
Vad låg Kina på när det var som värst där? Per capita gissar jag att vi är uppe på liknande siffror i Sverige nu? Det är väl ca 140 man bör multiplicera de svenska siffrorna med för att jämföra (10 miljoner vs 1.4 miljarder inv).

[ Politiskt Tjafs ]
162

Så vi ligger på ich en 1/3 del av deras genomslag. Men de har hållit på längre.

[ Politiskt Tjafs ]
Det är ingen tvekan om att Coronainfektioner är allvarligare än influensa.
Åtminstone allvarligare än de flesta influensaepidemier. Dock inte alla och farligheten verkar mindre än man först trodde, men osäkerheten är fortfarande stor kring dödlighet. Till skillnad från tex svininfluensan verkar dock coronan mer förutsägbar då det verkar ganska ovanligt att unga friska människor drabbas hårt.

[ Politiskt Tjafs ]
Ska det börja skrivas rationella inlägg nu också? Och på en lördag?
Happy har ju redan bestämt dödligheten till 5-6%

M

[ Politiskt Tjafs ]

Flög från Malaga i tisdags. Såg två med munskydd på Malagas flygplats och en på Arlanda. Ingen på planet.

[ Politiskt Tjafs ]
Åtminstone allvarligare än de flesta influensaepidemier. Dock inte alla och farligheten verkar mindre än man först trodde, men osäkerheten är fortfarande stor kring dödlighet. Till skillnad från tex svininfluensan verkar dock coronan mer förutsägbar då det verkar ganska ovanligt att unga friska människor drabbas hårt.

Det är nog så att i övrigt friska människor inte drabbas så hårt. Bland de som är 80+ så har det antagligen fler som inte är friska från start än de som är under 30.

Såg att män har dubbelt så hög dödlighet som kvinnor på Worldometer. Lät märkligt tills jag läste kommentaren. Väldigt många av dödsfallen är ju kineser, och där är andelen män som röker ofantligt mycket större än kvinnorna, så det verkar också dåligt.

[ Politiskt Tjafs ]
Tycker mig läst att det finns två versioner av viruset. Ett lite elakare och ett ”snällare”. Kan det vara så och i så fall det som spelar in?

[ Politiskt Tjafs ]
I Italien kräver 10 % av de bekräftade smittade intensivvård.
Ja, och om jag minns rätt så säger den officiella statistiken att 3,7 procent av de som konstaterats ha vanlig influensa dör. Men ingen tror nog egentligen att 3,7 procent av ALLA som smittats av influensaviruset en genomsnittlig influensasäsong dör. Det beror som redan påpekats i tråden x flera att man testar mpnga med allvarliga symtom men få med milda symtom.
Ingen med lite kunskap och som tänkt efter tror nog heller att 10 procent av alla som smittats av Corona kräver IVA-vård heller....

[ Politiskt Tjafs ]
Tycker mig läst att det finns två versioner av viruset. Ett lite elakare och ett ”snällare”. Kan det vara så och i så fall det som spelar in?

Inte riktat till dig specifikt, men efter att ha blivit mörkrädd efter att ha scrollat lite i SVTs Coronochat:
Läser du påståenden så följ källorna därifrån för att avgöra trovärdigheten - finns det inga trovärdiga källor så är det inget att ta hänsyn till.
Sprid inte vidare via lösa frågeställningar på andra forum.

[ Politiskt Tjafs ]
Inte riktat till dig specifikt, men efter att ha blivit mörkrädd efter att ha scrollat lite i SVTs Coronochat:
Läser du påståenden så följ källorna därifrån för att avgöra trovärdigheten - finns det inga trovärdiga källor så är det inget att ta hänsyn till.
Sprid inte vidare via lösa frågeställningar på andra forum.

jag skrev bara vad jag tyckte mig läst någonstans (inte på svt´s chat, det är jag helt säker på, aldrig varit inne där), så förstår inte varför jag skulle få skriva det som en lös fråga i detta forum, det är ju inte så att detta är 1177´s officiella corona tråd :D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp