[OT] Coronatråden 3

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[OT] Coronatråden 3
Ur samtal ute i massorna går det att se en fortsatt 'äsch JAG är inte rädd'-attityd bland ffa yngre och yngre medelåldern. Antar att dessa inte har några anhöriga som är äldre och/eller sjuka. Och att de heller inte förstår samband och de konsekvenser detta kommer få på samhället.

Personligen anser jag att vi har haft det lite för bra under en lång stund, och det här kanske kan få folk att sluta grina för att det inte finns en toalett med deras namm på, på varenda allmän plats, och inse att det finns större problem.

Varför skal man alltid vara rädd för nått? Här i norge har dom stäng all form form för träning och sport möjligheter, medans all form för mat försäljning får fortsätta att hålla öppet. Låter mer som ett resultat av att statsministern ser ut som kakmonstret än att myndigheterna är speciellt upptagna av folkhälsan.

[OT] Coronatråden 3
Varför skal man alltid vara rädd för nått? Här i norge har dom stäng all form form för träning och sport möjligheter, medans all form för mat försäljning får fortsätta att hålla öppet. Låter mer som ett resultat av att statsministern ser ut som kakmonstret än att myndigheterna är speciellt upptagna av folkhälsan.
Menar inte att man måste vara rädd för något. Folk visar snarare att de inte hyser någon som helst respekt för de problem detta kan föra med sig - på alla plan. Jag själv sitter inte och darrar av skräck hemma heller, men jag kan tycka att det är lite oroande om folk är _för_ nonchalanta i sin attityd. Men visst, det går inte att läsa in en hel sanning i att bara 'överhöra' en konversation på stan, det förstår jag också.

• Gilla
Reactions: BFS
[OT] Coronatråden 3
Det kan ju ha att göra med att mat är nödvändigt för att överleva, medan träning kan man klara sig utan (eller utföra enskilt i hemmet eller utomhus - att tränga ihop sig med en massa andra på ex.vis ett gym är absolut ingen nödvändighet för att hålla sig i form).

[OT] Coronatråden 3
Ur samtal ute i massorna går det att se en fortsatt 'äsch JAG är inte rädd'-attityd bland ffa yngre och yngre medelåldern. Antar att dessa inte har några anhöriga som är äldre och/eller sjuka. Och att de heller inte förstår samband och de konsekvenser detta kommer få på samhället.

Personligen anser jag att vi har haft det lite för bra under en lång stund, och det här kanske kan få folk att sluta grina för att det inte finns en toalett med deras namm på, på varenda allmän plats, och inse att det finns större problem.
Jag är inte rädd för min skull (jag har tre toarullar) men jag är ändå med på att göra det jag kan för att förhindra/försena en smittspridning. Är det en jättestor uppoffring? Nej. Du har helt rätt i att vi haft det bra (och ff har det bra). Dags att spotta i händerna, tvätta dem i 20 sekunder för att få bort spottet, och sen "bita ihop" lite. Så j*vla jobbigt är det inte att visa lite hänsyn och förståelse.

[OT] Coronatråden 3
Det kan ju ha att göra med att mat är nödvändigt för att överleva, medan träning kan man klara sig utan (eller utföra enskilt i hemmet eller utomhus - att tränga ihop sig med en massa andra på ex.vis ett gym är absolut ingen nödvändighet för att hålla sig i form).

Var på spinning igår. Ganska glest med deltagare, men klart att jag reflekterade över lämpligheten i att sitta och toksvettas med ett gäng motionärer i ett förhållandevis litet rum.
Det "lustiga" var attnästan alla spinnare var klart över 50, ett par var nog lätt över 60 kanske tom 65.

[OT] Coronatråden 3
Jag är inte rädd för min skull (jag har tre toarullar) men jag är ändå med på att göra det jag kan för att förhindra/försena en smittspridning. Är det en jättestor uppoffring? Nej. Du har helt rätt i att vi haft det bra (och ff har det bra). Dags att spotta i händerna, tvätta dem i 20 sekunder för att få bort spottet, och sen "bita ihop" lite. Så j*vla jobbigt är det inte att visa lite hänsyn och förståelse.

Självklart skall alla göra vad de kan för att förhindra smitta även om man själv sannolikt inte skulle drabbas så hårt om man blev smittad.
För övrigt fanns det både pasta, havregryn och toapapper i "min" lokala Konsumbutik idag.

• Gilla
Reactions: BFS
[OT] Coronatråden 3
Nu stänger Tyskland också gränsen. Fast det känns som åtgärder inom landet är mer intressanta.

Om man inte är utomlands för då börjar det nog bli bråttom att ta sig hem.

[OT] Coronatråden 3
Nu stänger Tyskland också gränsen. Fast det känns som åtgärder inom landet är mer intressanta.

Om man inte är utomlands för då börjar det nog bli bråttom att ta sig hem.
Lite småsvårt snart att ta sig från södra Spanien och hem till Stockholm just nu som sagt. Vi sitter än så länge ner i båten och just nu verkar man ju iaf släppa igenom folk på hemfärd. Jag undrar hur det går för tex https://www.instagram.com/swetrail/?hl=en som drog från Marbella för ngn dag sedan. Grymma hojar har han iaf [on topic], kan vi prata om en stund tycker jag.

[OT] Coronatråden 3
Lite småsvårt snart att ta sig från södra Spanien och hem till Stockholm just nu som sagt. Vi sitter än så länge ner i båten och just nu verkar man ju iaf släppa igenom folk på hemfärd. Jag undrar hur det går för tex https://www.instagram.com/swetrail/?hl=en som drog från Marbella för ngn dag sedan. Grymma hojar har han iaf [on topic], kan vi prata om en stund tycker jag.

Även Danmark släpper in svenskar på väg hem men jag tänker att det snart inte finns flyg och vet inte hur det är med mellanlandning i Tyskland.

Har man ordnade förhållande så klarar man sig säker bra i Spanien men det måste vara en del ungdomar på resa som kan få det värre.

[OT] Coronatråden 3
Även Danmark släpper in svenskar på väg hem men jag tänker att det snart inte finns flyg och vet inte hur det är med mellanlandning i Tyskland.

Har man ordnade förhållande så klarar man sig säker bra i Spanien men det måste vara en del ungdomar på resa som kan få det värre.

Det är politiska och inte beslut grundade på fakta, såklart.
Kastrup, midnatt mot söndag.
I högtalare ropas löpande ut på en sorts dangelska att folksamling skall undvikas, nysa i armvecket, sprita händerna osv.
Hundratals nyss ankomna resenärer från det livsfarliga utlandet står packade i en ankomsthall och kommer inte vidare därför att passpolis inte finns på plats. Tiden går. Nya utrop.
Först efter någon dryg halvtimme dyker några poliser upp och börjar värma upp sina datorer och långsamt släppa genom resande till ljudet av varningsutropen.
Starkt jobbat!

[OT] Coronatråden 3
I högtalare ropas löpande ut på en sorts dangelska att folksamling skall undvikas, nysa i armvecket, sprita händerna osv.
Hundratals nyss ankomna resenärer från det livsfarliga utlandet står packade i en ankomsthall och kommer inte vidare därför att passpolis inte finns på plats. Tiden går. Nya utrop.
Först efter någon dryg halvtimme dyker några poliser upp och börjar värma upp sina datorer och långsamt släppa genom resande till ljudet av varningsutropen.
Starkt jobbat!
Å andra sidan har det ju inte direkt varit oväntat att sådana här situationer skulle kunna uppstå (just pga politiska beslut), så har man trots det rest ut de senaste 2-3 veckorna så tycker nog jag att man får skylla sig själv om man hamnar i problem.

Senast ändrad:
[OT] Coronatråden 3
Starkt jobbat!

Der findes jo bare meget lidt fakta, hvorfor "experter" ikke er så meget experter for tiden. Der er jo en årsag til vi stadig ikke ved ret meget om Corona.

Hvis jeg var politiker ville jeg nok også over reagere lidt pt. da det kan være svært at stå til ansvar bagefter, omkring at man ikke gjorde alt hvad der var muligt, hvis det går helt i skoven.

Sverige har altid fremstået svagt politisk og store egoer af tjenstemænd som vil gøre alt modsat end resten af Europa, selv i 2020 ;o)

[OT] Coronatråden 3
Det kan ju vara så att om man agerar enligt "stoppa smittspridningen", så vet man att det är ytterst osannolikt att man skulle lyckas med det. Istället får man en "kontrollerad" och relativt hanterbar smittspridning över tid som kommer att ge resistens.
Der findes jo bare meget lidt fakta, hvorfor "experter" ikke er så meget experter for tiden. Der er jo en årsag til vi stadig ikke ved ret meget om Corona.

Hvis jeg var politiker ville jeg nok også over reagere lidt pt. da det kan være svært at stå til ansvar bagefter, omkring at man ikke gjorde alt hvad der var muligt, hvis det går helt i skoven.

Sverige har altid fremstået svagt politisk og store egoer af tjenstemænd som vil gøre alt modsat end resten af Europa, selv i 2020 ;o)

Måste hålla med Kasper1 lite här. Det syns ett mönster där Sverige ofta skall vara kärring mot strömmen, till vi tvingas erkänna att alla andra inte hade helt fel, och så ändrar vi oss och gör ungefär som resten.

[OT] Coronatråden 3
Självklart skall alla göra vad de kan för att förhindra smitta även om man själv sannolikt inte skulle drabbas så hårt om man blev smittad.
För övrigt fanns det både pasta, havregryn och toapapper i "min" lokala Konsumbutik idag.
Tyvärr inte så självklart för alla. Krävs inte många fiffiga människor för att förstöra mycket preventivt arbete. "Varför ska JAG anpassa mig?" eller "Man är väl ingen kärring som är hemma bara för att man är lite förkyld." Hoppas den typen tänker till lite extra.
Skönt att du slipper ransonera toarutor. Kanske klarar samhället av denna subkris trots allt?

[OT] Coronatråden 3
Starkt jobbat!
Strategi för snabb flockimmunitet, men paketerat lite smartare ?

[OT] Coronatråden 3

Eller också förlitar man sig på faktisk expertis istället för att acceptera populistisk ministerstyre.

[OT] Coronatråden 3
Lite komiskt i allvaret,
i dagens reklamblad från Ica Maxi i Alingsås var det extrapris på toapapper.

[OT] Coronatråden 3
Eller också förlitar man sig på faktisk expertis istället för att acceptera populistisk ministerstyre.

Jag förordar också alltid att man i första hand förlitar sig till kunskap och inte tar till politiska eller känslomässiga argument.
En svårighet är dock att kunskaparna lätt kan vara drivna av både känslor och politisk övertygelse då de drar sina slutsatser. Det är ett minfält att navigera genom och aldrig enkelt vare sig det gäller pandemier, kostråd eller annat.

[OT] Coronatråden 3
Presskonferens med Löfven med flera alldeles strax på SVT1 och Play.

[OT] Coronatråden 3

Og hvad er faktisk kunskab omkring Corona og dens spredning i et moderne samfund ?
Det er 52 år siden vi sidst havde en pandemi, der var Anders Tegnell stadig en lille pojk

Spanska sjukan 1918
Asiaten 1957 A(H2N2)
Hongkong-influensan 1968 A(H3N2).

[OT] Coronatråden 3
Ok. Tvätta händerna är direktivet. Man har har tagit krafttag och skickat ut ett myndighetsmeddelande med den innebörden.

[OT] Coronatråden 3
Bra ledare fr DI. Innehåller även länk till lägesrapport fr Norska Folkhälsoinstitutet som är väldigt öppna och transparenta med den bedömning de gör och varför. Vore intressant med nåt liknande fr FHM istf standardsvaret "vi har tillgång till information som inte andra har och agerar utifrån den"...

[OT] Coronatråden 3
Bra ledare fr DI. Innehåller även länk till lägesrapport fr Norska Folkhälsoinstitutet som är väldigt öppna och transparenta med den bedömning de gör och varför. Vore intressant med nåt liknande fr FHM istf standardsvaret "vi har tillgång till information som inte andra har och agerar utifrån den"...

De utgår ifrån att det smittar innan symtom medan Sverige, om man säger sanningen, utgår från motsatsen.

Sas varslar stort.
EDIT 10 000 personer.
Avsikten är att det ska vara temporärt.

[OT] Coronatråden 3
Ser på SAS presskonferens nu. Vilken fröjd att se nån som kan kommunicera tydligt!

De planerar att permittera 10.000 pers, 90% av personalen...

[OT] Coronatråden 3
Bara av nyfikenhet, hur skulle Löfvens presskonferens sett ut för att kritikerna skulle blivit nöjda? Vilka ämnen skulle ha kommunicerats och på vilket sätt? Vad skulle åtgärderna ha varit? Att förlita sig på experter verkar vara fegt. Vad hade varit handlingskraftigt? Att tvärsäkert säga hur smittan kommer att utveckla sig? Att dissa epidemiologerna och köra ett eget politiskt rejs? "Norge och Danmark har, trots att de har fler smittade, gjort rätt och vi har gjort fel. Tegnell har fått gå och ny statsepidemiolog är Hanif Bali."

[OT] Coronatråden 3
Sverige mäter iofs inte smittade på det sättet längre så våra siffror e ju inte intressanta ur jämförelsesynpunkt

[OT] Coronatråden 3
Bara av nyfikenhet, hur skulle Löfvens presskonferens sett ut för att kritikerna skulle blivit nöjda? Vilka ämnen skulle ha kommunicerats och på vilket sätt? Vad skulle åtgärderna ha varit? Att förlita sig på experter verkar vara fegt. Vad hade varit handlingskraftigt? Att tvärsäkert säga hur smittan kommer att utveckla sig? Att dissa epidemiologerna och köra ett eget politiskt rejs? "Norge och Danmark har, trots att de har fler smittade, gjort rätt och vi har gjort fel. Tegnell har fått gå och ny statsepidemiolog är Hanif Bali."
Kungen skulle ha talat och hade någon sagt emot hade han skjutit dem.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp