Ibis Ripmo, godspeed

tobiasmart

Ny medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Dags att uppgradera kassetten och följaktligen byta till XD. Någon som har tips på vart jag hittar en XD freehub till ibis naven? Gärna Europa.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Dags att uppgradera kassetten och följaktligen byta till XD. Någon som har tips på vart jag hittar en XD freehub till ibis naven? Gärna Europa.
Överväg Shimano 12-delat om du ändå ska byta body. R2-bike har prisvärda kit. Men du kan mixa och matcha med Sram och Shimano 12-delat så att du bara byter body och kasset nu och fortsätter med Sram trigger och bakväxel om du vill.

fredrik168

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Överväg Shimano 12-delat om du ändå ska byta body. R2-bike har prisvärda kit. Men du kan mixa och matcha med Sram och Shimano 12-delat så att du bara byter body och kasset nu och fortsätter med Sram trigger och bakväxel om du vill.
Funderade också på att uppgradera från nx till nåt kralligare men tyckte body var orimligt dyr till hjulen så vi får se om det blir 11delat shimano istället för 12??

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Om du vill köra 12 delat Shimano så funkar som sagt Sun Race kassett alldeles super på HG body.
Kör själv 12 delat SLX med Sun Race kassetten. Mz903 är dessutom rätt lätt.

Mafv

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Eller om ni har tips på något universal fett som man kan använda till det mesta som behöver fettas in då och då?

/M

roefv

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Efter att beställt en Ripmo AF i september och sedan genomlidit fellevererad storlek, CK som gick i konkurs, för att sedan när man får cykeln så läckte bakbromsen, fick jag idag äntligen ordning på den och ta ute den på en tur i vårsolen. Å vilken cykel, trotts allt strul och att det finns en hel del kvart att justera å fixa så är jag grymt nöjd. Jag är 189cm å kör en xl, cykeln kändes perfekt i storlek och jag tyckte man kände sig hemma med den direkt. Var lite orolig att den skulle kännas stor å tråkig på vanlig Gbg-stig, men ack så fel, den funkar grymt bra, kändes inte klumpig eller för stor, å så fort det lutar utför... då växte hornen ut genom hjälmen. Skall dock påpeka att jag kommer från en HT, å mycke av det som förut varit lite stötigt/jobbigt kunde man nu ta på ett helt annat sätt! Tror detta kommer bli hur bra som helst! Så nu vill jag ha mer sol å vår!
2D86142B-9BC2-4497-A2D3-BFA4A31DF7C7.jpeg

FredriCX

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Efter att beställt en Ripmo AF i september och sedan genomlidit fellevererad storlek, CK som gick i konkurs, för att sedan när man får cykeln så läckte bakbromsen, fick jag idag äntligen ordning på den och ta ute den på en tur i vårsolen. Å vilken cykel, trotts allt strul och att det finns en hel del kvart att justera å fixa så är jag grymt nöjd. Jag är 189cm å kör en xl, cykeln kändes perfekt i storlek och jag tyckte man kände sig hemma med den direkt. Var lite orolig att den skulle kännas stor å tråkig på vanlig Gbg-stig, men ack så fel, den funkar grymt bra, kändes inte klumpig eller för stor, å så fort det lutar utför... då växte hornen ut genom hjälmen. Skall dock påpeka att jag kommer från en HT, å mycke av det som förut varit lite stötigt/jobbigt kunde man nu ta på ett helt annat sätt! Tror detta kommer bli hur bra som helst! Så nu vill jag ha mer sol å vår!Visa bilaga 406848
Det där blir riktigt bra...👍🤟

Ibis Ripmo, godspeed
Har bantat min Ripmo GX med 1,0 kg. Sparade ca 5 hg genom carbonfälgar (Cranbrothers Synthesis XCT), 1 hg på X01 kassett och 4 hg på lättare däck (Hans Dampf fram och Nobby Nic bak - båda snake skinn 2,35"). Klart rappare hoj nu. Men däcken känns för klena, ffa NN bak. Vill gärna hålla vikten nere. Funderar på HD 2,35 även bak eller Agressor 2,3. Innermått på fälgarna är 26,5 fram och 24,5 bak. Tips/förslag på lätta men stadiga och greppiga däck?

