[OT] Coronatråden 3

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[OT] Coronatråden 3
received_1252758561584878.jpeg
received_550219152517986.jpeg
received_519757332071943.jpeg

[OT] Coronatråden 3
initierad, lugn och välskriven artikel från tt i dagens blaska. undrar om wolodarski tar in den; sätter hans panik-krönika på pottkanten. verkligen.

intressant att storbritannien, med uppgiven extra expertis på området kör samma linje som sverige när det gäller skolor.

bottom line är att låta viruset penetrera sanhället tills det inte längre sprids, under samtidig järnring kring de äldre och sjuka.

lite rethosta har man allt.
77649159-B37F-4894-A42A-29650028C37F.jpeg

Bilagor

• 7813EE21-3ABD-4E9E-B4D9-5DD2B53F0B1A.jpeg
    7813EE21-3ABD-4E9E-B4D9-5DD2B53F0B1A.jpeg
    1.4 MB · Besök: 158
  • Gilla
Reactions: BFS
[OT] Coronatråden 3
Det är ju inte så konstigt, det blir ju uppenbart nu att krisberedskap i princip saknas.
Bristen på möjlighet till undantagstillstånd och ministerstyre, om man kan använda det ordet positivt, är intressant. Det var uppe redan 2006 när Italien kommenderade plan och hämtade sitt folk på stuts. I Sverige är upphandlingsprocessen tydligen en utmaning(!)

[OT] Coronatråden 3
initierad, lugn och välskriven artikel från tt i dagens blaska. undrar om wolodarski tar in den; sätter hans panik-krönika på pottkanten. verkligen.

intressant att storbritannien, med uppgiven extra expertis på området kör samma linje som sverige när det gäller skolor.

bottom line är att låta viruset penetrera sanhället tills det inte längre sprids, under samtidig järnring kring de äldre och sjuka.

lite rethosta har man allt.Visa bilaga 405781
Jag tror alla har fattat det. Frågan är om du litar på att bob kan optimera genomflödet i intensivvården eller om det är säkrare att bromsa max.

Har vi en jävla tur så blir detta perfa och vi är "klara" långt före dansken.

[OT] Coronatråden 3
jonte, det kommer nog häftiga åtgärder även hos oss, när spridningen peakar.

intressant att skandic varslar; om några veckor kan de ha all time high beläggning av karantänrelaterade fall.

[OT] Coronatråden 3

intressant att skandic varslar; om några veckor kan de ha all time high beläggning av karantänrelaterade fall.
Därför de varslar och inte säger upp.

[OT] Coronatråden 3
Huvudsaken pengarna kommer in. Pengar är allt ??
När det gäller att diskutera det ekonomiska får man nog tänka några steg längre än till den egna plånboken. Det handlar ju om något mycket större än så. Företag och myndigheter går på knäna, transporter riskerar att påverkas, anställda sägs upp, löner sänks, alla delar i de kugghjul som bygger upp samhället påverkas. Plötsligt vill inte sjukvårdspersonal jobba gratis och material saknas. Då har snöbollen gått full circle, och det ekonomiska skadar nu sjukvården, och inte 'tvärtom'. Det finns buffertar, det finns paket och skattelösningar. Men det kommer fortfarande bli långtgående konsekvenser på samhället i helhet. Det är något många 'knyta näven i fickan men det kommer inte drabba mig'-förespråkare i Landet Lagom kommer få uppleva.

[OT] Coronatråden 3
Det är exakt det jag säger. Litar du på att någon människa har kapacitet att omsätta tillgänglig data och åtgärder i en lagom peak?
Jag tycker inte något tyder på att denna förmåga finns och resten av världen tror inte heller det. Nog för att dansken är tokig, men rent tekniskt är de inte idioter.

[OT] Coronatråden 3
Han är så pk att han pratar om jämlikhet inför viruset...

Ledaren avslutas med:
"För ganska exakt 34 år sedan återkom jag till SvD:s redaktion efter en presskonferens i polishuset på Kungsholmen med Hans Holmér, som ledde det första haveriet i utredningen av Palmemordet. Med samma gnagande känsla av att någonting är väldigt fel i myndighetsutövningen tar jag i dessa dagar del av Folkhälsomyndighetens besked om läget. "

[OT] Coronatråden 3
Det finns ju regler kring hur långt i förväg man låste varsla (x antal månader) så jag gissar att de resonerar att det är bättre att lägga ett varsel som sedan dras tillbaka, än att vänta tills det är för sent och inte hinna igenom processen innan konkursen är ett faktum.

[OT] Coronatråden 3
Det är exakt det jag säger. Litar du på att någon människa har kapacitet att omsätta tillgänglig data och åtgärder i en lagom peak?
Jag tycker inte något tyder på att denna förmåga finns och resten av världen tror inte heller det. Nog för att dansken är tokig, men rent tekniskt är de inte idioter.
det lär märkas om tajmingen blir dålig. men om man nu "vill" att viruset tar sig genom befolkningen kan man ju inte bromsa cykeln innan den ens startat.

wolodarskis krönika har förenlett en lång skur av ifrågasättande kommentarer som liknar det jag skrev ovan. förtroendet för honom helt klart naggat i kanten.

en av dessa skrev ett rätt talande inlägg apropå att sila myggor och svälja kameler....

"Varje dag dör 3.014 människor i TBC Varje dag dör 2.430 människor i Hepatit B Varje dag dör 2.216 människor i lunginflammation Varje dag dör 2.002 människor i malaria Varje dag dör 9.662 människor i bara de här sjukdomarna, jämfört med 5.436 människor som hittills dött i covid-19."

och då pratar vi behandlingsbara sjukdomar. coronasiffran kommer förstås stiga ordentligt.

[OT] Coronatråden 3
Han är så pk att han pratar om jämlikhet inför viruset...

Ledaren avslutas med:
"För ganska exakt 34 år sedan återkom jag till SvD:s redaktion efter en presskonferens i polishuset på Kungsholmen med Hans Holmér, som ledde det första haveriet i utredningen av Palmemordet. Med samma gnagande känsla av att någonting är väldigt fel i myndighetsutövningen tar jag i dessa dagar del av Folkhälsomyndighetens besked om läget. "

Mycket bra krönika. Och det är faktiskt lite skrämmande att han som chef på en expertmyndighet inte drar sig för att göra sådana politiska uttalanden. Politiseringen sitter nog djupt i många myndigheter tyvärr.

[OT] Coronatråden 3
Wolodarskis krönika har förenlett en lång skur av ifrågasättande kommentarer som liknar det jag skrev ovan. förtroendet för honom helt klart naggat i kanten.
Det är väl inte så underligt. Förfallet/förskjutningen av DN sedan han tog över har nog fått de flesta som håller med honom nu att ha övergett tidningen för länge sedan. Många som skulle försvara honom nu vet nog inte ens om att han skrivit detta.

[OT] Coronatråden 3
Ett andra dödsfall i Sverige nu.
Norska UD avråder från samtliga icke-nödvändiga utlandsresor.

[OT] Coronatråden 3
Vill bara lugna alla med att jag nu är tillbaks!

Inte så mkt folk ute. Några cyklister, några som gick med sin hund. Solen lyste, 22 grader och det var på det hela taget en skön tur. Det enda jag saknade var möjligheten att stanna för en kaffe. Alla rest o kaféer stängda.

[OT] Coronatråden 3
Vill bara lugna alla med att jag nu är tillbaks!

Inte så mkt folk ute. Några cyklister, några som gick med sin hund. Solen lyste, 22 grader och det var på det hela taget en skön tur. Det enda jag saknade var möjligheten att stanna för en kaffe. Alla rest o kaféer stängda.
"Solen lyste, 22 grader"
Jag ska ut nu, verkar få nästan identiskt väder, det fattas bara en tvåa, Solen lyser och 2 grader.

[OT] Coronatråden 3
Hela samhället har i alla fall inte stannat. Kom just från LBS och där hade det varit full rusning de två timmar de varit öppna. Tror inte alla var där för att bunkra gucka.

[OT] Coronatråden 3
Danskarna är kanske inte så smarta när de kräver att alla danska medborgare ska resa hem. Om de inte är fast bosatta utomlands. Pendlare ska fortsätta pendla.
Lite konstig logik tycker jag.

[OT] Coronatråden 3
Hela Andalusien i Spanien stänger ner nu, barer, restauranger osv. Bara apotek, bensinstationer och matbutiker får ha öppet. Folk ska hålla sig hemma. Snart ser vi nog poliser med megafoner på gatan som i andra autonoma regioner. 270 fall registrerade nu på en befolkning på ca 8,5 miljoner, lägg till ett gäng turister. Inte jättemånga smittade 0,003%.

[OT] Coronatråden 3
Nu kritiseras vi av självaste Kina.

Kina anser att vår omsvängning att inte testa alla misstänkta fall i förlängningen är ett hot mot världen

Jag personligen är av samma åsikt, att överge masstestning är detsamma som att kapitulera inför coronasmittan.
Ska Sverige verkligen vara första land som ger upp här?
De länder som har haft framgångar i kampen mot smittan har också masstestat stora delar av de misstänkta fallen.
Vår nuvarande linje är i förlängningen livsfarlig, stora delar av befolkningen kommer att drabbas av corona och många främst äldre kommer också att dö.
Dessutom får ni som stöttar landets nuvarande linje att släppa smittan nästintill fri betänka att Sverige och vår befolkning lär förbjudas att besöka andra länder under lång tid.
Inget annat land mig veterligt ger upp som vårt mot smittspridningen.

F.ö måste även jag erkänna att Wolodarskis artikel var klockren, inte ofta jag och den mannen har samma åsikt.

[OT] Coronatråden 3
Jag är inte förvånad, mina kinesiska kollegor har inte direkt varit imponerade över hur de svenska myndigheterna hanterat det här hittills. Kritiken är ju faktiskt väldigt allvarlig, då det specifikt är Sverige som pekas ut.

• Gilla
Reactions: rln
[OT] Coronatråden 3
Danskarna är kanske inte så smarta när de kräver att alla danska medborgare ska resa hem. Om de inte är fast bosatta utomlands. Pendlare ska fortsätta pendla.
Lite konstig logik tycker jag.
Man vill väl slippa ha en massa nöjesresenärer strandade ute i världen som gråtande begär att staten ska hämta hem dem. Arbetspendlandet är ju en nödvändig del för att samhället ska fortsätta fungera. Så inte direkt relaterade frågor, och därmed inte ett dugg ologiskt.

[OT] Coronatråden 3

Kina anser att vår omsvängning att inte testa alla misstänkta fall i förlängningen är ett hot mot världen

Jag personligen är av samma åsikt, att överge masstestning är detsamma som att kapitulera inför coronasmittan.
De länder som har haft framgångar i kampen mot smittan har också masstestat stora delar av de misstänkta fallen.
Vår nuvarande linje är i förlängningen livsfarlig, stora delar av befolkningen kommer att drabbas av corona och många främst äldre kommer också att dö.
Dessutom får ni som stöttar landets nuvarande linje att släppa smittan nästintill fri betänka att Sverige och vår befolkning lär förbjudas att besöka andra länder under lång tid.

F.ö måste även jag erkänna att Wolodarskis artikel var klockren, inte ofta jag och den mannen har samma åsikt.
Innom ett år kommer ändå minst 60% av jordens befolkning ha haft eländet. Det är ostoppbart vid nuvarande spridning. Det enda meningsfulla är att hålla tillbaka sprisningstakten så att vården hinner med att behandla de som blir allvarligt sjuka.

Tåget att hindra har vi missat för länge sedan.

• Gilla
Reactions: BFS
[OT] Coronatråden 3
Innom ett år kommer ändå minst 60% av jordens befolkning ha haft eländet. Det är ostoppbart vid nuvarande spridning. Det enda meningsfulla är att hålla tillbaka sprisningstakten så att vården hinner med att behandla de som blir allvarligt sjuka.

Håller med! Har ni några förslag på hur man håller tillbaka spridningstakten då, ni som kritiserar andra länder som vidtar åtgärder just för att göra detta?

[OT] Coronatråden 3
Håller med! Har ni några förslag på hur man håller tillbaka spridningstakten då, ni som kritiserar andra länder som vidtar åtgärder just för att göra detta?
Sydkorea har ju onekligen lyckats bäst, de stängde inte ner allt utan såg till att smittspåra, testa massor av människor och köra koordinerade insatser för att minska spridningen.

[OT] Coronatråden 3
Innom ett år kommer ändå minst 60% av jordens befolkning ha haft eländet. Det är ostoppbart vid nuvarande spridning. Det enda meningsfulla är att hålla tillbaka sprisningstakten så att vården

Om man ser hur det ser ut i världen så har de flesta länderna ett hyffsat grepp kring situationen.
Länder som Sydkorea och Japan har lyckats begränsa spridningen och det i relativt små och tätbefolkade länder.
Om alla länder tar detta på alvar så kommer inga 60% av världens befolkning få smittan.

Det är inte bara Kina som kritiserar oss även om dom är de enda som jag sett som kritiserar bara Sverige och inte resten av västeuropa.

WHO-chefen Tedros Adhanom gick i går ut med den kritiken han med, om vi tar vårt förnuft till fånga så kan detta stoppas, säkert på ett par månader.

[OT] Coronatråden 3

Du väljer alltså att ha större förtroende för det kinesiska kommunistpartiet än folkhälsomyndigheten i denna fråga?

Sydkorea har ju onekligen lyckats bäst, de stängde inte ner allt utan såg till att smittspåra, testa massor av människor och köra koordinerade insatser för att minska spridningen.

Hur kan du säga att Sydkorea har lyckats bäst? Vi är inte ens i närheten av peaken på detta ännu, vi vet förmodligen inte med säkerhet vilket lands strategi som funkar bäst förän tidigast någon gång i sommar.

[OT] Coronatråden 3
Har statsideologen, f’låt epidemiologen, föreslagit nån åtgärd för att bromsa smittspridningen mer än folksamlingsförbudet?
Jobba hemma ska vi inte göra, för det är ojämlikt. Stänga skolorna ska vi inte heller göra. Inte heller stänga gränserna. Vad är hans förslag?

[OT] Coronatråden 3
Jag är imponerad av att någon som inte följer dansk inrikespolitik inte har fattat att det är en rent politiskt beslut. De har inte tid att testa alla pendlare. Alltså ett rent skämt.
Är det nån som sagt att det inte är ett politiskt beslut eller att de skulle ha tid att testa alla pendlare?

• Gilla
Reactions: rln
[OT] Coronatråden 3
Jag är imponerad av att någon som inte följer dansk inrikespolitik inte har fattat att det är en rent politiskt beslut. De har inte iid att testa alla pendlare. Alltså ett rent skämt.
Allt är värdelöst så bäst att göra inget. Eller tror du också att det är bra att det tar lite fart innan man sätter till lock down?

[OT] Coronatråden 3
Gick en lång runda på stan idag, shoppade lite, kollade på Guldbron, kollade in den nyöppnade Östermalmshallen, osv. Lite häftig & annorlunda känsla, väldigt lite trafik och lite folk, ganska öde.
Kommer nog bli jobbigt för tex små restauranger och företag....

[OT] Coronatråden 3
Har statsideologen, f’låt epidemiologen, föreslagit nån åtgärd för att bromsa smittspridningen mer än folksamlingsförbudet?
Jobba hemma ska vi inte göra, för det är ojämlikt. Stänga skolorna ska vi inte heller göra. Inte heller stänga gränserna. Vad är hans förslag?

Det första man ska ha klart för sig när det kommer till strategin för att klara sig ur den här situationen så bra som möjligt är att det är kört för i princip hela världen att försöka hindra spridningen av covid-19, som redan sagts flera gånger i denna tråd. Så det bästa man kan göra är att sätta in åtgärder för att begränsa spridningen så att den sker i lagom takt, LAGOM takt. Man vill alltså INTE att det ska gå för långsamt heller, det som händer då är att man bara skjuter på det oundvikliga, att väldigt många människor blir smittade samtidigt så fort man släpper på dessa åtgärder. Just gör de bedömningen att spridningen ännu inte är såpass omfattande i Sverige att man vill göra fler åtgärder än vad man gjort. Det kommer fler åtgärder i takt med att spridningstakten ser ut att bli för hög om man inte gör det.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp