Bästa tubelessvätskan till MTB?

Tegheim83

Aktiv medlem
Ska investera i ny vätska för slanglöst.
Har inte speciellt stor erfarenhet, och bara kört på OrangeSeal Endurance i 2 hjul. Funkade, men läckte alltjämt lite hela tiden. Cyklade 3-4ggr i veckan och fick alltid pumpa inför träningspass.

Körde alltid tidigare med slang och har haft otrolig tur och sluppit punka, men gillade ändå känslan i slanglöst. Annars hade jag fortsatt med slang.

Så, vilken vätska är most bang for the buck? Underhållsfrihet är ett stort plus.

Kommer köra nya Schwalbe RacingRay/Ralph om det har någon betydelse.

Jag köpte en liter Caffelatex till bra pris, och det har funkat bra för mig. En del verkar ha religiösa övertygelser, men jag har inte märkt någon uppenbar skillnad på olika vätskor.

Har i och för sig kralliga däck som det kanske inte går så mycket hål på.

Jag kör doc blue elle stans (är ju samma) tar den som är billigast för stunden. Brukar ju finnas en halvliter för ca 15€

har kört det i flera år utan ngt problem

Kör kaffelatex och den funkar fint.

testerna jag läte då jag shoppade runt antydde att stans race vätska var bäst,
Men fanns inte i lager någonstans

Jag kör stans race sen minst två år och är helt nöjd, men som alltid ymmv i såna här sammanhang.

Kört joe's , muc off, peaty, orange, och nu beställt e-13 plasma har inte märkt någon större skillnad = aldrig fått punka vad jag märkt iaf så då har dom alla gjort sitt jobb.

Eftersom jag uppenbart är bakom flötet, vill du utveckla? :-) Pedagogiskt ?
stulet på www.
Higher TPI (Threads Per Inch) casings are made with finer thread, resulting in a thinner cloth. Two plies of this cloth are overlaid at an appropriate angle. Because the resulting casing is thinner than one made from thicker thread, it deforms with fewer losses at the road contact point, and consequently can be expected to offer lower overall rolling resistance.

Other factors – tread thickness, puncture-resistant belts, tread pattern etc – can swamp this difference, however. Still, another benefit of high TPI tyres is that they are probably inherently more resistant to punctures, because it is less likely for a sharp object to separate the cords.

Med egna ord desto följsammare däck ju högre TPI. MAAXXIS proffs däck som togs fram till OS 2016 har 180TPI, det kan bara tävlingsåkare få tag på.. Sen att Conti Black Chilli har 180 TPI som standard på deras däck förklarar ju skillnad på känslan mellan conti & Ray / Ralphs 67 TPI.

stulet på www.
Higher TPI (Threads Per Inch) casings are made with finer thread, resulting in a thinner cloth. Two plies of this cloth are overlaid at an appropriate angle. Because the resulting casing is thinner than one made from thicker thread, it deforms with fewer losses at the road contact point, and consequently can be expected to offer lower overall rolling resistance.

Other factors – tread thickness, puncture-resistant belts, tread pattern etc – can swamp this difference, however. Still, another benefit of high TPI tyres is that they are probably inherently more resistant to punctures, because it is less likely for a sharp object to separate the cords.

Med egna ord desto följsammare däck ju högre TPI. MAAXXIS proffs däck som togs fram till OS 2016 har 180TPI, det kan bara tävlingsåkare få tag på.. Sen att Conti Black Chilli har 180 TPI som standard på deras däck förklarar ju skillnad på känslan mellan conti & Ray / Ralphs 67 TPI.

Nu blev det nästan en däck-tråd, men jag har kört Vittoria Peyote som har 120TPI nu, och följsamheten är inget jag märker skillnad på, men däremot greppet. Därför jag byter tillbaka till Schwalbe och Racing Ray/Ralph igen.
Men det är kanske bara så att det är en känsla, och helt fel. Och placebo ska man inte underskatta.

stulet på www.

Fast det ska vara rätt TPI till rätt typ av däck. Köttigare däck med med dämpning har ofta lägre TPI ibland i flera lager. Michelins grövsta endurodäck har 3*33 TPI. Dvs väldigt grov och därmed ganska styv casing. Eftersom det passar ändamålet. Det syns på den här bilden att det blir rätt glest mellan trådarna.
IMG_20190912_184033.jpg

Continental har väl 3*60 som de marknadsför som 180, eller det var så tidigare iaf på vissa av däcken. Det finns en poäng att skilja på vävens täthet och antalet lager och inte bara addera och likställa.

lånar tråden.

förord: jag är en sån som gör av med mycket vätska, för att jag är tung och kör med tunna och slitna däck med lågt tryck och får många punkor så att däcken läcker som såll. jag anser att det är billigare att slösa vätska än att slösa på däck, men det går säkert att diskutera. men helst inte här. ni som inte "förstår hur en kan göra av med så mycket vätska" behöver inte förstå.

jag tar genom åren testat stans, stans race, orange, oko för fyrhjulingar, joe's, wtb och x-sauce, vad jag minns. bäst på att täta har stans race och x-sauce varit, men de har torkat ut snabbast också. oko och wtb var helt värdelösa och orange överhajpat.

HURSOMHELST. jag skulle gärna köpt x-sauce igen, men ogillar att den nu kostar 205 kr/l. överväger ethirteen för 182 kr/l (men företaget menar att den kräver ovanligt stor mängd, och i så fall är den inte billig alls) och ridepanzer för 143 kr/l.

ridepanzer låter ju bra i reklamen, där de hävdar att den funkar särskilt bra med korvar, och de rekommenderar inte sådär mycket vätska som ethirteen. men den innehåller ingen latex (och då blir jag skeptisk) och i nån recension står att den torkar ut snabbt.

vad är egentligen billigast och bäst i praktiken?

lånar tråden.

förord: jag är en sån som gör av med mycket vätska, för att jag är tung och kör med tunna och slitna däck med lågt tryck och får många punkor så att däcken läcker som såll. jag anser att det är billigare att slösa vätska än att slösa på däck, men det går säkert att diskutera. men helst inte här. ni som inte "förstår hur en kan göra av med så mycket vätska" behöver inte förstå.

jag tar genom åren testat stans, stans race, orange, oko för fyrhjulingar, joe's, wtb och x-sauce, vad jag minns. bäst på att täta har stans race och x-sauce varit, men de har torkat ut snabbast också. oko och wtb var helt värdelösa och orange överhajpat.

HURSOMHELST. jag skulle gärna köpt x-sauce igen, men ogillar att den nu kostar 205 kr/l. överväger ethirteen för 182 kr/l (men företaget menar att den kräver ovanligt stor mängd, och i så fall är den inte billig alls) och ridepanzer för 143 kr/l.

ridepanzer låter ju bra i reklamen, där de hävdar att den funkar särskilt bra med korvar, och de rekommenderar inte sådär mycket vätska som ethirteen. men den innehåller ingen latex (och då blir jag skeptisk) och i nån recension står att den torkar ut snabbt.

vad är egentligen billigast och bäst i praktiken?
Har du prövat sånt tätningsmedel som man har till traktorer osv? Tror inte Oko är den typen. En del sånt är som grädde och går att späda. Sett väldigt olika priser när jag försökte få tag på det. 80-250kr/l. Oftast absurda förpackningstorlekar dock

Har du prövat sånt tätningsmedel som man har till traktorer osv? Tror inte Oko är den typen. En del sånt är som grädde och går att späda. Sett väldigt olika priser när jag försökte få tag på det. 80-250kr/l. Oftast absurda förpackningstorlekar dock
trodde det var precis det som oko var. väldigt trögflytande. spädde mycket, men det fortsatte vara trögflytande. helt värdelöst, tätade knappt. detta har jag testat, och har kvar på hyllan: https://oko.com/collections/off-road

har du testat? skeptisk efter oko-upplevelsen.

Mina enda två bidrag på det här temat:
1. Undvik Ride Panzer - värdelös dynga
2. Jag kör Joes Eco sealant och tycker det funkar bra för att täta däck. Har inte gått något stort hål så kan inte uttala mig om hur den skulle funka för sånt, men min erfarenhet är att sånt ändå måste lagas med korv + vätska, och där tror jag Joe's fixar biffen.

trodde det var precis det som oko var. väldigt trögflytande. spädde mycket, men det fortsatte vara trögflytande. helt värdelöst, tätade knappt. detta har jag testat, och har kvar på hyllan: https://oko.com/collections/off-road

har du testat? skeptisk efter oko-upplevelsen.
Amrisarna formligen ÄLSKAR slime.
I sina MC-däck.

Själv kör jag Stans i alla däck, oavsett storlek. Tätade även ett bildäck som tappade luft.

Provade köra Efetto caffelatex och det slutade med att jag stod i stilla ro och tittade på hur mitt däck kissade ut all vätska ur ett litet litet hål första turen.

Orange seal har skött sig bra

Det fanns en, nu riktigt gammal, test i en tysk magazin. Generellt tätar vätskor med partijkar bättre men de torkat också ut snabbare. Där höll Stans vanliga längst: 6 månader. Jag använder Schwalbe Doc Blue, som är samma som Stans vanliga, och den håller ungefär 7 månader för mig. Helt ok när man byter mellan sommar och vinterdäck. Jag tror att Stans Race var bäst om man föredar tätning av större hål framför livslängd. Men det kanske finns bättre väskor nuförtiden.

Mina enda två bidrag på det här temat:
1. Undvik Ride Panzer - värdelös dynga
2. Jag kör Joes Eco sealant och tycker det funkar bra för att täta däck. Har inte gått något stort hål så kan inte uttala mig om hur den skulle funka för sånt, men min erfarenhet är att sånt ändå måste lagas med korv + vätska, och där tror jag Joe's fixar biffen.
tack för varningen, panzer tätade dåligt eller? tycker också joe's var bra, men inte så billig.

En följdfråga om tubelessvätska -tömmer ni ur gammal vätska eller fyller ni bara på med ny typ varje halvår?
Jag gör lite både ock på olika däck, men borde jag vara mer konsekvent åt ena eller andra hållet?

En följdfråga om tubelessvätska -tömmer ni ur gammal vätska eller fyller ni bara på med ny typ varje halvår?
Jag gör lite både ock på olika däck, men borde jag vara mer konsekvent åt ena eller andra hållet?
Jag brukar fylla på utan att rengöra under säsongen. Typ om man ser torkad vätska på ramen eller vet att det gått ett par månader sen man fyllde sist

Däremot brukar jag ta bort den gamla intorkade vätskan inför nästa sommar, om jag inte behöver byta däck

Jag har testat ett gäng märken och kan knappast märka nån skillnad. Olika däck och fälg och tryck och jag har tre cyklar och vem vet vad som påverkar vad och på vilket sätt. Det vart ganska slumpmässigt huruvida ett däck vart tomt på luft vid nästa cykeltur, ibland hittar jag ingen punka alls och ibland "hoppar det igång" efter nån vecka och då kan det vara nästan tomt på vätska (t ex jag har inte haft tid att bry mig i det däcket och bara bytt hjul).

Den vätskan jag köpte sist klumpade sig i sprutan, så den köper jag inte igen. Jag är skeptisk till om den fungerade som den skulle i däcket när den kornade sig i så tidigt skede? Kanske var inte förvaringen optimal.

När ni lämnar fullständigt ovetenskapliga vittnesmål så ska ni veta att det finns en kolossal mängd faktorer som kan påverka mer än vätskans egenskaper.

Det mest vetenskapliga testet jag sett på youtube var grundat på att de slog en spik i ett pumpat däck och sen mätte nånting på något vis.
Så jävla uselt så jag inte har ord annat än ---> Lol

Frågan är väl mer specifikt; när ni blandar vatten och hobbylim för att täta däcken med, har ni också i glitter i blandningen som man ska ha eller är ni nöjda utan? Isf vilket glitter tycker ni funkar bäst?

gör också både och.

på tre av mina slanglösa hjulpar sitter samma däck kvar tills de är mogna för byte efter några säsonger. det kan vara gundat på slitage, men också behov av allt kortare intervall för påfyllnad av i mitt fall stans, på grund av porösa eller slitna däcksidor.

grundinställningen är fylla på, men är vätskan för lättflytande eller brun, åker den ut. man ser också att tätmjölken blivit gammal på att det börjar sippra klar vätska ur däcket. är det mycket av detta är det läge att börja om med fräsch tätmjölk, gärna efter rengöring av däckets insida.

på ett av mina hjulpar byter jag vintertid till ice spiker pro evo, gammal modell ej anpassade för slanglöst. de går med latexslang, och där blir det av naturliga skäl ny vätska varje vår, när sommarsulorna åker på

kör vanlig stans kanske 2/3, resten race. för mycket race, och det blir snabb polymerisering i form av en fibrös gel på däckets insida.

Jag rör inte däcken om det inte bråkar. Så fyller bara på genom ventilen om det slutat skvalpa och jag inte tänkt byta däck. Har dubbla hjulpar till cykeln så behöver inte byta så ofta, och det har inte varit något problem hittills. Det brukar inte bli så stora Stanimals i däcken. Det är också tydligt att tjockare tyngre däck inte torkar ut alls lika fort, på DH:n håller vätskan i typ två år.

Jag rör inte däcken om det inte bråkar. Så fyller bara på genom ventilen om det slutat skvalpa och jag inte tänkt byta däck. Har dubbla hjulpar till cykeln så behöver inte byta så ofta, och det har inte varit något problem hittills. Det brukar inte bli så stora Stanimals i däcken. Det är också tydligt att tjockare tyngre däck inte torkar ut alls lika fort, på DH:n håller vätskan i typ två år.
ja med kraftigare däck har jag anekdotiskt klarat två säsonger utan tätmjölk alls. i ett sånt fall har ju tätmjölken och dess egenskaper skal vi säga begränsat värde. i väntan på den större punkan...

det blev för de däcken ändå tätmjölk till slut, på grund av att det började småsippra luft ur bakdäckets sidor.

Tillbaka
Topp