Ibis Ripmo, godspeed

Ibis Ripmo, godspeed
Gällande sand-ljudet som jag också har på min. Jag är 100% säker på att det är vajrar och bromsslang som skrapar i kanalerna för den interna dragningen när baksvingen rör sig i förhållande till framtriangeln. Min bror har också det ljudet på sin. Skulle inte tro att det finns 3st sandkrasande Dpx2.?

Du verkar ha 100% rätt :) Låter som det är bra med grus i kanalerna.

Ibis Ripmo, godspeed
För cykla i Hellas liknande terräng.

Är det värt att byta till något annat än Assegai bak? Tänker framförallt på rullmotståndet kontra grepp.

vad kör ni med för kombo?

Ass/Agressor

Ass/Dissector

/M

Ibis Ripmo, godspeed
Ok men om jag vill använda upp mina Assegai, vad borde jag köpa och sätta bak?

så kan jag köra Assegai fram tills båda är slut tänkte jag.

/M

Ibis Ripmo, godspeed
Nya hans dampf bak kör jag, inte missnöjd alls, rullar bra, klart bättre däck än aggressorn, vilket inte hade bra grepp, och inte särskilt bra rull heller. Gillade kantdobbarna bättre än HD men den är helt ok i den aspekten.
MM fram, DHF fram tycker jag inte passar så bra i hellas. DHF är ett högfartsdäck, inga sajpningar i stora feta dobbar. Inte supergrepp alltså. Trivs mycket bättre med MM fram.

Ibis Ripmo, godspeed
Ni som kör med en Storia V3, vad väger ni och vad har ni för fjäder? Funderar på om min behöver ha en lägre fjäderkonstant eller ej. Ska lägga en stund på att mäta sag sedan men tycker den känns lite stum.

Ibis Ripmo, godspeed
Ni som kör med en Storia V3, vad väger ni och vad har ni för fjäder? Funderar på om min behöver ha en lägre fjäderkonstant eller ej. Ska lägga en stund på att mäta sag sedan men tycker den känns lite stum.
Jag väger omkring 68-70 kg fullt kittad med vattenblåsa i ryggan, och jag kör 425-fjäder. Testade 400 först och tyckte den var för mjuk.

Ibis Ripmo, godspeed

Jag väger 70 nyvaken.
Kör också 425 i Hellas. Men har en Ripmo AF och en Storia som var tuned för en kol Ripmo från början så mer progressivitet.
Sen kommer jag nog köra 450 i park / utför.

Ibis Ripmo, godspeed
Jag väger omkring 68-70 kg fullt kittad med vattenblåsa i ryggan, och jag kör 425-fjäder. Testade 400 först och tyckte den var för mjuk.

Jag väger 70 nyvaken.
Kör också 425 i Hellas. Men har en Ripmo AF och en Storia som var tuned för en kol Ripmo från början så mer progressivitet.
Sen kommer jag nog köra 450 i park / utför.

Då väger ni några kg mera, men inte jättemånga. Har en 375 och en 400 fjäder. Ska nog labba med inställningarna lite till.

Ibis Ripmo, godspeed

Bilagor

• AB1FF629-2094-449E-B06B-6DE879DC33E3.png
    AB1FF629-2094-449E-B06B-6DE879DC33E3.png
    199.9 KB · Besök: 239
Ibis Ripmo, godspeed
Ibis Ripmo, godspeed
Snyggt! Får man passa på att fråga din längd och storlek på hoj och om det känns 100% ? Jag klurar mellan XL & L, är 187 och har aldrig suttit på en Ripmo någonsin. Men snart hoppas jag!
Tack!
Längd: 188
Innerben: 85
Storlek på Ripmo: L

Kontext:
I mitt internetcyklade så gick jag igenom i stort sätt varenda modell/tillverkare som hade 150 - 170 slag fram/bak och så hade jag riktlinjer för hur geon skulle vara (killgissningar och excel delux). För storleken så var det preliminärt reach jag gick efter och siktade runt 480. Min Jeffsy hade 445 (!) reach vilket är snålt, jag skulle nog gått för en XL när jag köpte Jeffsyn en gång i tiden men jag hade ingen aning om det då. Det har blivit många mil (ca 250) och många timmar på Jeffsyn.

Kört tre rundor på Rimpon och storleken känns jättebra! Som Crossmax, Erik O och Ibis storleksguide säger så skulle jag kört XL. Dock har jag en bild i mitt huvud att jag inte gillar "stora hojar" (svär jag i kyrkan nu?) och än så länge är jag väldigt nöjd att jag inte gick för XL. Det är tydligt att jag måste hamna ännu längre fram på hojen för att få den önskade vikten/trycket på framdäcket, det är en omställning jag hade räknat med men med XL (eller 495 reach) så hade det varit ännu större omställning och jag är inte övertygad om att jag hade föredragit det.

Utifrån det får du dra dina egna slutsats då min uppfattning är högst subjektiv ?

Ibis Ripmo, godspeed
Tack!

Kontext:
I mitt internetcyklade så gick jag igenom i stort sätt varenda modell/tillverkare som hade 150 - 170 slag fram/bak och så hade jag riktlinjer för hur geon skulle vara (killgissningar och excel delux). För storleken så var det preliminärt reach jag gick efter och siktade runt 480. Min Jeffsy hade 445 (!) reach vilket är snålt, jag skulle nog gått för en XL när jag köpte Jeffsyn en gång i tiden men jag hade ingen aning om det då. Det har blivit många mil (ca 250) och många timmar på Jeffsyn.

Kört tre rundor på Rimpon och storleken känns jättebra! Som Crossmax, Erik O och Ibis storleksguide säger så skulle jag kört XL. Dock har jag en bild i mitt huvud att jag inte gillar "stora hojar" (svär jag i kyrkan nu?) och än så länge är jag väldigt nöjd att jag inte gick för XL. Det är tydligt att jag måste hamna ännu längre fram på hojen för att få den önskade vikten/trycket på framdäcket, det är en omställning jag hade räknat med men med XL (eller 495 reach) så hade det varit ännu större omställning och jag är inte övertygad om att jag hade föredragit det.

Utifrån det får du dra dina egna slutsats då min uppfattning är högst subjektiv ?

Tack för att du tog dig tiden med ett så utförligt svar. Värdefullt!

Ibis Ripmo, godspeed
186 med 90 innerben och trivs bra på min L.
Hade jag bara kört nerför hade en XL troligtvis varit bättre men har korta armar och kort överkropp och valde därför L.

Du är klockrent mitt mellan och det avgörande skulle jag säga är personlig preferens, vilket är lurigt om man inte har någon. Var bor du? Måste väl finnas en ripmo i L i varenda håla snart.

Ibis Ripmo, godspeed
186 med 90 innerben och trivs bra på min L.
Hade jag bara kört nerför hade en XL troligtvis varit bättre men har korta armar och kort överkropp och valde därför L.

Du är klockrent mitt mellan och det avgörande skulle jag säga är personlig preferens, vilket är lurigt om man inte har någon. Var bor du? Måste väl finnas en ripmo i L i varenda håla snart.

Utanför Örebro. Det kanske finns en Ripmo i krokarna iofs, det har du rätt i.

Ibis Ripmo, godspeed
Hej Ripmo-fantaster. Jag behöver byta nedre styrlager till min då det helt rostat sönder efter bara 6 mån... Oklart hur jag lyckats med detta.

Har frågat Ibis och de säger att jag ska ha detta:
Cane Creek 40 ZS44/ZS56

Hittar dock inte den beteckningen nånstans, inte heller på cane creeks hemsida.

Nån som har koll och kan guida mig till rätt lager??

Ibis Ripmo, godspeed

52mm - 1.5" (36°x45°)

Kanske läge att fetta om lagret lite då och då? :)

Ibis Ripmo, godspeed
Vad för lagerfett använder du? Även till lagren i swingen?
/M

Det är inte så noga, viktigare att du tittar till lagren då och då, Jag brukar fetta om nån gång i kvartalet när andan faller på.
Lagren i svingen rör jag inte i onödan. Utan jag lossar dämparen då och då och känner igenom att allt är smooth.
Med det sagt brukar jag kolla fettning av lagre när en ram är ny. Men på Ripmon är ju mycket bussningar så rätt lite lagerunderhåll oavsett :)

Ibis Ripmo, godspeed
Hej Ripmo-fantaster. Jag behöver byta nedre styrlager till min då det helt rostat sönder efter bara 6 mån... Oklart hur jag lyckats med detta.

Har frågat Ibis och de säger att jag ska ha detta:
Cane Creek 40 ZS44/ZS56

Hittar dock inte den beteckningen nånstans, inte heller på cane creeks hemsida.

Nån som har koll och kan guida mig till rätt lager??

Du skulle också kunna se detta som ett tillfälle att byta till ett Works angle set för att flacka ut gaffelvinkeln lite. Works lager håller dessutom hög kvalitet.

Ibis Ripmo, godspeed

52mm - 1.5" (36°x45°)

Kanske läge att fetta om lagret lite då och då? :)
Stort tack! Jo fett verkar vara bra grejer... Har dock aldrig gjort det på någon annan hoj men kanske haft tur

Ibis Ripmo, godspeed
Detta

Sen beror det lite på ramens storlek hur högt styrröret är - du ska välja typ baserat på styrrörets längd.

Precis!
För -1 grad väljer du samma längd på styrhuvudet som du har på din cykel. Du kan också välja kortare längd på styrhuvudet än den faktiska längden, då blir förändringen i vinkel lite under -1 grad.
Obs! Du kan inte välja en längre längd på styrhuvudet än den faktiska längden på din cykel (får inte plats).

Ibis Ripmo, godspeed
Precis!
För -1 grad väljer du samma längd på styrhuvudet som du har på din cykel. Du kan också välja kortare längd på styrhuvudet än den faktiska längden, då blir förändringen i vinkel lite under -1 grad.
Obs! Du kan inte välja en längre längd på styrhuvudet än den faktiska längden på din cykel (får inte plats).

Det förstår jag inte. Om man har lite marginal i passningen har man väl marginal åt både hål?

Jag skulle gärna slacka min sons mtb med 80 mm sturhuvudet, men minste angleset är till 95-103 mm. Frågade Works Components om dom gör specialtillverkning, men fick rekommendationen att använda ett annan set till 91-98 mm. Ett faktor 1.2 mindre en optimala längd verkar mycket och så förstår jag också inte varför dom tillverkar versioner med 10 mm skillnad, men kanske funkar det utan problem.

Ibis Ripmo, godspeed
Det förstår jag inte. Om man har lite marginal i passningen har man väl marginal åt både hål?

Jag skulle gärna slacka min sons mtb med 80 mm sturhuvudet, men minste angleset är till 95-103 mm. Frågade Works Components om dom gör specialtillverkning, men fick rekommendationen att använda ett annan set till 91-98 mm. Ett faktor 1.2 mindre en optimala längd verkar mycket och så förstår jag också inte varför dom tillverkar versioner med 10 mm skillnad, men kanske funkar det utan problem.

Jag uppfattar att Works är måna om att ett -1 angle set ska ge ganska exakt -1 (eller +1 om man vänder på det) i förändrad HA. Då måste man göra en massa olika versioner eftersom längden på styrhuvudet påverkar förändringen i vinkel (en kort head tube behöver mindre offset på kopparna än en längre headtube för samma vinkelförändring).

För ditt projekt bör förändringen i vinkel då bli en bit över -1 grad, kanske -1,2 eller så?
När jag funderar på det nu igen så tänker jag att det ändå bör fungera. Något som är designat för att få plats i ett längre styrhuvud borde ju rimligen även få plats i ett kortare (även om vinkelförändringen blir större). Oklart varför Works då styrde dig mot ett annat lager.
När man tittar på de lager som fungerar för Ripmon så finns det ju både -1,5 och -1. Båda använder en övre extern kopp (ersätter original ZS) och en undre ZS kopp (som original). Det betyder att det finns plats för -1,5 utan att också göra den undre koppen extern (vilket behövdes på min förra cykel med angle set).

Ibis Ripmo, godspeed
Jag vill har helst helt ZS för att har lågt stack, men det finns inte till 44 mm. Så ZS44/EC44 i 95-103 är bästa. Tror att Works såde EC44 91-98 för att den matchar styrhuvedet lite bättre. Jag skulle ville så mycket slackening som mögligt, så att det perspektivet är missmatchning bra. Men bra passning av lager är mycket viktigare en 0.2 grad styrvinkel hit eller dit, så skulle gärna ville veta vad ok marginal är på en styrlager. Men kanske har styrhuvudet själva större tillverkningsmarginal.

1.5 grad angleset till 98 mm get 1.30 mm offset på både upper och lower lager. Till 80 mm styrhuvudet skulle det vara 1.06 mm offset, så 0.24 mm fel. Det är 0.6% av halva längden eller 0.34 grad fel. Är det ok? Kanke har styrhuvud redan större toleranser än 0.34 grad?

Ibis Ripmo, godspeed
Tack!

Kontext:

Du har rejält korta ben för din längd så det här är inte allmängiltigt. Jag är 189, med 89.5 ben, tycker xl är lite kort. Gärna fått vara längre. 187, xl alla dagar i veckan, men, för min del, med min längd, så har jag typ 3 mm över innan 150 droppern fått bytas mot en kortare. Så, någon med kortare ben är cirka 89 grenmått, fixar inte en 150 på xl.
Hmm, nog fick jag väl en 150? Måste kanske hem och mäta.

Ibis Ripmo, godspeed
Du har rejält korta ben för din längd så det här är inte allmängiltigt. Jag är 189, med 89.5 ben, tycker xl är lite kort. Gärna fått vara längre. 187, xl alla dagar i veckan, men, för min del, med min längd, så har jag typ 3 mm över innan 150 droppern fått bytas mot en kortare. Så, någon med kortare ben är cirka 89 grenmått, fixar inte en 150 på xl.

Förstår inte riktigt vad du menar gällande dropper. Jag är 183 på en xl (rätt korta ben) och kör en 170 dropper utan problem.

Senast ändrad:
Ibis Ripmo, godspeed

Borde minst va en 170 du har, sitter nämligen på min L.

/M

Tillbaka
Topp