Ibis Ripmo, godspeed

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Beställde dämparhårdvara från tftuned, igår, betalde och var glad, men inser att de har ju stängt ner hela uk i coronalockdown. får se när de där dyker upp. :)

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Det satt en grå 0.4 originalmonterat i min, det gick verkligen inte alls, har bytt till 0.6.
0.6 är väl största rekommenderat men är man lättviktare kan man nog gå upp ett steg till om man vill.

Makten

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
2.6 har apex sidoväggar, mittemellan snakeskin och supergravity. Så en mer stabil sidovägg än du har på 2.35.
Allt det du ogillar med 2.35 är annorlunda på 2.6an. Aggressorn 2.5wt väger 980 och hdn 970.
Jag uppfattar inte hdn som mer flimsig än maxxisen, och då kör jag med låga tryck.
Det är inte flimsighet jag avser utan dämpning. Alltså hur mycket förluster det är i däcket när det knölas ihop och fjädrar ut igen. Långsammare retur ger bättre kontroll och komfort över stök, men sämre rull.

Jag tycker att Schwalbes däck är vettiga att ha bak eftersom dämpning där inte är lika viktigt som fram, plus att rullmotstånd bak gör större skillnad. Tråkigt då att just HD inte finns i en kombination av rimlig storlek och gummiblandning.

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Det är inte flimsighet jag avser utan dämpning. Alltså hur mycket förluster det är i däcket när det knölas ihop och fjädrar ut igen. Långsammare retur ger bättre kontroll och komfort över stök, men sämre rull.

Jag tycker att Schwalbes däck är vettiga att ha bak eftersom dämpning där inte är lika viktigt som fram, plus att rullmotstånd bak gör större skillnad. Tråkigt då att just HD inte finns i en kombination av rimlig storlek och gummiblandning.
Ja, 2.3an har lite muppig blandning. De verkar med 2.6 fattat att det behövs en "bakdäcksversion" som komplement till en lite mer "party" front. Så, aningens mer lättrullat, som en aggressor till en dhf typ.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Det satt en grå 0.4 originalmonterat i min, det gick verkligen inte alls, har bytt till 0.6.
0.6 är väl största rekommenderat men är man lättviktare kan man nog gå upp ett steg till om man vill.
Kikade i min nu och där satt en grå 0,4. Kanske värt att testa en 0,6🤔.
Vad väger du Muffin? Själv väger jag 85-ish och kör 240 psi i dämparen med 0,4an.
Funkar eg.rätt bra men får för mig att jag skulle vilja ha lite mer stöd i mitten.
Har testat att droppa till platt från en meter utan att den bottnat. Hade förväntat mig att den skulle göra det med en 0,4.

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Nu har postmord äntligen fått "förhadnsinfo" om exportpaket från tyskland. Det tog 5 dagar med finfrakt, 200 pix extra, med DHL. Fniss. Eller så har corona förlamat Dûskland.
Sen kan jag hojja mtb igen. Gaah, så irriterande att ha nertid. Sen får dpx2an gå till JBP för service och sen blir den reserv.
Supernyfiken på hur maran ska kännas. Har höga förväntningar, och det kan ju bara gå på ett sätt.
Jag måste sänka dem.
Dissa marran, flåt, maran och mazzern med, det gnider av sig lite. Då har jag i alla fall en sportmössa att bli nöjd.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Nu har postmord äntligen fått "förhadnsinfo" om exportpaket från tyskland. Det tog 5 dagar med finfrakt, 200 pix extra, med DHL. Fniss. Eller så har corona förlamat Dûskland.
Sen kan jag hojja mtb igen. Gaah, så irriterande att ha nertid. Sen får dpx2an gå till JBP för service och sen blir den reserv.
Supernyfiken på hur maran ska kännas. Har höga förväntningar, och det kan ju bara gå på ett sätt.
Jag måste sänka dem.
Dissa marran, flåt, maran och mazzern med, det gnider av sig lite. Då har jag i alla fall en sportmössa att bli nöjd.
Spännande att höra hur du upplever Maran. Ser grym och rätt prisvärd ut 👍.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Ok, tack! Bottningsfest med 0,4? Vad blev skillnaden med 0,6:an?
Ja det gick inte alls, skillnaden blev lite mindre bottningsfest.
Stora skillnaden är att det gick att pumpa den så hårt som behövdes. Jag hade nog behövt något annat att dämpa med har ju aldrig trivs med den direkt. Men inte kommit till skott, den är inte dålig och cyklar hellre i berg för pengarna.
Hade jag bytt hade jag velat ha en Storia och då får jag köpa ny ram så jag tjurar lite på Ibis.

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Ja det gick inte alls, skillnaden blev lite mindre bottningsfest.
Stora skillnaden är att det gick att pumpa den så hårt som behövdes. Jag hade nog behövt något annat att dämpa med har ju aldrig trivs med den direkt. Men inte kommit till skott, den är inte dålig och cyklar hellre i berg för pengarna.
Hade jag bytt hade jag velat ha en Storia och då får jag köpa ny ram så jag tjurar lite på Ibis.
Varför byta ram? Storian funkar fint på kolramen.

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Även på V1?
Inte riktigt satt mig in i skillnaderna mer än att V1 aldrig skulle tillverkats..
Går det att byta länkage bara? Eller det funkar ändå? Vad har man isåfall ändrat och varför?
Ja fan, du kvalar in som clydesdale, jag bottnar allt i dpx2 utom 0.6 men då har den bliviit gnuttan stötig.
Annan dämp är nog grejen. Nu så kommer maran, den kommer vara tokstötig, total bottningsfest, totalt piss.

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Även på V1?
Inte riktigt satt mig in i skillnaderna mer än att V1 aldrig skulle tillverkats..
Går det att byta länkage bara? Eller det funkar ändå? Vad har man isåfall ändrat och varför?
EXT har en specifik tune för v1 som kompenserar för avsaknaden av progressivitet i länkaget.
V1 användes bland annat som utvecklingsmula för dämparen (enligt vad som sägs på Intöööörnät).

SalkinL

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Även på V1?
Storian funkar bättre än både DPX2 och X2. Sväljer småvibrationer bättre, ligger mycket högre i slaget (mer stöd) och verkar inte bottna hårt. Osäker på om jag har bottnat helt. Den rampar med den hydrauliska bottom outen de sista 15%. Visserligen är jag en fjäderviktare men både fjäder och tune är för min vikt.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Storian funkar bättre än både DPX2 och X2. Sväljer småvibrationer bättre, ligger mycket högre i slaget (mer stöd) och verkar inte bottna hårt. Osäker på om jag har bottnat helt. Den rampar med den hydrauliska bottom outen de sista 15%. Visserligen är jag en fjäderviktare men både fjäder och tune är för min vikt.
Låter fantastiskt men betalar ni annonserat pris för den? 😱

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Ja fan, du kvalar in som clydesdale, jag bottnar allt i dpx2 utom 0.6 men då har den bliviit gnuttan stötig.
Annan dämp är nog grejen. Nu så kommer maran, den kommer vara tokstötig, total bottningsfest, totalt piss.
Clydesdale?

Storian går väl på typ 10? Är ju inget på en sån här hoj över en säsong. Blir väl knappt nån parkåka i år ändå då.

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Clydesdale?

Storian går väl på typ 10? Är ju inget på en sån här hoj över en säsong. Blir väl knappt nån parkåka i år ändå då.
Det är någon som är tyngre än vanligt bara, används mycket inom hojjandet på engelska.
Någon som väger lite mer än snitt kallas clydesdale. Zipp har hjulset byggda för clydesdales, fler ekrar och så. :)
Observera att det INTE betyder att du är tjock. Mer vikt än vanligt kan komma från andra saker, Lång, biffig etc. :) Tror det kommer från arbetshästar, de är som bekanta stora och starka.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Vad kör ni med för bromsar?
Jag börjar bli rejält trött på Sram guide som plötsligt utan förvarning blir supersvampiga. Efter luftning brukar det hålla sig ett tag sen utan förvarning samma sak igen.
Sugen på mer rejäla bromsar som Xt/xtr fyrkolvsok eller zee/saint. Hayes Dominion ser också fina ut. Missade Code RCS när de fanns på utförsäljningen hos R2 bike. Borde kanske köpt då, nu tycker jag de känns väl dyra.
Andra alternativ? Mest Bang for buck?

zinkpasta

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Har kört Formula Cura 2-kolv sen start, tycker de funkat utmärkt både hemmavid och utför i Finale. Nu byter jag dock till fyrkolvs-varianten då jag tänkte bygga en HT som får ta över 2-kolvsCura.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Har kört Formula Cura 2-kolv sen start, tycker de funkat utmärkt både hemmavid och utför i Finale. Nu byter jag dock till fyrkolvs-varianten då jag tänkte bygga en HT som får ta över 2-kolvsCura.
Jag har läst att de får bra kritik och att många gillar dem. Cura bromsarna måste vara ”vargar i fårakläder” för de ser ut som små späda xc bromsar 😁.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Sram Guide är ju fantastiska 😀. Har du gammal modell så behöver kolvarna/pistongerna i handtagen bytas eller slipas ner.
Hahaha nädu det var en överdrift 😁.
Har 2019 modellen och det är inte det klassika ”sticky lever” problemet jag har. Problemet är att bromsverkan plötsligt bara försvinner (särskilt bakbromsen) kan var bra läskigt även om vi inte har några brutala utförslöpor på hemmastigarna.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Lyxigt! Har du testat och jämfört med Xtr ok (de nya). Shimano menar ju att de ska ge samma kraft som saint (om än i lite annan utväxling/kurva).
Edit: blir billigare att köpa helt paket än lösa handtag/ok.
Jag var så besviken på bromsarna jag hade på och hade dels lite brått och orkade inte med om xtr-oken skulle vara för klena så jag gick på det säkra kortet med Saint. Har även Zee på tjejens hoj så det underlättade reservdelshållningen något med.

Idag hade jag kanske köpt xtr istället.

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Yeah, maran kom idag. Skruvade på när jag var färdigjobbad, lite faff med att återanvända dämparhårdvara som ska pressas ur och pressas i, men har verktygen för fox och andra halvtum öglor, som manitou är.

125 psi i dämparen helt öppen så är den tokigt plush, och har klart bra midstroke support. Drog på 5 hack retur, 2 lsc, 1 hsc, det passade bra för trottoarkanter i låg fart, får justera mera när det ska ut i skogen.

En sketsak med det hela är det inte finns någon dokumentation från manitou för dämparen. Fick googla fan för att bli säker på vad som var fullt öppet, stängt och vilka rattar som var vad. Lite märkligt kan tyckas. Får se hur den känns på nästa tur i skogen.

Mitt baklänkage var inte tokfräsht, bushingen vid vevhuset går lite lite trögt i början och slutet av slaget, men är rejält lätt och fin i mitten. Men det är för att bushingen rör sig mest i början och slutet, knapp alls i mitten av slaget tyckte jag det såg ut som.

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
håller sig högt i slaget, inga pedal strikes, plush som bara den. hur usel var inte dpx2an? Klättrar bättre, tar kurvor bättre. slår inte igenom, poppig och planted på samma gång. Jag får med mig bakhjulet vid flygturer klart bättre, utan att returen känns för snabb. Är väl en 1/3dje del in på retur och lsc och hälften på hsc. Nu ska jag bara hitta en manual, som inte finns än. Går lätt att byta till en mindre aircan och finns band in den som går att justera, men jag vet inte hur än, inte för att jag behöver det.

Nu kan jag cykla över en 3 cm hög tvär rot på en klippa och bara ana den, ändå är den mer kontrollerad, håller sig högre i slaget. Riktigt nöjd, det kanske märks.
Att det går att justera allt utan att det påverkar något annat alls är kalas.

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Kul att det blev bra! Nu är du snart redo för en EXT Storia ;-).
Körde Afen i helgen, dra åt helvete vad den dämparen är grym i kombination med Ripmon.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer