Hur tillagar man en kopp varmt kaffe enklast?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 49993
  • Start datum Start datum
Okej, ingenjördar - den här tanken slog mig; finns det prylar som kan/har en rimlig kapacitet att värma/koka vatten mha batteri/powerbank? Finns det eldrivna mullekök?

Inte bara mullekök utan riktiga

Okej, ingenjördar - den här tanken slog mig; finns det prylar som kan/har en rimlig kapacitet att värma/koka vatten mha batteri/powerbank? Finns det eldrivna mullekök?
Energiinnehållet är för lågt jmf med att bära med sig bränsle för att det ska vara någon hit. Plus svårighet med höga effektuttag ur små batterier.

Är det bara jag som tycker att det blir riktigt gott kaffe när man tar vanligt filtermalet kaffe, häller i hett vatten, rör runt tills kaffet lägger sig på botten -färdigt!
Fördel: behövs inga extra prylar mer än en metallkopp och eld i någon form.

Kaffebryggare som kopplats till eventuell dynamo så kan man ju brygga under tiden ?
Den idén gillade jag... man får liksom cykla ihop till sitt varma kaffe, ju snabbare och längre, desto varmare kaffe....
Återstår då att lösa det praktiskt, jag har 2st navdynamos liggande någonstans....
Mvh Ulf S.

Den idén gillade jag... man får liksom cykla ihop till sitt varma kaffe, ju snabbare och längre, desto varmare kaffe....
Återstår då att lösa det praktiskt, jag har 2st navdynamos liggande någonstans....
Mvh Ulf S.

Det är inte många watt man får ut av ett navdynano, kan nog ta en lång stund att värma vattnet.

E=c*m*dt

E=~3w (utan förluster dvs)
c=4,18kJ/(kg*C)
m=(massan på vattnet)
dt=tiden

(Har inte fått i mig brunch eller kaffe ännu så du får räkna)

Det går åt 4180 J för att värma 1 liter vatten en grad. Dvs ca 150 000 J att koka upp 4 dl vatten från 10 grader. Navgeneratorn ger väl 3 W, så då tar detta ca 14 timmar. Blev det rätt ?

Det förutsätter ju då att kärlet är perfekt isolerat och inte förlorar någon värme alls under 14 h. Misstänker att om man tillför så lite energi så sakta så kommer brygden i praktiken att svalna i minst motsvarande takt.. Så skulle nog rekommendera metatabletter el gas istället...

Eller kanske en navdynamo som man kan koppla om till att generera 100 W istället för 3, men då blir det jävligt trögt & jobbigt att trampa ---

Om man nöjer sig med 2 dl kaffe så är det ju enklare --- :cool:

En liten vanlig Bialetti eventuellt med lite rörfoder runt för att klämma fast den borde väl funka tänker jag, men har inte utforskat ämnet.
Testade min 200ml Bialetti (den som är 13,5/16cm hög exl/inkl knoppen) nu. Den går inte in i gamla metall-flaskstället men verkar sitta bra i det modernare kolfiberstället som är mer böjligt. Eftersom diametern inte är konstant beror det nog lite på både material och form hur det passar, men det kan ev funka jäkligt bra.

Finns det kaffepåsar med gott kaffe? Så att man gör kaffe på samma sätt som man gör te?

Det hade ju varit grymt smidigt. Blandning mellan filterkaffe och presskaffe men fast man slipper ta med en massa jox.

du kan ju experimentera med en finmaskig tekula?

men är man inte kär i fipplet att laga till kaffet ute i naturen har väl medhavd termos en del poänger...

Denna brukar man ju se på stadium, xxl mfl. Inte testat själv

Hitta en gammal Meta-brännare på loppis eller nått skånskt överskottsbolag. Väger ingenting, och i hålrummen när den är hopfälld har du plats för Esbittabletter, kaffepulver, några bitar mörk choklad och rentav en souvenirflaska brandy.
DFD3145A-F89A-4CAA-8EAB-145B014A243A.jpeg

Det finns ju batteribryggare. Det går dock åt rätt mycket batterier.. Kul film med lite bra slutsatser.

Då skall vi se hur finurliga ni är. Ibland när man cyklar en tur på ca 20 mil vore det gott att kunna stanna vid någon fin plats och dricka en kopp varmt kaffe. Så min fråga till alla här hur löser man det på bästa vis. Lättast packning och smidigast. Den som kommer med bästa förslaget vinner. Jag är enväldig domare.
1. Ha i frystorkat kaffe i en kopp. 2. Häll på vamt vatten. 3. Vad är premien? :cool:
PS: Välj ekologiskt, kaffebönor besprutas mycket.

Jag hittade dessa:
swedish-fika-coffee-bags-100g-1.jpg

Finns bl.a. på Apotea:

Jag beställde ett paket. 10 påsar för 49kr. Risken är att det är ett rätt tråkigt kaffe i påsarna men det är värt att testa. Om det trots allt visar sig vara bra är det ju en suverän produkt. Det är alltså malet kaffe i påsarna, inte hela bönor.

Johan&Nyströms variant var rätt dyr, 170kr för åtta koppar. Men det är nog värt var enda krona när man väl sitter på en stubbe med en nybryggd kopp. 185g vatten skall man ha per kopp. Finns det någon liten lätt våg för bikepacking? ☺️

Senast ändrad:
Jag hittade dessa:

Finns bl.a. på Apotea:

Jag beställde ett paket. 10 påsar för 49kr. Risken är att det är ett rätt tråkigt kaffe i påsarna men det är värt att testa. Om det trots allt visar sig vara bra är det ju en suverän produkt. Det är alltså malet kaffe i påsarna, inte hela bönor.

Johan&Nyströms variant var rätt dyr, 170kr för åtta koppar. Men det är nog värt var enda krona när man väl sitter på en stubbe med en nybryggd kopp. 185g vatten skall man ha per kopp. Finns det någon liten lätt våg för bikepacking? ☺️
Skall man även äta upp kaffepåsen? "Veganska kaffepåsar"

Det finns ju batteribryggare. Det går dock åt rätt mycket batterier.. Kul film med lite bra slutsatser.
kul! konstigt nog väljer han till kaffemaskinen ett lättviktsbatteri man gärna har till sin batterisnåla skruvdragare, och som laddas på typ 15 minuter och inte en timme som han påstår. konstigt att han är oinformerad om det. och att värma vatten med detta lilla batteri är inte att göra varken batteriet eller kaffemaskinen rättvisa. de större batterierna, t ex 5.0 tillåter dessutom på ett flertal maskiner större strömuttag, alltså mer effekt och kraft trots samma volt. konstigt nog också högre varvtal.

ett 5,0-batteri tar bortåt 45 min att ladda fullt. säger en del i jämförelse.

två sådana drar man ur på cirka tio minuter med deras häftigare lövblås, eller för den delen den större av de 36v röjtrimmers jag äger. 900 watt ur batterier är där respektfullt, och de blir heta. sannolikt viss misshandel därvidlag. gräsklipparen drar mindre, och klarar en halvtimme.

nästa makitainköp kanske redan idag är en portabel högtryckstvätt. skönt slippa dra fram vatten och ström när man skall rensa avloppet.

den gulliga kaffemaskinen får vänta.

Jag hittade dessa:

Finns bl.a. på Apotea:

som sagt, vad är det för fel på en finmaskig te-kula ? ?

49 djävla spänn, är de impregnerade med veganskt guld?

Det finns ju faktiskt tomma påsar att köpa på t.ex. amazon:
1677056975558.png

Ladda ett par påsar i förväg hemma, förvara i någon tät påse så har man gott kaffe med sig ut på turen.
Lite oklar funktion där man först skall riva av en försegling på den tomma påsen innan man kan hälla i sitt kaffe. Något jag inte förstår?

Jeg ville brukt en Thermos Light & Compact termos på 0,5l og plassert den i bar rollen på undersiden av styret. Den holder meget godt på varmen og er tar mindre plass enn for eks Primus, GSI og andre merker.

Senast ändrad:
Det finns ju faktiskt tomma påsar att köpa på t.ex. amazon:
Visa bilaga 609707

Ladda ett par påsar i förväg hemma, förvara i någon tät påse så har man gott kaffe med sig ut på turen.
Lite oklar funktion där man först skall riva av en försegling på den tomma påsen innan man kan hälla i sitt kaffe. Något jag inte förstår?
Finns ju även återförslutningsbara tepåsar, 100 st för typ 60-70 spänn. Bör väl funka för kaffe också.

Jeg ville brukt en Thermos Light & Compact termos på 0,5l og plassert den i bar rollen på undersiden av styret. Den holder meget godt på varmen og er tar mindre plass enn for eks Primus, GSI og andre merker.
det hadde jeg og.

men det er altfor enkelt og logisk. her ønskes tilkranglete løsninger?

Tillbaka
Topp