Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Skulle gissa att MTB-naven är bättre än LVGs men det säger jag utan att ha ngn data att backa upp det med. Bara tänker att nav som är tänkta att rulla i gegga och skog håller bättre. Men med det sagt så frågade jag faktiskt hos CykelCity efter förra väldigt blöta vintern vad som, enligt deras erfarenhet, håller bäst och de svarade Hope Pro 4. Så jag beställde ett hjul byggt med det navet hos www.actionsports.de och än så länge är det felfritt och lever upp till prislappen.
Har haft noname-nav som rasat väldigt fort, efter några regndagar. Har haft 105-nav som höll bra, har haft Formula-nav som höll en vinter. Har haft nav som rullar bra så länge det är plusgrader men fryser i frihjulet så fort det blir kallare än -3.
Så köp kvalitet är min rekommendation och än så länge är jag mer än nöjd med mitt Hope.
Har också väldigt bra erfarenhet av Hope Pro 4 naven och saltslask. Inga som helst problem efter tre Stockholmssaltvintrar. Kan dock tänka mig att vissa kan irritera sig på det höga ljudet från frihjulet.

Pellefa

Ny medlem
Har också väldigt bra erfarenhet av Hope Pro 4 naven och saltslask. Inga som helst problem efter tre Stockholmssaltvintrar. Kan dock tänka mig att vissa kan irritera sig på det höga ljudet från frihjulet.
Ni som kör Hope 4, stål eller aluminium body? Hope ersättningsbodyn kostar fler tyska pengar än vad Shimano naven kostar, och aluminium har ju begränsad livslängd map att bli uppätna av kassetterna...

zodah

Aktiv medlem
Ni som kör Hope 4, stål eller aluminium body? Hope ersättningsbodyn kostar fler tyska pengar än vad Shimano naven kostar, och aluminium har ju begränsad livslängd map att bli uppätna av kassetterna...
Alu, jag kollade upp stålbody men landade i samma slutsats som dig. Det smakade lite väl mkt... (kunde inte välja stålbody i beställningen, tror alu är standard)

Och ljudet älskar jag. Brukar tänka att det är ljudet av kvalitet. Och så behöver man knappt ringklocka heller.

simson

Aktiv medlem
Moralhöjande motvind å kornsnö i ögonen ,
på hemvägen medvind å sol härligt , extra plus för bilisterna nu när det lite trafik så verkar de inte så stressade, å stannar mycket oftare än tidigare😀

Slapp åtminstone snöfall idag, men det hade kommit ett antal centimeter under morgonen, som till största del smällt undan när jag drog till jobbet vid 12.

Blev 32km istället för 15 eftersom jag skulle förbi och titta till sambons häst i Flyinge. Väl påväg från kusen blev det dramatiskt värre när det kom en dekaltrimmad v70 med japsdämpare (dvs en riktig WT-bil, typisk för trakten), med en polisbilen jagandes efter sig. Vägen är knappt bred nog för två bilar att mötas, och 100m framför mig var det en tjej som red på sin häst. En bil som just skulle köra om hästen höll på att bli intryckt i hästekipaget när den jagade bilen tryckte sig förbi, och polisen med blåsljus å sirener följde efter i full fart. Som tur var så är det åker vid sidorna, utan dike emellan, så hästen dansade ut på åker medans ryttaren klamrade sig fast.
Tror nog att jag skyddades lite av att jag befann mig på samma sida som hästen för annars hade säkert rövhålen i bilen siktat på mig om han hade fått välja mellan häst eller cyklist.

Vid Flyinge kungsgård (stort hästmecka) hade de övergivit bilen och flytt till fots, varav en greps av polisen i efterföljande polisbil. Plötsligt välde det nog in runt 10 polisbilar till Flyinge och vägarna in/ut ur den lilla byn blockerades av polisbilar och poliser som genomsökte fordon.

Blev ett visst pulspåslag då föraren uppenbarligen hade noll hänsyn för att ev skada folk med tanke på passeringen av ryttaren. Lika så tycker jag att det är märkligt att polisen försöker preja bilen av vägen just i jämnhöjd med hästen. Samt att de kör runt i hög fart inne på kungsgårdens område, med tanke på hur många ryttare som rider runt just där.
Med tanke på polisens agerande måste dock personerna varit misstänka för lite mer än lättare trafikförselese.

Var nog det mest spännande pendligstillfället hitills.

Bilagor

Stumpy

Aktiv medlem
Kör Pro 2 Evo, men det är i princip samma som Pro 4. Jag köpte stålbody när jag behövde köra 11-delad lvg-kassett. Annars funkar även alubodyn bra, men man kan behöva fila ner graderna vid kassettbyte. Mina har gått 1000+ mil per styck i alla väder. Tror inget kan döda stålbodyn. Lager, "pawls" och "springs" kan man köpa nya om det skulle behövas.

zodah

Aktiv medlem
Kunde kanske varit halt men var mest kallt. Minus 7 och vinterjackan åkte fram. Lite halvhjärtade intervaller runt söderort och nu sitter jag i jobbsoffan hemma.

us930

Aktiv medlem
Fegpendling idag, d.v.s. bil till tullgränsen och cykel sista biten, frost på cykelbron över till Lindholmen, jag passerade en dam som cyklade mycket försiktigt över, och när jag kommer ner på andra sidan slår det mig att jag kanske också borde ha gjort det, men allt gick bra trots allt.

Mvh Ulf S.

IngvarW

Aktiv medlem
På rejser får man se upp för frusna vattenpölar. I vanlig ordning arktiska vindar. Den enda ovanliga var 15 taxibilar som stod och tutade i ett led utanför T-centralen. De ville väl ha fler kunder kanske, vad vet jag om det i så fall lönar sig att stå och föra oväsen.

zodah

Aktiv medlem
Börjar bli lite segt att cykla samma runda när man inte skall till jobbet längre. Så jag återupplivade pendlingen till mitt gamla, gamla jobb och gjorde några intervaller upp till Nybohov i Liljeholmen. Oroväckande jobbigt...

MartinC

Aktiv medlem
Två sannolikt corona-relaterade spaningar:
  1. Tydligt färre "proffs-pendlare" i omlopp. Distansjobbar fn?
  2. Tydligt fler blåbärscyklister på vägarna. Glädjande nog mestadels med glad och nöjd uppsyn och hälsosamt rosiga kinder.
Stay safe!

Stumpy

Aktiv medlem
Tämligen sega ben efter mycket pendling samt 50 min trainer igår kväll. Vaknade till efter några kilometer. Det var ovanligt många cyklister ute för att vara i Kronatider. Fortfarande runt nollan på morgonen, så jag kör på med vinterdäck imorgon också. Sedan får det vara nog med det.

mtbkr

Medlem
Cyklade faktiskt in till ett möte på kontoret igår. Väldigt lugnt på CB men såg ändå ett par memiler som inte kan stanna/vänta vid rött.

zodah

Aktiv medlem
Börjar bli ganska rensopat nu i söderort. Dags för racer snart.
ca 2 mil idag och rätt många ute. Höll en sån där rawbike bakom mig hela Ältavägen. Han måste ha haft batteriproblem : -)

johan44

Aktiv medlem
Cyklade faktiskt in till ett möte på kontoret igår. Väldigt lugnt på CB men såg ändå ett par memiler som inte kan stanna/vänta vid rött.
Hänger inte med, att det är väldigt lugnt, är det ett argument i sig för att stå och vänta vid rött (vid en förmodligen tom korsning...)

zodah

Aktiv medlem
Racerpremiären framflyttad. Nu när man inte behöver flytta sig mer än mentalt för att komma till jobbet flyttade jag även fram pendlingen i sin helhet.
kanske får skriva i lunchrunda-tråden. Igår passade jag även på att tvätta pendelcrossen. Inte min mest vältajmade tvätt :-)

mtbkr

Medlem
Hänger inte med, att det är väldigt lugnt, är det ett argument i sig för att stå och vänta vid rött (vid en förmodligen tom korsning...)
När det i övrigt är lungt så kommer man nog dit man ska i god tid utan att dra mot rött. Det är ju inte kö direkt. Men du har väl förespråkat rödljus-körning tidigare om jag inte minns fel?

johan44

Aktiv medlem
När det i övrigt är lungt så kommer man nog dit man ska i god tid utan att dra mot rött. Det är ju inte kö direkt. Men du har väl förespråkat rödljus-körning tidigare om jag inte minns fel?
Jepp, stämmer. (imponerande minne!) Men det var inte meningen att dra igång den diskussionen igen, ber om ursäkt för dum och lite uttråkad kommentar.

eggepegge

Medlem
Två sannolikt corona-relaterade spaningar:
  1. Tydligt färre "proffs-pendlare" i omlopp. Distansjobbar fn?
  2. Tydligt fler blåbärscyklister på vägarna. Glädjande nog mestadels med glad och nöjd uppsyn och hälsosamt rosiga kinder.
Stay safe!
Hade exakt samma tankegångar när jag den här veckan kom igång med pendligen igen efter två veckors hemmakontor. :)

Radiac

Medlem
Skön medvind hem igår.. :-)

Har väntat med att byta till sommardäck för att nattens snöfall var väntat.... men tog bilen idag....

Stumpy

Aktiv medlem
Men, va f-n!
Det skulle ju vara sol och medvind hem. Nu snö, hagel och drivis. :(
Hoppas det går över på en timme.

IngvarW

Aktiv medlem
Gårdagskvällens hempendling var intressant. Duggade lite när jag stack ut huvudet från cykelgaraget och sen kom stormen, höll på att blåsa omkull vid Tegelbacken och hasade på klossarna under skorna i medvinden. Cykeln verkade väldigt vindkänslig i sidled så tog det mycket lugnt, idag hemmakontor så ingen pendling..

bearthefear

Aktiv medlem
Efter tvåveckors föräldraledighet efter nytillskott i familjen var det åter igen dags för social distansiering. Enda stället ingen är på är ju kontoret...

Kom på igår vid 21 att jag fortfarande hade dubbdäcken på. Så istället för söndagsfilm blev det däckbyte. Otroligt skönt rull idag! Dessutom stor del av pendlingssträckan redan sopad!

som grädde på moset visade sig det nya cykelrummet på jobbet vara klart! Verktyg, mekställ och pump. Gillar dessutom de nya cykelställen!

8739EEC6-5922-4F28-A04F-77B195EB26C6.jpeg

Dessutom bara min cykel där!

Stumpy

Aktiv medlem
Bytte bort vinterdäcken igår, eftersom det inte skall bli mer vinter nu. FLW.
"Hann" dock inte korta framväxelvajer, byta vevparti och linda om styret (nån slarvpelle hade gjort ett dåligt jobb) som jag tänkt.
Oavsett var det en väldigt fin pendling i halvklart väder med nästan vindstilla. Skönt! Nu ensam på kontoret. Dags att hämta en kaffe till innan första webbmötet.

zodah

Aktiv medlem
Gjorde min nu nästan obligatoriska runda ut mot Älta. Riktigt trevligt väder och i stort sett torrt.

Har ett mkt irriterande vibrerande ljud på okänt ställe på cykeln. Stannade två ggr och försökte hitta det. Ingen framgång... gaah.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer