Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

izar

Aktiv medlem
Jobb hemifrån sitter här men en förkylning eller Coronapest som känns som en vanlig förkylning. Får vila några dagar innan det får bli pendling hemifrån till hem.

kaldahl

Medlem
Förlåt till dig medelålders man som jag gnällde på i morse strax efter Örnsbergs t-banestation när jag trodde att du skulle börja cykla mot mig på "enkelriktad" cykelbana. Jag hörde att du sa "Jag bor här!" när vi passerat varandra.

salle

Aktiv medlem
Förlåt till dig medelålders man som jag gnällde på i morse strax efter Örnsbergs t-banestation när jag trodde att du skulle börja cykla mot mig på "enkelriktad" cykelbana. Jag hörde att du sa "Jag bor här!" när vi passerat varandra.
Svårt det där med "enkelriktade" cykelbanor som enligt lag inte är enkelriktade. Lite Force majeure i coronatider?

Black planet

Aktiv medlem
Regn igen. Slöhojen till jobbet. Här får man inte jobba hemma. Men knappt något folk på vägarna. Skrattande barn bara. Jo . En massa jvla pollen. Blev tvungen att köpa en semla på Lillebro.

Stumpy

Aktiv medlem
Började regna lite lätt med några km kvar. Inte så man blev blöt ens. Betydligt mer nu.
Sitter nu ensam på kontoret och dricker kaffet som jag satte på bryggning innan duschen. Fridfullt!

mtbkr

Medlem
Började regna lite lätt med några km kvar. Inte så man blev blöt ens. Betydligt mer nu.
Sitter nu ensam på kontoret och dricker kaffet som jag satte på bryggning innan duschen. Fridfullt!
Nästan så att man blir sugen på att cykla in till kontoret bara för att få uppleva det...

zodah

Aktiv medlem
Eftersom jag nu pendlar från hemmet till hemmet så valde jag andra vägar. Det var trevligt. Lite regnstänk och viss blåst. Pendlarhojen behöver tvättas...

mamme1

Aktiv medlem
+6, ihållande regn, dock av det mildare slaget. I stort sett folktomt på cykelbanorna söder om stan, 40 behagliga kilometrar.
Blir antagligen helt solo på hemvägen i kväll?

Blev 10km omväg till jobbet då jag skulle titta till sambons häst. Hade gynnsam medvind första 15km, men fick jag ~15m/s sned motvind med allt ökande duggregn.

När jag cyklade hem 22:45 nu ikväll var det uppehåll och lite halvsvag sidvind. Lyckades slipstreama efter en stadsbuss ett par kilometer när jag kom in till Lunds stadsgräns. Tyvärr körde den bara knappa 30, men ändå gött efter drygt 6km uppförstbacke med sidvind.

zodah

Aktiv medlem
Svalt och blå himmel med strålande sol. Tidvis väldigt trevlig medvind och lika jobbigt var det när man fick den i ansiktet. Inte många ute. Ett par elitpendlare kom ifatt mig utmed Ältavägen. Bra pulshöjare, nödvändig rentav med tanke på hur trött jag blev av att hålla rulle.

Stumpy

Aktiv medlem
Vinden rakt emot idag. Tog fem minuter längre tid än igår. Kände mig klen, vilket nog stämmer överlag.
En gubbstrutt framför på Skeppsbron snöt sig rakt ut. Inte OK annars och i synnerhet inte nu.

Herrcykel

Medlem
Fick en jäkla fart på den gamla Skeppshulten på morgonens färd
i medvind
mot en gryende sol!
Nyoljade växelreglage och nu välpumpade ballongdäck gjorde också sitt till.. => Kom dock fram onödigt tidigt :-)

dikyklos

Medlem
En gubbstrutt framför på Skeppsbron snöt sig rakt ut. Inte OK annars och i synnerhet inte nu.
Synnerligen fult beteende, speciellt i dessa tider. Dock inget som förvånar mig. Det är många som har vanan att inte se sig omkring eller tänka på varifrån vinden kommer när man vädrar sig. Något att införa i skolplaner kanske ...

Soligt och varmt, men tyvärr riktigt seg motvind från Lund ut till jobbet. Tryckte på 200-220w i en nedförsbacke, som normalt brukar resultera i 45km/h. Idag kom jag inte ens upp i 30 med den effekten.

Förhoppningsvis kompenseras jag med medvind hem i natt, men antingen har den väl dött eller ändrat riktning tills dess.

MatsN

Medlem
Grym pendling! Stark nordanvind i ryggen, 30 km och 34.5 km/h i snitt. Det borde alltid vara medvind. (Det var dock segt som f*#*n i morse till jobbet)

När jag cyklade hem från jobbet kl 23 var det runt nollan och medvind, dock ej tokstark. Satte pers på 4 av 5 segment längs vägen hem. Ingen direkt trafik, verken ute på landet eller genom Lund. Och inte allt för många packade studenter som vimsade runt på Tornavägen utanför Västgöta nation.

Stumpy

Aktiv medlem
Premiär för nya pendlaröket. Snärtigt, även om vinterdäcken och tungt vevparti förtar det en aning.

BAB3FB4A-8337-472B-AFC9-DB18F166DF2D.jpeg

us930

Aktiv medlem
Premiärpendling idag från Bohus till Lindholmen, Göteborg.
En lätt molnighet skymmer tidvis den uppåtgående solen vid avfärd från Bohus, temperatur runt nollan. När jag kommer upp på den första lilla kullen strax innan Surte så känner jag att det blåser en måttlig motvind, något som förstärks under resan ner genom älvdalen. Ytterst få cyklister ute, möter 2 äldre damer i utkanten av Surte men annars i princip helt ensamt i den ganska klara morgonen. I höjd med Gamlestaden klättrar solen över bergen i öst och det värmer på skönt. Stannar till och tar av vindjackan och får för mig att knäppa en bild.
20200324_074300.jpg

Det finns en sorts skönhet i dessa gamla tegelbyggnader som var så vanliga i industri och hamnområden förr... jag vet inte vad, jag gillar det bara.
Strax innan jag ska ta av över älven via järnvägsbron så passerar jag en tjej som står och röker utanför en annan av de otaliga industrifastigheterna. Hon är i 25års åldern, klädd i klassiska industriarbetarkläder och hennes mörka hår är uppsatt i en slarvig knut på huvudet. När hon ägnar mig en hastig blick så ser jag hon ser ganska trött ut. Hennes hy är blek och under ögonen anar jag en svagt blå ton, men ändå är hon väldigt vacker och jag kommer att tänka lite på Snövit...

Upp över bron och mot Hisingen.
20200324_075030.jpg

Får korn på en elcyklande herre en bit innan Lindholmen, men inser att jag kommer att bli svettig den sista biten om jag skall kämpa mig förbi i motvinden, så jag viker ner mig och rullar i måttlig hastghet den sista kilometern, parkerar cykeln och tar en kopp morgonkaffe på kontorets fika rum. En bra morgonpendling. Hemåt kanske det blir medvind också.
Mvh Ulf S.

WSMC

Aktiv medlem
Premiärpendling idag från Bohus till Lindholmen, Göteborg.
En lätt molnighet skymmer tidvis den uppåtgående solen vid avfärd från Bohus, temperatur runt nollan. När jag kommer upp på den första lilla kullen strax innan Surte så känner jag att det blåser en måttlig motvind, något som förstärks under resan ner genom älvdalen. Ytterst få cyklister ute, möter 2 äldre damer i utkanten av Surte men annars i princip helt ensamt i den ganska klara morgonen. I höjd med Gamlestaden klättrar solen över bergen i öst och det värmer på skönt. Stannar till och tar av vindjackan och får för mig att knäppa en bild.
Visa bilaga 407303
Det finns en sorts skönhet i dessa gamla tegelbyggnader som var så vanliga i industri och hamnområden förr... jag vet inte vad, jag gillar det bara.
Strax innan jag ska ta av över älven via järnvägsbron så passerar jag en tjej som står och röker utanför en annan av de otaliga industrifastigheterna. Hon är i 25års åldern, klädd i klassiska industriarbetarkläder och hennes mörka hår är uppsatt i en slarvig knut på huvudet. När hon ägnar mig en hastig blick så ser jag hon ser ganska trött ut. Hennes hy är blek och under ögonen anar jag en svagt blå ton, men ändå är hon väldigt vacker och jag kommer att tänka lite på Snövit...

Upp över bron och mot Hisingen.
Visa bilaga 407304
Får korn på en elcyklande herre en bit innan Lindholmen, men inser att jag kommer att bli svettig den sista biten om jag skall kämpa mig förbi i motvinden, så jag viker ner mig och rullar i måttlig hastghet den sista kilometern, parkerar cykeln och tar en kopp morgonkaffe på kontorets fika rum. En bra morgonpendling. Hemåt kanske det blir medvind också.
Mvh Ulf S.
Grymt clean och snygg pendlarhoj!

us930

Aktiv medlem
Hempendling från ett smått öde Lindholmen, Göteborg mot Bohus... Vädret är nu en aning gråmulet och vinden har tilltagit ordentligt, det visslar och tjuter mellan de gamla varvsbyggnaderna från en svunnen tid... lyckligtvis syd-sydväst vilket betyder medvind hem. Strax innan Ringön gör vägen en S-kurva och jag får plötslig sidvind efter den första höger böjen. Det känns som jag får lägga ner 15-20grader extra för att hålla spåret.. möter samtidigt en dam på el-tralla som verkar ha samma problem och kämpar för att inte köra ner från cykeltrottoaren ut i biltrafiken... Allt går dock bra och strax susar jag upp över älven och tar norrut mot Bohus. Ägnar "Snövit" en tanke när jag passerar men ser henne inte... och lika bra är kanske det, vissa saker är nog bäst att lämna i fantasins och sagornas värld....
Medvinden är stark och det susar på rejält nu uppåt östra älvstranden men istället för att dra nytta av det och segla fram nästan på frirull så pressar jag på lite extra . människan är konstigt funtad ibland..
Ett litet stopp för rött ljus där vägen korsar E45 sedan i Surte på ett litet kick känns det som. Jag får hålla igen genom samhället för att inte riskera en olycka vid alla de skymda små utfarterna men allt går fint och strax rullar jag in på gården hemma i Bohus.
Mvh Ulf S.

us930

Aktiv medlem
Avfärd 10min tidigare idag från Bohus, den härliga medvinden hem igår är i färskt minne och nu bör den alltså bli motvind... dock inte alls lika stark upptäcker jag till min lättnad, även om den känns kraftigare än i går morse. Händelselös och filosofisk cykling ner till Angeredsbron där det blir någon halvminuts stopp för rött ljus. På den långa slakmotan som följer tar motvinden i och jag går ner i bocken, blir dessutom strax omkörd av en elcyklist, en herre i röd jacka som med lätt bakåtlutad och hjulbent stil cruisar fram i motvinden... Jag tar chansen som bjuds och lägger mig på rull, inte riktig hjulsugning men 2-3m bakom vilket ändå gör underverk i vinden. När vägen blir till ren cykelväg några kilometer norr om Gamlestaden så tänker jag att jag ska tacka honom för draghjälpen men plötsligt tvärstannar han och svänger in till kanten, kanske vill han inte ha mig i närheten eller så ska han bara ta av sig jackan, vad vet jag, om du händelsevis läser detta så får jag passa på tacka här då!
Framåt bron över älven så börjar jag se flera cyklister som liksom möter upp från olika håll för att ta sig över till Hisings sidan, känns bra med lite gemenskap på något sätt även om ingen säger något till någon annan.
På ett litet band rullar vi in mot ett idag något mera befolkat Lindholmen där morgonkaffet väntar!
Mvh Ulf S.
20200325_081102.jpg

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Lite lättare klädd dagens + grader till ära. Lätt motig vind och lite sega ben. 2 veckors inaktivitet är dumt och man blir så stum. Flöt på riktigt bra och efter Brommaplan fick jag en i släptåg. Efter Abrahamsberg gick han om och drog ordentligt i uppförsbacken, hakade på och tack vare liten Norskspray i morse höll andningen ihop. Fick dock släppa upp över Tranebergsbron men det var beinen som var lite kleina. Såg dock ingen fager Snövit att vila ögonen på, en rumpa i leopardmönstade tights gav liksom inte samma drömmande effekt :)

Brakstav

Medlem
Första dag för året med racer pga orsaker. Ny kedja/kassett/växel och lägre styre (ska också bytas till smalare styre inom kort). Kunde varit väldigt kul, men motvind och oerhörda kastvindar dödade det.

Valhalla_

Aktiv medlem
Första dagen med elcykelpendling. Otroligt skön morgon, fina vyer och det bästa av allt var att det bara tog några minuter längre än med bil. Dessutom utan att jag blev alldeles dyngsur av svett. Detta är helt klart ett bra alternativ till bilen!
20200325_071953.jpg

Senast ändrad:

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Utökade min långa pendling till en ännu längre. Hamnade nästan i Bollmora innan jag vände mot stan. Snorar himla mkt vid ansträngning, kan de vara allergi?
jag gick på allergimedicin i helgen, det har funnits björk sedan januari fick jag reda på, tyckte det har lättat lite i bihålorna

dikyklos

Medlem
Ingen pendling, man jobbar ju hemma nuförtiden, och enbart en kort efterlunchstur med cykel. Känns iaf skönt när man är på rehab med trasig korsband ligament pga skidolycka under sportlovet. Läskigt när knäet böjer sig men nödvändigt för att komma i form.

dikyklos

Medlem
Avfärd 10min tidigare idag från Bohus, den härliga medvinden hem igår är i färskt minne och nu bör den alltså bli motvind... dock inte alls lika stark upptäcker jag till min lättnad, även om den känns kraftigare än i går morse. Händelselös och filosofisk cykling ner till Angeredsbron där det blir någon halvminuts stopp för rött ljus. På den långa slakmotan som följer tar motvinden i och jag går ner i bocken, blir dessutom strax omkörd av en elcyklist, en herre i röd jacka som med lätt bakåtlutad och hjulbent stil cruisar fram i motvinden... Jag tar chansen som bjuds och lägger mig på rull, inte riktig hjulsugning men 2-3m bakom vilket ändå gör underverk i vinden. När vägen blir till ren cykelväg några kilometer norr om Gamlestaden så tänker jag att jag ska tacka honom för draghjälpen men plötsligt tvärstannar han och svänger in till kanten, kanske vill han inte ha mig i närheten eller så ska han bara ta av sig jackan, vad vet jag, om du händelsevis läser detta så får jag passa på tacka här då!
Framåt bron över älven så börjar jag se flera cyklister som liksom möter upp från olika håll för att ta sig över till Hisings sidan, känns bra med lite gemenskap på något sätt även om ingen säger något till någon annan.
På ett litet band rullar vi in mot ett idag något mera befolkat Lindholmen där morgonkaffet väntar!
Mvh Ulf S. Visa bilaga 407477
Oj vilken snygg cykel!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer