Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Sådär tänkte jag också i januari, så jag blev tvungen att köpa en pendlare till. Det har jag inte ångrat.

Jag har ett extra framhjul på vänt, så dubben skiftas till det hjulet är tanken - jag tar steget in i framtiden. Nästa steg är ett extra bakhjul men det blir kanske till nästa vinter...

Bytte till odubbat i helgen, men kom igår på att jag inte kunde cykla idag pga anledningar.

Fick iaf njuta av odubbade däck till och från barnens skola. Vilken otrolig skillnad det är! Imorgon blir kul!

Första pendlingen på två månader och fjärde totalt denna vintern. Skärpning!
Friktionsvinterdäcken rullade i alla fall hyffsat. Orkade inte byta hjul imorse.

Varför är alla andra cyklister plötsligt så snabba? Har de bytt till sommardäck när inte jag har det? Har de varit inne och zwiftat hela vintern och kommer fram nu när våren börjar titta fram? Eller är det bara jag som inte är bättre är så här? Har jag nått peak-gubbfetto? Så många frågor, så få svar. Ikväll åker i alla fall sommarsvålarna på!

Fullständigt kaos vid slussen på väg hem ,
får cykla lite längre imorgon å köra via norrmälarstrand Västerbron liljeholmsbron istället, lite längre men nog värt det å extra höjdmeter i mobilen ? blire oxå

Många som hittade ut idag. Slussen som nämns ovan var vältrafikerad.
I morgon är jag redo. Hyper, speed shielding, jo ja tackar!
7A568A1D-7665-4447-AD9F-A9648E4CD92D.jpeg

Blev en ofrivillig pendlingsfri vecka förra veckan. Eller ja, pendling med buss då, men det räknas ju inte. Avslutade halsont och snor med en snabb magsjuka över helgen. Hyfsat igår, så blev ändå cykel idag då jag kände mig pigg. Funderade på vad f-n dom där dubbdäcken gör på fortfarande... Ser nu att det är flera som redan bytt. Man kanske skulle... Kände mig ändå pigg, men insåg att jag hade medvind. Hempendlingen funkade dock fint också.

Skiftade hjul i morse, så idag rullade jag på Schwalbe Marathon Almotion istället för Continental Top Contact Winter II. Kände ingen skillnad. :(

Incident: Cyklist från Norra Hammarbyhamnen kom i full fart mot den vältrafikerade GC-banan mellan Danvikstull och Londonviadukten. Fotgängare lackade ur och slog till cyklisten. Hörde ett vrål från cyklisten, men orkade inte stanna och kolla på upplösningen.

Somnade i soffan så det blev inget däcksbyte igår kväll. Kämpar vidare med dubbdäcken och det kändes inte riktigt lika sjukt långsamt som igår...

Åter i pendlandet och med dubbdäck fram haha. Dagens happening var annars killen som hade kortbrallor och vid rödljuset uppenbarligen var varm så han tog även av sig vindjackan och körde vidare kortärmat.

Trippelfriterad vid Sörentorp. Först en kille på racer, men han hade ju ändå sommardäck. Sen en hybridcyklist, men han såg ju ändå rätt elitkittad ut. Slutligen kommer en cyklist klädd i jeans och bärplockarjacka och blåser förbi. Då var jag nära att lämna cykeln i vägkanten och ringa på en taxi!

Elcyckelkänsla (tror jag) med rejäl medvind. Behövde bara nudda pedalerna något för att "flyga fram". Kan man förvänta sig att vinden vänder under dagen?

Hittade cykeln med punka i garaget imorse och sista slangen använde jag igår på vägen till jobbet. Måste ha missat något vasst i däcket.
Å andra sidan har jag förlorat allt förtroende för mina Hutchinson Overide så nu blir det något annat. Vad tror ni om gp 4 season eller gatorskin? Erfarenheter?

Behövde byta kläder på jobbet, så tog Coronaexpressen. Imorrn blir det cykel igen.
Det kvittrade på vägen hem igår, så lite smörj skall nog kedjan få.

Så. Sjukt. Skönt! Första pendlingen med sommarvåfflor för säsongen. Dessutom passade jag på att trycka i lite nytt fett i hjullagren vid däcksbytet igår. De knastrade som grus innan. Idag var det som att cykla i smör. Tyst, snabbt, lättrullat. Jag kände mig som ett snabbt gubbfetto istället för ett långsamt dito.

Hittade cykeln med punka i garaget imorse och sista slangen använde jag igår på vägen till jobbet. Måste ha missat något vasst i däcket.
Å andra sidan har jag förlorat allt förtroende för mina Hutchinson Overide så nu blir det något annat. Vad tror ni om gp 4 season eller gatorskin? Erfarenheter?
Klassiker... men lika trist och irriterande för det. Lite beroende på hur punkafritt du vill ha det så blir det olika rek. Själv är jag relativ allergisk mot punktering och har där för Schwalbe Marathon Supreme samt sedan igår testar jag Vittoria Voyager Hyper.

Elcyckelkänsla (tror jag) med rejäl medvind. Behövde bara nudda pedalerna något för att "flyga fram". Kan man förvänta sig att vinden vänder under dagen?

Själv hade jag inte lika mycket elcykelkänsla som vanligt, trots nyladdat batteri och full assistans. Å andra sidan fick jag feeling och trampade på som en iller. Det var ungefär lika tungt som utan el men bra mycket snabbare uppför. Slog personliga rekordet med snitthastighet på 26,5 km/h.

Pga anledning så blev jag lite sen idag. Men medvinden och det torra fina underlaget gjorde att det blev mkt trivsamt ändå.

Edit: det var gator hardshell jag hade skaffat och inte gatorskin. Så min synpunkt kanske inte var så relevant..

Senast ändrad:
Med tanke på alla trimmade el-ekipage man stöter på under pendlingen. Tror ni Sverige hakar på?

Med tanke på alla trimmade el-ekipage man stöter på under pendlingen. Tror ni Sverige hakar på?
Det blir ju meningslöst om ingen kontrollerar att reglerna följs. Han som åkte fast med "100 km/h-elcykeln" för ett par år sedan fick tydligen 7800 kronor i böter.

Om farbror Polisen ställde sig vid Fotografiska en morgon, så skulle de enkelt kunna plocka ett helt gäng trimmade el-"cyklar"/"mopeder"/motorcyklar.

Men nu kollar ju inte polisen elcyklar särskilt ofta. Jag är övertygad om att 8000 spänn i böter är tillräckligt avskräckande, om det fanns en reell risk att åka fast.

Kör du snabbare än 45 på el-moppen och inte har A-körkort kan du åka dit för grov olovlig körning och få dagsböter på jagvetintehurmycket. Lappen drar de också om du har sån. Gör du samma sak igen kan du hamna i finkan upp till 6 månader

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp