Artikel: Måste det vara så jävla dyrt?

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
s: Det dröjer pga. tenta, kustskepparintyg och from. imorgon julfirande på annan ort. Chilla till 7 januari. Då lovar jag att testandet ska börja på riktigt.

Från 4:e december:

Tog en paus i pluggandet och gav mig ut en kort sväng i decembermörkret för att känna lite på cykelskrället.

Svidade om till cykelmundering, skateskor, benskydd, regnbraller, underställströja och en jacka utanpå det. Skatepottan på huvudet. Iväg!

Första intrycket var som alltid när jag sätter mig på en hoj jag inte är van vid: hmmm… skumt.

Problemet var att den känslan aldrig gick ur. Cykeln kändes först och främst jättelång! Kedjestagen ser ut att vara 50 cm och känns som en meter. Hojen kändes dessutom jäkligt svampig samtidigt som den definitivt känndes helstel. Skitskumt. Den sviktade dessutom märkbart i sidled.

Rakt fram genom lite potthål och annat tjaffs gick den stabilt, nästan stadigare än min stora heldämpade. Svängde gjorde den motvilligt, men greppet var under all kritik! Trampade till i utgången av en kurva och vips for baken ut utan förvarning. Usch, okontrollerat!

Provade att dra upp den i manual, omöjligt. Provade att pivotera på framhjulet, omöjligt. Provade att droppa lite, möjligt! Riktigt bekvämt för att vara en helstel faktiskt, frågan är bara om det alls är positivt när en helstel nästan känns som en heldämpad i landningarna. (Inte hunnit prova något över 50-60 cm än. Det stod en massa bilar ivägen vid min favoritlastkaj.)

Slutsats: Inget jag skulle lägga pengarna på. Precis som Happy-folket med Oskar i spetsen redan kommit fram till.

Framtidsutsikter: Med tanke på att båda hjulen börjat skeva till sig, mer, efter den här turen blir projektet att köra sönder hojen förhoppningsvis inte så långvarigt. Jag måste dock byta pedaler å det snaraste! Om det nu går, har inte kollat än. Plastbitarna som sitter där nu är totalt livsfarliga. Frambromsen måste också justeras in och eventuellt ska ekrarna i båda hjulen spännas (men då håller ju hjulen bättre så mnjae…).

Ta med den till mekkvällen som aldrig blir av så vi andra får provköra vettja. Nära slutförvaringen finns det ett ställe där man kan droppa lite.

Andreaso: Jag tar med den till mekkvällen som aldrig blir av om jag har möjlighet att komma. Men det kan man aldrig veta om jag har...

Klaga inte på greppet, sätt dit ett par riktiga däck istället annars är det inte rättvist. Skräpdäck kan man få med en dyr cykel också.

Förhoppningsvis står den kvar där jag lämnade den, bakom soffan that is. Öppdäjt kommer tidigast 7 januari som sagt.

Öppdäjt:

Gräsligaste hojen någonsin. Hjulen blev ganska skeva och nödriktades ett par gånger till men tyvärr hann jag inte döda den även om det knakade betänkligt på ett par ställen. Någon annan verkar ha behövt den mer för någon gång i helgen blev den stulen - trots att den var fastlåst. Inte ens låset lämnade tjuvarna.

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> HAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!!!!!!!

Hehe, tycker faktiskt lite synd om tjuvarna... :P

s: Orkar inte. :) Jobbigt att föra över bilder från mobilen till datorn, min dator trilskas...

Update.
Spottade en hjälpligt maskerad Reactor utanför Folkes Livs på Rackarberget i Uppsala ikväll. Kan tjuvarna varit så fräcka att de kör vidare i stan ??!?!!

reactor.jpg ht=480

Ni får tänka bort silvertejpen och stänkorna.

/Johan

"Geometrin på den här 16-tummaren är underlig. Den känns lång och låg på något vis. Sadelröret är ganska upprätt och sadeln sitter långt fram så det känns som att man sitter framför vevpartiet. "

Lång, låg och upprätt sadelrör. Tycker mig känna igen dessa konstigheter...?

Valhalla_ sa:
"Geometrin på den här 16-tummaren är underlig. Den känns lång och låg på något vis. Sadelröret är ganska upprätt och sadeln sitter långt fram så det känns som att man sitter framför vevpartiet. "

Lång, låg och upprätt sadelrör. Tycker mig känna igen dessa konstigheter...?
Ha, ha! Jula var före sin tid.

Jag tycker dock grundfrågan är relevant. Måste det vara så jävla dyrt. Det här exemplet är väl iofs lite väl enkelt... Jag skulle gärna äga en cykel som typ en ny Jeffsy YT men jag vet samtidigt att jag cyklar väldigt vårdslöst och kraschar ofta så det känns inte prisvärt med så dyr cykel. Det håller ju bara ett par år i bästa fall för mig. Men det blir nog ingen Reactor för mig heller...
MVH
Lars

RecklessAbandon sa:
Jag tycker dock grundfrågan är relevant. Måste det vara så jävla dyrt. Det här exemplet är väl iofs lite väl enkelt... Jag skulle gärna äga en cykel som typ en ny Jeffsy YT men jag vet samtidigt att jag cyklar väldigt vårdslöst och kraschar ofta så det känns inte prisvärt med så dyr cykel. Det håller ju bara ett par år i bästa fall för mig. Men det blir nog ingen Reactor för mig heller...
MVH
Lars

Ett par år är väldigt länge.

det är dyrt för att vi köpare är suckers och accepterar att det är dyrt. annars hade det varit billigare.

fabrikanterna ägnar sig åt decoy pricing, dvs sätter dubbla priset i det blå på en toppmodell som är verkligen obetydligt bättre än volymmodellen.

sedan händer det roliga/töntiga/nerdiga. toppmodellen som bara fanns till för att få den redan alltför högt prissatta volymmodellen att se rimlig ut; toppmodellen säljer som smör.

vi har de priser vi förtjänar.

Fast är det dyrt med MTB nu i jämförelse? Min ”skrutt” Cannondale har aluminiumram, luftfjädrad framgaffel, skivbromsar och Ok Shimanoväxlar. Detta för 7900kr. Vad fick man för det i början på 90-talet. En helstel Gary Fischer med stålram. Visst är spannet större men med tanke på komponenter, prestanda och kvalitet så får man nog säga att dagens cyklar är väldigt (det förhatliga uttrycket) prisvärda. Sen kanske vissa toppmodeller är överprisade men det finns alltid ett kundsegment som vill ha det få andra kan köpa, de måste man också tillfredställa.

Fundadores sa:
Fast är det dyrt med MTB nu i jämförelse? Min ”skrutt” Cannondale har aluminiumram, luftfjädrad framgaffel, skivbromsar och Ok Shimanoväxlar. Detta för 7900kr. Vad fick man för det i början på 90-talet. En helstel Gary Fischer med stålram. Visst är spannet större men med tanke på komponenter, prestanda och kvalitet så får man nog säga att dagens cyklar är väldigt (det förhatliga uttrycket) prisvärda. Sen kanske vissa toppmodeller är överprisade men det finns alltid ett kundsegment som vill ha det få andra kan köpa, de måste man också tillfredställa.
Resonerar man så är nog de flesta sällanköpsvaror billiga nu. Ta t.ex. dator, TV, eller mobiltelefon och jmf vad du fick på 90-talet och nu...

fundadores; nej men i den prisklassen känns utbudet klart vettigt. och konkurrensen saboteras inte av fetish-köpare, för det finns helt enkelt inget sånt att hämta där.

det är när merfunktioner skall till som det blir fel; och prispåslagen blir exponentiella istället för linjära.

marknaden matar då tyvärr snarast som det verkar mer ett behov hos köparna av högt pris, istället för mervärde hos produkten.

snarast borde påslagen för merfunktioner minska med stigande pris. så som det fungerar på andra marknader.

vi är som sagt suckers.

kan ta ett exempel på hur det funkar på mtb och prissättning översatt till bilar.

ta en vw golf. polera vevstakarna och lacka med tunnare lack i speciellt färg så bilen väger tre kilo mindre. sälj skiten för två miljoner sek.

köparna strömmar till !!

kais01 sa:
marknaden matar då tyvärr snarast som det verkar mer ett behov hos köparna av högt pris, istället för mervärde hos produkten.

För vissa är det ju det viktigaste, vi kallar dem för Stockholmare. Gissar att ni kallar dem för stekare ;). Kvittar om det är mtb eller en blandare till vasken i köket, bara det är många pengar.

MTB är väldigt billigt idag, man får en fantastiskt bra cykel i mellanklassen för en låg peng.

När det gäller bilar så verkar det fortfarande fungera med limited edition, då tappar vissa förnuftet.

RecklessAbandon sa:
MVH
Lars

Först trodde jag att jeffsyn var den billiga cykeln i exemplet.

kais01 sa:
kan ta ett exempel på hur det funkar på mtb och prissättning översatt till bilar.

ta en vw golf. polera vevstakarna och lacka med tunnare lack i speciellt färg så bilen väger tre kilo mindre. sälj skiten för två miljoner sek.

köparna strömmar till !!

Du menar: sätt på fyra ringar i fronten och kalla en Skoda för Audi, så kan man dubblera priset? ?

thomaslundstrom sa:
kais01 sa:

köparna strömmar till !!

Du menar: sätt på fyra ringar i fronten och kalla en Skoda för Audi, så kan man dubblera priset? ?

En Skoda är väldigt väldigt långt från en Audi. Jag har båda.

Finns några billiga fs nu som hade varit kul att testa och se hur mycket skillnad jag skulle märka. Vitus och Marin främst. Och calibre men de skeppar fortfarande inte

jo i fallet audi/skoda är det snarare tvärtom; utgå istället från den dyra produkten, ta bort fyra ringar, ta bort allt som inte syns eller särskilt märks vid en tidig påtitt, använd teknik där alla ingenjörstimmar redan räknats hem.

och det finns förstås ett fetishtillägg på audi som man också kan räkna av.

men skillnaden är inte tiofaldig för tekniskt sett närmast likvärdiga produkter som det är på våra mtb.

kais01 sa:
fundadores; nej men i den prisklassen känns utbudet klart vettigt. och konkurrensen saboteras inte av fetish-köpare, för det finns helt enkelt inget sånt att hämta där.

det är när merfunktioner skall till som det blir fel; och prispåslagen blir exponentiella istället för linjära.

snarast borde påslagen för merfunktioner minska med stigande pris. så som det fungerar på andra marknader.

vi är som sagt suckers.

Så är det. Hörde från som arbetar i cykelvärden att en säljare för ett märke beklagade sig över att de hade för billiga cyklar. Han ville gärna en toppmodell i 200k klassen. 100k var tydligen för pöbeln.

en ytterligare baksida av detta är gubbifiering av sporten.

det här kommer dock att sluta när man inte kommer på mer ens imaginära mervärden, utan får konkurrera med redan tidigare sålda begagnade cyklar. och då blir det hastig krasch på marknaden så som det skett så många gånger förr i cykelhistorien.

är förresten gubbe själv:)

jonte987 sa:
Finns några billiga fs nu som hade varit kul att testa och se hur mycket skillnad jag skulle märka. Vitus och Marin främst. Och calibre men de skeppar fortfarande inte

Japp, det hade varit en intressant artikel att läsa. En happykorrekt instegs-fs mot en hundratusenkronorscykel, på flowstigar, med stoppur. Hur många sekunder snabbare blir man per kilometer för varje spenderad tiotusenlapp.

Om man verkligen bara bryr sig om funktionen, eller iaf har precis minimalt anspråk på alla andra kriterier så kan man ju komma undan ganska billigt.

Jag lockas ibland att dra parallell till gitarr där man egentligen kan bli både rippad och proffs utan att ha någon dyr grej men många tenderar att lusta efter dyra fina grejor av ena eller andra slaget.

Men det är ju det där med risk för krascher, materialslitaget på actionsportutrustning hanterad i smutsig utomhusmiljö, samt att grejorna är lätta och optimerade för framfart med muskelkraft, m.m.

Därmed är en amatör-entusiast-MTB kanske hjälpligt analog med yxan en amatör-entusiast-gitarrist har för livegig. Aningen billigare insteg på gitarr än MTB dock - är ju sjukt mycket mer avancerat också, med en massa stora rörliga delar +ANNAT.

Jag föredrar att välja lite mer fritt och personligt, men det är inget fel med att handla med funktion och budget i centrum.

Leffe sa:
RockyM sa:
När det är lägre pris på en Enduro Motorcykel från Husquarna / KTM än det är på En Spez Enduro cykel eller Scott sl.
https://www.blomsmx.com/mc/husqvarna/enduro-31425697 93 000kr
https://www.sportson.se/produkt/enduro-fsr-s-works-carbon-29-6fattie 105 000kr
https://www.sportson.se/produkt/spark-rc-900-sl-axs 139 000kr
Så är det bara att erkänna att vi är lurade..

Så sjukt

Verkligen sjukt. Sparkcykeln för 139 000 kr har inte ens en bild :D

Var ju för något år sedan debatten gick varm här mellan Specfolket och andra som tyckte att en bra cykel från tyskland för halva priset gick precis lika bra att cykla på. Speckramarna blev väldigt kränkta och någon ansåg att om man inte hade råd med en spec för 100tusen så var man endera snål eller en fattiglapp och borde då inte cykla alls!
Vem är det som är lurad? ?

Drosa sa:
Var ju för något år sedan debatten gick varm här mellan Specfolket och andra som tyckte att en bra cykel från tyskland för halva priset gick precis lika bra att cykla på. Speckramarna blev väldigt kränkta och någon ansåg att om man inte hade råd med en spec för 100tusen så var man endera snål eller en fattiglapp och borde då inte cykla alls!
Vem är det som är lurad? ?
Uppenbarligen går det att vinna både Grand Tours och ultralopp som TCR på s.k. fultyskar. Men vill man lägga dubbla priset på en så standardiserad produkt som en cykel så får väl Spech-fanboysen göra det, blir dock lite patetiskt och skrattretande att de blir kränkta når nån påpekar det. Lite som att de då inser att de blivit lurade och måste försvara sig, haha :-)
Vore mer klädsamt att bara konstatera, "ja jag vet att andra cyklar är lika bra, men jag vill lägga dubbla priset på min Spech."

Intressant

ja provade lite motorcyklar i fredags.
bla annat Triumph Street TWIN ca 94000:- för en ny. Då får manen lite tankeställare vad man får lägga ut på en ny XC FS mtb av senaste modell med en skaplig spec. Ja börjar bli en grinig gubbe och ska därför köpa en stigcykel i ALU å sluta jaga nytt. Kanske kosta på mig en ny Triumph ?

Intressant

bla annat Triumph Street TWIN ca 94000:- för en ny. Då får manen lite tankeställare vad man får lägga ut på en ny XC FS mtb av senaste modell med en skaplig spec. Ja börjar bli en grinig gubbe och ska därför köpa en stigcykel i ALU å sluta jaga nytt. Kanske kosta på mig en ny Triumph ?

Baseras motorn på den i Thruxton? Riktigt skön isåfall. Gillade den både i just Thruxton och Bobber.

Låter som du har en bra plan ?

Intressant

Vill inte vara tråkig, men kan vara bra att väga in bränsle, service och försäkring också om man funderar på att byta cykel mot motorcykel.
(Kanske inte relevant i ditt fall då det låter som om du ska byta en mc mot en annan.)

Håller för övrigt helt med om det märkliga i att en cykel ofta kan kosta som en mc.

ja bensin å försäkring e försumbart, ja man kan ju köpa speed twin eller scrambler 1200 mycket fina maskiner, alt tenere 700 som kom iår, ska fundera närmare vad det blir, mindre värdetapp på ett år än en mtb för 70-80k

När det är lägre pris på en Enduro Motorcykel från Husquarna / KTM än det är på En Spez Enduro cykel eller Scott sl.
https://www.blomsmx.com/mc/husqvarna/enduro-31425697 93 000kr
https://www.sportson.se/produkt/enduro-fsr-s-works-carbon-29-6fattie 105 000kr
https://www.sportson.se/produkt/spark-rc-900-sl-axs 139 000kr
Så är det bara att erkänna att vi är lurade..

Det där har jag tänkt på många ggr..
Finns inte en chans att det är lika många ingenjörstimmar bakom en cykel vs motorcykel. Materialet lär ju inte heller vara dyrare för en cykel...

Ändock vill jag cykla på Santa Cruz hojar =/

Det där har jag tänkt på många ggr..
Finns inte en chans att det är lika många ingenjörstimmar bakom en cykel vs motorcykel. Materialet lär ju inte heller vara dyrare för en cykel...

Ändock vill jag cykla på Santa Cruz hojar =/

Precis bara därför ska ja köpa en i år. En ducati scrambler eller Triumph Scramblers med öhlins dämpare blir billigare än en top XC mtb liksom.

Tillbaka
Topp