Ibis Ripmo, godspeed

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Ok, jag kör moto3 hjul, med mm fram och hd bak, 2.6. Kan ha fuck norris i bahjulet, lite osäker? Hmm, jag tror att jag har det ja. Så, då har vi lika vikt för däck med tillbehör. Jag har mm fram, tyngre än ditt onza, men ingen fuck norris i.

Det är lite det här jag fiskar efter, mitt "gör" allt hjulpar tror jag inte är helt off i något hänseende.
Men, visst, moto3n väger ju as. Man sumpar väl runt 100 gram per fälg för något lättare. Lättare än så, sen håller det ju inte så bra.
Det är då rullet gör stor skillnad. HD och MM rullar klart märkbart bättre än aggressor/DHF eller HR2 fram.

Berk

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Ok, jag kör moto3 hjul, med mm fram och hd bak, 2.6. Kan ha fuck norris i bahjulet, lite osäker? Hmm, jag tror att jag har det ja. Så, då har vi lika vikt för däck med tillbehör. Jag har mm fram, tyngre än ditt onza, men ingen fuck norris i.
Tycker du inte om Chuck Norris, är det en ny däckkorv eller är det bara spell autocorrect in action?

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
He he, kärleksfullt smeknamn mer än något annat. Dock så fungerar de inte så bra som man vill, men de fungerar så bra som de väger och kostar, typ.

Per84

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Hej Alla!
Fick min Ripmo i dec innan cykelkraft gick omkull.
ska snart ta ut den på premiärtur, skulle sätta på lite skyddstejp.
Hitta denna lilla färgsprickan, eller vad jag ska kalla det för. Sen sitter det nåt slags skydd skydd i silverfärgen där.
har ni andra också det skyddet?
Surt med färgen som lossnat, men antar att de är lugnt?

A8108E38-BFD3-40F0-BB7F-0D80BD2BBEFE.jpeg

Bilagor

Johge

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Tittade en gång till och det är nog bara en synvilla. Däremot ser man på metallskyddet att det är en liten inbuktning på det.. därav lackskadan. Har du inte cyklat på den öht så är det bara att göra en reklamation tycker jag.

Makten

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Ursäkta mer OT, men måste bara kommentera detta...

Det är då rullet gör stor skillnad. HD och MM rullar klart märkbart bättre än aggressor/DHF eller HR2 fram.
Ja, men detta bättre rull kommer inte gratis. Schwalbes sidoväggar är mer "odämpade" än Maxxis dito. För min del tycker jag att det är viktigast fram, men även bak gillar jag känslan i Aggressor mycket bättre än HD. Dessutom finns HD 2,35" bara i idiotmjukt gummi som slits ut på nolltid om man kör det bak. Noll kantgrepp efter 10 turer.

Det här med rullmotstånd måste ner på priolistan när det gäller köttiga cyklar. Slut på meddelandet.

Per84

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Tittade en gång till och det är nog bara en synvilla. Däremot ser man på metallskyddet att det är en liten inbuktning på det.. därav lackskadan. Har du inte cyklat på den öht så är det bara att göra en reklamation tycker jag.
Stämmer, är en synvilla.
Ser faktiskt inte ut som nån inbuckning i verkligheten. Ser ut som lite färg har lossnat.
Mailat Ibis nu.

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
DPX2 dämparen, vad ska jag säga?
Lite less på den. Som det är nu är den stötig, blåser igen slaget lite väl lätt, men bottnar inte hur lätt som helst.
Körs i helt öppet läge, på stig. Maxat plastbitarna i den.
Skulle det kanske vara bättre att ta bort lite av volymreducerarna och köra i mittelnäget, trail, av de tre lägena istället för helt öppet?
Vad tros och tycks?

Marzocchis mcleod har fått bra kritik på ripmon, en ny variant med extern behållare, för lite tyngre bruk är på väg. Kan locka lite.

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Ursäkta mer OT, men måste bara kommentera detta...

Ja, men detta bättre rull kommer inte gratis. Schwalbes sidoväggar är mer "odämpade" än Maxxis dito. För min del tycker jag att det är viktigast fram, men även bak gillar jag känslan i Aggressor mycket bättre än HD. Dessutom finns HD 2,35" bara i idiotmjukt gummi som slits ut på nolltid om man kör det bak. Noll kantgrepp efter 10 turer.

Det här med rullmotstånd måste ner på priolistan när det gäller köttiga cyklar. Slut på meddelandet.
Jag kör 2.6, något annat går inte på ripmon, en 2.3 på en bred fälg?
Då är det inte längre idiotmjukt gummi, utan har bra grepp och riktigt bra livslängd.
Dra inte förhastade slutsatser för att sen dra svepande slutsatser.

theBrand

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Lite less på den. Som det är nu är den stötig, blåser igen slaget lite väl lätt, men bottnar inte hur lätt som helst.
Skulle det kanske vara bättre att ta bort lite av volymreducerarna och köra i mittelnäget, trail, av de tre lägena istället för helt öppet?
Vad tros och tycks?

Marzocchis mcleod har fått bra kritik på ripmon, en ny variant med extern behållare, för lite tyngre bruk är på väg. Kan locka lite.
Plocka en spacer eller två och kör med lite mindre sag istället.

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Vad tros och tycks?

Köp en DVO Topaz oc bli en gladare människa.

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
De tankarna florerar också. :) Stora fördelen är att det är superlätt att få en riktigt ripmo tune av dem.
Jag hade nån standard tune på min topaz på kol ripmon, sen kom ju AF en med Topaz, helt ärligt märktes inte någon skillnad annat än att af är mer progressiv vilket är pga. Länkaget.

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Hmm, jag skulle ha köpt en murmor 29a med coil fram och bak. Underhållsfritt och fint, bara att hojja på. Fan, är sugen på en murmor.

Johge

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Vad tros och tycks?

Jag bytte ut dpx2an mot en X2 på min kolripmo, X2an sägs vara så nära Coilkänsla man kan komma med luft.. har iofs ingen erfarenhet alls av coil så det blir svårt att jämföra.

Makten

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag kör 2.6, något annat går inte på ripmon, en 2.3 på en bred fälg?
Då är det inte längre idiotmjukt gummi, utan har bra grepp och riktigt bra livslängd.
Dra inte förhastade slutsatser för att sen dra svepande slutsatser.
Schwalbes 2,35"-däck funkar strålande på fälg med 35 mm innerbredd och det är vad jag kört. Då finns dock bara Addix Soft som är för mjukt, som sagt. Aggressor kör jag på fälg med 29 mm innerbredd och då är 2,3" perfekt. För bred fälg finns det i 2,5" istället.

Hur som helst; jag har inte provad HD i 2,6" och det är möjligt att de är helt annorlunda, men ALLA Schwalbedäck jag kört har haft mindre dämpad casing än motsvarigheterna från Maxxis. På gott och ont. Man får som sagt inte bra rull gratis. Då tullas det på annat.

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
2.6 har apex sidoväggar, mittemellan snakeskin och supergravity. Så en mer stabil sidovägg än du har på 2.35.
Allt det du ogillar med 2.35 är annorlunda på 2.6an. Aggressorn 2.5wt väger 980 och hdn 970.
Jag uppfattar inte hdn som mer flimsig än maxxisen, och då kör jag med låga tryck.

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Fuuuck, där gick dpx2an åt helvete, undrar om det är därför jag inte gillat.
Jag tömde dämpare, noggran med att pumpa bakfjädringen var 30onde psi jag tömde ut.
När jag når noll och skruvar loss aircanen, då flyger den ner mot ändläge, fjädringen är helt utsträckt hängades i mekställ.
Den gör också ett skapligt skarpt pruttljud, en skarp fjärt typ. När jag bytt ut volymreducerns så får jag trycka ihop fjädringen helt och håller för att få på aircanen igen, med rejält motstånd.
Sen när jag cyklar igenom fjädrignen, utan luft i, så är det hack på vägen, två 3 stycken, ett hack, sen blåser den igenom 5 mm av 55mm. När jag pumpar mer och cyklar så får den aldrig något motstånd att tala om. Med 160 psi i så trycker jag igenom hela fjädringen med en hand när cykeln står på marken.

WTF? Luft på fel ställe i dämpare? Kanske därför jag inte gillat den, hmm, när jag tänker på det så är det sen TFtuned servade den som det varit stötigt.

Kan jag göra något själv åt det här?
Var köper jag en dvo topaz fortast? Fan, cykeln får ju inte vara obrukbar.

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Max tryck i dpx2an är ju 350 psi, jag pumpar väl på lite till, hade den upp mot 220 psi, nu är det lite motstånd i den?
Har ju klarat mig på 180 psi cirka, förut. Vad kör ni andra med för tryck? 80 kg med kläder på här.

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Mulade i 295 psi, den höll med en sag på cirka 50 %, sen sakt sjönk jag rakt igenom.
Den är toast.

En manitou mara kanske? Mailat JBP verkstad, får se vad de säger.

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Undrar vad JBP kan för turnaround? Hmm, jag trycker nog på knappen för en mara, samma hårdvara som foxen vilket är en gudagåva här.

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Så, en mara pro beställd, men också en mcleod dock i 200x50, till min original carbon mojo som har defunkt gaffel och en dämpare som ingen vill serva längre. Så, ny dämp till den, precis över 2k, sen en gaffel någonstans från så har jag en hooligan hoj för stan med slicks på, eller mer xc aktig mtb eller vad jag nu gör med den.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer