Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

johan44

Aktiv medlem
Första dagen med elcykelpendling. Otroligt skön morgon, fina vyer och det bästa av allt var att det bara tog några minuter längre än med bil. Dessutom utan att jag blev alldeles dyngsur av svett. Detta är helt klart ett bra alternativ till bilen!
Visa bilaga 407489
Seriösa skärmar också, bra där :) Om du har rätt garderob kommer du att kunna cykla i alla väder i full komfort. Jag vill också ha en sån cykelväg...

Valhalla_

Aktiv medlem
Järvafältet just öster om Översjön?
Japp. Skarpsynt där! (y)

Klart ett bättre alternativ än bilen! Titta bara på den utsikten! Jösss
Ja definitivt. Längtar till det börjar bli lite mer vårgrönska. Det fina är att det är rätt stor del av vägen som är på detta viset.

Seriösa skärmar också, bra där :) Om du har rätt garderob kommer du att kunna cykla i alla väder i full komfort. Jag vill också ha en sån cykelväg...
SKS Bluemels 75 U long är det, med egolapp av biltema-gummi. Första gången jag lägger ca 500 spänn på skärmar, men de är riktigt stabila och verkar skydda bra. Prio var att skydda jeansen och skorna från stänk eftersom jag planerar att cykla i jobbkläderna så jag slipper härja med ombyte osv. Får se hur jeansen ser ut sen när det väl blir sur-väder bara. :giggle:

Senast ändrad:

IngvarW

Aktiv medlem
Lugnt och fint trots virustider, de flesta jobbar väl hemifrån eller så startade jag efter rusningen.... Varför är det alltid motvind i första kurvan?

mankis

Aktiv medlem
Fantastiskt pendlarväder med +3 och sol, tyvärr försökte en bil köra över mig i en rondell vilket la liiite sordi på glädjen och gav några svordomar

johan44

Aktiv medlem
Japp. Skarpsynt där! (y)

Ja definitivt. Längtar till det börjar bli lite mer vårgrönska. Det fina är att det är rätt stor del av vägen som är på detta viset.

SKS Bluemels 75 U long är det, med egolapp av biltema-gummi. Första gången jag lägger ca 500 spänn på skärmar, men de är riktigt stabila och verkar skydda bra. Prio var att skydda jeansen och skorna från stänk eftersom jag planerar att cykla i jobbkläderna så jag slipper härja med ombyte osv. Får se hur jeansen ser ut sen när det väl blir sur-väder bara. :giggle:
Om du kör elhoj kan du kosta på dig överdrag och skoskydd eftersom du inte blir kokt inifrån. Jeans i regn är inte kul... :) Tips, köp kvalitet och gråt en gång, det är schysst med tex gore-texbyxor som man kan lita på när det regnar men det kostar några tusen. Jag tror på trelagers av god kvalitet, mina 20 år gamla arc terryx håller än.

Stumpy

Aktiv medlem
Nope. Och bara ett fäste för flaskställ. Det är en rejshoj.
Skall kapa gaffelröret och byta sadel och stolpe, sedan är den klar för hösten. Den andra skall köras med 2x, men i övrigt likt. Blir bra det där. Blir till att tvätta, smörja och fixa till den gamla Planet X-hojen för försäljning i helgen.
Trek Boone som jag sålde för ett par veckor sedan har skärmfästen, men inget jag använde.

Frostigt och klart i Lund i dag. En av "vinterns" kallaste mornar. Härligt att det är så gott som ljust när har sätter mig på cykel 05:30, men på söndag är det åter mörkt iom sommartid.
Kände mig ganska seg, men det fina vädret och att jag tog det lugnt gjorde det ändå rätt angenämt.
Blir att ta ett par extra mil hem i eftermiddag, ska blir 12-13 grader varmt å fint.

zodah

Aktiv medlem
Kallt och fint. Efter tips av Stumpy så cyklade jag lite grus och stig i morse. Trots felnavigering, stop och kartläsning och alldeles för högt tryck i däcken var det riktigt trevligt. Råkade även stänga av Strava av misstag :-)
EFBA3890-FEA5-4122-A43B-2E1CDD370ED0.jpeg

precis efter golfbanan kommer skylt med ”Allemansrätten upphör /arbetsområde mm”, där vågade jag inte cykla in, vilket var bra eftersom det hade varit fel väg. Men för framtiden, hur brukar ni som cyklar här ofta göra?

Stumpy

Aktiv medlem
Då kommer man in på Högmora gård, så det brukar jag undvika. På andra sidan gården fortsätter det med mindre vägar/stigar, men jag har för mig att man "behöver" mtb där. Ut mot Erstavik och Saltis har man tillräckligt med grusväg och enkel stig, så man kan undvika att köra genom gårdsplanerna.

Jag körde närmaste vägen idag, eftersom jag hade rygga med nytt ombyte inför nästa vecka.

zodah

Aktiv medlem
Tack för svar. Jag valde fel Stig/väg flera ggr och Mtb hade kanske varit bra men framför allt lägre tryck i däcken :-) nästa gång svänger jag mot Fisksätra. Men då behöver jag nog mer tid.

us930

Aktiv medlem
Vad gör man när lagerkulorna ramlar ur hjulen på pendlaren? Hjulbygge!, perfekt Corona-mys :)

Visa bilaga 407807Visa bilaga 407808
Perfekt pysselgöra! ... dessutom så verkar det ju vara dags för någon form av insats....Huh vad det såg ut!
Helt plötsligt fick jag gå ner på tvådagarsvecka så jag blev ofrivilligt pendlingsbefriad precis när jag kommit igång.
Funderar på att ta tag i mitt sedan länge avstannade Caferacer projekt igen, nu innan alla cafeer öppnar på nytt.... Alla delar fanns faktiskt, den skulle bara lackas och plockas ihop, men det var några år sedan nu...
Mvh Ulf S

johan44

Aktiv medlem
Perfekt pysselgöra! ... dessutom så verkar det ju vara dags för någon form av insats....Huh vad det såg ut!
Helt plötsligt fick jag gå ner på tvådagarsvecka så jag blev ofrivilligt pendlingsbefriad precis när jag kommit igång.
Funderar på att ta tag i mitt sedan länge avstannade Caferacer projekt igen, nu innan alla cafeer öppnar på nytt.... Alla delar fanns faktiskt, den skulle bara lackas och plockas ihop, men det var några år sedan nu...
Mvh Ulf S
Do it! Stötta din lokala lackverkstad :)

Beagleboy

Medlem
Efter inställt tåg följde försenat tåg och ersättningsbuss. Dagens pendling blev till nattens, som bara stördes av det bekanta ljudet när en eker går av.

Just denna brast på mitten och halvan lyckades pinna ut, tvinna in sig i kedjekransen och förvandlade hojen till en fixie. Fältreparation med en gammal dörrnyckel ur knippan. Resterande sju km hem på 35- ekrat förflöt utan ytterligare missöden.

us930

Aktiv medlem
Riktigt fin, men också kall morgon idag. Satt på cykeln 05:45, blev omkörd av en buss inne i Lund och två bilar (kollegor) på väg ut till jobbet utanför stan. Fick tom stanna och ta en bild.
Ser härligt ut! Tidig morgonpendling på vårkanten har sin speciella tjusning... Ensam med naturen i soluppgången...
Mvh Ulf S

Ser härligt ut! Tidig morgonpendling på vårkanten har sin speciella tjusning... Ensam med naturen i soluppgången...
Mvh Ulf S
Ja det har det verkligen. Lite samma sak med riktigt sen cykling på sommaren.
Lite synd bara att det blir mörkercykling igen i morgon, iom sommartid. Men det dröjer 1,5 vecka till nästa förmiddagskift så till dess har det förhoppningsvis blivit lite ljusare igen.

Ymnigt snöfall (har nog inte snöat så mycket här på hela vintern), 13 sekundmeters motvind, blött, nollgradigt och mörkt.

När jag gick ut satt det en liten, förmodligen bortsprungen/hemlös katt och pep. Gick in å hämtade lite mat från våra katter å gav till den.

Väntas sol och medvind när jag ska cykla hem ikväll. Lever på hoppet!

Bilagor

us930

Aktiv medlem
Ymnigt snöfall (har nog inte snöat så mycket här på hela vintern), 13 sekundmeters motvind, blött, nollgradigt och mörkt.

När jag gick ut satt det en liten, förmodligen bortsprungen/hemlös katt och pep. Gick in å hämtade lite mat från våra katter å gav till den.

Väntas sol och medvind när jag ska cykla hem ikväll. Lever på hoppet!
Ja, vad ska man säga... lika härligt som det kan vara vissa dagar, lika ...eh.. danande kan det vara andra... hoppas på bättring till e.m.!
Mvh Ulf S.

johan44

Aktiv medlem
Vindsrensning, hittade några klassiker: första Kadens, procycling med kaxig Lance mm. Har inte så mycket med pendling att göra, ledsen för det... :)

IMG_7523.jpg
IMG_7522.jpg
.

sidensvans

Medlem
Solig, kall samt blåsig runda idag, även fast det vid första anblick ser ut som sommar och varmt på bilden. Fick ihop några mil iallafall!

463216E1-F157-49C0-B344-BB3DB6F7BA6F.jpeg

Senast ändrad:

Stumpy

Aktiv medlem
Grattis!
Coolt att se den färgen ”på riktigt”. Är ramen från shop4cross?
Jag hade glömt bort att jag måste köpa en x-night.
Fin hoj! Håller precis på att kolla på Ridley CX, vilken modell är det på bilden?
Merlin sålde ut resterande ramar för ett par månader sedan. Jag knep de sista två X-Night SL i strl 56. Byggt upp dem med mekanisk/hydraulisk Ultegra R8000 från R2-Bike och en del gamla pryttlar, den ena med dubbelklinga och den andra med singel. De känns väldigt fina. Har sålt min Trek Boone och skall även göra mig av med min Planet X XLS.

IngvarW

Aktiv medlem
I vanlig ordning motvind upp på Skanstullsbron, den gamla alltså. Benen jäkla svårstartade, beror kanske på Hi-Intensity passet igår eller var det de 20 milen jag snurrade i lördags :-) ? Nu vill jag ha varma vårvindar och inte de här som blåser direkt från Arktis.

Pellefa

Ny medlem
Ni som bygger egna pendlingshjul för saltvintrar med Shimano nav, är tätningarna bättre på MTB naven (typ Deore XT) jämfört med road naven (105 etc). Mitt Novatec nav överlevde precis den gångna milda Stockholmsvintern, inte en meter mer. Vill ha mer än en säsong per nav :-)

Stumpy

Aktiv medlem
Mina Hope-nav har rullat många saltslaskvintrar i Stockholm. Har bytt två lager, men i övrigt bara rullar de bara på.

Radiac

Medlem
Lite snö i luften, och såg ut som halt på något ställe, så kanske dubbdäcken gjorde lite nytta. (Sthlm)

Byter nog i slutet av veckan, känns som att det räcker nu...

zodah

Aktiv medlem
Ni som bygger egna pendlingshjul för saltvintrar med Shimano nav, är tätningarna bättre på MTB naven (typ Deore XT) jämfört med road naven (105 etc). Mitt Novatec nav överlevde precis den gångna milda Stockholmsvintern, inte en meter mer. Vill ha mer än en säsong per nav :-)
Skulle gissa att MTB-naven är bättre än LVGs men det säger jag utan att ha ngn data att backa upp det med. Bara tänker att nav som är tänkta att rulla i gegga och skog håller bättre. Men med det sagt så frågade jag faktiskt hos CykelCity efter förra väldigt blöta vintern vad som, enligt deras erfarenhet, håller bäst och de svarade Hope Pro 4. Så jag beställde ett hjul byggt med det navet hos www.actionsports.de och än så länge är det felfritt och lever upp till prislappen.
Har haft noname-nav som rasat väldigt fort, efter några regndagar. Har haft 105-nav som höll bra, har haft Formula-nav som höll en vinter. Har haft nav som rullar bra så länge det är plusgrader men fryser i frihjulet så fort det blir kallare än -3.
Så köp kvalitet är min rekommendation och än så länge är jag mer än nöjd med mitt Hope.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer