tobiasmart
Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Dags att uppgradera kassetten och följaktligen byta till XD. Någon som har tips på vart jag hittar en XD freehub till ibis naven? Gärna Europa.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Dags att uppgradera kassetten och följaktligen byta till XD. Någon som har tips på vart jag hittar en XD freehub till ibis naven? Gärna Europa.
Jag skulle kolla med Frenchy här på forumet, alternativt Tri-Cycles i Tyskland: https://www.tri-cycles.de/Dags att uppgradera kassetten och följaktligen byta till XD. Någon som har tips på vart jag hittar en XD freehub till ibis naven? Gärna Europa.
Eller ontrack, de har ju lite ibis kontakter med.Jag skulle kolla med Frenchy här på forumet, alternativt Tri-Cycles i Tyskland: https://www.tri-cycles.de/
or Rule 58 in Stockholm or Bike Room in Vallentuna.Eller ontrack, de har ju lite ibis kontakter med.
Överväg Shimano 12-delat om du ändå ska byta body. R2-bike har prisvärda kit. Men du kan mixa och matcha med Sram och Shimano 12-delat så att du bara byter body och kasset nu och fortsätter med Sram trigger och bakväxel om du vill.
AgreedOm du vill köra 12 delat Shimano så funkar som sagt Sun Race kassett alldeles super på HG body.
Kör själv 12 delat SLX med Sun Race kassetten. Mz903 är dessutom rätt lätt.
I see your 3 hours in woods and I raise you 3. 5 hours by the sea in Bogesund ?
Första.
Det där blir riktigt bra...??Efter att beställt en Ripmo AF i september och sedan genomlidit fellevererad storlek, CK som gick i konkurs, för att sedan när man får cykeln så läckte bakbromsen, fick jag idag äntligen ordning på den och ta ute den på en tur i vårsolen. Å vilken cykel, trotts allt strul och att det finns en hel del kvart att justera å fixa så är jag grymt nöjd. Jag är 189cm å kör en xl, cykeln kändes perfekt i storlek och jag tyckte man kände sig hemma med den direkt. Var lite orolig att den skulle kännas stor å tråkig på vanlig Gbg-stig, men ack så fel, den funkar grymt bra, kändes inte klumpig eller för stor, å så fort det lutar utför... då växte hornen ut genom hjälmen. Skall dock påpeka att jag kommer från en HT, å mycke av det som förut varit lite stötigt/jobbigt kunde man nu ta på ett helt annat sätt! Tror detta kommer bli hur bra som helst! Så nu vill jag ha mer sol å vår!Visa bilaga 406848
Har bantat min Ripmo GX med 1,0 kg. Sparade ca 5 hg genom carbonfälgar (Cranbrothers Synthesis XCT), 1 hg på X01 kassett och 4 hg på lättare däck (Hans Dampf fram och Nobby Nic bak - båda snake skinn 2,35"). Klart rappare hoj nu. Men däcken känns för klena, ffa NN bak. Vill gärna hålla vikten nere. Funderar på HD 2,35 även bak eller Agressor 2,3. Innermått på fälgarna är 26,5 fram och 24,5 bak. Tips/förslag på lätta men stadiga och greppiga däck?
Vill inte va dryg men det är väl ingen XC räser? Ska man jaga vikt e inte Ripmo rätt hoj. Köp rejäla däck så du kan använda cykeln som det är tänkt...Kör
Kör både HD och Aggressor på mina två hojar. Aggressor är klart tåligare, men rullar något sämre. Det är också en stor viktskillnad där HD är väl ung 150g lättare (inte vägt själv). Båda funkar mycket bra som bakdäck, men jag kommer nog byta ut HD till något tåligare i framtiden.
HD bak är klart funkis. Inte det mest väldämpade däcket, men hållbarare än NN. Annars tror jag Aggressor är ett bra val, eller varför inte Dissector. Även Specialized Grid med Gripton verkar vara omtyckta.Har bantat min Ripmo GX med 1,0 kg. Sparade ca 5 hg genom carbonfälgar (Cranbrothers Synthesis XCT), 1 hg på X01 kassett och 4 hg på lättare däck (Hans Dampf fram och Nobby Nic bak - båda snake skinn 2,35"). Klart rappare hoj nu. Men däcken känns för klena, ffa NN bak. Vill gärna hålla vikten nere. Funderar på HD 2,35 även bak eller Agressor 2,3. Innermått på fälgarna är 26,5 fram och 24,5 bak. Tips/förslag på lätta men stadiga och greppiga däck?
Enligt spec så ska dom båda (HD och Aggressor) väga 900 gram men får också känslan att Aggressor är lite tåligare.Kör
Kör både HD och Aggressor på mina två hojar. Aggressor är klart tåligare, men rullar något sämre. Det är också en stor viktskillnad där HD är väl ung 150g lättare (inte vägt själv). Båda funkar mycket bra som bakdäck, men jag kommer nog byta ut HD till något tåligare i framtiden.
Enligt spec så ska dom båda (HD och Aggressor) väga 900 gram men får också känslan att Aggressor är lite tåligare.
Jag använder min till allt numera. Flera omgångar hjul skodda från DH-däck till lätta XCdäck.
Funkar utmärkt till XC hemmavid om man inte försöker jaga de sista sekunderna, inte rört XC-hojen sen jag testade första gången.
I parken blir det: DH-casing med DHF / HR2.
Enduro: DHF / Aggressor
Enduro i regn: Shorty / Butcher
Stig: Onza Ibex 2,4 fram och bak
XC: Racing Ralph fram och bak
Klart det är intressant att hålla nere vikten även på en sån här hoj.
vikt shmickt, är inte rullet mer intressant? Inom rimliga gränser såklart
Intressant uppställning där! Ibex fanns inte på min lista men verkar ju kunna vara ett intressant alternativ till HD. Vilket par väljer du helst till teknisk stig/enduro, typ Hellasterräng, i hyfsat tort väglag? Och av nyfikenhet, har varje bakhjul egen kassett?
Intressant uppställning där! Ibex fanns inte på min lista men verkar ju kunna vara ett intressant alternativ till HD. Vilket par väljer du helst till teknisk stig/enduro, typ Hellasterräng, i hyfsat tort väglag? Och av nyfikenhet, har varje bakhjul egen kassett?
Kantdobbarna är det stora pluset, de är finfina på aggressorn. Men, inget vidare fäste och lite dåligt rull. Ingen rolig kombo för trail. HD piskar den hårt. Lika bra kurvgrepp, men inte samma "åka på räls" känsla som aggressorn.Visst är rullet viktigt, men en av de största skillnaderna med lägre roterande massa (framhjul) tycker jag är kvickheten i styrningen. Även igångdrag (bakhjul) är det stor skillnad när man lättar några hundra gram.
Åas delar vi inte åsikt om Aggressor (2.5WT) heller, jag tycker det är ett förträffligt däck för året om-körning, kantdobbarna sitter utmärkt på ibis 34mm-fälg, och jag har inte lyckats skada några däcksidor. :-) ..När det blir snustorrt kommer jag nog välja nåt semislick (Rock Razor eller motsvarande) dock, alt. om Wolfpack trail kommer i 29x2.4 så blir det test av det.
Spännande approach!Jag använder min till allt numera. Flera omgångar hjul skodda från DH-däck till lätta XCdäck.
Funkar utmärkt till XC hemmavid om man inte försöker jaga de sista sekunderna, inte rört XC-hojen sen jag testade första gången.
I parken blir det: DH-casing med DHF / HR2.
Enduro: DHF / Aggressor
Enduro i regn: Shorty / Butcher
Stig: Onza Ibex 2,4 fram och bak
XC: Racing Ralph fram och bak
Klart det är intressant att hålla nere vikten även på en sån här hoj.
Lite samma upplevelse jag haft av Onza Ibex, jättetrevligt däck, tills man börjar belasta kantdobbarna som tyvärr viker sig alldeles för lätt vid nedlägg. (Tycker att HR2 lider av lite samma problem)Nu är jag inte Raggar-Muffen, men jag kan inte låta bli att tycka lite ändå. IMO: Onza Ibex är kanon som bakdäck i relativt torra förhållanden, blir dock halt när det är blött och lerigt. Jag tycker även det var för lätt att tappa grepp vid nedlägg med det som framdäck, trots att jag vill minnas att kantdobbarna ser rätt ok ut.. men föredrar helt klart Magic Mary eller ev. DHF där.
Spännande approach!
Har du fyra-fem hjulpar eller två-tre och byter däck? Om man tex har 350 nav så går det väldigt snabbt att byta över kassetten inkl bodyn. Lite osmidigare med bromsskivor. Så de kanske du har på alla hjulpar?
Ett par Newmen sl 25 med lätta däck hade varit kul att testa som komplement till MM och HR2 som sitter på nu.