Livets första cykelprojekt.

94tibe14

Aktiv medlem
Livets första cykelprojekt.
Hej alla!

"Redigerad text" Sagt och gjort har jag scrollat genom facebook marketplace i tre långa dygn för att hitta ett riktigt gammalt vrak att sätta (t)händerna i, och idag hände det. 400kr senare fick jag tag på denna skönhet. Fråga mig inte om vad det är för år och märke, men made in japan kändes lovande!
Ram 1.jpg

Ram 2.jpg

Framnav.jpg

Min tanke är fortfarande att få till den cykel jag hittat på den vida vackra webben (se bild första tråden) och min tanke är följande:

- Gå bort till den lokala cykelhandlaren för att få hjälp att få ur vevarmarna och "vad-det-nu-heter" inne i ramen.
- Köra genom hela ramen och hjulen med avfettning och varmt såpvatten.
- Ta bort all färg och dekaler för att få fram den rena metallramen med hjälp av torrt sandpapper 60+120 och blött 280+400.
- Invänta en vindstilla dag för spraymålning med tre lager, tanken är svart och mörkgrön, matt.
- Beställa de delar som behöver bytas. (Vissa för smak, andra för rost och trasighet)

Om ni har några tankar eller förslag på saker som borde göras, eller som kan underlätta resan mot ett nysmort sommaråk så skriv gärna! //Han som aldrig pillat med gamla cyklar tidigare.

I skrivande stund ligger alla de viktiga delarna ute i stormen och krigar sig genom sin sista dag i sitt gamla liv.
rena hjul.jpg


Det jag märkte genom att plocka isär cykeln var följande och måste åtgärdas:

- "Stången" som går genom hjulnaven, både fram och bak är böjd. Kan cykeln ha gått i för hårt någon gång? I övrigt är ekrar och resterande rakt och fint.
- Det finns ett glapp i "vad-det-nu-heter" inne i ramen som cykelkillen på hörnet ska få ta ut, går det att få tag i nya delar till en så gammal cykel? Tänker diameter på hålet osv.

Lägger gärna ner lite pengar på nya delar om det skulle fungera då jag planerar att äga cykeln en lång tid framöver om den blir bra.

Ta hand om er i världskrisen och stormen.

Allt gott!

Tim
 
Senast ändrad:
Livets första cykelprojekt.
Se till att få bort vevpartiet så ser du vad för typ av vevlager som sitter. Jag gissar att det är ett vanligt fyrkant och japansk ram borde innebära engelsk gänga. Jag tror det är vanligast med 68mm men finns nog en del udda också. Om det är gängat fyrkant så vill du få rätt diameter på den gängade delen, rätt bredd på lagret å rätt bredd på axeln.

Ser inte ut att vara horisontella dropouts, vilket är anledningen till att kedjan är så slapp. Testa att byta en länk mot en halvlänk så kanske det går att få mer korrekt längd på kedjan.

Ta ovan som tips i rätt riktning. Har skruvat isär några gamla hojjar men är inte nån expert ?
 
Livets första cykelprojekt.
Se till att få bort vevpartiet så ser du vad för typ av vevlager som sitter. Jag gissar att det är ett vanligt fyrkant och japansk ram borde innebära engelsk gänga. Jag tror det är vanligast med 68mm men finns nog en del udda också. Om det är gängat fyrkant så vill du få rätt diameter på den gängade delen, rätt bredd på lagret å rätt bredd på axeln.

Ser inte ut att vara horisontella dropouts, vilket är anledningen till att kedjan är så slapp. Testa att byta en länk mot en halvlänk så kanske det går att få mer korrekt längd på kedjan.

Ta ovan som tips i rätt riktning. Har skruvat isär några gamla hojjar men är inte nån expert ?

Att döma av bilden är det ett täcklock i centrum av vevpartiet, skruva ur det med en mejsel så når du en bult. Skruva ur den och sen kan du få loss vevpartiet mha en pedalarmsavdragare.
 
Livets första cykelprojekt.
Kanske bara är mitt kassa ögonmått men jag får en liten känsla av krocka framgaffel. Kolla att den är "rak" innan du lägger allt för många timmar på cykeln.
 
Livets första cykelprojekt.
Kul att du kommit igång med nytt så snabbt!
Bor du i Gbg:t får du gärna låna verktyg vid behov, finns även en hel sämre, bättre, nyare, äldre, delar att skrota bland i mina lådor.
All lycka!
 
Livets första cykelprojekt.
Fint material för ett projekt, 400 känns som hittat.

Det ser ut att vara en ram i någon av de mindre storlekarna, hur lång är du?

Håll tråden levande under projektet så kan du få snabb hjälp på forumet.

Vad gäller vevparti och vevlager kan det vara en bra idé att börja marinera i krypolja några dagar innan det ska av. Finns risk att delarna ogärna släpper sin 30 år gamla omfamning annars
 
Livets första cykelprojekt.
Se till att få bort vevpartiet så ser du vad för typ av vevlager som sitter. Jag gissar att det är ett vanligt fyrkant och japansk ram borde innebära engelsk gänga. Jag tror det är vanligast med 68mm men finns nog en del udda också. Om det är gängat fyrkant så vill du få rätt diameter på den gängade delen, rätt bredd på lagret å rätt bredd på axeln.

Ser inte ut att vara horisontella dropouts, vilket är anledningen till att kedjan är så slapp. Testa att byta en länk mot en halvlänk så kanske det går att få mer korrekt längd på kedjan.

Ta ovan som tips i rätt riktning. Har skruvat isär några gamla hojjar men är inte nån expert ?

Precis, så fort jag fått hjälp med att få loss alla delar runt vevarmen och fått fram rätt diameter på vevlagret ska jag beställa ett nytt sånt. Det är ett glapp och låter som grus tagit sig in. Har inte de verktygen dock så inväntar expertis! Såg det med, min nödlösning blir att sätta på en kjedjespännare, en sån med en trissa. Men ska försöka få till rätt längd utan detta för en renare look!

Kanske bara är mitt kassa ögonmått men jag får en liten känsla av krocka framgaffel. Kolla att den är "rak" innan du lägger allt för många timmar på cykeln.

Håller med om att det ser så ut på bilden men gaffeln ser rak och fin ut faktiskt, kan vara den skeva "Pinnen" som går genom framhjulet som lurade oss?


Oj va kul! Tack!
Kul att du kommit igång med nytt så snabbt!
Bor du i Gbg:t får du gärna låna verktyg vid behov, finns även en hel sämre, bättre, nyare, äldre, delar att skrota bland i mina lådor.
All lycka!

Lite långt bort tyvärr, har dock släkt där så återkommer vid kris! Stort tack! :)

Fint material för ett projekt, 400 känns som hittat.

Det ser ut att vara en ram i någon av de mindre storlekarna, hur lång är du?

Håll tråden levande under projektet så kan du få snabb hjälp på forumet.

Vad gäller vevparti och vevlager kan det vara en bra idé att börja marinera i krypolja några dagar innan det ska av. Finns risk att delarna ogärna släpper sin 30 år gamla omfamning annars

Tyckte det med! Jag ska börja under dagen och se hur långt jag kommer innan jag måste beställa nya delar!

Jag är 178-180 isch, Den kändes i underkant för min längd, vilket jag gillar. Skulle säga att den varit perfekt för någon på 174-178.

Uppdaterar med bilder senare under dagen :)
 
Livets första cykelprojekt.
grattis till en härlig cykel.

cykeln kräver snarast sin originallack och detaljer kvar? den har en historia att berätta. men toppa gärna med ett par mer högvärdiga bromsar med vettigt utseende bromshandtag. och ett ofärgat styre.
 
Livets första cykelprojekt.
Nice! Bra att farfars cykel får vara ifred.
Låter som en hel del pill men om du gillar sånt blir det där nog riktigt bra. Tänker du ha kvar frihjulet så är det bara att skaffa en kedjespännare. Då är det mindre bråk med att centrera framdrevet och går snabbt och enkelt att montera bakhjulet, en win-win. Vill du köra fixie blir det lite mer trubbel förstås.
Att lackera om gamla cykelramar är ingen höjdare men om du vill så...
 
Livets första cykelprojekt.
Det går att hitta en begagnad ram med någon form av lämplig dropout så väldigt små pengar. Det känns ju rätt trist att bygga på någon fullösning som tar bort charmen med en singel speed (som att det är tyst, direkt, effektivt).
 
Livets första cykelprojekt.
Svårt att se på bilden, men det finns väl lite marginal att flytta hjulet i dropoutsen? Med lite tur och en halvlänkskedja ska nog det där gå att ordna.

I övrigt ser ju cykeln schysst ut, bara vevlagret går att ordna. Som nämndes tidigare i tråden är det klokt att skaffa bättre bromsar. Miche har ett par hyfsade long reach med dual pivot, dina tänder kommer (kanske) tacka dig.
 
Livets första cykelprojekt.
Tack för alla respons! :) Ska jag vara helt ärlig, jag har inga större krav på exakt om det ska vara fixie, singlespeed, frihjul etc etc. Jag hittade en sportig gammal fin ram på nätet och slog till, har alltid gillat cyklar men kan inte mycket om det. Jag hoppas på att få en lätt snabb sommarhoj att rulla ner på stan i stil med för en kaffe med någon kursare. Det får bli vad det blir, billigare hade jag helt klart kunna komma undan, men man ska spendera i lågkonjunkturer sägs det! Idag har jag fått hjälp att plocka isär de sista delarna som krävde speciella verktyg och kommit fram till slutsatsen:

Jag ska göra som jag tänkt från början, men skillnaden att jag ska behålla mer av orginaldelarna och beställa mindre nytt. Det jag har beställt är däck, slang, kedja, handtag, bromsbelägg, vajrar och höljen.

Sedan har jag dränkt allt i avfettning och sedan finputsat med diesel (jag vet man borde inte men helvete va rent de blir). Och sedan insett att diesel torkar ut allt något så dant, vilket gjorde att jag fick anledning att dra alla bultar och andra lösa delar i fett.

Antagligen kommer jag stå kvar vid mitt beslut att sandpappra ner hela ramen, från 80-160-blött240-blött400 och sedan lacka den med primer, grundfärg och matt finisher. Jag vet att många tycker den ser fin ut som den gör och det har ni rätt i, men jag vill lära mig att lacka snyggt och det finns faktiskt lite rost + avskalad färg på ramen i dagsläget, så varför inte. I absolut värsta fall slutar det med att jag drar över ett sista lager mattsvart spray och sen säljer skiten!

Här kommer lite bilder på hur det ser ut just nu.
dag2.1.jpg

dag2.2.jpg

dag2n3.jpg


Har jag lagt mer tid och likvida medel på att komma dit jag är just nu? Helt klart! Nu håller vi fredag med en kall framför ytterligare en nyhetssändning som lika väl hade kunnat vara från vilken annan dag som helst senaste månaden, glöm inte handspriten!

Trevlig helg.
 
Livets första cykelprojekt.
Av med gaffeln, rengör och fetta in styrlager också när du ändå håller på.

Det var min tanke med, men problemet är att den sitter för hårt för att få av. cykelmekanikern visade att "pinnen" som går vertikalt från toppen av gaffeln ner genom ramens insida är för lång, så det verkar bli svårt att få loss tyvärr. Dock rör sig gaffeln mycket mjukt och tyst, så enda problemet blir att det gör de lite omständligt vid ev sandpappring/lackning
 
Livets första cykelprojekt.
Innan du lägger en massa tid och möda på att slipa och lacka.
Skruva ihop den med alla delar du känner att du vill ha och cykla på den nån vecka eller två. Det vore ju synd att lägga en massa energi på den för att sen inse att det inte blev så trevligt som du hoppats. Om allt känns toppen efter provperioden så kan du med gott samvete ge dig på att sandpappra och lacka!
 
Livets första cykelprojekt.
Det var min tanke med, men problemet är att den sitter för hårt för att få av. cykelmekanikern visade att "pinnen" som går vertikalt från toppen av gaffeln ner genom ramens insida är för lång, så det verkar bli svårt att få loss tyvärr. Dock rör sig gaffeln mycket mjukt och tyst, så enda problemet blir att det gör de lite omständligt vid ev sandpappring/lackning

Det låter märkligt. Skruva lös muttern på toppen av styrstammen ("pinnen") så borde du kunna dra ut den utan problem, behandla med rostlösare (penetrating oil) annars och prova igen... sen ser det ut att sitta ett Shimano 600EX styrlager, vilket du kan lossa med en vanlig 32 mm nyckel (försiktigt, det är känslig aluminium).
 
Livets första cykelprojekt.
grattis till en härlig cykel.

cykeln kräver snarast sin originallack och detaljer kvar? den har en historia att berätta. men toppa gärna med ett par mer högvärdiga bromsar med vettigt utseende bromshandtag. och ett ofärgat styre.

Håller med, jag tycker det vore synd att ta bort den fina original-lacken. Härligt retro ju :-)
 
Livets första cykelprojekt.
Det är en jävla otur att man sparade kvitton till sandpapper och sprayfärger, kanske blir att släppa den tanken trots allt... Vad tror ni om att försöka få fram en liknande färg på liten burk hos en färgaffär för att fylla i de hålen som skapats? Är en del "skrap och sten" skador i lacken, och sedan lägga på ett lager med finish över hela?

Mvh Tim
 
Livets första cykelprojekt.
hål, "skrap och sten" skador
Patina!
En ytfinish skulle ändå kunna vara en god ide. Eller så kan du gnugga bort rosten med stålull, lägga en skvätt kokt linolja på en liten trasa och polera in. Det kan göra skadorna "snyggare" och förhindra ytterligare rost, och det blir inte vita skrapmärken vid slitage som med klarlack.
 
Livets första cykelprojekt.
autosol tar lätt bort rostfläckarna, sedan hittar du nagellack i den kulören, bättra endast de små skadorna. och lite patina skadar verkligen inte.

en cool cykel!
 
Livets första cykelprojekt.
Det låter märkligt. Skruva lös muttern på toppen av styrstammen ("pinnen") så borde du kunna dra ut den utan problem, behandla med rostlösare (penetrating oil) annars och prova igen... sen ser det ut att sitta ett Shimano 600EX styrlager, vilket du kan lossa med en vanlig 32 mm nyckel (försiktigt, det är känslig aluminium).

Lyckades nu med den långa stången, satt med insektsnyckel på toppen och en mutter på motsatt sida jag höll fast med en kniv, men gaffeln sitter fortfarande som berget... Har ingen 32mm hemma, får testa på måndag igen!
 
Livets första cykelprojekt.
Tack för alla respons! :) Ska jag vara helt ärlig, jag har inga större krav på exakt om det ska vara fixie, singlespeed, frihjul etc etc. Jag hittade en sportig gammal fin ram på nätet och slog till, har alltid gillat cyklar men kan inte mycket om det. Jag hoppas på att få en lätt snabb sommarhoj att rulla ner på stan i stil med för en kaffe med någon kursare. Det får bli vad det blir, billigare hade jag helt klart kunna komma undan, men man ska spendera i lågkonjunkturer sägs det! Idag har jag fått hjälp att plocka isär de sista delarna som krävde speciella verktyg och kommit fram till slutsatsen:


Trevlig helg.

Det har ju byggts fixie på modellen tidigare, så kedjelängden verkar gå att få till utan spännare.

Här syns ett bygge av en kille från huvudstaden:

99D8CE54-C3B0-4314-A929-13209BFA23B7.jpeg
 
Livets första cykelprojekt.
Så hörrni, hur har ni det ute i solen?

Bygget här står lite på tomgång, inväntar däck, drivlina osv från hemsida som levereras förhoppningsvis tis! Tipset med autosol som även min far la fram testades precis, tycker det var ett fantastiskt resultat med relativt lite arbete och en tub för 50kr. Detta är bilder på före och efter.

Före autosol.jpg

Efter autosol.jpg


Ha en fantastisk lördag!
 
Livets första cykelprojekt.
Jag sällar mig till dem som tycker att du borde behålla orginallacken! Den ser ju ut att vara i bra skick, och är riktigt snygg. Det skall till en riktig proffslack i retrostil för att den skall bli snyggare än vad den är. Tycker jag...
 
Livets första cykelprojekt.
Jag sällar mig till dem som tycker att du borde behålla orginallacken! Den ser ju ut att vara i bra skick, och är riktigt snygg. Det skall till en riktig proffslack i retrostil för att den skall bli snyggare än vad den är. Tycker jag...
Är övertygad också, kommer inte sandpappra ner den och måla om. Dock vill jag gärna göra något åt de skador färgen har fått och ev göra en "finish" med spray på hela ramen. Återstår att se hur det blir...
 
Livets första cykelprojekt.
Du får fundera på hur du vill ha utväxlingen! Tar du större bak så får du lättare utväxling, dvs minskad toppfart men mer kraft. Tar du större fram blir det tvärt om.
Du behöver inte byta vevpartiet, drevet är ju skruvat i veven, så det är bara att lossa drevet och byta. Men kolla i så fall så du får rätt avstånd mellan bulthålen, det finns lite olika standarder att välja på.
 
Livets första cykelprojekt.
Du får fundera på hur du vill ha utväxlingen! Tar du större bak så får du lättare utväxling, dvs minskad toppfart men mer kraft. Tar du större fram blir det tvärt om.
Du behöver inte byta vevpartiet, drevet är ju skruvat i veven, så det är bara att lossa drevet och byta. Men kolla i så fall så du får rätt avstånd mellan bulthålen, det finns lite olika standarder att välja på.


Men passar alla framdrev till den vevarmen? Tänker att det antagligen har några år på nacken. Aja, vi hoppas först på att det går att få till rätt mängd slack på kedjan utan extraordinära åtgärder! :D
 
Livets första cykelprojekt.
Men passar alla framdrev till den vevarmen? Tänker att det antagligen har några år på nacken. Aja, vi hoppas först på att det går att få till rätt mängd slack på kedjan utan extraordinära åtgärder! :D
"Alla framdrev" passar inte, men om du, som frippegubben skriver, köper ett drev med rätt avstånd mellan bulthålen (BCD) så ska det funka.
 
Livets första cykelprojekt.
Gällande byte av drev, för att göra någon skillnad på buken på kedjan behövs ett byte av krans med 1 kugge, kan vara svårt att hitta för framklinga, lättare att hitta för bakdrevet.
Med risk att trigga en utmaning så kommer du aldrig få lika bra lack från sprayburk, vare sig gällande utseende eller hållbarhet, som den som sitter nu. Och min åsikt säger även att det inte går att få snyggare än nuvarande med kromändarna.
En variant för högre bruksvärde är att köpa ett duomatic baknav.
Trevligt projekt.
 
Livets första cykelprojekt.
Gällande byte av drev, för att göra någon skillnad på buken på kedjan behövs ett byte av krans med 1 kugge, kan vara svårt att hitta för framklinga, lättare att hitta för bakdrevet.
Med risk att trigga en utmaning så kommer du aldrig få lika bra lack från sprayburk, vare sig gällande utseende eller hållbarhet, som den som sitter nu. Och min åsikt säger även att det inte går att få snyggare än nuvarande med kromändarna.
En variant för högre bruksvärde är att köpa ett duomatic baknav.
Trevligt projekt.
Duomatic låter fint, men mer pengar på ett sånt än vad jag lagt på allt annat känns orationellt i nuläget. Ang lacken får det ligga på vila ett tag, just nu vill jag bara få ihop den :)
 
Livets första cykelprojekt.
Så var första turen avklarad! Det landade till slut i att inte speciellt mycket delar byttes ut. Det som har gjorts är:
- Nytt rakt styre.
- Nya vajrar och höljen.
- Ny kedja.
- Nya däck och slangar, tagna från min landsvägscykel som nu står utan och inväntar nya.
- Alla lager tvättade och smorda (av lokala verkstaden, hoppas det är bra gjort).
- Bromsar fixade med tvätt och nytt fett.
- Allmän stor vårtvätt.

Färdig heö.jpg

Färdig fram.jpg


Liten besvikelse i hur cykelmekanikern hade utfört allt, det är inte riktigt exakt längd på höljen till bromsar, de va dessutom dåligt spända så jag fick börja med att finjustera det själv. Allt som allt gick det på 800kr hos honom dock, vilket inte var allt för illa med tanke på att han stod för kjedja, styre, vajrar och höljen.

Totalt har jag nu lagt 1300kr på cykeln och känner att det inte är allt för illa. I tid har jag nog spenderat upp emot ett helt dygn dock, på saker som jag idag hade gjort på en förmiddag. Detta var trots allt mitt mål, att lära mig mer om allt!

Det som tillslut kvarstår är att få tag på en riktig lädersadel, gärna av äldre stuk i ok skick, och ett par matchande handtag. Idag sitter det en fake-läder sadel från RED och handtagen är lindade med kvarlevorna från en knäckt gammal innebandyklubba.

Tack för mig!

Tim
 
Livets första cykelprojekt.
Trevligt projekt med bra resultat!
Är det originalpedalerna?
Isf. är jag nyfiken på resultatet efter rengöring ifall du orkar ladda upp en bild.

Tips ang. klingan: flytta fram den till där den yttersta klingan en gång satt. Rent estetiskt.
 
Tillbaka
Topp