aribr

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Kör
Har bantat min Ripmo GX med 1,0 kg. Sparade ca 5 hg genom carbonfälgar (Cranbrothers Synthesis XCT), 1 hg på X01 kassett och 4 hg på lättare däck (Hans Dampf fram och Nobby Nic bak - båda snake skinn 2,35"). Klart rappare hoj nu. Men däcken känns för klena, ffa NN bak. Vill gärna hålla vikten nere. Funderar på HD 2,35 även bak eller Agressor 2,3. Innermått på fälgarna är 26,5 fram och 24,5 bak. Tips/förslag på lätta men stadiga och greppiga däck?
Kör både HD och Aggressor på mina två hojar. Aggressor är klart tåligare, men rullar något sämre. Det är också en stor viktskillnad där HD är väl ung 150g lättare (inte vägt själv). Båda funkar mycket bra som bakdäck, men jag kommer nog byta ut HD till något tåligare i framtiden.

Crosswind

Ny medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Kör

Kör både HD och Aggressor på mina två hojar. Aggressor är klart tåligare, men rullar något sämre. Det är också en stor viktskillnad där HD är väl ung 150g lättare (inte vägt själv). Båda funkar mycket bra som bakdäck, men jag kommer nog byta ut HD till något tåligare i framtiden.
Vill inte va dryg men det är väl ingen XC räser? Ska man jaga vikt e inte Ripmo rätt hoj. Köp rejäla däck så du kan använda cykeln som det är tänkt...

Crossmax

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
HD bak är klart funkis. Inte det mest väldämpade däcket, men hållbarare än NN. Annars tror jag Aggressor är ett bra val, eller varför inte Dissector. Även Specialized Grid med Gripton verkar vara omtyckta.

aribr

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag jagar inte vikt, har inte ens en Ripmo, svarade bara en fråga. Iom att det finns en del Ripmos på terräng som kan väl kallas "snäll" så fattar jag att vissa vill ha lättrullande och lätta däck. För mig så funkar det inte, de går bara sönder...men funkar säkert för lättare och mera smooth åkare.

Redigera: kanske Rekon/Rekon? Vore kul att prova när det är torrt tror jag.

utbrott

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Kör

Enligt spec så ska dom båda (HD och Aggressor) väga 900 gram men får också känslan att Aggressor är lite tåligare.

aribr

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Enligt spec så ska dom båda (HD och Aggressor) väga 900 gram men får också känslan att Aggressor är lite tåligare.
True. Jag tänkte ifs på 2.5an, vilket är något tyngre. Om man kollar på r2 (butik som väger komponenter) så skiljer dig sig lite mera mellan de, typ 910 vs 1020. Hur som helst är aggressor klart tåligare!

zinkpasta

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Har testkört min Ripmo med lätta fälgar och däck och då blir det en helt annan typ av cykel, så jag kan definitivt rekommendera en sån setup också. Sen så huckade jag iofs sönder de fälgarna, men.. :-D

Ibis Ripmo, godspeed
Jag tänkte såhär: Med lättare hjul och dämpningen på "trail" så har jag nästan en Ripley också. Nu kan jag välja hjul och dämpning efter terräng och humör. Två hojar i en ;-)

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag använder min till allt numera. Flera omgångar hjul skodda från DH-däck till lätta XCdäck.
Funkar utmärkt till XC hemmavid om man inte försöker jaga de sista sekunderna, inte rört XC-hojen sen jag testade första gången.

I parken blir det: DH-casing med DHF / HR2.
Enduro: DHF / Aggressor
Enduro i regn: Shorty / Butcher
Stig: Onza Ibex 2,4 fram och bak
XC: Racing Ralph fram och bak

Klart det är intressant att hålla nere vikten även på en sån här hoj.

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
vikt shmickt, är inte rullet mer intressant? Inom rimliga gränser såklart
Jag tyckte inte aggressorn bak var direkt hållbar. Jag brukar vara ganska snäll mot däcksidor men från det däcket drog jag loss trådar efter 5 rundor, men, jag tror att det mest beror på att aggressorn inte gillar bred breda fälgar. Hade ju ibis original då, 34 inner, så dobbarna täckte inte däcksidan så att säga. Nu har jag 30 mm fälg, då kanske det går bättre.

Hd bak har mer grepp än aggressorn, och rullar klart bättre. Med en mm på fram, då rullar det helt ok, och har riktigt bra grepp.

Det är mest den ekvationen jag inte gillar hos aggressorn, inget vidare grepp, och inget vidare rull heller. Lite fail för stigcyklande. Det är nog mer ett "utförs"däck än ett trail däck, precis som dhf.

Ibis Ripmo, godspeed
Jag använder min till allt numera. Flera omgångar hjul skodda från DH-däck till lätta XCdäck.
Funkar utmärkt till XC hemmavid om man inte försöker jaga de sista sekunderna, inte rört XC-hojen sen jag testade första gången.

Intressant uppställning där! Ibex fanns inte på min lista men verkar ju kunna vara ett intressant alternativ till HD. Vilket par väljer du helst till teknisk stig/enduro, typ Hellasterräng, i hyfsat tort väglag? Och av nyfikenhet, har varje bakhjul egen kassett?

zinkpasta

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
vikt shmickt, är inte rullet mer intressant? Inom rimliga gränser såklart
Visst är rullet viktigt, men en av de största skillnaderna med lägre roterande massa (framhjul) tycker jag är kvickheten i styrningen. Även igångdrag (bakhjul) är det stor skillnad när man lättar några hundra gram.

Åas delar vi inte åsikt om Aggressor (2.5WT) heller, jag tycker det är ett förträffligt däck för året om-körning, kantdobbarna sitter utmärkt på ibis 34mm-fälg, och jag har inte lyckats skada några däcksidor. :-) ..När det blir snustorrt kommer jag nog välja nåt semislick (Rock Razor eller motsvarande) dock, alt. om Wolfpack trail kommer i 29x2.4 så blir det test av det.

zinkpasta

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Intressant uppställning där! Ibex fanns inte på min lista men verkar ju kunna vara ett intressant alternativ till HD. Vilket par väljer du helst till teknisk stig/enduro, typ Hellasterräng, i hyfsat tort väglag? Och av nyfikenhet, har varje bakhjul egen kassett?
Nu är jag inte Raggar-Muffen, men jag kan inte låta bli att tycka lite ändå. IMO: Onza Ibex är kanon som bakdäck i relativt torra förhållanden, blir dock halt när det är blött och lerigt. Jag tycker även det var för lätt att tappa grepp vid nedlägg med det som framdäck, trots att jag vill minnas att kantdobbarna ser rätt ok ut.. men föredrar helt klart Magic Mary eller ev. DHF där.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Hej!

Nej, Ibex fanns inte på min lista heller men väl i mitt cykelgarage så de åkte på. De är inte bra på nåt men inte så dåligt på nåt heller, så de får åka med när jag kör XC-stig hemmavid.

Hellas har jag tyvärr inte provat men där hade jag nog rullat DHF/Aggressor baserat på hörsägen av terrängen. Innan jag "gick över" till Maxxis rullade jag MM/HD, spelar ingen direkt roll imho. Det gör samma jobb med lite skillnad i smak, choklad eller jordgubbsglass.

Ja, kassett och skiva annars blir det för meckigt för mig.

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Visst är rullet viktigt, men en av de största skillnaderna med lägre roterande massa (framhjul) tycker jag är kvickheten i styrningen. Även igångdrag (bakhjul) är det stor skillnad när man lättar några hundra gram.

Åas delar vi inte åsikt om Aggressor (2.5WT) heller, jag tycker det är ett förträffligt däck för året om-körning, kantdobbarna sitter utmärkt på ibis 34mm-fälg, och jag har inte lyckats skada några däcksidor. :-) ..När det blir snustorrt kommer jag nog välja nåt semislick (Rock Razor eller motsvarande) dock, alt. om Wolfpack trail kommer i 29x2.4 så blir det test av det.
Kantdobbarna är det stora pluset, de är finfina på aggressorn. Men, inget vidare fäste och lite dåligt rull. Ingen rolig kombo för trail. HD piskar den hårt. Lika bra kurvgrepp, men inte samma "åka på räls" känsla som aggressorn.

Aggressorns dåliga rull är bevisat i tester så där famlar inte jag helt själv. Jag tycker inte att "grepp"/rullmotstånds kvoten är hög nog.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed

Spännande approach!
Har du fyra-fem hjulpar eller två-tre och byter däck? Om man tex har 350 nav så går det väldigt snabbt att byta över kassetten inkl bodyn. Lite osmidigare med bromsskivor. Så de kanske du har på alla hjulpar?

Ett par Newmen sl 25 med lätta däck hade varit kul att testa som komplement till MM och HR2 som sitter på nu.

theBrand

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Nu är jag inte Raggar-Muffen, men jag kan inte låta bli att tycka lite ändå. IMO: Onza Ibex är kanon som bakdäck i relativt torra förhållanden, blir dock halt när det är blött och lerigt. Jag tycker även det var för lätt att tappa grepp vid nedlägg med det som framdäck, trots att jag vill minnas att kantdobbarna ser rätt ok ut.. men föredrar helt klart Magic Mary eller ev. DHF där.
Lite samma upplevelse jag haft av Onza Ibex, jättetrevligt däck, tills man börjar belasta kantdobbarna som tyvärr viker sig alldeles för lätt vid nedlägg. (Tycker att HR2 lider av lite samma problem)

Numera har jag svårt att våga mig utanför den trygga Minions världen :)

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Spännande approach!
Har du fyra-fem hjulpar eller två-tre och byter däck? Om man tex har 350 nav så går det väldigt snabbt att byta över kassetten inkl bodyn. Lite osmidigare med bromsskivor. Så de kanske du har på alla hjulpar?

Ett par Newmen sl 25 med lätta däck hade varit kul att testa som komplement till MM och HR2 som sitter på nu.
3.5 hjulpar just nu, dödat en bakfälg och flyttat ett par till en annan cykel med annan nav-standard. 5 par till den här normalt sätt, det är lite elände nu eftersom jag har 11-delat på Ripmon men 12-delat på min andra så synergin är borta :( men att byta till 12-delat på den här tar ändå emot, blir några bodys och kassetter..
Ja skivor och kassett på allt, schimsar så skivan är lika på alla. Behöver man justera bromsar eller flytta kassett mm blir det oftast så att jag inte orkar hålla på istället.

Köper gärna Ibis-nav om någon får över.

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Men fuck, hur gör ni med så många hjulpar? Jag köpte ett par för att "rule them all", men det är inga lättviktare alls.
Såna fuck off pengar kan inte jag lägga på mer än ett hjulpar.

Vad skulle vara ett "lätt" hjulpar, med lättare sulor på vara?
För att spara vikt går man väl ner i bredd också? Inte så supersugen på det. Gillar låga tryck.
Men, om det gick att kapa ett halvkilo per hjul kan jag tänka mig att det blir skillnad.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Hur vi gör? De sitter antingen på cyklar eller står i stället vid de andra 11 paren.
Det beror väl på vad man är van vid, vad du nu menar med fuck off pengar. Har man sprängt några motorer i sina dagar är ett trasigt kolfiberhjul som att tappa en macka upp&ner.

Ibexarna är inte så lätta heller nä, men jag tycker de är en lagom kompromiss mellan det mesta för att rulla vanlig stig hemmakring. De sitter just nu på Ibis 942 med Huck Norris i.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer