[OT] Coronatråden 3

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[OT] Coronatråden 3
Kina verkar ha relativ kontroll över situationen även om det finns en risk för att dom friserar siffrorna en del.
Jag tror nog att de iallafall temporärt fått kontroll över situationen.
Efter att man tabbat sig i Wuhan började man sätta alla från Hubeiprovinsen i karantän. I princip alla bar munskydd och kollektivtrafik m.m stängdes ned.

Motsvarigheten i Sverige hade varit att plocka alla på flygplatser som kom från riskområden och satt dem i 14 dagars karantän. Stängt ned alla skolor, samt kollektivtrafik i Stockholms län och andra drabbade städer + mer.
Det är den nivån på åtgärder i kombination med smittspårning och dylikt som haft effekt.

Nu ville man inte stöta sig med hemvändande sportlovsfirande, eller ens kolla om de hade feber, så risken är att man i slutänden får göra som man gjorde i Wuhan, karantän på hushållsnivå i flera veckor för alla.

[OT] Coronatråden 3
Tycker att man skall leva sitt liv som vanligt, följa sina planer, och sen vara lite extra försiktigt enligt ovan. Tänka på vad man tar i, osv. Då är det lugnt.

Senast ändrad:
[OT] Coronatråden 3
Tycker att man skall leva sitt liv som vanligt, följa sina planer, och sen vara lite extra försiktigt enligt ovan. Tänka på man tar i, osv. Då är det lugnt.

Jag håller med. Åker till Italien med bil nu när det är så svårt att ta sig dit på annat sätt. Känns trist att inte få åka skidor som jag sett fram emot så länge. Kommer ju mest att vara utomhus och skippar man att äta vilda djur så borde det vara lugnt.

[OT] Coronatråden 3
Go for it ! Precis, bara tänk efter lite, ta i offentliga saker bara med högerhanden, gnugga ögonen med vänsterhanden !

[OT] Coronatråden 3
Jag håller med. Åker till Italien med bil nu när det är så svårt att ta sig dit på annat sätt. Känns trist att inte få åka skidor som jag sett fram emot så länge. Kommer ju mest att vara utomhus och skippar man att äta vilda djur så borde det vara lugnt.
Hur har du tänkt komma in i Italien?

[OT] Coronatråden 3
Idag kom beslut att vårt kontor i princip stängs, alla uppmanas jobba hemma. Motiverades med att situationen i Sverige verkar vara långt ifrån under kontroll. Var faktiskt osedvanligt glest på pendeltåget imorse också.

[OT] Coronatråden 3

Om dom har fladdermöss från Wuhan på menyn så gå till Donken istället !

[OT] Coronatråden 3
Idag kom beslut att vårt kontor i princip stängs, alla uppmanas jobba hemma. Motiverades med att situationen i Sverige verkar vara långt ifrån under kontroll. Var faktiskt osedvanligt glest på pendeltåget imorse också.
Jag går och väntar på nån sorts frivillig stängning där alla bes vara hemma men inte måste. Då kanske det blir lugnt på jobbet så man får nåt gjort ;-)

[OT] Coronatråden 3
Samma på Willys, har aldrig sett något liknande. Mer folk än när det skall handlas inför jul. Pasta, ris, snabbnudlar, havregryn, sojamjölk, dasspapper, i stort sett helt urblåst på hyllorna. ?

[OT] Coronatråden 3
Eländiga ironi.

Jag gick ut i "brygg- och förrådshuset" för att se vad vi hade och vad som behövde fyllas på. Det vi har allra mest av är en väldig massa öl kvar från storfesten i somras. Alla av den sort som ingen gillade (då heller) - Corona.

[OT] Coronatråden 3
Samma här!

Med tanke på hur många flyg som ställts in så måste ju Greta vara glad för att få lite ledigt.

[OT] Coronatråden 3
Bila till Italien just nu känns ju som ett av vårens hittills mest korkade beslut, premium ?

[OT] Coronatråden 3
Först kom besked om att jag inte fick flygpendla till oslokontoret. Sedan att jag inte borde vara på stockholmskontoret heller. I dag kom info om att vi skulle ge fan i att belasta vårt VPN om vi inte verkligen måste.

Visst låter de som att de egentligen menar: Ut och cykla med dig? Om det inte är snöblandat i morgon tror jag att jag kommer tolka det så.

[OT] Coronatråden 3
Först kom besked om att jag inte fick flygpendla till oslokontoret. Sedan att jag inte borde vara på stockholmskontoret heller. I dag kom info om att vi skulle ge fan i att belasta vårt VPN om vi inte verkligen måste.

Visst låter de som att de egentligen menar: Ut och cykla med dig? Om det inte är snöblandat i morgon tror jag att jag kommer tolka det så.
Ja.

[OT] Coronatråden 3
Om man ändå hade blivit ICA-handlare....
Japp..
00000IMG_00000_BURST20200312194743487_COVER.jpg

[OT] Coronatråden 3
Imorgon lär vi ha gått om Japan gällande totalt antal smittade trots att Japan har långt större befolkning samt drabbades av sina första fall tidigare än oss.
Större delen av världen verkar ha hyfsad kontroll över situationen, förutom Iran är det nästan bara de västeuropeiska länderna som tappat kontrollen här.
Vet faktiskt inte vad våra makthavare har för taktik nu, smittspårningen fungerar inte längre i storstäderna där smittan nu verkar spridas okontrollerat.
Fortfarande har vi relativt få fall i många av landets län men klockan klämtar onekligen.
I Stockholm går sjukvården snart på knäna, det är ju så funtad att alla andra sjukdomar och olyckor inte försvinner bara för att coronan drar fram över riket.

[OT] Coronatråden 3
Eländiga ironi.

Jag gick ut i "brygg- och förrådshuset" för att se vad vi hade och vad som behövde fyllas på. Det vi har allra mest av är en väldig massa öl kvar från storfesten i somras. Alla av den sort som ingen gillade (då heller) - Corona.
Jag var på Bolaget för att bunkra lite idag, hörde då några som letade Corona och till sist frågade en ur personalen - Corona var slut ?

[OT] Coronatråden 3
Imorgon lär vi ha gått om Japan gällande totalt antal smittade trots att Japan har långt större befolkning samt drabbades av sina första fall tidigare än oss.
Större delen av världen verkar ha hyfsad kontroll över situationen, förutom Iran är det nästan bara de västeuropeiska länderna som tappat kontrollen här.
Vet faktiskt inte vad våra makthavare har för taktik nu, smittspårningen fungerar inte längre i storstäderna där smittan nu verkar spridas okontrollerat.
Fortfarande har vi relativt få fall i många av landets län men klockan klämtar onekligen.
I Stockholm går sjukvården snart på knäna, det är ju så funtad att alla andra sjukdomar och olyckor inte försvinner bara för att coronan drar fram över riket.
Ja, det är lite intressant att det är Västeuropa som inte har nån kontroll på det hela. De asiatiska länderna har styrt upp det, Östeuropa har knappt några fall alls, USA verkar vara proaktivt.

[OT] Coronatråden 3
Iran och SydKorea ligger i Asien. Frågan är vad som händer i Turkiet? Det är ett turistmål med stor befolkning och turism.

[OT] Coronatråden 3
Fan, man får försöka se det från den ljusa sidan. Man får köra många cykelturer och lära sej snara kaniner.
Blir det inte snurr på ekonomin kommer bantningstråden ändra karaktär snart...

[OT] Coronatråden 3
Ja, det är lite intressant att det är Västeuropa som inte har nån kontroll på det hela. De asiatiska länderna har styrt upp det, Östeuropa har knappt några fall alls, USA verkar vara proaktivt.

Ja, on det är proaktivt att inte ha tillräckligt med provkit tillgängligt för att prova eventuella smittade...

Till och med tackade nej till erbjudna kit. Muppar!

• Gilla
Reactions: BFS
[OT] Coronatråden 3

Jag håller med om tolkningen. Jag kan utfärda ett intyg om du vill.

[OT] Coronatråden 3
Ja, on det är proaktivt att inte ha tillräckligt med provkit tillgängligt för att prova eventuella smittade...

Till och med tackade nej till erbjudna kit. Muppar!
Viruset dör ändå i April i Amerika. Varför ödsla tid på att ta en massa onödiga prover?

[OT] Coronatråden 3
Glömde de jvla kolsyretuberna så fick åka tillbaka till Ica. Nu är ALLT vitt bröd slut.
Jag måste erkänna att jag blir lite skakad. Tur att jag ligger steget före.
IMG-236179e09711f4ffc2b839e8cf948eef-V.jpg

[OT] Coronatråden 3
Enligt Magdalena A är ladorna fulla med pengar som kan användas nu i kris. Hur vore om en del hade investerats för att ha utrustning i beredskap. Regionerna rapporterar redan om materialbrist, man har enl uppgift gjort ansiktsskydd av gammal oh-film. Leverantörerna kan inte leverera för de har slut på lager. Sverige 2020.

Men 1 miljard (1000 miljoner) kunde man lägga på el-cyklar.

Utbildningsministern stod o svamlade vid kl 20. Undrar hur många gånger hon upprepade ordet "Regelverk".

• Gilla
Reactions: rln
[OT] Coronatråden 3
Ja USA där alla saknar all sjukpenning och därför kommer smyga till jobbet ändå verkar av allt att döma ha en lysande prognos..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp