Bullitt Cargo Bike (en tråd om)

Jag tänker sälja min Bullitt - som ni förövrigt hittar här i tråden https://happyride.se/forum/read.php/1/2238487/2337665#msg-2337665 - och funderar lite på hur jag ska prissätta den.

Jag har byggt cykeln från ett ramkit och använt den väl fram till för två år sedan då jag i princip ställde den utomhus. Den behöver lite omvårdnad men ramen är i kanonskick. Drivlinan bör bytas, kanske vill man också byta till 10 delat bak och så köpa nya bromsar. Sadel och däck, och man är redo att åka. Vill man så går nog allt att återanvända utom sadel och kedja utan större problem.

Cykeln finns i Sumpan och går att göra körbar på 2 timmar.

Jag kan tycka att ramen inte ska reduceras med 50% - vilket är ganska allmänt på en cykel som är några år - men att hjul, styre, sadelstolpe vevparti mm kanske borde det. Bromsar, som kärvar, och sadeln är värda väldigt lite. Växlarna fungerar. Ska jag utgå från 80% av nypris på ram + 50% av nypris på resten?

Det finns ingen stor beg marknad ...

Hur skulle ni tänka?

Bra sugen på en bullitt, men skulle gärna ta några vändor på en först för att känna om man klarar sig utan motordrift i göteborg. Det verkar som återförsäljaren har lagt ner här?
Det finns ingen som kan tänka sig att hyra ut sin några timmar, finns det ens någon i göteborg som kör bullitt?

Tänkte säga att du skulle kolla hygglo men där fanns inga bullits i gbg :(
Ser nästan dagligen bullits i stan dock så det finns ju cyklar...

weedon sa:
Bra sugen på en bullitt, men skulle gärna ta några vändor på en först för att känna om man klarar sig utan motordrift i göteborg. Det verkar som återförsäljaren har lagt ner här?
Det finns ingen som kan tänka sig att hyra ut sin några timmar, finns det ens någon i göteborg som kör bullitt?

Om Omnium är ett alternativ så finns mycket bra support på Veloform. På min omnium har jag valt ett trippel-parti 22-32-42 och ett 11-32 bak. Då klarar både jag och tjejen de brantaste backarna i Göteborg med omnejd utan problem (inkl hundbur och 14kg hund).

Gott snack
Men en Omnium kommer nog inte funka så bra(även om den ser bra fräsig ut), då barnfrakt kommer vara en av huvuduppgifterna för cykeln.

Hej,

Jag funderar på att skaffa ett ram-kit. Är det 18.000kr från larryvsharry.com som gäller, eller kan man komma billigare undan?
Tack och god fortsättning.

Mvh
D

Söker efter en Bullittbike. Ingen som känner till en begagnad till salu? Gärna bland de första generationerna. Defekt inget hinder.

mvh
Panos

BULLITT - Köpa med eldrift eller vanlig!?

Ska cykla ca 1,2 mil till jobbet
längs västkusten i Skåne och
så många dagar på året som möjligt. Med andra ord det kan blåsa rejält och regna då och då. Min 2 årings förskola ligger på vägen och jag kommer säkert att handla mat etc på vägen hem. Är ganska normaltränad 40+are...

Tacksam för rådgivning av er som har lite erfarenhet att köra Bullitt : )

Bästa hälsningar / Ola

Vi har en med el. Vi kör visserligen tre barn i vår men då skulle den inte gå att köra utan el. Frun kör den varje dag till jobbet (6km enkel väg) och uppskattar verkligen elen. Blir rätt stor skillnad i tid och humör att kunna snitta 25 km/h oavsett väder och branta uppförsbackar.

BULLITT - Köpa med eldrift eller vanlig!?

Ska cykla ca 1,2 mil till jobbet
längs västkusten i Skåne och
så många dagar på året som möjligt. Med andra ord det kan blåsa rejält och regna då och då. Min 2 årings förskola ligger på vägen och jag kommer säkert att handla mat etc på vägen hem. Är ganska normaltränad 40+are...

Tacksam för rådgivning av er som har lite erfarenhet att köra Bullitt : )

Bästa hälsningar / Ola

Ska man köra nån längre sträcka med last som väger lite är det skönt med eldriften. Annars det kvitta. Beror väl lite på hur backigt det är också kan jag tänka.
Jag satte dit ett eftermarknadskit (TSDZ2) på min efter att ha tröttnat på den låga hastigheten det blev i uppförsbackarna lastad med mat för en vecka eller två.

Vi har en med el. Vi kör visserligen tre barn i vår men då skulle den inte gå att köra utan el. Frun kör den varje dag till jobbet (6km enkel väg) och uppskattar verkligen elen. Blir rätt stor skillnad i tid och humör att kunna snitta 25 km/h oavsett väder och branta uppförsbackar.
Jag tror att jag hamnar i ett slags gränsfall med bara ett barn och skånsk plattmark. Handlar kanske mest om blåsiga/regniga dagar i relation till motivation. Hur är det att cykla utan att använda elkraften, är den tyngre att cykla med en som inte har elmotor o batteri installerad? Det viktiga är ju att man använder cykeln men bra om man ändå kan få lite motion på köpet.

Jag tror att jag hamnar i ett slags gränsfall med bara ett barn och skånsk plattmark. Handlar kanske mest om blåsiga/regniga dagar i relation till motivation. Hur är det att cykla utan att använda elkraften, är den tyngre att cykla med en som inte har elmotor o batteri installerad? Det viktiga är ju att man använder cykeln men bra om man ändå kan få lite motion på köpet.

Har inte provat någon utan elmotor. Sitter ett nexusnav på våran och tycker man kan känna en seghet som nexus brukar ha när man kör utan elkraft. Kan tänka mig att utanpåliggande växlar känns betydligt rappare.

Det jag uppskattar med elen är att slippa stå upp och trampa, tycker den blir svajig då. Nu har vi ios canopy på våran så är lite som en semitrailer. Men känns säkrare med barnen i att kunna förlita sig på motorn för att komma upp i rullfart.

Angående motion så är det lite upp till en själv. På platten så brukar jag köra snabbare än 25 km/h så då får man ta i fullt ut. Men är jag lat kan man ligga och surfa strax under 25 km/h.

Vi sålde vår andra-bil och köpte bulliten så vi hade en lite slant att lägga på den så kändes inte lika jobbigt att lägga de extra pengarna på el. Den har också kommit att ersätta en bil för resor inom Uppsala där vi bort.

Erik, hur funkar det med tre ungar? Trodde det var trångt med två.. Har en gammal Cargobike men skulle gärna ha något som är lite mera trampbart.

Vi har LvsH egna canopy http://shop.larryvsharry.com/shop/accessories/canopy.html . I den sitter oftast vår 4- och 6-åring, sen brukar 2 åringen sitter på toppröret vaderat med rörisolering. 6 åringen börjar bli lite lång för canopyn men funkar än så länge.

Vi har dock bara lite drygt 1 km till förskolan, den sträckan går utmärkt att åka med den setupen. Men skulle nog inte vilja åka så längre än 10-15 min annat än i undantagsfall.

Jag kan dela med mig av ritningar på en bredare låda som jag kört 3kids i om någon är intresserad. Skicka PM med mailadress bara.
Jag byggde den med en avtagbar ”sarg” så man kan transportera skrymmande grejjer enklare. Finns säkert nån bild tidigare i tråden.
Nån ”tältlösning”/regnskydd har jag dock inte brytt mig om.

Erik, hur funkar det med tre ungar? Trodde det var trångt med två.. Har en gammal Cargobike men skulle gärna ha något som är lite mera trampbart.
Min granne har en bullit och har löst transporten av tredje barnet med barnsadel monterad på sadelstolpen. Han kör för övrigt också en elektrisk med utanpåliggande växlar och efter en ytterst kort provtur så skulle jag vilja ha en likadan om jag hade haft ett behov av en lastcykel (försöker intala resten av familjen av det skriande behovet, men det går inte riktigt hem).

Verkar som de flesta tror på el när man har ca en mils pendling till jobbet och förskola på vägen. Ser att Bullitt har tre olika el varianter, någon av er kloka som har argument för varför man ska välja det ena eller andra?

-EBULLITT 6100 NEXUS 5
-EBULLITT 8000 XT DI2
-EBULLITT 6100 XT DI2

Normalläget är två barn, sexåringen är 130 cm så han får det nog rätt trångt ändå. En del verkar köra med ett barn stående bakom styret i nödfall.. Men barnsadel öppnar ju för att få plats med lite mera last ändå.

Är sugen på att köpa en deore-kittad cykel och själv uppgradera med TSDZ2 för att få en kompetent cykel till riktigt bra pris jämfört med det mesta på marknaden.

Har ni några bilder på egenbyggda lådor och hur det ser ut med flera barn i?

Hur stabilt är stödet, vågar man lämna cykeln med barn i? Det är ju helt säkert med trehjuling.

Hur stabilt är stödet, vågar man lämna cykeln med barn i? Det är ju helt säkert med trehjuling.

Jag upplever det som mycket stabilt. Klart att tre mini-vildar nog kan lyckas välta cykeln om det är hela havet stormar i lådan. Men mig har det aldrig hänt.
Skulle klassa kombon stöd+bred hemmabyggd låda på stabilt hårt underlag som mycket stabilt.
Mjukt underlag kan ju påverka negativt såklart. De små stödpinnarna kan sjunka ner i singel tex på ett sätt som en trehjuling inte gör.

Jag har en låda från rad3.de. Där får två barn bra plats, kör mina 6,8 och 10 varje dag men numera får inte alla tre plats samtidigt som de fick för ett år sedan.

Har nu sålt bilen och införskaffat mig en el-Bullitt, sjukt nöjd än då länge. Det enda problemet jag har nu är transport av MTB och DH.

Utgångspunkter:
-Nej, jag kan inte cykla dem till och från backe/skogen. ?
-Vill helst slippa ta av bakhjul på den cykel som transporteras (om det går).
-Vill inte ha cykel på "släp"
-Vill enkelt kunna ta bort och "installera" ställningen då jag använder Bullitten till att transportera andra grejer.

Har funderat lite på:
-att såga itu mitt Thule takställ och göra något med den som utgångspunkt.
-Ställa cykeln upp och ner för att få den på plats på något bra sätt.
-någon sorts ställning på sidan av flaket.

Någon som möjligtvis byggt en bra ställning för transport av andra cyklar till sin Bullitt? Om inte kom gärna med friska förslag.

Tack på förhand

Har nu sålt bilen och införskaffat mig en el-Bullitt, sjukt nöjd än då länge. Det enda problemet jag har nu är transport av MTB och DH.

Utgångspunkter:
-Nej, jag kan inte cykla dem till och från backe/skogen. ?
-Vill helst slippa ta av bakhjul på den cykel som transporteras (om det går).
-Vill inte ha cykel på "släp"
-Vill enkelt kunna ta bort och "installera" ställningen då jag använder Bullitten till att transportera andra grejer.

Har funderat lite på:
-att såga itu mitt Thule takställ och göra något med den som utgångspunkt.
-Ställa cykeln upp och ner för att få den på plats på något bra sätt.
-någon sorts ställning på sidan av flaket.

Någon som möjligtvis byggt en bra ställning för transport av andra cyklar till sin Bullitt? Om inte kom gärna med friska förslag.

Tack på förhand

Har en låda på min Bullit. Transporterat andra cyklar genom att bara lägga dem på tvären på lådan. Man blir dock ett väldigt brett ekipage.
Hittade denna, borde ju vara ungefär vad du tänkt dig? Smart att ha cykeln diagonalt.

just den där har jag sett innan. Men tycker att just den lösningen verkar meckig. Kanske funkar om man ska transportera cykel enstaka gånger, men jag tänkte köra 1-3 gånger i veckan. Då vill man ju gärna ha en "enklare" lösning. Men tack för ditt engagemang iallfall :)

Men o
just den där har jag sett innan. Men tycker att just den lösningen verkar meckig. Kanske funkar om man ska transportera cykel enstaka gånger, men jag tänkte köra 1-3 gånger i veckan. Då vill man ju gärna ha en "enklare" lösning. Men tack för ditt engagemang iallfall :)
men om du gör en ställning som passar rakt på och sitter fast i längd- och sidled ochmed cykelstället fastskruvat på den. Sen lyfter du på den och bara spänner den nedåt på något smart sätt så borde det kunna bli smidigt.

Annars kanske ett ”cykelställ” monterat längst bak på flaket. Ställ i bakhjulet och spänn sedan en rem från MTB sadeln till Bullitt styret så att MTBn lyfter upp framhjulet i luften.

Du kanske kan göra en permanent rejäl infästning av en 50mm dragkrokskula på cykeln och köra med ett Hang-on-ställ av lämplig kvalité? Typ Thule Hang-On eller Biltemas nedan. Då blir det snabbt att få av och på stället och kulan är liten (men kanske i vägen ändå?).

Kräver noga eftertanke på designen av infästningen dock så du inte förstör cykeln på ett gupp med tung cykel som böjer på det hela.

Du kanske kan göra en permanent rejäl infästning av en 50mm dragkrokskula på cykeln och köra med ett Hang-on-ställ av lämplig kvalité? Typ Thule Hang-On eller Biltemas nedan. Då blir det snabbt att få av och på stället och kulan är liten (men kanske i vägen ändå?).

Kräver noga eftertanke på designen av infästningen dock så du inte förstör cykeln på ett gupp med tung cykel som böjer på det hela.

Det där var ingen dum ide, ska fundera vidare på det, och se hur stadigt/klumpigt det blir att cykla med.

Men o

men om du gör en ställning som passar rakt på och sitter fast i längd- och sidled ochmed cykelstället fastskruvat på den. Sen lyfter du på den och bara spänner den nedåt på något smart sätt så borde det kunna bli smidigt.

Annars kanske ett ”cykelställ” monterat längst bak på flaket. Ställ i bakhjulet och spänn sedan en rem från MTB sadeln till Bullitt styret så att MTBn lyfter upp framhjulet i luften.
ja, ska fundera lite.

Hittade denna av en slump på i en facebook grupp. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=3412288308787122&set=pcb.2528907254036508&type=3&theater Ska fundera på ifall man kan vända cykeln så man får att framgaffeln ligger över flaket i fram....

Vill någon tipsa mig om lämpliga nya hjul till min nyligen införskaffade men synnerligen begagnade Bullitt? Ramen är vit så det är ofattbart viktigt att de är helsvarta.

Vill någon tipsa mig om lämpliga nya hjul till min nyligen införskaffade men synnerligen begagnade Bullitt? Ramen är vit så det är ofattbart viktigt att de är helsvarta.
Jag lät Anders på Veloform (https://www.veloform.se/) bygga nya hjul till min bullitt för ett år sedan och är mycket nöjd hittills. Annars är det är svårt att hitta framhjul med rätt dimensioner förutom från Larry vs Harry själva. Bakhjulet har också blivit svårare nu när 26" inte längre används på MTB.
Om du vill bygga själv har Veloform även nav, ekrar och fälgar.

Jag lät Anders på Veloform (https://www.veloform.se/) bygga nya hjul till min bullitt för ett år sedan och är mycket nöjd hittills. Annars är det är svårt att hitta framhjul med rätt dimensioner förutom från Larry vs Harry själva. Bakhjulet har också blivit svårare nu när 26" inte längre används på MTB.
Om du vill bygga själv har Veloform även nav, ekrar och fälgar.
Tack för tipset! Jag kikade på lite mtb-hjul för bakhjulet, men man vill väl gärna ha 32-36 ekrar och då går ju en del bort. Bygga själv kan vara ett alternativ, då kan jag återanvända både ekrar och nav från de gamla hjulen om jag har tur med måtten. Ska kika på Veloform!

Kikar lite på att köpa en Bullitt istället för vår gamla Cargobike.

Har det skett några större förändringar genom åren?

Hur brett däck får man in bak? Många verkar köra med ett väldigt smalt..

Hur stabilt är stödet, vågar man ställa den med två barn i eller finns det risk för att den välter?

Kikar lite på att köpa en Bullitt istället för vår gamla Cargobike.

Har det skett några större förändringar genom åren?

Hur brett däck får man in bak? Många verkar köra med ett väldigt smalt..

Hur stabilt är stödet, vågar man ställa den med två barn i eller finns det risk för att den välter?

Nej, inga större förändringar på ramen, mest på komponenterna. De riktigt gamla har problem med sprickor kring sadelstolpen som åtgärdades. Förresten kom förberedelse för Gates för typ 2 år sedan + alla elektriska varianter med olika mororfästen såklart. Annats är den i princip oförändrad.

Ang däck har jag inte koll.

Stödet är lika brett som cykeln och den är väldigt stabil på stödet och det ska mycket till innan den välter, har så vitt jag vet inte ens varit nära. Barnen klättrar runt hur de vill på låda och cykeln utan problem. Med barnen sittande i blir ju tyngdpunkten väldigt låg.

Har den äldsta versionen och får i ett 2" däck bak. Tror jag fick in ett 2,2 tum dubbdäck fram om jag krånglade med stänk skärmen

Mina barn på 2'5 och 4,5 år tycker dock det börjar bli trångt

Mina barn på 2'5 och 4,5 år tycker dock det börjar bli trångt
komplettera med en påhängscykel så kan ett barn hjälpa till att trampa...

Menar @erolwi att det det beror på att mina barn bråkar som katt och råtta? Eller är din Rad3.de låda större?

Tycker inte det är speciellt gott om plats framförallt i sidled. De sitter betydligt bättre i Thule cross 2 vagnen.

Hur funkar det om det är stor viktskillnat på barnen förresten? Våra två små väger runt 15 kilo stycket men den stora väger 30 kg, dvs kan bli viss offset på vikten om man blandar dem.

Tillbaka
Topp