Ibis Ripmo, godspeed

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Så lagt en beställning på Ripmo AF hos Frederiq. Behåller min Stumpjumper LT 19 som trailbike och AF som enduro
Låter lite meningslöst? De är ju samma typ av hoj. Hade du skrivit SJ ST hade fattat grejen. Ripmon är inte en renodlad "Race bike", den är väldigt bra på mycket, mer än övervuxen trailbike. Så snarare att SJ LT borde bytas mot nåt mer kortslagigt eller att du skulle gå på nåt ännu mer enduro än Ripmon om LT ska vara trailbike.

Kör du Ripmon med två hjulpar kommer din ST snart kännas överflödig.
 

alidhojd

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
kör fortfarande på original alu hjulen på min ripmo v1 men är sugen på något annat(lättare?), gärna med dt-nav. Vad ska jag köpa?
 

zinkpasta

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag kör också XA25, man ska dock vara medveten om att det blir rejäl skillnad i däcksprofil mellan dessa (25mm i.d.) och standard (34mm i.d.). Det kan vara fint beroende på ändamålet, men jag skulle överväga SL A.30 om vikten inte är det primära.
 

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Förvisso men TS frågar efter lättare hjul. Ska du behålla bredden och få mycket lättare får du gå upp rejält i pris och kolfiber.
Sen om man vill ha lättare hjul brukar man vilja ha lättare däck och då funkar 2.3-2.4 galant med 25orna.
 

zinkpasta

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Nja, TS vet ju inte riktigt själv vad han efterfrågar ("lättare?") :-), så jag gav lite mer parametrar att väga in i det hela. Jag trivs dock bra med mina XA25, förutom att jag klantkraschade framfälgen efter några timmars cykling.

För egen del så hade jag först tänkt ha X.A25:orna enbart till rådjursstigar i motljus men finner det svårt att hålla mig på dessa så nu kör jag med däckkorv i, vilket ger extravikt (men samtidigt kör jag rel lätta däck nu då). ..Fortfarande betydligt lättare setup än original-Al-fälgar och 2.5WT-däcken, och så länge man håller sig från riktigt klantiga saker så ska de nog hålla.
 

alidhojd

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Nja, TS vet ju inte riktigt själv vad han efterfrågar ("lättare?") :-), så jag gav lite mer parametrar att väga in i det hela. Jag trivs dock bra med mina XA25, förutom att jag klantkraschade framfälgen efter några timmars cykling.

För egen del så hade jag först tänkt ha X.A25:orna enbart till rådjursstigar i motljus men finner det svårt att hålla mig på dessa så nu kör jag med däckkorv i, vilket ger extravikt (men samtidigt kör jag rel lätta däck nu då). ..Fortfarande betydligt lättare setup än original-Al-fälgar och 2.5WT-däcken, och så länge man håller sig från riktigt klantiga saker så ska de nog hålla.
Det jag vet är jag vill ha nya nav då jag inte gillar ibis naven och microspline uppgradering står för dörren. Har kört dt350-carbon-cxray på förra hojen och älskade den setupen(27.5 ca 1700g) så jag specificerar lite mer: dt nav och inte tyngre än ibis.
Newmen ser fina ut! gillar breda men man kanske klarar sig fint på 25or?
 

magnil

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Newmen ser fina ut! gillar breda men man kanske klarar sig fint på 25or?
Nej, minst 30, gärna 35 :). Newmen 35 med DT350 från Slowbuild väger 1883 gram med tejp. 30 mm bör väga 70 gram mindre.

Edit: Har ett par nya Ibis 942 Carbon på ingång. Skall väga 1690 gram. Har insett att jag nog har tillräckligt med hjul och kan sälja dem. Kommer med GX body men kan nog fortfarande ändra till Microspline om det är intressant. Skicka PM i så fall.
 
Senast ändrad:

tjone

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Låter lite meningslöst? De är ju samma typ av hoj. Hade du skrivit SJ ST hade fattat grejen. Ripmon är inte en renodlad "Race bike", den är väldigt bra på mycket, mer än övervuxen trailbike. Så snarare att SJ LT borde bytas mot nåt mer kortslagigt eller att du skulle gå på nåt ännu mer enduro än Ripmon om LT ska vara trailbike.

Kör du Ripmon med två hjulpar kommer din ST snart kännas överflödig.
Yepp det kan ses så men efter en lång tid av överväganden att välja en Megatower el Enduro el Sight föll valet på Ripmo.
SJ LT är en trail som håller för det, Ripmo håller bättre för fjällen samt mer stök och bök då jag är där 3 mån sommar höst
 
Ibis Ripmo, godspeed
Hej,

Jag har en kolripmo v1 som jag har använt rätt lite sedan jag köpte den pga att jag fick lite otajmade hjärtproblem. Nu är jag rejält(!) ur form, men förhoppningsvis symtomfri om en månad ca och tänker att jag vehöver ett par lätta fina hjul så jag kommer igång med cyklingen igen. Tänkta huvudsakligen för stig i Hellas/liknande.

Jag väger ca 90 med packning och tänkte köpa ett par lätta fina stighjul, typ newmen xa25 enligt ovan. Vilka nav, ekrar etc bör jag ha? Tar gärna runt 50+ poe även om det kostar lite extra. Har Sram-växlar (GX).

Tar gärna tips på lättare stigdäck med bra grepp även i blött som passar 25 mm inerbredd. Användning som ovan: stig/gubbcykling.

Allt gott! //Mange
 

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag var så besviken på bromsarna jag hade på och hade dels lite brått och orkade inte med om xtr-oken skulle vara för klena så jag gick på det säkra kortet med Saint. Har även Zee på tjejens hoj så det underlättade reservdelshållningen något med.

Idag hade jag kanske köpt xtr istället.
Var supernära att köpa XTR 4-kolvs men nu blev det Code RSC istället då jag hittade dom till bra pris. Grymt nöjd med med bromsarna som inte alls har den svampiga känslan mina Guides de har, känns ungefär som Shimano tycker jag. Tyvärr sitter justeringsratten för pad-contact helt fast på bakbromsen.
 

magnil

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Vad trött jag blir. Skulle byta vajer och hölje. höljet satt hårt i baksvingen, troligtvis pga grus, så jag fick rycka för att få ut det bit för bit. Till slut kom det sista MEN en bit av plastytterhöljet lossa inne i kanalen :(

Har försökt med WD40 och trycke eller dra igenom nytt vajerhölje men det går inte. Använt tryckluft för att få ur eventuell skit som är kvar. Kan få igenom en vajer.

Bra tips på hur jag får ut det mottages tacksamt!

IMG_3507.jpg


IMG_3508.jpg
 

Bilagor

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Ja det sätter sig som fan :/. Jag har loss mitt med jämna mellanrum.

Prova spola rent med vatten? Så går det kanske att trycka ut med hölje sen.
 

magnil

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Ja, det kanske sitter mer skit i. Tänkte att det bara var höljet kvar. Skall prova. Svårt att få in vatten med tryck i det lilla hålet.
 

bjorkkis

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Ja, det kanske sitter mer skit i. Tänkte att det bara var höljet kvar. Skall prova. Svårt att få in vatten med tryck i det lilla hålet.
Ingen aning om det passar men tänker att en dragfjäder som du använder till elinstallation kanske skulle kunna fungera. Att använda den för att ”putta” ut det som sitter fast, dom är ganska styva och finns i både nylon och metall 👍🏻
 

magnil

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Nu har jag fuckat upp det så jag inte får igenom vajer från något håll... Vatten och luft går igenom lätt.

Krypsmörja? är det typ WD40 du menar så hjälper inte det.
 

Makten

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Mitt hölje sitter totalt fast i kedjestaget på Ripleyn. Riktig jävla skitkonstruktion eftersom det inte finns nåt alls som tätar mot hålet och röret uppenbarligen bara är nån tiondels millimeter större än höljet.
Får jag inte ur det så blir det att dra vajern på utsidan antar jag. #premium
 

zinkpasta

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Ja, riktigt uselt, krävdes två pers och tryckluft för att få loss i min. Nån som kommit på nån bättre lösning än att rucka på kablarna så ofta man kommer ihåg/orkar?
 

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Ja, riktigt uselt, krävdes två pers och tryckluft för att få loss i min. Nån som kommit på nån bättre lösning än att rucka på kablarna så ofta man kommer ihåg/orkar?
Nepp, men om det är någon tröst så käkar täcklocken för portarna ytterskalet på höljena på AF. Värst på dropperns hölje där plasten är helt avskavd i ingången till sadelröret. :)
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag spolar med vatten, sätter foten på bakaxeln och drar ur framåt. Funderar på om man kan tejpa över hålen a la tätskikt och om det håller i längden.
 

magnil

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
OM jag hade fått ur skiten som sitter kvar på min så hade jag tryckt tillbaka höljet en bit i svingarmen, lindat på två varv vulktejp och tryckt tillbaka för att täta mot hålet.

Nu har jag gett upp. Får inte loss det. Blir antingen utanpåliggande växelhölje eller AXS (som jag inte egentligen är sugen på).
 

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Maila askchuck via ibis hemsida, jag har bytt 2.5 ramar via dem, lite tillverkningsfel, mest kraschskador.
Det har aldrig varit ett issue, inte ens när jag fick problem med headsetet, att det glappade lite, mätte upp med skjutmått skålarna i ramen var deformerade. Men det var några 10 dels mm om jag minns rätt. Jag fick snea dropouts bak efter en krasch, det tog ett tag att identifiera, men utan jidder, bara lite foton så fick jag kraschreplacement.

Jag bytte från L till XL vid en framtriangel krasch replacement. Aldrig gnäll. Maila dem, ni som har issues. Jag har alltid fått svar av scot själv oftast inom ett par timmar, aldrig mer än 24 timmar, men nu verkar ju ibis i och med ripmon har börjat sälja mer än de klarar av så det kanske inte är så längre. Men fan innan ni ger upp, prata med ibis, de har alltid varit skitbra att ha att göra med. Hoppas ni får problemen lösta, det är ju ganska illa att det drabbar så många, jag kanske har problem med bromslangen bak också, vem vet. :)
 

Crossmax

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Har också haft problem med detta. Till nästa gång kommer min approach vara att dela höljet mellan fram/baktriangel och försöka dra ut det ur baktriangeln bakåt. Kan även hjälpa att slå till med hammare på ändan av höljet för att få det att lossna lite i kanalen.
 

Johge

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Även mitt växelhölje satt fast ordentligt.. jag tog en polygrip och greppade höljet som stack ut vid bakaxeln sen slog jag med en hammare på polygripen..gick finfint
 

magnil

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
@Stervelo Tack för tipset, gjorde faktiskt det i morse :). Hoppas på någon bra lösning.

Ni har nog rätt i att dra bakåt. Jag drog framåt, tänkte att då åker gruset ut den vägen det kom in istället för att dras längre in och kila fast. Det var inte rätt val...Hade även smörjer om jag gjort om det.

Nu ligger vajern på utsidan och jag hoppas på Chuck!

E3EE6881-5714-4045-A452-A86981DC8A21.jpeg
 

Frenchy

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Vad trött jag blir. Skulle byta vajer och hölje. höljet satt hårt i baksvingen, troligtvis pga grus, så jag fick rycka för att få ut det bit för bit. Till slut kom det sista MEN en bit av plastytterhöljet lossa inne i kanalen :(

Har försökt med WD40 och trycke eller dra igenom nytt vajerhölje men det går inte. Använt tryckluft för att få ur eventuell skit som är kvar. Kan få igenom en vajer.

Bra tips på hur jag får ut det mottages tacksamt!

Visa bilaga 413858

Visa bilaga 413856
Hey
I know you must have emailed Ibis but they ask me to deal with you claim.
Please PM me and I will start getting this sorted on Monday
 

cobrarax

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Ni som monterat One up kedjestyrare på dub vevlager, vart har ni fått tag på vevlagerdistansen som ska vara 2 mm? Har försökt på några cykelaffärer utan napp.
 

Makten

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Ni som monterat One up kedjestyrare på dub vevlager, vart har ni fått tag på vevlagerdistansen som ska vara 2 mm? Har försökt på några cykelaffärer utan napp.
Jag var tvungen att köpa en eftersom det bara ingick den distans som passar utan ISCG-adaptern. Rätt uselt.
Du kan alltid sätta en distans innanför lagerkoppen på icke drivsidan så länge, om du råkar ha nån sån hemma. Det är samma som hos andra gängade (utvändiga) vevlager.

Edit: Eftersom DUB-vevpartier har justerbar lagerförspänning så är det inte supernoga hur mycket distanser du har, så länge du är inom justeringsmånen för spännmuttern. Så det kan mycket väl gå med nån ful-distans som egentligen är till nåt annat.

Edit 2: Fast nu kom jag på att man nog alltid vill ha en tunn distans utanpå lagret på drivsidan, för annars tar vevens innerdel i lagerkoppen. Så jag misstänker att ditt problem är samma som mitt; att din befintliga distans är för tjock när du satt dit ISCG-adaptern? Jag tog nån random bricka för att shimsa ut veven en liiiiten skvätt bara, vilket räckte och höll tills jag fick hem rätt distans.
 

cobrarax

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag var tvungen att köpa en eftersom det bara ingick den distans som passar utan ISCG-adaptern. Rätt uselt.
Du kan alltid sätta en distans innanför lagerkoppen på icke drivsidan så länge, om du råkar ha nån sån hemma. Det är samma som hos andra gängade (utvändiga) vevlager.

Edit: Eftersom DUB-vevpartier har justerbar lagerförspänning så är det inte supernoga hur mycket distanser du har, så länge du är inom justeringsmånen för spännmuttern. Så det kan mycket väl gå med nån ful-distans som egentligen är till nåt annat.

Edit 2: Fast nu kom jag på att man nog alltid vill ha en tunn distans utanpå lagret på drivsidan, för annars tar vevens innerdel i lagerkoppen. Så jag misstänker att ditt problem är samma som mitt; att din befintliga distans är för tjock när du satt dit ISCG-adaptern? Jag tog nån random bricka för att shimsa ut veven en liiiiten skvätt bara, vilket räckte och höll tills jag fick hem rätt distans.
Ja precis. Använder man 4.5 mm distansen så klämmer lagret fast och utan dubdistans ligger veven direkt mot lagret. Testar med en 2 mm på vänster sidan. Vart fick du tag på ny distans?
 

Makten

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Ja precis. Använder man 4.5 mm distansen så klämmer lagret fast och utan dubdistans ligger veven direkt mot lagret. Testar med en 2 mm på vänster sidan. Vart fick du tag på ny distans?
Som sagt vill du nog ha nån liten bricka eller tunn distans även på vevsidan, för annars kommer veven ligga farligt nära (eller mot) yttre lagerkoppen.

Jag köpte nåt kit från en tysk handlare, minns ej vilken. Det borde finnas lite varstans.

Edit: En distans för styrrör borde passa ganska perfekt på veven utanför lagret på drivsidan. Styrröret är 28,6 mm och DUB-axeln är 29, men såna distanser är alltid glappa. 👌
 

magnil

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Köp ett nytt DUB-vevlager så får du med 2 mm distansen och har ett nytt vevlager när du behöver byta om något år. Kostar bara runt 300 kr.
 

Makten

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Köp ett nytt DUB-vevlager så får du med 2 mm distansen och har ett nytt vevlager när du behöver byta om något år. Kostar bara runt 300 kr.
Mitt DUB-lager höll i ett halvår, så det beror lite på hur mycket man cyklar. Verkar ungefär lika (o)hållbart som Shimanos gängade. Trots att DUB är större.

Med andra ord; ja det är en vettig lösning.
 

cobrarax

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Mitt DUB-lager höll i ett halvår, så det beror lite på hur mycket man cyklar. Verkar ungefär lika (o)hållbart som Shimanos gängade. Trots att DUB är större.

Med andra ord; ja det är en vettig lösning.
Jo det blir väl ett nytt lager eftersom en sats med distanser kostar en 2hundring med frakt. ibis/Ck kunde gott skickat med distanser eftersom man fick med adaptern.
Såg att Nukeproof har dub vevlager som möjligtvis är hållbarare?
 

magnil

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Mitt DUB höll ett år. Man byter dem på 5 minuter och de kostar inte mycket. Jag tycker det är riktigt bra men jämför med en tidigare cykel med RaceFace PF lager. De höll 3-4 månader, har för mig de kostade 6-700 kr och hade inte verktyg för att byta dem själv :)
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer